וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורשת קרב

גיא ניב

2.6.2007 / 9:55

לקראת המשימה הקשה במקדוניה, ובעיקר כדי לקבל השראה, להלן עשרת המשחקים הגדולים בתולדות נבחרת ישראל, בהם נמנענו מתירוצים

סון יאט-סן, תחבולן המלחמה הסיני הגדול, נהג לעורר את חייליו לפני כל מבצע צבאי עם סיפורים מקרבות מפורסמים בהיסטוריה של הצבא המלוכסן. הלוחמים שמעו על עלילות הגבורה של אבותיהם, ומייד חלחלה בהם המוטיבציה להיכנס להיסטוריה בעצמם. מאז שוכפלה השיטה בהצלחה ליחידות רבות בכל העולם, ואין כמו קצת תיאורי לחימה הירואית ליצירת נחישות מנטלית בקרב ההולכים למערכה. אז לכבוד המשימה הלאומית החשובה של נבחרת ישראל מול מקדוניה (ניצחון או לחדול), אנחנו מנסים לעורר השראה בחבורה של דרור קשטן עם דירוג עשרת המשחקים הגדולים של נבחרת ישראל, במקום לשמוע תירוצים על פצועים, נעדרים וכמה המצב קשה. וכדי להגביר את ההנאה, צירפנו לינקים לחלק מהמשחקים. בהצלחה לכולנו.

1. 1:2 מול יוגוסלביה בחוץ, מוקדמות אולימפיאדת רומא 1960

אולי הצעד הראשון והחשוב ביותר של הכדורגל הישראלי בכלל והנבחרת בפרט לעבר המקצוענות. האירוע שהוכיח לכולם שאין טעם להישאר חובבנים. הקרדיט לשינוי החשוב הזה שייך בעיקר לגיולא מאנדי, עוזר מאמן נבחרת הפלא של הונגריה, שהגיע להדריך את ישראל ולנתק אותה מהבתוליות. המשחק המדובר נערך במוקדמות אולימפיאדת רומא, כשישראל של מאנדי הייתה קרובה לעלייה. במשחק שנערך בבלגרד באפריל 1960 התייצב מולה נבחרת יוגוסלביה, אחת הנבחרת העולות באירופה באותם ימים. היוגוסלבים אמנם התקיפו לכל אורך המשחק, אבל ההגנה הישראלית עמדה בפרץ ורפי לוי כבש צמד מדהים שהעניק לחבורה הצנועה מישראל הקטנה ניצחון 1:2. יוגוסלביה עלתה בסופו של דבר לאולימפיאדה בגלל הפרש שערים עדיף ואפילו זכתה במדליית הכסף (באותן שנים לטורניר האולימפי היה ערך כמעט זהה למונדיאל), אבל נבחרת ישראל שינתה את מושגי החשיבה שלה. רבבת אוהדים חיכתה לנבחרת בשדה התעופה, למרות שמדובר היה בערב פסח. הם כנראה ידעו למה.

2. 2:1 מול רוסיה בבית, מוקדמות אולימפיאדת מלבורן 1956

המשחק בו נולדה נבחרת ישראל כפי שאנו מכירים אותה. המשחק שגיבש מדינה שלמה סביב הנבחרת. מדינה קטנה, מבולבלת, מפוחדת, התייצבה החל מאותו משחק בר"ג סביב הנבחרת, שהפכה להיות קבוצת הייצוג מספר 1, נכס לאומי, משהו שדומה קצת לצה"ל. גם אם המשחק הסתיים בהפסד, הוא שינה את התודעה לחלוטין והפך את הנבחרת למה שהיא היום. נבחרת רוסיה של שנות החמישים הייתה שם דבר בדברי הכדורגל. עם לב יאשין, השוער האגדי, בלתי ניתן היה להכניע אותה, וכשהנבחרת שלנו הפסידה 5:0 במשחק הראשון במוסקבה זה נחשב להישג אדיר. אותה נסיעה הייתה הרבה מעבר למשחק עצמו, ולבקוביץ' מתאר מה הייתה משמעותה בשביל יהדות העולם אז: "עוד לפני הנסיעה שינינו את השמות לבקשת ראש הממשלה דוד בן גוריון, כדי לתת להם צליל ישראלי. אני הייתי לביא, גלזר היה גל-זר. בדרך למוסקבה עשינו חניית ביניים בליטא, וכל היהודים באיזור וילנה ששמעו שהמטוס יורד חיכו חצי יום רק כדי לראות אותנו עוברים. ראית מסביב אלפי אנשים שברגע שהם ראו את הסמל של המדינה, המנורה על הז'קטים, הם ניגשו והתחילו ללטף אותו".

משחק הגומלין נערך בחודש יולי הלוהט, אבל אצטדיון ר"ג היה מפוצץ, כשהמיתוס מדבר על יותר מ-60 אלף צופים. מדינה שלמה עצרה את נשימתה כשחניכיו של ג'ק גיבונס עלו למגרש, מקשיבים לנחמיה בן אברהם האגדי משדר ברדיו את השער של נחום סטלמך, 2:1 בסיום לאימפריה הסובייטית. הקונצנזוס שנקרא נבחרת ישראל בכדורגל בא לעולם, ומאז פריצת הדרך של בן אברהם, כולנו עוקבים בדריכות באמצעי התקשורת אחרי כל משחק של הנבחרת.

3. 2:3 מול צרפת בחוץ, מוקדמות מונדיאל 1994

אם צריך לבחור נקודה בזמן בה יכולנו לראות את עצמנו חלק מאירופה, זה המשחק בפארק דה פראנס. אחרי הסטירות שחטפנו עם כניסתנו לתחרות בינלאומיות באירופה, הגיע הערב בו אמרו לא עוד. לא עוד הפסדים בכבוד, לא עוד משחקים לפורטוקול בלבד. גם אנחנו יכולים לחגוג מדי פעם, ויש לנו שחקנים ברמה אירופית כמו רוני רוזנטל ואייל ברקוביץ'. הכל התרחש באוקטובר 1993, כאשר נבחרת ישראל שיחקה מול נבחרת צרפת באצטדיון הלאומי בצרפת במסגרת מוקדמות מונדיאל 1994. הצרפתים היו זקוקים לנקודה אחת כדי להעפיל למשחקי הגביע העולמי, ובשורות הטריקולור שיחקו אז אריק קנטונה ודויד ז'ינולה, בין היתר. לאחר שבמשחק הקודם נגד הצרפתים, שהתקיים בישראל, הפסידה נבחרת ישראל 4:0 לנבחרת צרפת, מעטים האמינו בסיכוייה של ישראל להפתיע, והצרפתים כבר תיכננו מראש את המסיבה לעלייה למונדיאל. הסוף ידוע: רונן חרזי הפתיע עם שער יתרון (21). המארחים הישוו 8 דקות אחר כך משער של סוזה והשלימו מהפך במחצית הראשונה (ז'ינולה, 39), אבל פריצה של רוני רוזנטל הובילה לשוויון מפתיע בדקה ה-84, וראובן עטר סגר עניין בוולה מהאוויר בתוספת הזמן. נכון, עדיין לא תירגמנו מאז את הכרזת העצמאות הזאת לכדי הישג ממשי, אבל זאת עדיין הכרזת עצמאות, והחתום עליה הוא קולו הנאנק של מאיר אינשטיין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

4. 0:0 מול איטליה, מונדיאל 1970

נקודת המפנה של הכדורגל הישראלי באה בזכות נבחרת הקסם של שפיגל, שפיגלר ושפר. הנבחרת הזאת הוציאה את השחקן הישראלי לשחק בקבוצות המקצועניות באירופה, היבשת התחילה להאמין בשחקן הישראלי. נבחרת הקסם יכולה היתה לתפוס את רוב הכתבה, אבל אנחנו בחרנו להתחיל דווקא עם התיקו נגד סגנית אלופת העולם באותו מונדיאל, איטליה, במשחק שלימד גם על חוסנה המנטלי של הנבחרת. לא רק דריבלים וטכניקה, אלא גם משמעת ועוצמה. הצגה הגנתית אדירה של כל שחקני ההרכב בראשות השוער יעקב ויסוקר לא אפשרה להתקפה האיטלקית להבקיע, ותסכלה את הכוכבים הגדולים ששיחקו אז במדי איטליה, בראשם ג'יג'י ריבה. 0:0 בסיום, נבחרת ישראל לקחה את הנקודה השנייה שלה בטורניר וסיימה את שלב הבתים במקום הרביעי והאחרון.

5. 0:5 מול אוסטריה בבית, מוקדמות יורו 2000

היינו מתים לשים המשחק הזה במקום הראשון, אבל מה שקרה מספר חודשים אחריו, ה-5:0 מול דנמרק, העמיד את אותו הישג באור הנכון: שוב הוכח שנבחרת ישראל לא מסוגלת להתמודד עם הצלחות, למנף אותן למשהו גדול יותר, ומתרסקת באותה מהירות שבה היא מצליחה. חוץ מזה, היום ברור לכל שאוסטריה הגיעה לישראל במצב הכי גרוע שלה מזה שנים, אבל הזיכרונות מאותו מופע עדיין חזקים. וביוני 1999 הנבחרת נתנה את אחת ההצגות הגדולות בתולדותיה, כשאת השערים כובשים ברקוביץ' (צמד), נג'ואן גרייב, מזרחי ורביבו, ויוסי אבוקסיס מנווט את המשחק בקישור כמו גדול. בעקבות הניצחון הנבחרת קיבלה לא רק מחמאות מקיר לקיר בכל העולם, אלא גם קידום בדירוג הנבחרות של פיפ"א למקום ה-22, שיא כל הזמנים. גאה, בטוחה בעצמה ובעיקר שחצנית, ישראל עלתה להצלבה מול דנמרק, לא נחזור שוב על מה שקרה שם.

6. 1:1 מול שבדיה, מונדיאל 1970

אנחנו חוזרים לנבחרת הפלא של שפר ולמוטל'ה שפיגלר, בעיני רבים גדול השחקנים הישראלים בכל הזמנים. והפעם: המשחק שגילה את גדולתו גם במונדיאל, עם שער עצום ויחיד בתולדות גביע העולם. כמה מיומנות צריך היה כדי לכבוש את השער הזה. כמה יומרה.

כדי להבין זאת באמת צריך לחזור למוקדמות מונדיאל 1970: אחרי ניצחון כפול במוקדמות על ניו זילנד נזקקה ישראל לפחות לתיקו מול אוסטרליה בחוץ, אחרי שניצחה אותה בארץ משער של גיורא שפיגל. מוטל'ה שפיגלר עשה את העבודה בסידני והעלה אותנו עם שער מפתיע מרחוק, שאחריו האוסטרלים הצליחו רק להשוות. ואז הגיעו השחקנים של שפר לחברה המכובדת של 16 הגדולות בעולם, ועברה טבילת אש בהפסד לאורוגוואי 2:0. ישראל התעודדה מההפסד המתון וחלמה להפתיע את יריבתה הבאה, שבדיה, במשחק שנערך ב-7 ליוני בטולוקה. המאמן שפר ניסה הפעם את יוחנן וולך ושרגא בר בהרכב הפותח. השבדים, שהפסידו יומיים קודם לכן לאיטליה 1:0, ידעו שרק ניצחון ישאיר להם סיכוי. השבדים הבקיעו ראשונים, בדקה ה- 56. שלוש דקות בלבד חלפו עד לשער המשווה, השער הישראלי היחיד עד כה בשלב הגמר של גביע העולם: שפיגל מסר מדוייק ושפיגלר השלים את המבצע עם כדרור, פריצה ובעיטה חזקה לרשת מ- 20 מטרים. גול היסטורי, משחק היסטורי.

7. 1:4 מול פורטוגל בבית, מוקדמות מונדיאל 1982

עוד משחק שלא סימל הרבה בראי ההיסטוריה, אבל ייזכר בעיקר בזכות ההצגה המדהימה של הנבחרת. פורטוגל הייתה אז מעצמה אירופית, וכשהיא הגיעה למשחק מול ישראל באצטדיון רמת גן באוקטובר 1981 רק 25 אלף צופים התייצבו לצפות. מי בכלל חשב שיש לכחולים לבנים סיכוי. אם היו צופים שהגיעו לאיצטדיון באיחור, הם בוודאי לא סולחים לעצמם עד היום – התוצאה הייתה 1:3 כבר אחרי 18 דקות. בני טבק פתח את ההצגה שלו כבר אחרי 5 דקות, וג'ורדאו הפורטוגלי הישווה בדקה ה-7. אבל גידי דמתי (14) וטבק עם השני שלו (18) הוציאו את הפורטוגלים מהאיפוס. טבק עוד הוסיף הישג אישי מרשים – שלושער לפני המחצית (34). אירופה כולה הייתה בהלם אחרי המשחק הזה, שזכה לתהודה תקשורתית עצומה. בסופו של דבר זה היה ניצחון יחיד בכל הקמפיין, שבסופו סיימה ישראל אחרונה בבית ולא עלתה למונדיאל, אבל איזו הצגה.

8. 1:1 מול בולגריה ברבע גמר אולימפיאדת מקסיקו, 1968

אחד ההישגים הגדולים ביותר של נבחרת ישראל הגיע באולימפיאדת מקסיקו 1968 (נכון, אנחנו שוב עם הנבחרת של שפר), ולולא העלייה למונדיאל 1970 הערך של אותו הישג בטח היה גדול יותר. נבחרת ישראל, שכללה 19 מתוך כל 31 הספורטאים שנשלחו מכאן לאולימפיאדה, הצליחה איכשהו להעפיל לרבע הגמר. בשלבים המוקדמים הם השיגו ניצחון על גאנה 3:5, כששייע פייגנבוים נותן הצגה עם שלושער וגיורא שפיגל מפציץ עם צמד. אחריו בא ניצחון מול אל סלבדור 1:3, משערים של מוטל'ה שפיגלר, שרגא בר ורחמים טלבי. ברבע הגמר התוצאה הייתה 1:1 מול בולגריה בתום הזמן החוקי, לאחר שהבולגרים הובילו מהדקה הרביעית ושייע הבקיע שער משווה בדקה ה-89. אז טרם הוכנסו לשימוש בטורניר שיטות ההכרעה של משחק גומלין, הארכה או פנדלים, ובולגריה עלתה לחצי הגמר רק בגלל שזכתה בהגרלה שכללה שליפת פתק מכובע. הישראלים לא בדקו אפילו את הפתק, ופייגנבוים נזכר: "יכול להיות שרימו אותנו – יכולנו לעלות לחצי גמר אולימפי, ובגלל זה עפנו. אבל זה היה משחק גדול בטורניר גדול שלנו, בכל מקרה".

9. זכייה בגביע אסיה, 1964

מה שנולד במשחק מול רוסיה (מקום שני), התגבש לכדי משהו ממשי בניצחון על יוגוסלביה (מקום ראשון) והגיע לשיא עם הזכייה בגביע אסיה 1964. במקרה הזה בחרנו לא לעסוק במשחק יחיד, אלא בשלושה ניצחונות בטורניר אחד, שנכנסו לרשימה ההיסטורית בעיקר מכיוון שזה התואר הרשמי היחיד בתולדות הנבחרת הלאומית שלנו. הנבחרת הודרכה אז על ידי יוסל'ה מרימוביץ', וניצחה 3 פעמים בדרך לזכייה. 1:2 על דרום קוריאה במשחק הראשון, 0:2 על הודו בשני ו-0:1 על הונג קונג בשלישי נתנו לישראל מאזן מושלם ואת המקום הראשון בטורניר, שנערך בארץ ביוני 1964 בשיטת ליגה.

10. 2:2 מול אירלנד בחוץ, מוקדמות מונדיאל 2006

גם לדור האחרון מגיע להיכנס לדירוג, ולשם כך הלכנו על הקרב המטורף בדבלין, ממנו חזרה הנבחרת בדם (תרתי משמע) עם תיקו כמעט בלתי אפשרי. המשחק עדיין טרי בראש, וחלק מהמשתתפים בו נמצאים בסגל גם היום ויכולים לספר לחבריהם עליו ממקור ראשון. נבחרת ישראל הגיע למשחק הזה בכושר מצויין, אחרי שתי תוצאות תיקו מול צרפת הגדולה ואחת מול אירלנד בארץ. אבל את המשחק בחוץ שנערך ביוני 2005 חניכיו של אברהם גרנט היו אמורים להפסיד – זה היה המגרש שבו הולנד הפסידה ופספסה את המונדיאל 4 שנים מוקדם יותר, והאירים העמידו נבחרת טובה לא פחות. הם עלו ליתרון מהיר של 0:2, והכל נראה אבוד. אבל שער נגיחה מדהים של אבי יחיאל ואחריו פנדל של אבי נמני הישוו עוד במחצית הראשונה, ובחצי השני זה היה דה אוואט שואו. הקפטן הנוכחי ביצע כמה יציאות לא טובות, בזבז זמן, סחט אדום ובילה את רוב המחצית עם צמר גפן באף וסימני דם במיטב מסורת מייק טייסון. אבל מעל לכל זה, הוא נתן כמה הצלות גדולות שחיפו על עבודה לא טובה של ההגנה הישראלית. דודו, אנחנו מקווים שהבנת את הרמז לקראת מקדוניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully