וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימפריות (בליגות אירופה) נופלות לאט

שגיא ניר

14.5.2007 / 11:33

פאו וצסק"א עדיין שולטות בארצן, אבל קריסת המובילות באיטליה, ספרד וצרפת מסמנת מגמה. סיכום עונה אירופית, רגע לפני הפלייאוף

"והימים, ימי ראשית הקיץ", שרה ג'וזי כץ, שהתכוונה מן הסתם לימי הפלייאוף הקרובים. אז בעוד הגרסא המקוצרת של הכדורסל הישראלי תיחגג בצורה מרוכזת באינסוף מסיבות עיתונאים בסוף מאי, במדינות הנאורות פחות של אירופה נכנסים השבוע לישורת האחרונה, בסדרה של קרבות ראש בראש עד הכתר.

אחרי שנוכחנו לדעת שגם העונה הצולעת של מכבי תל אביב תסתיים, כל הנראה, עם תואר אליפות צהוב שגרתי, מעניין לתצפת על המתרחש בשאר הליגות ביבשת. גם שם, מסתבר, ישנן שליטות בלעדיות, אבל גם כמה שניצלו את העונה האחרונה להתרסקות של ממש.

מכבי בירוק ובאדום

פיינל פור היורוליג באתונה הביא את ראשי אולימפיאקוס להקפיץ את תקציב המועדון בכמה מיליונים טובים, אבל, כזכור, נפרדו פיני גרשון וחבורת הכוכבים היקרים שלו מהמפעל בדמעות כבר ברבע הגמר. בינתיים, נותרו האדומים מפיראוס הרחק אחרי היריבה השנואה פנאתינייקוס גם בליגה המקומית, ואיפשרו לצהובים-שחורים של אריס סלוניקי (עם ניקי גאליס האגדי כג'נרל מנג'ר) לחלוף על פניהם בדרך ליתרון ביתיות צפוי בשלב חצי הגמר. ופאו? אלופת אירופה נוצחה העונה רק פעמיים בליגה, ותנסה לנצל את יתרון הביתיות ב"אואקה" כדי לסגור עניין בפלייאוף. כמו שהיא עושה בשמונה מתשע השנים האחרונות.

סגניתה האירופית של פאו, צסק"א מוסקבה, שולטת בליגה הרוסית בארבע השנים האחרונות, מה שלא מנע מאינפלציית האוליגרכים במדינה להפציץ בדולרים גם את קאזאן, חימקי ודינמו מוסקבה – שהפכו בשל כך לקבוצות מהדרג הבכיר באירופה, לפחות מבחינה תקציבית. קאזאן, שבנתה מחנה ליטאי עם המאמן אנטנאס סירייקה, הצלף שאוליוס שטומברגאס והפורוורדים דריוש וקשישטוף לברינוביץ', סיימה את הליגה במאזן זהה לזה של האלופה. חימקי על מיליוניה וקלי מקארתי האחד והיחיד, ודינמו עם המאמן דושאן איבקוביץ' והיוונים פפדופולוס ופוטסיס, משלימים את רביעיית הפלייאוף המשובחת באירופה. וזה עוד לפני החוק הרוסי. חבל רק שגם הרנסנס הזה לא מצליח לשכנע את אנשי היורוליג להגדיל את הנציגות הרוסיות במפעל הבכיר שלו.

אליפות בלי המשכיות

אבל לא בכל מדינות אירופה נשמרה העונה היררכיה, שלא לומר מונרכיה. שימו לב למה שקרה באיטליה: בנטון טרוויזו וקלימאמיו בולוניה, שתי הפינאליסטיות של העונה שעברה, תראינה את הפלייאוף בטלוויזיה. הירוקים של בלאט בילו את החודשים האחרונים בניסיון שווא לקבל בחזרה את 12 הנקודות שהורדו להם בגלל שערוריית ניהול, ויצאו אתמול לפגרה מוקדמת מהמקום ה-11 למרות מאזן 13:21. קלימאמיו, ששיחררה לא מעט שחקנים העונה אבל נשארה עם תותח העבר תיוס אדני ובחירת הדראפט הקרובה מרקו בלינלי, סיימה במקום ה-13 (מאזן 21:13) ולא תשחק בעונה הבאה במפעל אירופי, לראשונה מזה שנים. הקאמבק של סיינה, שצלחה את הליגה בקלילות עם 4 הפסדים בעונה כולה והבטחת המקום ביורוליג בשל אליפות הליגה הרגילה, אומרת לא מעט על עונה די עגמומית בארץ המגף.

שקיעת האלופות הורגשה גם בליגה התחרותית באירופה, הליגה הספרדית. אוניקאחה מלאגה, אלופת 2006 הגאה שהעפילה לראשונה בתולדותיה לפיינל פור היורוליג למרות עזיבתם של חורחה גרבחוסה ו-וולטר הרמן, השפילה את עצמה בדרך למקום השמיני בלבד (ומאזן עלוב של 17:17), שמבטיח מפגש מלבב בפלייאוף עם טאו ויטוריה, בשחזור הגמר של העונה שעברה. ריאל מדריד, בדאלונה, ברצלונה וג'ירונה יבטיחו, עם זאת, פלייאוף מרתק בחצי האי האיברי.

אחרונת השוקעות בליגות האירופיות הבכירות היא פו אורטז. כשהקבוצה הצרפתית המאוחדת הגיעה ליד אליהו למשחקי הטופ 16, זעמו במכבי תל אביב על הביקורת כנגד רמתה הנמוכה של הקבוצה של גורדון הרברט. בשורה התחתונה, אם סגנית האלופה הצרפתית נזרקה מחוץ לשמונה הגדולות לטובת שאלון, שולה וגראבלין, זה מכניס לפרופורציות את ההישג האירופי של הקבוצה. האלופה היוצאת, לה מאן, והאימפריה המקומית לשעבר וילרבאן, יפתחו גם הן את הפלייאוף ללא יתרון ביתיות. כנראה שזהו מחיר התחרותיות.

פלייאוף טיים

רוסיה:
צסק"א מוסקבה (1) - דינמו מוסקבה (4)
קאזאן (2) - חימקי מוסקבה (3)

איטליה:
סיינה (1) - קאנטו (8)
רומא (4) - נאפולי (5)
מילאנו (2) - וארזה (7)
וידי ויצ'י בולוניה (3) - ביילה (6)

ספרד:
טאו ויטוריה (1) - מלאגה (8)
ברצלונה (4) - ג'ירונה (5)
ריאל מדריד (2) - ולנסיה (7)
בדאלונה (3) - גראן קנאריה (6)

יוון:
פנאתינייקוס (1) - מארוסי (8)
פאניוניוס (4) - פנליניוס (5)
אריס סלוניקי (2) - אולימפיה לאריסה (7)
אולימפיאקוס (3) - פאוק סלוניקי (6)

צרפת:
נאנסי (1) - גראבלין (8)
שטראסבורג (4) - וילרבאן (5)
רואן (2) - שולה (7)
שאלון (3) - לה מאן (6)

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully