וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישלון החלוץ של מכבי ת"א

גיא ניב

15.6.2007 / 20:19

לידיעת המלפפון עומר גולן: קרוב ל-30 חלוצים עברו במכבי תל-אביב בעשר השנים האחרונות, רובם המכריע נכשל ונזרק. מי יהיה הקורבן הבא?

לא ברור למה עומר גולן מעדיף להגיע למכבי תל-אביב, שהפכה השנים האחרונות לבית קברות של חלוצים. בעשר העונות האחרונות עברו במועדון קרוב ל-30 חלוצים (לא כולל נבחנים), וכמעט כולם נכשלו, מי יותר מי פחות. היחידים שניתן לציין כשחקנים שהיו משמעותיים בחוד בעשור שחלף בקריית שלום הם אנדז'י קוביקה ורודריגו גולדברג, וגם הם עברו לא מעט קשיים. הרוב המכריע של החלוצים לא החזיקו מעמד במכבי יותר מעונה או שתיים, וכמו בתחנת רכבת באו והלכו. משה ביטון ודאי יודע למה הכוונה, אבל עבור חלוצים אחרים, ששוקלים לשבור את הסטטיסטיקה העגומה ולהגיע בעונה הבאה לבלומפילד, הנה סקירה עצובה של התופעה.

עונת 97/98 (מקום 6)

זו הייתה הקדנציה השניה של גרנט, שנתיים אחרי הדאבל של קשטן. למרות שהשיטה של גרנט התבססה על כדורגל הגנתי, אלי דריקס היה אז עדיין בשיא כוחו ולמרות שהקבוצה נכשלה בליגה, הוא כבש לא פחות מ-14 שערים. הבעיה של מכבי אז הייתה דרום אמריקאית במהותה: רודריגו גולדברג היה שותפו של דריקס לחוד, והציפיות מהחלוץ שהגיע מצ'ילה תמורת חוזה עצום היו אדירות. שלושה כיבושים בלבד בחצי שנה והחמצה אחת אדירה בדרבי היו כל מה שגולדברג הספיק לעשות, לפני שנופנף בחזרה למולדתו. גם אפי צפריר שיחק בהתקפה הצהובה, ואפילו כבש פה ושם. משלושתם, רק דריקס נשאר בעונה הבאה.

עונת 98/99 (מקום 2, גביע הטוטו)

עוד עונה של גרנט כמאמן, למורת רוחם של האוהדים. אבל מי שהם כן אהבו, מאוד אפילו, היה אנדז'יי קוביקה. הפולני הענק הגיע לקנדציה הראשונה שלו בקבוצה, והתברר כהחתמת העונה. קוביקה סיים את העונה כמלך השערים של הליגה עם 21 כיבושים. אבי נמני חזר אז מהגלות, ואופיר חיים – עוד חלוץ שלא הצליח במכבי, ואליו תיכף נגיע – אמר לנו על זה השבוע: "קוביקה הצליח גם כי נמני היה מצויין והיו לידו צעירים כישרוניים".

עונת 99/00 (מקום 6, סיבוב ראשון בגביע אופ"א)

עונה לא קלה עברה על הצהובים, ודווקא דדי בן-דיין, מגן למי ששכח, היה מלך השערים של הקבוצה עם 11 כיבושים, להם הוא הוסיף 5 בישולים. וזה לא בגלל שחסרו חלוצים חלילה, להיפך. בהתקפה שיחקו אופיר חיים, שפתח בהרכב 7 פעמים וכבש שלושה שערים, הזר המהולל אלכסנדר קסורין שהובא כנראה כדי לתרום ארבעה שערי ליגה ובישול, ולירון בסיס, שקיבל גב מהמאמן והיה שחקן הרכב קבוע, אבל מצא רק 5 פעמים את הרשת בכל העונה. אה כן, ואנדז'יי קוביקה, מלך שערי העונה הקודמת. גם בעונה הזו הוא פתח בכל המשחקים, אבל כבש 8 בלבד.

התופעה עליה אנו מדברים החלה לצבור תאוצה. אלון מזרחי, שבעצמו נכשל במכבי ת"א והועף במהלך עונת האליפות של 1994/95, מסביר: "לאורך השנים, המשחק במכבי בנוי על זה שהחלוצים לא מקבלים כדורים להבקיע אלא עושים עבודה שחורה, לפתוח באגפים בשביל שהקשרים יבואו לידי ביטוי. מכבי תל אביב לא בונה את המשחק שלה על החלוצים, שעושים יותר מדי הגנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עונת 00/01 (מקום 4, גביע)

אחרי ששלמה שרף עזב, ניר לוין הגיע והבין מי בעל הבית האמיתי של הקבוצה, ונמני פרח – מספר 8 סיים את העונה עם לא פחות מ-25 שערים. ומה עשו החלוצים באותו זמן? בעיקר לא הפריעו. פרנץ הורבאט היה חלוץ נבחרת הונגריה, אבל לא ממש נכנס לנעליו של קוביקה והסתפק בתפוקה מרשימה של 7 שערים. ובהיעדר חלוצים ישראלים נציין את בריאן מן וקובי אבדייב, שעלו מהנוער והיו זניחים למדי. אבל שימו לב מי הפציע שוב בבלומפילד – רודריגו גולדברג חזר אחרי שנתיים ללא כדורגל בגלל פציעה קשה שעבר בצ'ילה, התחיל את העונה בליגת המילואים אך שולב בסגל והסתפק בשישה שערים ו-4 בישולים. מזרחי: "זו הטעות של הקבוצה. לא בונים על זה שקשרים יבואו ויבקיעו שערים, היום בכדורגל המודרני אתה חייב לבנות על חלוצים".

עונת 01/02 (מקום 3, גביע)

לוין נשאר, גם הורבאט. ההונגרי שסופסל לא מעט איבד ביטחון ונתן את אחת העונות החלשות של זר בישראל – שער יחיד ובישול בודד. יחסית אליו, עמיר תורג'מן היה מזהיר, וסיים עם מאזן של 4 שערים ובישול אחד. את ההפתעה לטובה סיפק גולדברג קשישא שהתאושש יפה ותרם 13 כיבושים ועוד שלושה בישולים. נמני עם עוד עונה מצויינת שוב היה הבולט כשהישווה את מספר השערים של גולדברג והתעלה עליו עם שמונה בישולים.

עונת 02/03 (אליפות, חצי גמר גביע)

ניר קלינגר הגיע, כמעט ושחרר את תורג'מן, שהבקיע שבעה שערים והוסיף 3 בישולים. גולדברג ניפק 9 גולים ושני בישולים. יוצא הדופן לטובה בחוד הצהוב היה אנדרס פרוחננקובס, שהגיע באותה עונה למועדון ותרם עונה גדולה בסטנדרטים של חלוץ במכבי, 10 שערים ו-6 בישולים. ומי היה מלך השערים של הקבוצה? נכון, נמני. העונה נגמרה באליפות דרמטית במחזור האחרון, אבל מזרחי לא מתרשם: "יכול להיות שנמני רצה להיות הבולט ולקחת את כל הכדורים ולכן שיחקו ככה. אליפות אחת בעשר שנים זה לא הישג מספק למועדון כזה".

עונת 03/04 (מקום 2)

נמני ובנין נזרקו על-ידי קלינגר, גם תורג'מן מצא את עצמו בחוץ וגולדברג עזב מרצונו. זו הייתה שנה שחונה למדי לחלוצים: קוביקה שב אחרי סיבוב ביפן, אשדוד ובית"ר ירושלים ולא ממש הזכיר את היכולת מהקדנציה הקודמת, כשהצליח להבקיע רק 4 פעמים בכל העונה. גם פרוחננקובס סבל ממחלת הזרים של מכבי וירד בתפוקה לרביעיית גולים עלובה. אלדו אדורנו הפרגוואי הגיע לחזק ויצא מוחלש, כשב-27 משחקים בהם קיבל את חולצת ההרכב כבש ארבעה שערים. סיכום ביניים: שלושה זרים, 12 שערים. נעבור לישראלים, שייצגו אותם רועי דיין ואסף קריספיס, עם מספר כולל של 17 הופעות בהרכב שהסתכמו ב-0 גולים יחד עם עוד 0 בישולים. מלך השערים של הקבוצה, אוי לאותה עונה, היה ברונו רייס עם…5 כיבושים. אופיר חיים לא מופתע: "במכבי, תמיד השחקנים החזקים היו שחקני קישור, וגם כשגולדברג היה בנו יותר על דגו ונמני".

עונת 04/05 (מקום 8. שלב בתים בליגת האלופות, גביע)

באותה עונה לא פחות מ-7 שחקנים איישו את החוד של מכבי, שסיימה את הליגה במקום השמיני. הרשימה המפוארת כוללת את פרוחננקובס בעונת שפל שהניבה 2 שערים בלבד, אמיל אמבמבה הקמרוני שהצליח למצוא את הרשת 3 פעמים, ישמעאל אדו שהובא ממכבי נתניה וכבש שער אחד שלם ואת הזר המרשים מכולם – אדוארדו מארקש הברזילאי, 0 שערים ו-0 בישולים בעונה. אופיר חיים הוזעק באמצע העונה מאיסטנבולספור, הבקיע שער אחד ונפצע. ערן לוי היה כנראה החלוץ היעיל ביותר של אותה עונה במכבי, עם שלושה שערים ובישול ב-3 משחקים בהם עלה בהרכב ועוד 8 כמחליף. אסף קריספיס זכה להרגיש את הדשא פעם אחת לפני שהועבר לקרית שמונה, ורועי דיין הועבר גם הוא במהלך העונה ומצא את עצמו בהכח רמת גן בלאומית. עם כזו אינפלציה של חלוצים, דווקא ברוך דגו (נכון, עוד קשר) היה מלך השערים עם שחזור ההישג של רייס מאשתקד (5). חוץ מרועי דיין שהוחזר ואופיר חיים, אף אחד מהשחקנים האלה לא המשיך במכבי בעונה הבאה.

עונת 05/06 (מקום 6)

אסון הגאלקטיקוס לא פסח גם על חלוצי הקבוצה. איוג'ן טריקה הספיק לכבוש שער אחד בעשרה משחקים. רועי דיין ששב, כאמור, הביתה כבש כפליים בעשרה משחקים. דוארטה הברזילאי הסתפק בשלושה כיבושים ב-23 משחקים. הנרי מקינאווה הניגרי הצטרף לרשימת הזרים שתרמו 0 שערים ו-0 בישולים בעונה. גיורגי דמיטראדזה, עוד חלוץ זר, הרשית 3 פעמים עבור מכבי בעונה הזו. אופיר חיים כבש שישה שערים, ומלך השערים של הקבוצה היה.. נמני, שחזר אחרי קדנציה קצרה בבית"ר וכבש 10 פעמים. אופיר חיים: "בתקופה שהיו 8 חלוצים, לא היה מי שידחוף את הכדור פנימה, לא הייתה חכמת משחק. החלוצים במכבי זו תופעה מוזרה".

עונת 06/07 (מקום 3)

גם העונה שרק הסתיימה התאפיינה באותן בעיות חלוצים מוכרות. אלי כהן בעמדת המאמן נתן קרדיט רב לעומר פרץ, אך החלוץ הצעיר כבש רק שער בודד בכל העונה. הזר מיליאן מרדקוביץ' סיים את העונה על הספסל בלי הרבה גב מהמאמן, למרות שכבש 7 פעמים ובישל עוד 5. משה ביטון, בו הושקע המון כסף, הסתפק בארבעה גולים ושני בישולים. גם רועי דיין המשיך במגמת הנסיגה, בלי אף כיבוש או בישול. מלך השערים של הקבוצה, בפעם המי יודע כמה, היה אבי נמני בן ה-35. אלון מזרחי מסכם את התופעה: "מכבי חייבת לשנות את הסגנון כדי להביא את הקהל בחזרה וכדי להגיע להישגים. אי אפשר לבקש מחלוצים לרדוף אחרי מגנים, הם צריכים לבשל ולהבקיע. למה במכבי חיפה חלוצים מצליחים? רק בגלל סגנון המשחק. לדעתי אלי כהן מחפש עכשיו חלוצים כדי לשנות את השיטה, הם כנראה הבינו שלא יגיעו להישגים בלי חלוץ מרכזי טבעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully