וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באסו חייב תודה לארמסטרונג

יאיר בן עמי

12.11.2006 / 10:58

כשארמסטרונג רכב הוא תמיד החשיב את יריבו כמתחרה, אך כידיד. עכשיו, כשבאסו משתקם מפרשיית סמים, לאנס עזר לו להיכנס לדיסקברי

לפני שנתיים יצא ספר בשם "מלחמותיו של ל.א.", שמספר על ההתמודדויות של לאנס ארמסטרונג בתוך הדבוקה ומחוצה לה ועוקב גם אחרי מספר מתחריו, ידידיו ואנשים נוספים שהשפיעו על חייו המקצועיים והאישיים. המחבר, דניאל קויל, כתב באחד הפרקים של הספר כי יוהאן ברונייל, מנהל קבוצתו של לאנס ארמסטרונג, מחזיק פנקס ובו רשימה עם שמותיהם של כמעט כל מי שקשור לדבוקה: רוכבים, מנהלים, עיתונאים ועוד. ליד כל שם מופיעות הערות שמסווגות אותו כידיד או כאויב. לא קשה לנחש כי איוואן באסו סומן באותו פנקס כמתחרה עיקש, אך גם כידיד.

בטור דה פראנס של 2004 נרקמה מערכת יחסים מורכבת מאוד בין באסו לארמסטרונג. זה היה בטור שבו החל שיגעון הצמיד הצהוב, אותו צמיד שייצרה חברת נייקי ונמכר כדי לאסוף תרומות לאגודה למלחמה בסרטן שהקים ארמסטרונג. כמעט כל רוכבי הדבוקה רכשו צמיד וענדו אותו במהלך הטור. גם באסו ענד את הצמיד ועוד לפני הזינוק לטור נודע כי אמו חולה בסרטן. במהלך הטור התהדק הקשר בין באסו לארמסטרונג ובסרט שנעשה על קבוצתו של באסו, CSC, מופיעה סצינה של שיחת טלפון בין שני הרוכבים בה מודה באסו לארמסטרונג על הסיוע שהגיש לאמו החולה בסרטן וחוזר מספר פעמים על המשפט: "אתה איש גדול".

בקטע ה-12 של אותו טור התרחש מה שלא קרה במהלך חמש השנים הקודמות בהן ניצח ארמסטרונג בטור. לראשונה הצליח רוכב המתמודד על ראש הדירוג, למנוע מארמסטרונג בריחה בקטע הראשון שהסתיים בפסגה. לא רק שבאסו נדבק לארמסטרונג, הוא אף ניצח בקטע. לאחר סיום הקטע היו רבים כי טענו שהניצחון ניתן לבאסו במתנה על ידי ארמסטרונג, שבתמורה יצר קואליציה עם קבוצת CSC, מול הקבוצה של יאן אולריך (T-Mobile), שלפני הזינוק נראתה כקבוצה שיכולה לסכן את השגת ניצחונו השישי של ארמסטרונג בטור. בהמשך הוכח כי אכן היה שיתוף פעולה בין CSC לדיסקברי צ'אנל (קבוצתו של ארמסטרונג), אבל אי אפשר היה לקבוע בוודאות מה היה טיבו והיקפו של שיתוף הפעולה הזה.

הסגן המאתגר

השמועות על הקשר בין ארמסטרונג וברונייל לבאסו דיברו גם על הצעה שקיבל באסו להצטרף לדיסקברי לאחר הטור של 2004. השמועות אושרו מאז באופן רשמי ולא היה כבר ספק כי באסו נרשם כחבר בפנקס של ברונייל. השבוע אמר ביל סטפלטון (מנכ"ל החברה שבבעלותה נמצאת קבוצת דיסקברי): "היתה לנו מערכת יחסים קרובה עם באסו בשלוש או ארבע השנים האחרונות, והיתה חברות והערכה בינו לבין לאנס".

באסו לא הצטרף אז לדיסקברי, כי האמין שהוא יכול להביס את ארמסטרונג בטור של 2005. הוא אמנם לא הצליח לעשות זאת, אך במהלך שבעת הניצחונות של ארמסטרונג בטור היה באסו הסגן שאיתגר את האמריקאי יותר מכל רוכב אחר בהרים. לטור של 2006 הגיע באסו כמועמד לניצחון, כחודש וחצי לאחר ניצחון מרשים בג'ירו דה איטליה, אך "מבצע פוארטו", שנחשף במהלך הג'ירו, העלה חשד כי לבאסו קשרים עם הרופא שהעניק את שמו לפרשת הסמים המסעירה ביותר בתולדות ענף האופניים, "ד"ר פאסטו". הקוד האתי, עליו חתומות קבוצות הפרו-טור, אילץ את קבוצת CSC לשלוח את באסו הביתה ערב הזינוק לטור ולהשעותו עד שינוקה מכל חשד.

באסו, כמו רוכבים רבים ששמם הוזכר בפרשה והושעו (ושלא כמו אולריך שהושעה אף הוא ערב הטור), הצליח לנקות את שמו בבתי משפט באיטליה ובספרד, אבל הרוכב שסומן כטוב בעולם לאחר עידן ארמסטרונג נשאר ללא קבוצה.

החבר הנאמן

השלב הבא במערכת היחסים בין באסו לאנשי דיסקברי התחיל כמו בדיחה נדושה: ארבעה עורכי דין - צרפתי, ספרדי, איטלקי ושוויצרי - ישבו יחדיו ומצאו את הנוסח שיאפשר לברונייל להחתים את באסו בקבוצת דיסקברי, זאת מבלי להפר את הקוד האתי, או תקנונים של סבב הפרו-טור או של האיגוד הבינלאומי (UCI). מהפגישה המרובעת הזאת יצא נוסח ההודעה של קבוצת דיסקברי, שהצדיק את ההחתמה של הרוכב ששמו הוכפש בפרשת הסמים הסבוכה: "איוואן באסו נוקה על ידי הרשות הגבוהה ביותר של הספורט בארצו, שבחנה יותר מחמש מאות עמודים של מסמכים והגיעה למסקנה שלא רק שאין אף הוכחה למעורבות בנוהל לא תקין, אלא שאפילו אין הצדקה להליך משמעתי כנגד באסו"

מכאן אפשר לחזור לתחילת הסיפור: לפנקס של ברונייל, ולקשר שנרקם בין ארמסטרונג לבאסו בטור של 2004. בגלל החברות הזאת, שהתחשלה בחומה היוקד של היריבות הספורטיווית, הגיע באסו לדיסקברי. מעבר לערכו הרב כרוכב, שכבר לפני מספר שנים סומן כמי שיהיה הבא לזכות בדאבל (ג'ירו וטור באותה השנה), הוכח שוב כי ארמסטרונג לא שוכח חברים. כמו שנותר נאמן לאורך השנים לאותן חברות שהאמינו בו לאחר שהחלים מהסרטן והעניקו לו ולקבוצתו (אז - USPS רשות הדואר האמריקאית) חסות, למרות הצעות מפתות שהגיעו אליו לאחר שהפך למנצח הטור דה פראנס הגדול בכל הזמנים, כך הוא גם לא הותיר את באסו לבדו ומשך מאחורי הקלעים בחוטי החתמתו בקבוצת הפאר.

לאחר שכבר היה נדמה כי באסו יירד לדרג המשנה ואולי ייעלם מהדבוקה הבכירה לעד, הגיע גלגל ההצלה מכיוונם של ארמסטרונג ושל ברונייל. עכשיו יצטרכו השלושה להתמודד עם הביקורת הציבורית, אך זו מעולם לא באמת הטרידה את ארסמסטרונג וברונייל, שתמיד ידעו להשתמש בה כמקדם מוטיווציה. סטפלטון אפילו לא חשב שהוא או דיסקברי צריכים להתנצל על משהו: "במהלך הטור האחרון של לאנס, באסו דחף אותו לרמה חדשה, ואנחנו מצפים ממנו לדברים גדולים ב-2007".

איוואן באסו

לאום: איטלקי נולד: 26.11.1977 גובה: 1.82 מטר משקל: 70 ק"ג מקצוען: משנת 1998 ניצחונות כמקצוען: 24 תארים: 1995 - אלוף העולם לנוער. 1998 - אלוף העולם לרוכבים עד גיל 23. 2002 - הרוכב הצעיר הטוב ביותר בטור דה פראנס (מקום 11 בדירוג הכללי הסופי). 2003 - מקום 7 בטור דה פראנס 2004 - מקום 3 בטור דה פראנס וניצחון בקטע ה-12. 2005 - מקום 2 בטור דה פראנס. 2006 - ניצחון בג'ירו דה איטליה וניצחונות בשלושה קטעים בודדים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully