וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולמו של טרולמן

רונן דורפן

15.4.2007 / 12:59

רונן דורפן על המתאגרף החצי צועני שכל כך עיצבן את הנאצים בשנות השלושים, הוכרח לעבור עיקור ונרצח במחנה ריכוז

כתבתי ל‘גלובס‘ קטע על אטילה פטשאואר, סייף הונגרי יהודי שנספה ביום השואה, ונתקלתי בסיפור שואה אחר שקשור לספורט. עם זווית של השואה אליה באופן טבעי אנחנו נחשפים פחות – ”הפוריימאס“ - השואה הצוענית.

ב-9 ביוני 1933 ”רוקלי“ טרולמן נלחם על אליפות גרמניה נגד אדולף וויט בברלין בנוכחות ג‘ורג‘ ראדאם – הנשיא הנאצי של התאחדות האגרוף הגרמנית. טרולמן היה ממוצא מעורב. בחלקו גרמני ובחלקו סינטי. הסינטי הם עם צועני שמבחינה תרבותית ידוע בדרך כלל דווקא במוסיקאים שלו. טרולמן ניצח בברור בקרב אבל השופטים הכריזו על תיקו. הקהל מחא והשופטים העניקו לבסוף לטרולמן את הניצחון. אבל התאחדות האגרוף הגרמנית שללה ממנו בכל זאת את התואר כעבור שבוע.

טרולמן היה פופולארי מאד בגלל סגנון אגרוף מרהיב. הוא היה רוקד בזירה ואפילו זורק מחמאות לנשים בשורות הראשונות. הוא הפך לסמל מין בגרמניה. אבל היה לו גם כבוד עצמי ואומץ לב. אחרי שההתאחדות הודיעה לו שיוכל לחזור להתאגרף רק אם ייחדל מסגנון הריקוד שלו בזירה הוא הגיע לקרב הבא אחרי שחמצן את השיער שלו ושפך קמח על גופו - והפסיד במתכוון למתאגרף נחות ממנו. רשיון האגרוף נשלל ממנו.

ב-1938 הוכרח לעבור עיקור, כמו כל הגברים הצוענים, בכדי לא להישלח למחנה רכוז. טרולמן גוייס לצבא הגרמני ונשלח לחזית המזרחית. אבל מכיוון שנפצע ולא היה בו שימוש הועבר למחנה ריכוז ליד המבורג ושם נרצח ב-1942.

ב-2003 החזירה לו ההתאחדות הגרמנית את אליפות גרמניה של 1933.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully