וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה שארפ, זה לא

6.3.2007 / 18:34

ההיסטריה סביב הגעתו של דייסוקי מאטסוזקה היא נקודת שיא בפלישה היפנית ל-MLB. האם היא מוצדקת? לפעמים כן, בדרך כלל לא

לא קשה להבין את אומת הרד סוקס. ב-2004 שברה בוסטון קללה של 86 שנה וזכתה בוורלד סירייס, אבל בעיר צמאת בייסבול לא מסתפקים בזה. ההחתמה של המגיש דייסוקי מאטסוזקה עשתה גלים מנמל בוסטון ועד לארץ השמש העולה.

היום זה אולי נראה קצת רחוק, אבל ההתנחלות היפנית בליגה היא בת 10 שנים בסך הכל. וכמו תמיד, הראשון שהגיע פתח את דלת לטרנד גורף. האם היסטריית מאטסוזקה מוצדקת? כמו תמיד, ההיסטוריה תשפוט. למרות הנטיה לחשוב שכמעט כל מהלך כזה יסתיים במפח נפש, לפעמים יש גם סיפורי הצלחה. בואו ניזכר בכמה יפנים (יש עוד שלא מוזכרים בכתבה, אנחנו מציינים את הבולטים שבהם), שהגיעו לליגה ברעש גדול ונעקוב אחרי תוצאותיהם.

הידאו נומו

נומו היה פורץ הדרך ופתח את הדלת לשיתוף פעולה בין יפן לארה"ב. הוא לא היה הראשון שחתם בליגה, ב-1964 עשה זאת מסאנורי מוראקאמי עם הסן פרנסיסקו ג'איינטס, אבל הוא היה אחד מאלה שהיתוו את הדרך ליפנים אחרים. מכיוון שגם ביפן הבייסבול הוא ספורט לאומי, שיתוף הפעולה הזה היה יעיל לשני הצדדים (ועל כך עוד בהמשך).

בגלל החתימה של נומו ב-MLB נוצרה שיטת ה"פוסטינג", המוכרת כיום, לפיה קבוצה בארה"ב שרוצה להחתים שחקן יפני, תחויב לפצות את קבוצתו אם הוא נמצא תחת חוזה (אם הוא שחקן חופשי, הוא יוכל לחתום בלי פיצוי). במקרה של נומו, הוא שיחק בקבוצתו, קינטטסו בפאלוס, הסתכסך עימה, הודיע על פרישה ומייד לאחר מכן חתם בארה"ב.

נומו זכה עם הנבחרת היפנית במדליית הכסף בסיאול 1988, והפך לכוכב בקינטטסו בפאלו'ס. ב-1995 הוא חתם בלוס אנג'לס דודג'רס ורשם מאזן מופלא שהעניק לו את תואר רוקי השנה - 13 נצחונות, שישה הפסדים, ERA 2.54 והופעה באולסטאר. גם העונה השניה בלוס אנג'לס הייתה טובה, מאזן 11:16 ו-ERA של 3.19 כולל נו היטר בדנבר, המגרש הכי קשה למגישים, אבל מכאן העניינים התחילו ללכת דרומה עבורו. ב-1998 הועבר נומו למטס, משם עבר למילווקי והמשיך לנדוד. ב-2002 חזר לדודג'רס ואת העונה שעברה בילה בטמפה ביי. ב-2001 זרק נו היטר בבכורה שלו עם בוסטון, והפך למגיש הרביעי בליגה שרושם נו-נו גם ב-AL וגם ב-NL.

מספרים בולטים:

123 נצחונות מול 109 הפסדים, ERA של 4.21, שני נו היטרים בקריירה.

פסק דין: הקריירה של נומו לא מזהירה, אבל רחוקה מלהיות מוגדרת ככישלון. בסך הכל השנתיים הראשונות בלוס אנג'לס נתנו להבין מה הדודג'רס מצאו בו.

הידקי איראבו

איראבו עדיין לא עבר בשיטת הפוסטינג, אבל סן דייגו לא קיבלה אותו בחינם. ב-1997 הודיעו הפאדרס כי הם מעוניינים במגיש של קבוצת צ'יבא לוט מארינרס. הם רכשו את הזכויות עליו, אבל קבוצת ה-MLB היחידה שהיה מוכן לשמוע עליה היו הניו יורק יאנקיז. חשוב להבין שהיאנקיז פופולאריים ביפן כמו מנצ'סטר יונייטד בשאר העולם, והבעת עניין של הקבוצה מניו יורק גרמה לאיראבו ללחוץ.

אלא שהזכויות כבר היו בידי סן דייגו, שמצאה דרך לצאת מהמבוי הסתום. היאנקיז העבירו רשימת שחקנים פוטנציאליים להעברה, כשבסופו של דבר בחרו הפאדרס בהומר בוש ובשחקן ששמו יצוין אחר כך (רפאל מדיינה).

ההתחלה שלו בליגה הייתה קשה ביותר. איראבו היה גדול מימדים, מה שגרם לבעלי היאנקיז, ג'ורג' סטיינברנר, לכנותו בשם "קרפדה שמנה ופחדנית" (תרגום חופשי ל-fat pussy toad. לאחר מכן לא נתן למגיש ללוות את הקבוצה ללוס אנג'לס והתנצל יומיים אחרי התקרית.

איראבו קיבל שכר גבוה של 8 מיליון דולר לשלוש שנים. לא משהו סנסציוני, אבל יחסית לתמורה שנתן, זה הספיק לאוהדי היאנקיז לשבת לו על הוריד ולקרוא לו "I Rob You" בהטיה של שם המשפחה. בשנת 2000 עבר למונטריאול וב-2002 לטקסס ריינג'רס. אחר כך פרש.

מספרים בולטים:

34 נצחונות לעומת 35 הפסדים ב-126 הופעות, הופעה אחת בלבד בפלייאוף (למרות שרשמית זכה פעמיים בוורלד סירייס, ב-1998 וב-1999) ERA של 5.15.

פסק דין: כישלון טוטאלי.

איצ'ירו סוזוקי

במקרה הזה, הכי פשוט להתחיל מפסק הדין: סיפור ההצלחה הגדול ביותר שהגיע מיפן. אולאראונד אולטימטיבי, שחקן מצוין, אחת העיניים החדות ביותר ב-MLB, הלידאוף הטוב ביותר בשנים האחרונות ולא פחות חשוב מכך - מוכר מרצ'נדייז בטירוף.

אחרי תשע שנים באוריקס בלו וייב הגיע איצ'ירו לסיאטל מארינרס ב-2001. הוא הפך לשחקן היפני הראשון שנכנס לעמדת שדאי פותח במייג'ורס. בואו נעבור מייד למספרים, ויש הרבה כאלה.

סוזוקי משחק בסיאטל שש עונות (נכנס לשביעית). הוא רשם 1354 חבטות, 61 הומראנס, 359 הכנסות רצים הביתה, 235 בסיסים גנובים (כמעט 40 בעונה), 280 הולכות, אחוזי חבטה של 33.1.

עונת 2004 הייתה הגדולה ביותר של סוזוקי בקריירה. ב-26 באוגוסט הפך לשחקן הראשון אי פעם שרושם 200+ חבטות בארבע העונות הראשונות שלו בליגה. יומיים אחר כך הפך לשחקן הראשון שרושם שלושה חודשים באותה עונה עם 50 חבטות או יותר. ב-31 באוגוסט סיים עם 56 חבטות, כשהוא מתקרב לשיא של ג'ף הית' מ-1938. הוא סיים את העונה עם 262 חבטות, שיא שלא נשבר עד היום.

המארינרס הרוויחו מסוזוקי גם בתחום הכלכלי. פרטי לבוש ומותגים הנושאים את שמו נמכרים עד היום בצרורות. המארינרס הפכו לקבוצה השניה האהודה ביפן אחרי היאנקיז. בוסטון לא הייתה מתנגדת שמאטסוזקה יהיה האיצ'ירו של המגישים, אבל עוד חזון למועד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טסיושי שינג'ו, קזוהירו ססאקי וקאז מאטסוי

יחד עם איצ'ירו הגיע לליגה שחקן אחר, שהניו יורק מטס היו בטוחים שהוא הדבר הבא. שינג'ו, סנטרפילדר מנגסקי, בא למטס מהאנשין טייגרס.

אלא ששינג'ו הצבעוני, ברנש שאוהב את חיי הזוהר ואת תשומת הלב, צובע את השיער בשלל גוונים והפך לסלבריטאי בתחנות הטלוויזיה ביפן, לא היה שחקן בייסבול כזה גדול. הוא רשם ב-2001 107 חבטות, עשרה הומרים ו-56 הכנסות רצים, וב-2002, ב-118 משחקים עם הסן פרנסיסקו ג'איינטס, חבט לתשעה הומרים והכניס 37 רצים הביתה. הוא הגיע עם הג'איינטס לוורלד סירייס, שם הפסיד לאנהיים איינג'לס.

ב-2003 שיחק שינג'ו 62 משחקים במטס, וחזר ליפן. בסוף העונה הנוכחית הוא פרש מבייסבול, לא לפני שהצעיד את קבוצתו, הוקאידו ניפון האם פייטרס, לזכיה באליפות יפן, לראשונה מאז 1962.

פסק הדין: כישלון


קזוהירו ססאקי הגיש עבור סיאטל מ-2000 עד 2003, בטרם חזר ליפן. הוא עמד על ERA של 3.14, כולל עונה של 2.52 ב-2002. הוא הגיע עם המארינרס לפלייאוף ב-2000 וב-2001.

פסק הדין: בהחלט סיפור הצלחה, אלולא היה מגיע ל-MLB בגיל מאוחר (32), היה מקבל בסקירה הזו ובכלל בתהודה ההיסטורית יותר מקום.


קאז מאטסוי:

עוד שחקן שהגיע למטס והתגלה כאכזבה. מאטסוי, שורטסטופ שהצטרף למייג'ורס ב-2004 אחרי קריירה מוצלחת בסייבו ג'איינטס. אבל במטס הוא לא רשם מספרים טובים (11 הומראנס, 75 הכנסות רצים ו-22 בסיסים גנובים), בטרם הועבר לקולורדו בטרייד ב-2006. ועם זאת, מאטסוי בן ה-33 מחזיק בשיא MLB: הוא השחקן היחיד בהיסטוריה שחבט להומראן בהופעת הפתיחה שלו על הצלחת בכל אחת משלוש העונות הראשונות שלו בליגה (אלוהים, איזה סטטיסטיקות מוצאים האמריקאים האלה).

פסק הדין: כישלון

הידקי מאטסוי

חובט הקלאץ' השמאלי (שהחל את דרכו בבייסבול כימני) המצוין של הניו יורק יאנקיז הגיע אליהם ב-2003, וכבר בסיום אותה עונה עלה עם הפסים לוורלד סירייס, האחרון שלהם עד כה. מאטסוי שיחק ביומיורי ג'איינטס, לפני שהגיע לארה"ב. כינויו הוא "גודזילה", והוא מתייחס גם לעוצמתו וגם לפנים הלא נאות שלו, בלשון המעטה.

העונה האחרונה שלו במייג'ורס הייתה דלילה בגלל פציעה בשורש כף היד, אבל בשלוש העונות שלפני כן מאטסוי סימן את דרכו כחובט מסוכן. הוא רשם 545 חבטות בשלוש עונות מלאות ועוד 52 בעונה האחרונה, 78 הומראנס, 359 הכנסות רצים וחובט באחוזים של 29.7 לאורך הקריירה. חשוב לציין כי ב-2006 הופיע רק 172 פעמים על הצלחת (הממוצע לחובט בעונה מלאה הוא בערך 600 הופעות), מה שמשבש לו את הממוצע.

פסק הדין: בהחלט סיפור הצלחה .

דייסוקי מאטסוזקה

"דייסי קיי", כפי שכבר הספיק להתכנות, הגיע לבוסטון מסייבו ליונס. המגיש בן ה-27, שכינויו הוא "מונסטר", המפלצת, הילך אימים על הליגה היפנית. באליפות העולם שנערכה בשנה שעברה הוא היה ה-MVP, מה שהספיק לרד סוקס כדי לשים עליו הצעה של 52 מיליון דולר ברגע שיצא לשוק. יש לו מגוון זריקות, ועל פניו הוא נראה כעסקה מושלמת עבור הרד סוקס, שכבר היו עדים להיסטריה סביבו במחנה האימונים של האביב.

פסק הדין: ?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully