וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הילדים של מחר?

11.1.2007 / 10:41

בדאלונה תעלה למשחק יורוליג מכריע עם שני כוכבים תוצרת בית, פרננדז ורוביו, הצהובים יסתפקו בהלפרין. לאן נעלמו הכשרונות?

קרוב לעשור שג'ורדי מארטי מנהל את מחלקת הנוער רבת המוניטין של חובנטוד בדאלונה. כמות השחקנים האיכותיים שהצמיחה תחתיו המחלקה מרשימה: סרחי וידאל, אלכס מומברו, ראול לופז, רודי פרננדז וריקי רוביו - וזו רשימה חלקית בלבד. מכירתו של וידאל לטאו ויטוריה השיאה למועדון רווח נאה; מומברו נחטף על ידי ריאל מדריד; לופז הספיק לשחק שלוש שנים ביוטה ג'אז. פרננדז ורוביו, המוכשרים יותר מתוך החמישה, מהווים עמודי תווך בקבוצה הבוגרת: פרננדז בן ה-21 נחשב למנהיג הקבוצה והוא שחקנה ההתקפי המוביל; רוביו, לו מלאו 16 באוקטובר האחרון, הוא החוטף הטוב ביורוליג וממוקם 11 ברשימת המוסרים. הערב (חמישי) הם יהיו שחקני המפתח במאבק של בדאלונה מול מכבי ת"א על המקום השני בבית ב' של היורוליג.

כשרוביו ופרננדז עולים לפרקט ב"אל אולימפיק" הביתי, אלפי הקטלאנים ביציעים יוצאים מגדרם ומרעישים עולמות. נוער, יספר כל אוהד, זה רומנטיקה. התחברות לשורשים, למקורות. לכן האלפים המשיכו לפקוד את הטריבונות גם בשנותיה הקשות יותר של חובנטוד. "כי בשבילם", מסביר העיתונאי הספרדי פראן מרטינז, "זה שווה לא פחות מתארים. זו תמצית ההנאה שבספורט, לראות ילד מקומי עולה למגרש ומזיע עבור המועדון והסמל".

נוער בספרד הוא נושא מקודש כמעט. כל מועדון ספורט, בכל ענף, מחזיק מחלקת נוער ענפה המתוקצבת כהלכה. חורחה גרבאחוסה, חוסה קלדרון, פאו גאסול, חואן נבארו, ברני רודריגז, חואן ואסקז, פיליפה רייס, סרג'יו רודריגז - כולם פירות ההשקעה הבלתי מתפשרת בדור השחקנים האחרון, וכולם התפתחו במועדוני פאר. לא בקאחה סן פרננדו. בריאל, בברצלונה, בויטוריה, במלאגה. רק בקיץ לקחו השמות שהוזכרו לעיל את ספרד לזכיה באליפות העולם.

למה לגדל כשאפשר לקנות?

היחס של מכבי תל אביב למחלקת הנוער שלה דואלי: שמעון מזרחי אומר שעבורו אין דבר מרגש יותר מלראות שחקן בית שמצליח בבוגרים. אלא שמנגד, הדרישה הבלתי מתפשרת של הקבוצה הבוגרת להצלחות אינה מאפשרת לצעירים להתפתח מקצועית. ריאל וברצלונה וטאו מחנכות גם הן למצוינות ספורטיבית, אולם אין בכך כדי לגרוע מחשיבות שחקני הבית בהוויה שלהן; אבל הרצון של מכבי ת"א לנצח ולהצליח מיד גדול יותר אולי מכל קבוצה בעולם.

אלפי שחקנים עברו במחלקת הנוער של מכבי לאורך השנים. כמה מהם הפכו לגדולים באמת? יחידי סגולה. מיקי ברקוביץ', כמובן. מוטי ארואסטי. ועודד קטש. זאת, גם משום שמכבי אינה מרגישה צורך לגדל את הכישרונות הצעירים בעצמה; יש לה היכולת הכלכלית לייבא כל פוטנציאל מקומי, המצוי בשלב מתקדם בהתפתחותו. לכן ברבות השנים הפכה זלילת הכשרונות לטבע שני עבורה. גיא גודס, מוטי דניאל, דורון ג'מצ'י, נדב הנפלד, דורון שפר, טל בורשטיין – כמעט כל ישראלי שהצליח במכבי בעשורים האחרונים הוא שחקן רכש. כמוהם שרון ששון, יניב גרין וליאור אליהו, שלושה מתוך ארבעת הצברים בקבוצה הנוכחית.

איך לפתח כשצריך לנצח?

הכישרונות הבודדים שכן צומחים במועדון ומצטרפים לסגל הבוגרת מתקשים לפלס את דרכם במעלה הרוטציה ולהפוך לחלק משמעותי מהקבוצה. זאת ממגוון רחב של סיבות: המשבר המנטלי הפוקד את הצעירים לאחר המעבר לשלב הבא בקריירה הוא בעל השלכות הרסניות בכלל, ובפרט במכבי חסרת הסבלנות; ההתאמה הפיסית לליגות הבוגרים קשה משום שאינטנסיביות האימונים והמשחקים עולה עשרות מונים על מה שהכירו. בנוסף, ההתמודדות בעייתית במיוחד לשחקני הפנים הצעירים, שנתקלים במעט מאוד גובה ומאסה בליגות הנוער ולא מורגלים במאבקים עם שחקנים גבוהים ועבים; מקצועית, פרושה תהום עמוקה בין כדורסל הנוער לכדורסל הבוגרים; אחרים פשוט אינם מצליחים לעמוד ברף הדרישות. כך שרובם של הצעירים מוצאים מפלט בגליל, בראשון, ברמת גן, בליגה הלאומית. לעיתים מרחיקים עד לובליאנה. וגם כשיותם הלפרין חזר מסלובניה, יכולתו העונה מעידה כי משהו בתהליך המעבר שלו מהנוער – שם היה כוכב על בקנה מידה אירופי – לבוגרים, השתבש. אולי אלו היו השנים הארוכות על הספסל, שהורידו לו את הביטחון והקהו את חדותו.

ויקטור סקורניק, מאמן קבוצה הנוער של מכבי בשנים האחרונות וכיום מאמן מכבי שוהם מהליגה הלאומית, מספק עדות ממקור ראשון. "אין לאגודה קו מנחה של קידום צעירים, ואין סיבה שזה יהיה כך", הוא קובל. "בזמנו הגענו לטורנירים אירופאים ולא נפלנו משום קבוצה. ניצחנו את צסק"א, אא"ק אתונה, לובליאנה, מחלקות נוער מפוארות עם שחקנים שהיו סגורים ב-NBA. אבל הלחץ במכבי לא מאפשר להם לקחת שחקנים ולתת להם את הדחיפה המתאימה". כך שארז קוחנסקי, יוני ניר, אבי בן שימול, גלעד הירש ואחרים, כולם יוצאי מחלקת הנוער הצהובה, שיכלו לצסק"א של סרגיי מוניה וויקטור חריאפה, התאדו מן התודעה.

הכישרון המבטיח הבא של מכבי, עומרי כספי, הושאל העונה לגליל עליון, אולי כלקח מייבושו המיותר של הלפרין על הספסל. אולם מסתבר כי גם הפיתרון הזה לא אידיאלי: הגליל מסובכת בתחתית, מחליפה זרים חדשות לבקרים ולאור מצבה לאיש אין פנאי לעסוק בקידומו של הפורוורד המוכשר בין ה-18. גורמים בסביבתו של כספי מלינים על חוסר המקצועיות בגליל, על היעדרו של מאמן כושר ועל כך שבמקום לשחק בעמדת הסמול פורוורד, שם רואה מכבי את עתידו של השחקן, מתופקד הצעיר כשחקן פנים. רק שהאלטרנטיבה של כספי – הספסל של מכבי – הרבה יותר גרועה.

"מכבי לא מוכנה שהחבר'ה הצעירים יתגלחו על הזקן שלה", אומר גורם בכיר לשעבר בקבוצת הנוער. "תראה אילו שחקנים השתלבו ברמת ההישגיות שדורשת מכבי בשנים האחרונות – פארקר, שאראס, וויצ'יץ', באסטון. הם השתלבו אבסולוטית, אבל הם שחקני NBA לכל דבר. מדובר ברמת הישגיות של קבוצת NBA. וכשכולם מתרגלים לרמת הסף של הדרישות, אז מכוח האינרציה נוצר כדור שלג שסוחף את הכל". והמסר הזה, של הדרישות חסרות הפרופורציה, מחלחל לקהל.

למה להרוויח כסף כשאפשר להוציא אותו?

זהות והזדהות הם מונחים ערטילאיים עבור רובם המוחלט של אוהדיה של מכבי. לא, הם אינם משלמים אלפי שקלים למנוי עונתי כדי לצפות בהליך האבולוציה המייגע העובר על שחקני הנוער, מהפיכתם מכשרונות מבטיחים לכוכבים מתממשים. יושבי התאים בנוקיה לא משלמים מאה אלף דולר כדי לצפות באנטון קזרנובסקי נאבק בגבוהים של ציבונה; הם דורשים בידור ברמה גבוהה. ימי חמישי ביד אליהו הפכו עבור אוהדי המותג למופע של ממש. התעניינותם של מרבית המנויים מוגבלת למשחקי היורוליג בלבד. כל שכן מחלקת הנוער: ספק אם אחוז אחד מכלל יושבי ההיכל מסוגל לנקוב בשמם של שחקן נוער אחד.

לייצוא הדל של מחלקת הנוער לקבוצה הבוגרת אפקט ישיר גם על הפן הכלכלי. שנים שמכבי לא הרוויחה כסף משמעותי משחקנים שגידלה וטיפחה. זו נקודה שראוי להתעכב עליה, משום שמכירת שחקני בית מהווה נתח משמעותי מסך ההכנסות של כל קבוצה מקצוענית. מכבי מאוזנת כלכלית בשנים האחרונות מכיוון שהספונסרים והאוהדים מוכנים לשלם כסף גדול, שהוא פועל יוצא של הצלחות מקצועיות. קודם לכן, מי שהחזיקו את ראשה של מכבי מעל למים היו הכספים שהזרימו הדודים העשירים – דיוויד פדרמן וקובי אלכסנדר, אותו החליף בהמשך רענן כץ. כל עוד מחלקת הנוער לא מספקת תועלת כלכלית, רווחיות תמשיך להיות מושג דמיוני עבור אנשי המועדון.

המשחק הערב בבדאלונה יפגיש בין התוצר המשמעותי ביותר של מחלקת הנוער הצהובה בעשור האחרון, יותם הלפרין, למקביליו המקומיים, רודי פרננדז וריקי רוביו. זו תהיה הזדמנות נוספת להיווכח מקרוב בפערי האיכות בין מחלקת נוער של קבוצת כדורסל צעירה ומרעננת שדוגלת בשילוב צעירים, לבין זו שלא ממש יודעת מה לעשות בכשרונות שצומחים בערוגה שלה פעם בעשור.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully