וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח מעקפים

איליה רוסינסקי

4.3.2007 / 14:59

עונת המעבר ב-NFL כבר הביאה עימה כמה מהלכים מאוד מעניינים. איליה רוסינסיקי סוקר את ההעברות המשמעותיות עד כה בשוק

תקופת השחקנים החופשיים החלה ב-2 למרץ, וכבר אנחנו עדים למהלכים בשוק השחקנים, שבוצעו בחלקם אף לפני התאריך המדובר. אנו מתייחסים רק לגדולים שביניהם, ויש לזכור שעדכונים ופעולות נוספות מגיעים בכל יום, ולכן האפשרות שדברים ישתנו תמיד קיימת.

ג'ואי פורטר משוחרר מפיטסבורג

הלם בקרב אוהדי הסטילרס. ג'ואי פורטר, המנהיג הבלתי מעורער של ההגנה בשנים האחרונות, נופה על ידי הפלדות. ב-8 שנים בהן שיחק בפיטסבורג בתפקיד ליינבקר חיצוני, פורטר רשם 60 הפלות קוורטרבק, 451 תאקלים (342 "סולו"), כפה 18 השמטות, בלם 41 מסירות וחטף 10 כדורים. בנוסף לתרומתו המקצועית, פורטר תרם לקבוצתו בתחומי המגרש ובחדר ההלבשה גם בזכות כישורי מנהיגות מפותחים, בעזרתם ידע "לדחוף" את חבריו לקבוצה, בין היתר, לעבר הזכייה בסופרבול לפני שנה.

למה משחררים שחקן בקנה מידה כזה? בגלל שתי סיבות מרכזיות. הראשונה שבהן היא כלכלית. פורטר אמור היה להיכנס לעונתו האחרונה במסגרת החוזה עם הסטילרס, ולהרוויח במהלכה כ-5 מיליון דולר. שחרורו המוקדם מאפשר לקבוצתו, אשר נמצאת 3.3 מיליון בלבד מתחת לתקרת השכר, לפנות בערך 6 מיליון תחת תקרה זו. וזה לא סכום פעוט.

הסיבה המקבילה לשחרורו של פורטר הינה מקצועית, ונובעת מהחתמתו של מייק טומלין בתור מאמן הקבוצה. הכוונה איננה, חלילה, לכך שפורטר איננו שחקן טוב, אלא לכך שלא ישתלב בשיטת ההגנה העתידית של טומלין. שחרורו של פורטר מצביע בראש ובראשונה על כוונותיו של טומלין לעבור למערך הגנתי 4-3, כלומר עם 3 ליינבקרים, מה שהופך את אחד מהליינבקרים בהרכב הנוכחי של הסטילרס ל"מיותר".

כידוע, ההגנה של פיטסבורג משחקת במבנה של 4 ליינבקרים, אשר במסגרתו התפקיד העיקרי של ליינבקר-חוץ הוא להפעיל לחץ על הקוורטרבק - התחום בו הצטיין פורטר. בשיטת של 3 ליינבקרים פורטר יתקשה לבוא לידי ביטוי עקב ניידותו המוגבלת יחסית, ויכולת כיסוי בינונית לוודאי. האפשרות שיהפוך ל-DE קלושה למדי, היות שאיננו מסיבי מספיק בכדי להפגין בעמדה זו את אותה היכולת. ספק גדול אם מבנה ההגנה של הסטילרס ישתנה כבר בעונה הבאה – השינוי יהיה חייב להתבצע בתחומים רבים, דבר שדורש זמן ארוך וביצוע הדרגתי של התאמות בהרכב. במקרה של פורטר, הסיבה הכלכלית זירזה את שחרורו, שעתיד היה להתבצע בכל מקרה בתום העונה הבאה.

מה תעשה פיטסבורג בעונה הבאה? היא לא מתכוונת להשיג שחקן שווה ערך שיחליף את פורטר בעמדתו. ההערכה היא שהעונה הקרובה תהפוך עבור ההגנה של הסטילרס לעונת מעבר לסכמת 4-3. כלומר, היא עדיין תשחק במבנה הישן, אך תתחיל כבר מהעונה הנוכחית לבנות קבוצה בהתאם למבנה החדש, מה שיתבטא בהחתמה, בעיקר דרך הדראפט, של שחקנים בעמדות הרלוונטיות - לרוב של DT ו-DE, ובניסיון להעריך כיצד שחקני ההגנה הנמצאים בהרכב הנוכחי ישתלבו במערך העתידי. באשר לתפקיד הלא רשמי של מנהיג ההגנה, הוא ללא ספק יעבור לטרוי פולמאלו, אשר מוכשר לכך, לטעמי, יותר מפורטר, עקב היותו חכם ואינטליגנטי ממנו על המגרש.

מה יעשה פורטר? כל מי שדואג לעתידו, יכול בהחלט להירגע. הקבוצה המתאימה ביותר לפורטר היא ניו יורק ג'טס, שנמצאת דווקא בתהליך הפוך מהסטילרס – מעבר משיטת 4-3 לשיטת 3-4, ומתקשה בכך בגלל העדר שחקנים מתאימים. לעומת זאת, אוי לקבוצות 4-3, כגון סינסי או אריזונה (שגם "פתחו עין" על פורטר) לקחת הימור ולהחתימו על חוזה שמן – פורטר איננו מתאים לשחק בשיטה זו, ולא בטוח שיוכל לעשות את ההתאמות הנדרשות אחרי שכל הקריירה היה רגיל לשחק במבנה ארבעת הליינבקרים של הסטילרס.

אדליוס תומאס מגיע לניו אינגלנד

ככל הנראה הפטריוטס קשרו בין אי-הגעתם לסופרבול בשנתיים האחרונות לבין היעדר החתמות של שחקנים בולטים באותה תקופה. באמת הגיע הזמן שמישהו שם יגיע למסקנה הזו. זה גרם להם לשנות את מדיניותם בעניין ולהחתים את אסנטה סמואל כשחקן זיכיון, ועכשיו את אדליוס תומאס כשחקן חופשי.

לא ארחיב את הדיבור על כישוריו של תומאס, מפני שניתחתי אותם בכתבתי הקודמת, אשר סקרה את השחקנים החופשיים. אזכיר רק שמדובר (היה מדובר, יותר נכון) בליינבקר הטוב ביותר בשוק הנוכחי, בעל וורסטיליות מדהימה שהתבטאה ביכולת פאס-ראש, יכולת תיקול ויכולת כיסוי ברמה גבוהה. משמעות חתימתו בניו אינגלנד הינה חיובית ביותר עבור הפטריוטס, ושלילית ביותר עבור שאר קבוצות ה-AFC, במיוחד אלה שמשחקות בבית המזרחי שבה.

לאורך העונה האחרונה, מבין ארבעת הליינבקרים של הפטריוטס, שלושה היו מצוינים (קולבין, וורייבל וברוסקי), בזמן שבעמדה הרביעית שוררה רוב הזמן אי וודאות גדולה. בגמר ה-AFC הפטריוטס הלכו עם אריק אלכסנדר הבלתי מנוסה, שכשל בהתמודדות נגד הרצים של אינדי. ג'וניור סיאו, שפתח במשך רוב העונה ונפצע במהלכה, מתקרב לגיל 40, ולא יספק תשובה בעמדת ה-ILB. כתוצאה מכך, תומאס הוא זה שהולך להשלים את הטריו המשובח במרכז ההגנה של ניו אינגלנד. חשוב לציין שתומאס נכנס להגנה שמשחקת במבנה זהה לזה בו שיחק בבולטימור – 3-4, מה שימקסם את יכולותיו גם בקבוצתו החדשה.

השם שמיד עולה בעקבות חתימתו של אדליוס בניו אינגלנד הוא לא אחר מאשר ווילי מקגינסט, הליינבקר המדהים של הפטריוטס בתחילת שנות האלפיים, שהתאפיין, בדומה לתומאס, בוורסטיליות וביכולת לשחק בעמדות שונות בהגנה. לטעמי, תומאס מהווה תחליף מצויין למקגינסט, ואפילו עולה עליו מבחינת כישרון – מהירותו הגבוהה של תומאס מאפשרת לו להיות שחקן יעיל יותר במצבי מסירה, בזמן שיכולת הפאס-ראש שלו אינה נופלת מזאת של מקגינסט. סביר להניח, כי תומאס ישחק בעיקר בעמדות של ליינבקר חוץ וליינבקר פנים, בזמן שיחליף מקומות עם וורייבל בעמדות הנ"ל, ולעיתים ימוקם גם בעמדת ה-DE.

כתוצאה מהוספתו של תומאס יתקשו הרצים של היריבות לחדור את הגנת הפטריוטס על הקרקע; בזמן שהלחץ שיופעל ע"י השביעייה הקדמית של הפטריוטס, שגם ללא תומאס היה אחד האפקטיביים בליגה, - עתיד להפוך יחד איתו לקטלני במיוחד, מה שעשוי לשבש לחלוטין את התקפת היריבות גם באוויר, בכך שיאפשר לאסנטה סמואל להמתין מאחור ולחטוף את המסירות הבלתי מדויקות של הקוורטרבק.

החיסרון היחידי בהחתמתו של תומאס טמון בגילו. יחד איתו ממוצע גילאי הליינבקרים של ניו אינגלנד הוא בערך 31, מה שמכניס את הפטריוטס לפורמט של "עכשיו או לעולם לא", כלומר, מטרתם ללכת על הסופרבול בשתיים-שלוש עונות הקרובות, אחרת יעברו עוד שנים רבות עד שיצליחו להעמיד הרכב ליינבקרים באיכות דומה.

נייט קלמנטס בסן פרנסיסקו

אחרי שחרורו מבפאלו נייט קלמנטס, מגן הפינה הטוב ביותר בשוק הנוכחי ואחד הטובים בליגה בכלל, סיכם בסן פרנסיסקו תמורת חוזה בלתי נתפש: 80 מיליון דולר לשמונה שנים, עם 22 מיליון של "בונוס החתמה". החוזה הנ"ל הופך את קלמנטס לשחקן הגנה היקר ביותר בתולדות הליגה. אני אתייחס תחילה לפן המקצועי של ההחתמה, ואחר כך אחזור לשאלת גודל החוזה.

כמו במקרה של תומאס, גם את קלמנטס "ניתחתי" בכתבה הקודמת, לכן אזכיר באופן כללי שמדובר על אחד מאותם מגני פינה נדירים שמסוגלים לנטרל רסיבר באחד על אחד באופן עקבי, דבר שמעלה את ערכו באופן משמעותי ביותר. אצל הניינרס קלמנטס ישתף פעולה עם וולט האריס, מגן פינה מצוין שנבחר העונה לפרו-בול, אך הולך ומתקרב לגיל 33. בעונה שעברה האריס לא קיבל שום עזרה משחקנים אחרים בסקונדרי, לכן חתימתו של קלמנטס תוריד ממנו לחץ ותשפר את ההגנה של הניינרס בצורה דרסטית. חשוב מאוד לציין, כי הצלחתו של קו הגנה אחורי, לא רק של הניינרס אלא בכלל – מותנית ביכולתה של השביעייה הקדמית ליצור לחץ על קוורטרבק היריבה, מה שהיה מאוד חסר להגנת סן פרנסיסקו בעונה שעברה. במידה והתחום המדובר לא יראה שיפור ניכר - לא קלמנטס, לא האריס וגם לא צ'אמפ ביילי יוכלו להועיל להגנה של הניינרס: לאף מגן פינה אין שום דרך שבעולם להישאר צמוד לרסיבר אם לקוורטרבק יש את כל הזמן לכוון את המסירה. לכן סן פרנסיסקו יצטרכו, בנוסף לקלמנטס, להחתים ולבחור בדראפט שחקנים עם יכולת פאס-ראש גבוהה, וכדאי להם שמני לאוסון (2.5 סאקס בעונה שעברה) יתחיל גם הוא לספק את הסחורה בתחום המדובר.

בנוסף, ניתן להעריך כי בעונה הבאה הגנת הניינרס תשתמש יותר ב-"בליץ", כלומר תצרף במקרים רבים כמות מוגברת של שחקנים בלחץ על הקוורטרבק, מפני שעם הגעתו של קלמנטס תוכל לסמוך יותר על כך שההגנה האחורית תוכל לנטרל רסיברים באחד על אחד.

כמה מלים בנוגע לחוזה וגודלו העצום, שהופך, כאמור, את קלמנטס לא רק למגן הפינה היקר ביותר, אלא אף לשחקן הגנה היקר ביותר בליגה. ברור כי עם כל הכבוד לקלמנטס, איננו מגן הפינה הטוב בליגה: צ'אמפ ביילי נמצא "בליגה משלו", ולטעמי כריס מקאליסטר יותר טוב ממנו גם הוא. העניין הוא שבמסגרת השוק החופשי מחיר המוצר לא תמיד משקף את טיב המוצר, ולכן נוצרים פערים כגון במקרה המדובר. אך חשוב עוד יותר לומר שבעקבות ההסכם החדש בנושא תקרת השכר, שמגדיל את תקציב המותר של קבוצות ה-NFL, נוצרו בשוק השחקנים תנאים חדשים המאפשרים לקבוצות להחתים שחקנים על חוזים שלא נראו לפני כן. אם צ'אמפ ביילי היה היום בשוק השחקנים, הוא היה מקבל חוזה של 15 מיליון לעונה, אך "לרוע מזלו" הוא חתם בדנבר עוד לפני "הסכם התקרה" המדובר, ולכן מרוויח "רק" 9 מיליון. מסכן.

טרייד דנבר-דטרויט

במסגרת הטרייד הזה דטרויט שלחה לדנבר את מגן הפינה דרה בליי, וקיבלה תמורתו את הרץ האחורי טאטום בל, תאקל התקפי ג'ורג' פוסטר ובחירה בסיבוב החמישי בדראפט. אני סבור כי רבים יופתעו אם הקביעה כרגע תהיה שהטרייד טוב לשני הצדדים.

הברונקוס קיבלו מגן פינה, שלאורך 8 עונות בליגה בלם 81 מסירות, חטף 33 כדורים והפגין לאורך כל הדרך יכולת התמודדות גבוהה עם רסיברים בתחום מניעת הכדור, בזמן שיכולת התיקול שלו הינה בינונית למדי. בליי איננו שווה ערך לביילי, אבל הוא עדיין אחד ממגיני הפינה הטובים בליגה, מה שהופך את הצמד הנ"ל לטוב ביותר, ככל הנראה, ב-NFL כולו.

השפעתו של בליי על הגנת הברונקוס תהיה דומה (אם כי לא באותה מידה) להשפעתו של קלמנטס על הגנת הניינרס. ראשית, גם דנבר תוכל בלהסתמך על יכולת כיסוי של בליי וביילי, להשתמש ביותר "בליצים" במטרה להביך את הקוורטרבק ולגרום לפאמבלים ולחטיפות. שנית, גם דנבר לא תוכל להתעלם מחוסר אפקטיביות יחסי של הפאס-ראש שלה בעונה האחרונה, ותצטרך להשקיע בשיפורו באמצעות ה-FA ו/או הדראפט, כדי שלהגעתו של בליי תהיה השפעה גדולה אף יותר. יחד עם זאת, עקב עזיבתו של בל הברונקוס זקוקים עכשיו גם לרץ אחורי. ועם זאת, כיום הרבה יותר קשה למצוא מגן פינה מעולה כמו בליי מאשר רץ אחורי סביר כמו בל, לכן הברונקוס, בשורה התחתונה, כן מרוויחים מהטרייד.

דטרויט איבדה, אומנם, את בליי, אך קיבלה תמורתו את בל, אשר ביחד עם קווין ג'ונס העתיד לחזור מפציעה, עשוי להפוך לאיום משמעותי ביותר במשחק הריצה של הליונס. בנוסף לכך פוסטר, שהפך לשחקן ספסל בדנבר, עשוי במערך של הליונס להפוך לשחקן הרכב, ולספק יחד עם ג'ף באקוס צמד יציב של תאקלים התקפיים.

המשמעות הגדולה ביותר של העסקה הנידונה עבור דטרויט היא בתחום הדראפט. כתוצאה מהגעתם של פוסטר ובל, הליונס אינם זקוקים כיום לאדריאן פטרסון או לג'ו תומאס. הם יכולים להרשות לעצמם "למכור" את הבחירה השנייה שלהם, כדי להרוויח כמות גדולה של בחירות דראפט, מה שיאפשר להם להתחיל סוף-סוף בבנייה שיטתית של קבוצתם. ייתכן כי יקבלו לא פחות משתי בחירות בסיבוב הראשון, בחירה בסיבוב השני, ועוד בחירה בסיבובים המאוחרים, אם כי העניין תלוי עוד בגורמים רבים.

ההבדל הוא שהברונקוס נמצאים כיום במגמת "ניצחון עכשיו", לכן הרכישה של בליי תשפר את סיכוייהם בהעפלה לפליי-אוף כבר בעונה הקרובה. הליונס, לעומתם, נמצאים בשלבי בנייה, לכן הבחירות הנוספות בדראפט, שיתאפשרו בעקבות העיסקה – יעזרו להם, במידה ויעשו שיקולים נכונים, לבנות בסיס איתן לקבוצתם העתידית.

שוק השחקנים ממשיך לפרוח, דבר שמבטיח לנו מהלכים נוספים בכל רגע נתון. אנחנו נביא, כהרגלינו, עדכונים וניתוחים גם בשבועות הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully