וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייאקס הסרבית

שגיא ניר

26.2.2007 / 13:26

מדי עונה עוזבים הכוכבים את ז'לז'ניק, בכל פעם היא מצמיחה חדשים. למרות זאת, ניצחון שלה על הפועל ירושלים ביול"ב קאפ יהיה הפתעה

כמו הפועל ירושלים, ז'לז'ניק בלגרד חגגה את עונת השיא שלה ביול"ב לפני שלוש שנים. כמו הפועל ירושלים, היא זכתה העונה בגביע המקומי, עשר שנים אחרי הגביע הראשון. כמו הפועל ירושלים, היא חולמת לגנוב תואר נוסף לאלופה הנצחית (מכבי ת"א בישראל, פרטיזן בלגרד בסרביה). כמו הפועל ירושלים, גם אותה מדריך מאמן צעיר. ביום שלישי ב-19:00 באולם מלחה, במשחק הראשון מבין שניים ברבע גמר היול"ב קאפ, ז'לז'ניק בלגראד תנסה לעשות עוד צעד קדימה גם במפעל השלישי בו היא משתתפת העונה.

בעונת הזכיה של ירושלים ביול"ב ב-2003/4 נפגשו השתיים בחצי הגמר, ורק תצוגת שיא של וויל סולומון עם 34 נקודות, 7 אסיסטים, 7 ריבאונדים ו-4 חטיפות הקנו לאדומים ניצחון בנקודה בסיכום המשחקים, ואת הכרטיס לגמר מול ריאל מדריד. מהקבוצה הסרבית ההיא, זו של אוניין אסקרביץ', בויאן פופוביץ', רג'י פרימן וקימני פרנד (שנחת בעונה שלאחר מכן במלחה), נותר רק השם. בעצם, לא רק: הקבוצה שמאבדת את שחקניה הבכירים מדי עונה לטובת הקבוצות הגדולות באירופה, מצליחה להישאר בצמרת. חממת שחקנים אמיתית, כמו פעם.

ז'לז'ניק עלתה לליגה הבכירה בסרביה רק לפני עשור, אבל מאז היא הפכה לאחת הקבוצות המצליחות במדינה. כבר בעונתה הראשונה היא זכתה בגביע המקומי, ומאז הוסיפה עוד שלוש זכיות בתואר היוקרתי, האחרונה שבהן העונה, אחרי ניצחון גדול בגמר על פרטיזן החזקה. בעונת 2003/4, אחרי ההפסד לירושלים בחצי גמר גביע יול"ב, המשיכה לזכיה בליגה האדריאטית, וכך עשתה גם בעונה שעברה. גם העונה מוליכה ז'לז'ניק את הליגה האדריאטית, בצוותא עם האימפריות של ציבונה ופרטיזן (לשלושתן מאזן 5:17).

גם את העונה הנוכחית פתח המאמן ולאדה ווקויצ'יץ' בן ה-33 עם סגל שחקנים חדש כמעט לחלוטין. דושקו סבאנוביץ' נחטף לקאזאן, מילה איליץ' טס עד ניו ג'רזי נטס, מרקו מרינוביץ' וניקולה ואסיץ' למדו ספרדית בג'ירונה ואליקנטה בהתאמה וברנקו ג'ורוביץ' עבר את הכביש אל הכסף הגדול של הכוכב האדום. עונה קודם לכן העבירה ז'לז'ניק את בויאן פופוביץ', הגארד המצוין, לדינמו מוסקבה, ולמרות זאת הישגיה לא נפגעו.

הקבוצה, שבתפקיד המנהל המקצועי שלה מכהן הסנטר האגדי של נבחרת יוגוסלביה לשעבר, רטקו רדובאנוביץ', שוב בנתה את עצמה מחדש, ועל פי המודל היוגוסלבי הישן – 12 שחקנים מקומיים שלוקחים כולם חלק במאמץ המלחמתי. בעידן שבו גם קבוצות מסרביה וקרואטיה מתחמשות באמריקאים, ז'לז'ניק היא שריד כמעט אחרון לעידן רחוק, שבו היוגוסלבים התבססו אך ורק על תוצרת עצמית.

במבט ראשון, קשה להתרשם מהרוטציה שבנה ווקויצ'יץ' בבירה הסרבית. אף אחד מהשחקנים שלו לא נמצא בין 20 הראשונים ביול"ב קאפ בנקודות או ריבאונדים, אף אחד מהם לא מגיע ל-25 דקות בממוצע בערב ואין בקבוצה ולו שחקן אחד שיוכל לספר שפתח בחמישייה בכל אחד מ-12 המשחקים העונה ביול"ב. אבל זהו גם סוד ההצלחה של הקבוצה שמוליכה את המפעל בביצוע וסחיטת עבירות, פועל יוצא של משחק אגרסיבי ורוטציה ארוכה כל כך. גם השמות הלא נוצצים שבה לא מונעים מז'לז'ניק לעמוד במקום הרביעי במספר הנקודות למשחק, עם לא פחות משישה שחקנים שכבר קלעו העונה לפחות פעם אחת מעל 15 נקודות במשחק בודד. כוכב מובהק אחד קשה למצוא שם.

רוטציה ארוכה, שאיפות גבוהות

הקלע המוביל של ז'לז'ניק הוא הגארד ברנקו צבטקוביץ' (23, 2.00 מ'), שחקן נבחרת סרביה, שעולה מהספסל ותורם 14.3 נקודות למשחק, עם 51 אחוזים מחוץ לקשת. הקליעה לשלוש היא האיום המרכזי של הקבוצה, שלא פחות מעשרה משחקניה כבר פגעו לפחות 4 פעמים העונה מהטווח הזה. שחקן מוביל אחר הוא הרכז אלכסנדר ראסיץ' (23, 1.95 מ'). בנו של שחקן העבר בנבחרת יוגוסלביה בכדוריד וכוכב הזכיה בגביע בתחילת החודש, סובל עדיין מחוסר יציבות, אבל מעמיד מספרים של 10.3 נקודות ו-3.8 אסיסטים.

בקו האחורי נמצאים גם ה"קשישים" בויאן קרסטוביץ' (26, 1.94 מ'), השריד המשמעותי היחיד מז'לז'ניק של עונת 2003/4, שתורם 7 נקודות ופתח בחמישייה הכי הרבה פעמים (10 מתוך 12), וסלובודאן פופוביץ' (26, 1.94 מ'), שמכסת הדקות שלו בירידה תלולה לאחרונה.

האיש המרכזי בקו הקדמי הוא הפורוורד זוראן ארצג (22, 2.10 מ'), שחזר העונה בגדול אחרי עונת חישול בקצ'אק, והוביל את ז'לז'ניק עם 20.5 נקודות ו-5.5 ריבאונדים בצמד משחקי שמינית הגמר מול גראן קנאריה. ארצג סומן זה מכבר בפנקסיהם של הסקאוטים ב-NBA, והעונה מתחיל סוף סוף לספק תוצרת על המגרש. עוד נותנים גוף: פרדראג סמרדזיסקי בעל האזרחות המקדונית (21, 2.11 מ') ודראגן לאבוביץ' (20, 2.07 מ'), שקלע 12.2 נקודות בשלב המוקדם אבל נעלם לחלוטין מול גראן קנאריה בשמינית הגמר.

עם שני שחקנים בלבד בני 26, ז'לז'ניק היא הקבוצה הצעירה במפעל, סוג של נבחרת עתודה סרבית. במסגרת שוק המציאות על הספסל שלה, ניתן למצוא גם את מילוש טאודוסיץ' (20, 1.95 מ'), שזכה עם נבחרת הנוער הסרבית באליפות אירופה לפני שנתיים וקלע 14 נקודות במשחק הגומלין בשמינית הגמר, הקלעי דיורדייה מיצ'יץ' (24, 1.96 מ'), הגארדים נמנייה פרוטיץ' (21, 1.82 מ') ומרקו דייראסימוביץ' (23, 2.00 מ'), ושחקני הפנים איוון זיגראנוביץ' (23, 2.12 מ') ואיוון טודורוביץ' (23, 2.14 מ'). מלאדן פאנטיץ' (25, 2.11 מ'), שהיה אמור להיות בורג מרכזי בקבוצה העונה, נפצע לאחר משחק יול"ב אחד.

חצי גמר היול"ב של 2003/4 הוא הישג השיא האירופי עד כה של ז'לז'ניק, שעוברת את שלב הבתים במפעל בפעם הרביעית בחמש שנים. הזכיה בגביע הסרבי לפני שבועיים, אחרי ניצחון 61:73 בגמר על פרטיזן בלגרד בזכות רבע אחרון קטלני של 12:32, מחזקת את האמונה של הקבוצה ביכולתה גם העונה, למרות התהפוכות בסגל. עם סגל צעיר ומרשים ומסורת של הישגים, מרגישים בז'לז'ניק שגם באירופה אפשר ללכת עד הסוף. השאלה היא רק מה מרגישים בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully