וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בכדורגל הפלסטיני יש בעיות עם המשטרה

יוני מנדל

28.4.2007 / 11:47

עונה שלמה חיכו ברשות למשחק גמר. כשהבינו שהאירוע עלול להיגמר במהומות, הוא יתקיים ללא קהל. ככה זה כשהחמושים שולטים

משחק הגמר המסכם של עונת הכדורגל הפלסטינית צפוי להתקיים בשבוע הבא, ובלי קשר לתוצאת הסיום הוא עומד להיות עגום. כדורגל דווקא יהיה שם, כל הכוכבים כשירים, וגם הרבה מתח צפוי במפגש הענקיות משוג'אעיה ומרפיח. העניין היחיד שיעיב על המפגש ביניהן הוא שלא יהיה שם קהל: היריבות בין המועדונים והרפיון הביטחוני ברצועת עזה הובילו את ההתאחדות, המשטרה ואת המועדונים עצמם לקבוע שאין מנוס מלקיים את המשחק במגרש ריק. כולם מסכימים שכל פיתרון אחר יגרור אלימות ונפגעים, ובעצם בכך הם מודים שהחמושים והאנרכיה שולטים בכל חיי הרצועה, וגם בספורט. סיום עונה עצוב במיוחד.

"חשוב לשמור על שלום האנשים"

יושבי הראש של שני המועדונים סיפרו לוואלה! ספורט מעט על כדורגל אבל הרבה על אלימות. סלאח אבו-עטא משוג'אעיה (רובע במזרח העיר עזה) ציין ש"הקבוצה מוכנה, מלאה במוטביציה, ומרוכזת היטב במשימה שלפניה – לקחת את האליפות". לגבי העובדה שמשחק הגמר עם היריבה מדרום הרצועה ישוחק בלא קהל, נראה כי אבו-עטא משלים עם רוע הגזירה, כאילו היה זה אך טבעי. "אנחנו היינו בעד משחק ללא קהל", הוא אומר, "בגלל שהמצב הביטחוני פשוט לא מאפשר מפגש של האוהדים במשחק כזה. מה שחשוב הוא לשמור על שלום האנשים ולדאוג שלא יישפך דם", הוא מסכם.

יו"ר מועדון הספורט של רפיח, דרוויש אל-חולי, עצוב הרבה יותר. כיו"ר הקבוצה המעוטרת ביותר בליגה הפלסטינית, עם שישה גביעים בארון ועם מדלית ארד מאליפות אסיה למועדונים, הוא כבר ראה הכל וכבר שיחק לעיני עשרות אלפי צופים. בגלל זה הוא אומר לוואלה! ספורט: "לשחק בלי קהל זה איום. הקהל חייב להיות נוכח במשחק ואין ספק שבלעדיו יהיה מדובר במשחק טראגי". אחר כך הוא מתוודה: "זה נאכף עלי בלי שרציתי בכך, אבל המצב הבטיחותי באמת חמור ומסתבר שהאילוצים האלה חזקים יותר מהרצון שלי".

אל-חולי מנסה להסביר איך לעזאזל הגיעה הרשות למצב בו גם משחק גמר כדורגל פלסטיני עשוי להפוך לשדה קטל. "המצב ברצועת עזה קשה מאוד", הוא אומר, "המצב הנפשי של האנשים קשה, המצב הכלכלי שלהם קשה, והתקווה בכלל לא קיימת. תנסה לשים עם שלם בתוך צינוק, ותחכה ותחכה, ובסוף מה שתקבל זה אלימות וכעס ועצבים שמתפרצים החוצה".

לאל-חולי אין ספק שלישראל יש חלק נכבד בהבאת הפלסטינים לפי התהום הזו. "בווודאי שלכיבוש יש חלק בכך", הוא זועק, "הרי אנשים לא יכולים לצאת לבקר בני משפחה, הים שלנו סגור, מעבר רפיח סגור גם הוא ואפילו לאליפות החורף ביריחו לא התירו לקבוצה שלי לצאת". לדבריו, מדובר היה בכרוניקה של פיצוץ ידוע מראש.

"יש חוק בעזה, אבל אין מי שיאכוף אותו"

גם הסיקור של כתב הספורט הפלסטיני ח'אלד אבו-זאהר מסוכנות הידיעות "ראמאטאן", מתרכז באספקטים העגומים של משחק הגמר. "ההיסטוריה של המועדונים הזו לא טובה", הוא אומר, "לפני שנתיים ברבע גמר הגביע הפלסטיני הם נפגשו פעמיים, פעם בשוג'אעיה ופעם ברפיח, ושני המשחקים האלו פוצצו על ידי הקהל ולא הגיעו לידי סיום". מלבד הבעיה ההיסטורית הזו, טוען אבו-זאהר שהתנאים במגרשי הכדורגל הפלסטינים לא מאפשרים למשטרה להתמודד עם האלימות. "לכל מגרש יש רק כניסה אחת, ככה שהאוהדים נפגשים זה עם זה מיד עם ההתחלה", מספר אבו-זאהר. "תוסיף לזה שכבר 15 שנה שהכניסה למשחקים היא חינם, שאין דוכן למכירת כרטיסים, שכל אחד יכול להיכנס ללא בדיקה או תשלום ושלמשטרה אין מספיק כוחות או יכולת להתמודד עם הפרות סדר, ותבין שפשוט לא ניתן לקיים משחק טעון כל כך בהשתתפות אלפי אוהדים". אחר כך הוא אומר בעצב: "יש לנו חוק בפלסטין, אבל אין מי שיאכוף אותו".

דובר משטרת עזה לא מוכן להודות ביכולת הירודה שמייחסים למשטרה. עמיד (מקביל לניצב משנה) תאופיק ג'אבר סיפר לוואלה! ספורט שהבקשה לקיים את המשחק ללא קהל הגיעה דווקא מהתאחדות הכדורגל הפלסטינית. "יש בעיה בין שני המועדונים האלו", אומר ג'אבר, "אבל אין בה בכדי למנוע את קיום המשחק בהשתתפות קהל". לדבריו, "משטרת עזה תוכל לאבטח את המשחק, אם תתבקש, אבל התאחדות הכדורגל מפחדת להפגיש בין קהלי שני המועדונים". לשאלתנו האם בהסכמתה של המשטרה לקיים משחק ללא קהל היא לא נכנעת לחמושים, לנשק ולחמולות ברצועת עזה ענה ג'אבר בצנינות, כי "זו שאלה נבונה, אבל אני לא מעוניין להשיב עליה".

"אני מתבייש"

מי שכן מוכן להשיב היה ג'מאל אבו-חשיש, דובר התאחדות הכדורגל הפלסטינית. בכנות ובעצב נדירים הוא אומר: "לא רק הספורט הפלסטיני נכנע לחמושים ולאנרכיה המשתוללת, אלא גם רצועת עזה כולה".

"אני מתבייש לענות על השאלות האלו", הוסיף אבו-חשיש בשקט, כשהוא יודע איזה יחסי ציבור גרועים עשוי משחק גמר כדורגל ללא קהל להביא לרשות הפלסטינית. הוא גם יודע שמשחק גמר הכדורסל הפלסטיני בין אל-מראזי לאל-בורייג' שוחק גם הוא ללא קהל, בגלל אותן הסיבות בדיוק. "אני לא שמח מהמצב הזה, אני עצוב מאוד ממנו", הוא אומר. לדבריו, "קשה להצביע על אלמנט מסויים שהביא את המצב לידי חוסר אונים כזה. כמובן שהכיבוש הישראלי והלחץ על האנשים הוא כר פורה לאלימות, אבל גם היעדר חוק ואנרכיה כללית שיחקו תפקיד". אחר כך הוא מתוודה בפעם האחרונה: "אני יודע שזה לא מצטייר טוב. "הלוואי שלעונה הנפלאה הזו היה יכול להיות סוף אחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully