וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצת פרופורציות, רבותיי

1.6.2007 / 11:29

חשבתם שלעבוד אצל גאידמק או להיות מאמן הנבחרת זה כאב ראש? שגיב ברעם מציג לכם כמה משרות שבאמת כדאי להימנע מהן בכדורגל

אמצע מאי השנה, יום שני בבוקר, באחד מפרברי סופיה נוסעת לה מכונית שכורה ובשלב מסויים היא מאיטה את מהירותה, כשהיא עוברת בסמוך למרצדס שחורה ומפוארת שחונה בצד הדרך. אחד מחלונותיה של המכונית השכורה נפתח, מספר יריות מפלחות את הדממה והמכונית בורחת במהירות מהמקום. אלכסנדר טאסב, נשיא קבוצת לוקומוטיב פלובדיב, נותר ישוב מול ההגה במרצדס שלו, מת. 15 נשיאי קבוצות נרצחו בבולגריה ב-12 השנים האחרונות, שלושה נשיאים של לוקומוטיב פלובדיב נרצחו בשנתיים האחרונות. יוסי מזרחי זכה באליפות ישראל ופוטר.

אייטם קצר בחדשות ערוץ 10 יממה לאחר הדרבי הגדול (הענק) התל אביבי, ביכה את עונת 2006/7 הישראלית. התלונן על האוהדים, רגז על ההנהלות, ירד על השחקנים ונגמר אחרי כ-3 דקות עם משפט בסגנון "ככה נזכור את העונה", אחרי עוד צילום של קובי מוסא פוגע באוהד שפרץ לדשא. ומה שכחתם? את ההתבכיינות של כולם.

יוסי מזרחי התבכיין העונה על התקשורת התל אביבית, אוהדי מכבי חיפה התבכיינו על רוני לוי, אוהדי בית"ר ירושלים דרסו אחד את השני, ניסו לשבור את משקוף השער וחגגו על הדשא כשחבריהם שוכבים 20 מטרים מהם, מתחננים לטיפת חמצן - ואז הלכו לייבב על המשטרה. לוני רוטן על ההתאחדות, השחקנים מתבכיינים על דקות משחק, בעלי הטורים המדושנים, שלא דרכו באצטדיון כבר שנים, מקשקשים על כל דבר שקשור בכדורגל הישראלי ואלי כהן מיילל על הכל כי הוא פשוט בכיין. אנחנו פשוט מתבכיינים על ההתבכיינות.

תחת עננת הפסימיות וההלקאה העצמית הלכנו לחפש מקומות בהם העיסוק בכדורגל יכול להיות אפילו גרוע יותר מכאן, מקומות בהם אפילו העבודה בבית"ר ירושלים או נראית כגן עדן לידם. החלטנו לעשות ליוסי מזרחי, אלי כהן ושאר הבכיינים טוב על הלב, כי הרי צרת רבים, אתם יודעים מה היא אומרת.

טעות, טועים, טעינו

נחזור ללוקומוטיב פלובדיב. אלכסנדר טאסב, הנשיא הנרצח, היה אחד מעשירי דרום-מערב בולגריה, עסק במסחר בדובדבנים והיה בעליהם של כ-30 עסקים שונים, ביניהם מפעל נעליים, מועדוני לילה ובתי מלון.

עוד לפני כן, היה שותפו העסקי של גאורגי אילייב, נשיאה הקודם של לוקומוטיב, שנחשב ונחשד בזמנו כאחד מראשי המאפיה בבולגריה, אבל לא הואשם מעולם. אילייב ירש כנשיא המועדון את ניקולאי פופוב, שנרצח במרץ 2005 אחרי שנורה פעמיים בראשו ושלוש פעמים ברגליו. 5 חודשים הוא החזיק בתפקיד עד שבאוגוסט באותה שנה, מספר שעות אחרי שלוקומוטיב עברה את אופ"ק בלגראד בדרכה לכניסה לסיבוב הראשון בגביע אופ"א, נורה למוות במסעדה באתר נופש למרגלות הים השחור. עוד לפני שהפך לנשיא, השקעותיו הכספיות ומעורבותו של אילייב היוו אבן יסוד בקבוצה וב-2004 זכתה הקבוצה באליפות לראשונה בתולדותיה.

"אני חושב שטאסב נרצח בטעות", אמר לפני כשבועיים חריסטו בונב, מנהלה הספורטיבי של לוקומוטיב ואחד מגדולי שחקני בולגריה בכל הזמנים, "אני פשוט לא מאמין. העסקים שלו היו נקיים לגמרי". טעות או לא טעות, בפלובדיב משכונעים שעל הקבוצה רובצת מרה שחורה. המניעים למקרי הרצח המרובים לא בתמיד ברורים. אילייב נחשב לאיש העולם התחתון, ואת ההתנקשות בטאסב מייחסים במשטרת בולגריה לאפשרות לפיה כנופייה חדשה החלה לפעול בפלובדיב ורצתה לעשות הדים. ואולי זו באמת הייתה טעות.

אלכסנדר טאסב לא היה היחיד שהשקיע במועדון מבחינה כספית, אבל השאלה היא מי יהיה מוכן לקום להיות הנשיא הרביעי של המועדון בשנתיים האחרונות.

גם זו דרך לפטר

אחת מהקבוצות שמתעניינות ברפאל אולארה שעזב את מכבי חיפה, היא אטלס גוודלאחארה המקסיקנית. מאמנה של אטלס, זה המעוניין בבלם הצ'יליאני, הוא רובן עומר רומאנו הארגנטינאי, שחי כבר שנים ארוכות במכסיקו. מאמן מוערך מאוד במדינה ממרכז אמריקה, ושלפני קרוב לשנתיים איבד הרבה מאוד זמן פוטנציאלי לאימונים, צפייה בקלטות, מעקב אחרי שחקנים ועוד.

באמצע יולי 2005 כשעוד היה מאמנה של קרוז אזול, נכנס רומאנו לרכבו היוקרתי שחנה במחוץ למתקן האימונים של הקבוצה במקסיקו סיטי, בשעה שרכב מסחרי הגיח למקום ונכנס בו בחוזקה. מה-ואן יצאו חמישה אנשים חמושים, ניגשו למאמן, ירו בחלון האחורי של רכבו ובאיומים הכריחו אותו להתלוות אליהם לרכבם. אחר כך נסעו משם.

"אני מבקש מהאנשים שלקחו אותו להיות סובלניים", התחנן אביו של המאמן, חוסה, בראיון לאחד מעיתוני הבירה, "רובן הוא אדם טוב, בן טוב ואבא טוב. בבקשה תחזירו אותו שלם, בבקשה אל תפגעו בו".

רק אחרי חודשיים של חקירות הגיעו אנשי הסוכנות הפדרלית של מקסיקו לאחד מהאזורים המוזנחים במקסיקו סיטי, פרצו לדירה נטושה ויצאו כשהם מלווים את רומאנו המזוקן. השאלה אם בעבור שחרורו שולמו דמי כופר נותרה ללא תשובה.

עולים, יורדים בזכות המאפיה

ב-2002 נחטף לאמברט קרייצ'יר, אביו של המיליונר הצ'כי ראדובן קרייצ'יר, שבמשך השנים נודע כאיש עסקים מפוקפק ושב-2005 נמלט מצ'כיה בגלל חקירה נגדו בחשד להיותו ראשו של ארגון פשע. מטרת החטיפה הייתה סחיטת חובות מקרייצ'יר הבן, אליהם נקלע במסגרת עסקיו. האב מת מהתקף לב במהלך חטיפתו.

לפני חצי שנה, כארבע שנים אחרי המקרה, נעצרו מספר חשודים במעשה, כשבראשם ירוסלב סטארקה, נשיא קבוצת מרילה פריבראם מהליגה הצ'כית הראשונה ואחד מהאנשים החזקים בהתאחדות הצ'כית. הטלוויזיה המקומית סיקרה בהרחבה את המעצר, שכלל מבצע מיוחד בו עצרו שוטרים מיחידת הימ"מ הצ'כית את מכוניתו של סטארקה, השכיבו אותו על הכביש וכפתו אותו בזמן שמסוק משטרתי חג מעל האזור ומאבטח את הארוע.

סטארקה טען שיש לו יחסים טובים עם קרייצ'יר, אבל העבר האפל שלו סיפק הסברים מספקים להיותו חשוד בהנהגת רשת של חוטפים ורוצחים. סטארקה היה ידוע ביחסיו עם אנשי העולם התחתון, תומאס פטר ופרנטישק מארזק, הראשון היום בכלא והשני נרצח לפני כשנה וחצי. הוא בעצמו נמלט בשנתיים האחרונות משני נסיונות התנקשות ובעבר נחשד בחטיפתו של בנקאי איטלקי.

העתיד של הקבוצה נראה עגום. פריבראם היא למעשה הכלאה של הקבוצה המקומית עם דוקלה פראג המיתולוגית, זוכת 10 אליפויות צ'כוסלובקיה. זו נקלעה לקשיים כלכליים בשנות ה-90, הורדה לליגה השלישית, התאחדה עם פריבראם תחת השם דוקלה פריבראם ואחר כך גם איבדה את שמה והפכה למרילה פריבראם, שמה המקורי של הקבוצה איתה התאחדה. כעת נראה היה שדוקלה שוב עומדת בפני היעלמות.

סטארקה, שעמד בראש הקבוצה היה היחיד שתמך בה כלכלית. סגנו, ולאסימיל ספבאק, נעצר ביחד איתו ואחרי מספר ימים החלו השחקנים להשמיע קולות של חוסר שביעות רצון ודאגה מהמצב הכלכלי החדש והבלתי ידוע. "אין עוד מועדון בצ'כיה שתלוי כל כך בבעלים שלו כמו מרילה פריבראם", אמר מאמן הקבוצה, פאבל טוביאס, שבינתיים כבר עזב את תפקידו.

ואולם למרות הכל, בפברואר השנה, כשלושה חודשים אחרי שנעצר, סטארקה שוחרר בערבות של כ-300 אלף דולר וחזר לחיים נורמליים. מרילה סיימה את העונה במקום ה-15 וירדה ליגה, אבל אם סטארקה המאפיונר יישאר שם, סביר להניח שהיא תשוב בקרוב לליגה העליונה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הילד לא בסגל? אין בעיה

ניצן שירזי סיפר לא מזמן באחד מהראיונות איתו שהעבודה הקשה ביותר בה נתקל בקריירת האימון הקצרה שלו, הייתה כשהדריך את קבוצת הנוער של מכבי תל אביב. הסיפורים על אבות שהיכו מאמנים שלא שיתפו את בניהם, על אלו שאיימו דרך קבע על חברי הנהלה ועוד, מוכרים וידועים, בכל קבוצה בארץ, בכל גיל עד הבוגרים.

במאי 2001 נורה ברגליו מאמן נבחרת אקוואדור דאז, הרנן דריו גומז הקולומביאני, לא לפני שאפו נשבר במהלומה עם קת האקדח. היורה נתפס וזוהה כאחד משומרי ראשו של חסואלדו רודריגז, נשיאה של קבוצת סנטה ריטה מהליגה השנייה באקוואדור. רודריגז, שהיה במקום בשעת התקרית נעצר אף הוא. כל המהלך הוזמן כבסרט הוליוודי על ידי נשיא אקוואדור לשעבר, עבדאלה בוקאראם, שב-1997 הוזז מתפקידו בגלל מה שהוגדר כ"חוסר יכולת מנטלית לשאת בתפקיד" ושבשנים האחרונות חי בגלות בפנמה בגלל פשעים כספיים ופוליטיים. לבוקאראם בן כדורגלן והסיפור שהיה כך היה:

כמה חודשים לפני תקרית הירי נערכה באקוואדור אליפות דרום אמריקה לנבחרות צעירות. את הנבחרת המקומית אימן חוסה אנדראדה ובמשחק הראשון הוא הוציא את בנו של הנשיא לשעבר, דאלו (עבדאלה ג'וניור) בוקאראם במחצית. אחרי שנגמר המשחק הוא הודיע על התפטרותו והתלונן שהשחקן הפך לחשוב יותר מהנבחרת. מה קרה באותן 45 דקות של המחצית השנייה? לאנדראדה התשובות.

פלאביו בורבאנו התמנה במקומו ואקוואדור העפילה דרך הטורניר לאליפות העולם. גומז, שאימן את הנבחרת הבוגרת בהצלחה חסרת תקדים, מינה לזו הצעירה את בן ארצו, הקטור גאז'גו, שטען שדאלו שמן מדי מכדי להפוך לכוכב. גאז'גו הותקף פיזית על ידי אנשיו של בוקאראם האב, ואחרי שנשיא ההתאחדות ביקש ממנו בכל זאת לכלול את הבן בסגל לאליפות העולם, הוא התפטר.

בורבאנו, שהדריך את הנבחרת בטורניר הדרום אמריקאי, מונה מחדש, אבל גם הוא לא הזמין את הילד לסגל. אז נכנסה לעובי הקורה אלסה בוקאראם, אחותו של הנשיא לשעבר ופוליטיקאית בעצמה. הדודה האשימה בפומבי את גומז בכך שלא סופרים את הילד, איימה להעלות את הנושא לדיון בקונגרס וטענה שהוא איים בהתפטרות אם ראשי ההתאחדות יכריחו את ברבאנו לזמנו. אז אירעה תקרית התקיפה והירי, אותה סיים גומז בבית החולים.

בוקאראם הגולה לא ממש הכחיש את מעורבותו בתקרית התקיפה: "זה משהו שכולנו מגנים, אבל צריך לזכור שמדובר בכדורגל. אנשים לפעמים קצת מתרגשים ומחפשים נקמות", אמר האדם שבמשך שנים עטה שפם היטלראי ושכינה את עצמו "אל לוקו" (המשוגע).

לדרבי חוקים של מוות

רצח עם בדארפור, אונס נשים בקונגו כדרך חיים, אתיופיה נלחמת בסומליה, אין אוכל, האיידס שורץ בכל חור והאיסלאם הקיצוני מתפשט כמו סרטן. אי אפשר להאשים אף אחד שהוא אי פעם טען שאפריקה היא גן עדן. אז מה הן עוד כמה גופות אחרי משחק כדורגל?

ב-9 במאי 2001 נפגשו הארטס אוף אוק ואנסטה קוטוקו למשחק בין שתי הקבוצות הגדולות של גאנה. הארטס הוליכה 1:2 כשבדקה ה-85 החלו אוהדי אסנטה להשליך כסאות ובקבוקים למגרש. המשטרה פתחה בירי כבד של גז מדמיע לעבר היציעים, בהם שהו כ-70,000 צופים ואלו צבאו על השערים וניסו לברוח מהאצטדיון. מאות נמחצו ונפצעו ו-126 נהרגו באסון הכדורגל הגדול ביותר שפקד את אפריקה.

אותם שבועות היו עקובים מדם ביבשת השחורה. שלושה ימים לפני כן נהרג אדם אחד ו-39 אחרים נפצעו במהלך משחק בחוף השנהב. ב-29 באפריל, פחות משבועיים לפני האסון בגאנה, נהרגו 14 אוהדים בנסיבות דומות לאותו מקרה, במהלך משחק בקונגו, כשבפעם הזו המשטרה משתמשת בגז דמעות וב-11 באפריל אירע אסון ענק ביוהנסבורג, העיר הגדולה ביותר בדרום אפריקה, כשקייזר צ'יפס ואורלנדו פיירטס נפגשו באצטדיון אליס פארק, שיכול להכיל 60,000 צופים.

בשעה שהמשחק החל היציעים היו מלאים עד אפס מקום וכ-60,000 צופים נוספים נותרו בחוץ. רבים מהם ניסו לפרוץ לאצטדיון, ואחרי שער של אורלנדו פיירטס רק גבר הלחץ על השערים שלבסוף נפרצו. אנשים החלו להימחץ והשוטרים, שידועים בחוכמתם בכל מדינות העולם, לא תרמו הרבה כשהחלו לירות גז מדמיע לעבר הצופים.

רוזווין ניישן בן ה-11 הופרד במהלך המהומות מאביו רוי והפך לקורבן הצעיר ביותר מבין 43 ההרוגים. מאבטח חסר אונים שנכח במקום סיפר כיצד ראה במו עיניו של מפרקתה של נערה צעירה נשברת ומילטון נ'קוסי, כתב של ה-BBC בדרום אפריקה, סיפר איך נאלץ לדרוך על אנשים כשניסה להציל את נפשו.

הייתה זו טרגדיית הספורט הגדולה ביותר בדרום אפריקה, כזו שהזכירה את 42 ההרוגים במשחק ב-1991. מי היו הקבוצות אז? קייזר צ'יפס ואורלנדו פיירטס כמובן, שרבים מאוהדיהן נמלטו מהיציעים כדי להימנע ממפגשים אלימים עם אוהדים יריבים, אבל נמחצו למוות. ועל זה נאמר עד הפעם הבאה. ואלו הם רק ארבעה שבועות ב-2001. יש עוד קצת.

ב-1996 נהרגו 8 אוהדים בלוב אחרי ירי של שוטרים ו-9 נמחצו למוות בזמביה. ב-1998 נהרגו 4 אוהדים במשחק כדורגל בקינשאסה, בירת קונגו, אחרי שחיילים פתחו עליהם בירי.

מאות מאוהדי קבוצת סקאוטס קלאב המוזמביקית יצאו לרחובות פורט לואיס הבירה והקימו מהומת אחרי שקבוצתם הפסידה לפאייר בריגייד במאי 1999. שבעה אנשים נהרגו אחרי שאותם אנשים השליכו בקבוקי תבערה לתוך קזינו סמוך.

באפריל 2000 נהרגו שלושה אוהדים ליברים שנמחצו עד כלות נשמתם. שלושה חודשים לאחר מכן מתו 12 אוהדים של נבחרת זימבבואה בעקבות הסנאריו המוכר של התפרעויות אוהדים, ירי גז מדמיע לעבר עשרות אלפי צופים, נסיון להמלט ממנו והימחצות תחת ההמון.

טוב, אפשר להירגע

עזבו את איטליה (אלימות גואה, שוטר הרוג), את ספרד (טעויות שיפוט שגורמות אפילו לאיתן תבריזי להסמיק) את אנגליה (מתלוננים על הצהובונים בארץ?) או את גרמניה (אמנם לא השנה, אבל המוזה של אושרי לוי). שימו בצד גם את צרפת, בה נורה השנה אוהד למוות אחרי שתקף יהודי.

תשכחו את טורקיה ויוון, שאם למישהו יש טרוניות על אלימות אוהדים, שייספר עליהן לשוטרי איסטנבול ואתונה. ועוד לא דיברנו על בואנוס איירס בואכה קורדובה. אלו מדינות כדורגל גדולות ומובילות, בטח יותר מישראל. יש מקומות בהם להיות נשיא, מאמן, שחקן או אוהד, קשה טיפה יותר מאשר בארצנו הקטנטונת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully