וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוש מאמן, ניסיון הוא חסרון

שגיא ניר

23.6.2007 / 11:10

כל מאמני ליגת העל בכדורסל העונה, פרט לשניים, יהיו צעירים או חסרי ניסיון. הם זולים, מקבלים מרות ובעיקר מלמדים על המצב בענף

שוק המאמנים בליגת העל בכדורסל עבר הקיץ טלטלה עזה. אחרי שנים בהן התרגלנו לראות את אותם פרצופים מתחלפים בין אותן קבוצות, תכלול השנה ליגת העל לא מעט פנים חדשות. בעצם, לא מעט זה סוג של אנדרסטייטמנט.

אם גבעת שמואל והפועל באר שבע תשחקנה העונה בליגת העל כפי שמסתמן, תפיק מפת המאמנים בליגה הבכירה תמונה חסרת תקדים: אחד בעונה ראשונה כמאמן אי פעם (אורן אהרוני), שלושה יאמנו לראשונה בליגת העל (ישראל ברוך, מיקי דורסמן ועידן פלדה), שניים יפתחו עונה שניה בליגה הבכירה (דן שמיר ואבנר יאור), ושניים יחזרו לליגת העל אחרי לא מעט שנים, וללא הצלחה מסחררת (אלי קנטי ורובי בלינקו).

בעצם, פרט לשועל הוותיק אפי בירנבוים, שיפתח עונה 26 ברציפות בליגה, ואריאל בית הלחמי, שמאמן פה כבר שבע שנים ברציפות, אין בליגת העל מאמנים עם ניסיון ו/או מסורת על הבמה המרכזית. אפילו לא מאמנה הטרי של מכבי תל אביב, עודד קטש, שיפתח במדי האלופה את העונה הרביעית שלו על הקווים, וגם זה עם הפסקה באמצע.

מה גרם לשינוי הפנים הקיצוני הזה בשוק המאמנים הישראלי? חילופי דורות שגרמו למחסור במאמנים, משבר כלכלי או זילות במעמדו של המאמן הישראלי? כנראה שקצת מכל דבר.

בשל, ועם תובנות

הפועל גליל עליון סיימה רק לפני כחודש במקום השלישי בליגת העל. כמחליפו של עודד קטש, שעזב אותה לטובת האלופה, בחרה הנהלת הקבוצה באלי קנטי, שמוכר יותר כמי שאימן את מכבי תל אביב בעונת 1992/3, זו של אובדן האליפות ההיסטורי. פרט לכך, מחזיק קנטי ב-12 שנות אימון בליגה הבכירה, בשנים האחרונות אימן את נוער מכבי תל אביב, ובשנה האחרונה לא אימן כלל.

"מינוי מאמן זה עניין של היצע וביקוש", מסביר הבעלים של הגליל, חיים אוחיון, שבחר בקנטי אחרי שלא הצליח להחתים את גדי קידר, שגם הוא לא אימן בליגה הבכירה בשנים האחרונות. "כמו שלפני 3 שנים לקחנו את קטש משום מקום, הלכנו שוב באותו כיוון, אך לא מצאנו שחקן שיוכל להפוך למאמן, וייכנס לנעליים של קטש שקפץ בזמנו למים ברגע שהצענו לו. אז החלטנו ללכת לכיוון של מאמנים שנחשבו כהבטחה בעבר, ולתת להם הזדמנות שניה במקום שמייצר הזדמנויות. אני מאמין במאמן בשל שלקח הפסקה, הגיע לתובנות והוא יותר בוגר בשיקול הדעת שלו. יש בזה הימור, אבל אני מאמין בזה".

יו"ר רמת גן בני ברנר התלבט בתפקיד המאמן בין דני פרנקו לעמי נאווי, אך לאחר שלא הגיע עימם להסכמה מינה לתפקיד את רובי בלינקו הוותיק, שפרט לשני חצאי עונות באתא/ מוצקין ונתניה לא הדריך בעבר בליגה הבכירה. "גם דני פרנקו היה מאמן נוער כשלקחתי אותו אלי, ואבנר יאור הגיע מהליגה השניה ולא היה כלום בליגת העל חוץ מעוזר מאמן. אני מאמין במאמנים רעבים, ולא בכאלה שחושבים שמגיע להם", הוא אומר.

קטשיזם

האם המצב הנוכחי מהווה הקצנה של תהליך קיים, או עוד סימפטום למחלה של הענף כולו? אחרי שכבר כמעט התרגלנו לתופעה של מאמנים ישראלים בכירים שעוזבים את הארץ לטובת אתגרים מקצועיים וכלכליים, הרי שגם הכלל המקובל, לפיו מאמן צריך להשתפשף לא מעט לפני שמקבל את המפתחות, כבר לא ממש מתקיים כאן.

מאמן נבחרת ישראל לשעבר מולי קצורין, היום בנימברוק הצ'כית, מנסה להסביר. "יושבי הראש של הקבוצות מעדיפים את המאמן הצעיר, גם כי הוא יותר זול משמעותית וגם כי יותר נוח להם להתנהל לידו. יש להם יותר מה להגיד ליד מאמן שחייב להם הכרת תודה על התפקיד", הוא אומר.

ברנר רואה במינוי של קטש במכבי כגורם מאיץ בתהליך. "מכבי קובעת את הקו", הוא אומר. "היא מינתה מאמן עם רמת סיכון מסויימת, ואם קבוצה כמו מכבי, בטח בסכומים שלה, עושה את זה, אז זה מחלחל למטה".

אוחיון מסכים עם הרוח, ומסביר: "את התופעה של מאמנים צעירים, שעודד התחיל בגליל, אני מכנה 'קטשיזם'", הוא אומר. "זה חשוב לכדורסל כי היא הכניסה לשוק יותר מאמנים ורוח צעירה וחדשנית. מאמן ותיק אמר לי פעם שהיה לו הכי קשה לשחק נגד קטש כי הוא לא היה צפוי, בניגוד לכל המאמנים האחרים אותם הוא הכיר מצוין. אם ליושבי הראש לפני 10 שנים היה אומץ להכניס מאמנים צעירים, היו היום יותר מאמנים על המדף".

ארבע ספרות בתלוש

המצב הכלכלי בכדורסל שלנו מהווה גורם מרכזי בדרך ההתנהלות של הקבוצות, ומשפיע גם על התנועה הגוברת של מאמנים ישראלים אל מעבר לים. "בעבר הקבוצות היו יותר ראויות, ובגלל שהיו רק 2 זרים בקבוצה היו יותר אפשרויות לקדם צעירים. המצב היום שונה בגלל הבעיות הכספיות, ומה שמעניין קודם כל זה לשרוד ולא ההסתכלות לעתיד", אומר קצורין.

אלא שלא רק שכרם של המאמנים הבכירים מונע מהם לעבוד בקבוצות הליגה. "כשמאמן בכיר, כמו ארז אדלשטיין למשל, מגיע לקבוצה שלך, הוא ירצה שחקנים בעלויות שהקבוצה לא יכולה לעמוד בהן. זה לא המצב עם מאמן צעיר או חדש", מספר ברנר, שממהר להסביר. "גם בנבחרת אף אחד לא רצה להיות עוזר מאמן כי המאמנים לא רוצים שיידבק בהם הכישלון".

אז המאמנים הבכירים יותר נוסעים לאירופה או יושבים בבית, ואחרים נאלצים להסתפק בארבע ספרות בלבד (בשקלים!) בתלוש המשכורת. הקיץ, אחרי שנאלץ להחליף מאמן פעמיים בשתי העונות האחרונות, החליט ברנר להציע חוזה קאט (חוזה שניתן להפסיקו גם במהלך העונה, ובפיצוי מינימלי, ש.נ.) למועמדים לאימון הקבוצה. "זה הדבר שהיה הכי חשוב לי", הוא אומר. "אם מאמן מאמין בעצמו ואני מאמין בו, לא נצטרך לממש את הקאט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אצבע קלה על ההדק

אוחיון וברנר עומדים באדיקות מאחורי המינויים האחרונים שלהם, אבל קצורין זועק על הזילות במעמדו של המאמן, לדבריו. "בשנים האחרונות מעמד המאמן הגיע לשפל המדרגה", הוא אמר. "אשמים בזה המאמנים עצמם וארגון המאמנים שמעדיף לשבת על הגדר, בניגוד לארגון השחקנים. יש כלל בחיים לפיו אתה בדרך כלל שווה כמו שמשלמים לך, ורמות השכר היום לרוב המאמנים מגוחכות. וכשלא סופרים את המאמן, האצבע גם קלה על ההדק".

"בשלולית של הכדורסל בארץ לכל מאמן יש את הסיפור האישי שלו, אבל אני יודע על יושבי ראש שלא אהבו מאמן מסוים, ודאגו שגם אחרים יידעו את זה, אז הם הלכו ולכלכו על מאמנים כדי שלא ייקחו אותם. אלו דברים שקיימים ובענף יודעים אותם. הגדר פרוצה, וכל מי שרוצה חובט - גם בעלי הקבוצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully