וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוער היחיד שלא דופק חשבון למסי: וויטק שצ'סני ינסה לעצור הערב את ברצלונה

8.3.2011 / 16:23

אביו אגרף את מנצ'יני וגם וויטק שצ'סני, השוער המוכשר של ארסנל, לא מפחד מכלום. לא מבכורה אכזרית וגם לא מהשחקן הטוב בעולם

"שוער צריך להיות מטורף", טוען ווייטק שצ'סני. קשה לחשוב על תסריט מטורף יותר לתחילת הקריירה בארסנל מאשר זו של השוער הפולני בן ה-20. משחק הבכורה שלו בפרמייר-ליג היה מול מנצ'סטר יונייטד באולד-טראפורד, משחקו הראשון בליגת האלופות נפל על שמינית-גמר מול ברצלונה. האם אפשר להעלות על הדעת מבחנים קשים יותר? שצ'סני התעלה בשניהם והפך תוך שבועות ספורים מדמות אלמונית אי שם בקצה הסגל של התותחנים לאחד הכישרונות המבטיחים בעולם. דווקא בגמר הראשון שלו הוא פישל – הטעות המשותפת עם הבלם הצרפתי לורן קוסיילני עלתה בשער ניצחון של ברמינגהאם בדקה ה-89. אמנם מדובר רק בגביע הליגה, וזו לא מכה אנושה, אך עבור ארסנל שחיכתה לתואר ראשון מזה חמש שנים בכל זאת היתה לו משמעות מיוחדת.

שוער ארסנל וויצ'ק שצ'סני. Alex Levesey, GettyImages
בתוך שבועות מדמות אלמונית בקצה הסגל לשוער הראשון של ארסנל. שצ'סני/GettyImages, Alex Levesey

עבור שצ'סני היה זה אירוע מיוחד מסיבות רבות. סבו יצא לראשונה בחייו מחוץ לגבולות פולין כדי לשבת ביציע בוומבלי ולראות את הנכד מניף את הגביע. זה לא קרה, והדבר המעיד יותר מכל על האכזבה של שצ'סני הוא חשבון הטוויטר שלו. הפולני נוהג לערוך עם מעריציו שיחות מרתקות, מלאות בחוש הומור מיוחד ושובה לב, כולל ביקורת עצמית מפותחת. לפני הנסיעה לאולד-טראפורד ב-13 בדצמבר עדכן שצ'סני כי הוא "מוכן לפגוש את וויין רוני", ואף למד את סגנון ביצוע הפנדלים שלו. אחרי המשחק, בו הפסידה ארסנל 1:0, התנצל הפולני וכתב: "עכשיו אני לומד כיצד לבעוט מעבר לקו החצי. מצטער על איכות המסירות שלי". כעבור מספר ימים הוא התרעם: "אני לא מאמין שבפייסבוק חסמו את העמוד הרשמי היחיד שלי בטענה שהוא מזויף, בעוד כל המזויפים עדיין פתוחים". כאשר מנצ'סטר זכתה לשיפוט אוהד בניצחון על ווסט ברומיץ', לא התאפק שצ'סני מלכתוב: "זה מתסכל שהחלטות מסוג זה תמיד הולכות לטובת יונייטד" (מעניין מה הוא חושב על אירועי השבוע האחרון). אחרי ההדחה של צ'לסי מהגביע התבדח השוער על הבעיטה של אשלי קול שטסה ליציע. בקיצור, הוא הרגיל כמעט 100 אלף אנשים לעקוב אחרי הפוסטים שלו על בסיס יומי, ואף פירסם לא פעם מתי הוא הולך לישון. מאז ההשמטה לרגליו של אובאפמי מרטינס בוומבלי, נדם הטוויטר של שצ'סני. לא נצפתה בו אף הודעה כבר שבוע וחצי.

לי בוייר שחקן בירמינגהאם (אמצע) מול וויצ'ק שצ'סני שוער ארסנל (למטה). Alex Livesey, GettyImages
מאז המשחק הזה הטוויטר נדם. שצ'סני נתקל בלי בוייר מבירמינגהאם/GettyImages, Alex Livesey

נשיכת כריש ביד שמאל

אופיו המיוחד של שצ'סני, החוצפה והכישורים בין הקורות עברו אליו בגנים. אביו, מאציי שצ'סני, היה שוער מעולה ונכנס להיסטוריה ככדורגלן היחיד אי פעם שזכה באליפות פולין עם ארבע קבוצות שונות. אלא שהבן מעדיף לזכור פרט אחר מהביוגרפיה של אביו, ואוהב לספר כיצד היכה את רוברטו מנצ'יני בפניו ברבע-גמר גביע המחזיקות בין לגיה ורשה לסמפדוריה ב-1991. מאצ'יי שצ'סני קיבל כרטיס אדום, אבל לגיה ניצחה. "מה לעשות, גם הוא מטורף. אבל אני מקווה שמנצ'יני זוכר אותו היטב", מחייך הבן. ב-1995 שיחק מאציי שצ'סני גם בליגת האלופות, ושמר על רשת נקיה בשני המפגשים מול בלקבורן, בשורותיה כיכב אז אלן שירר.

זה לא אומר שמאצ'יי דחף את בנו להיות שוער כמוהו. כילד קטן, שיחק וויטק דווקא בהתקפה, וכיום טוען: "הייתי החלוץ הכי גרוע בפולין". במקביל הוא למד ריקודים סלוניים, וקרובי משפחה ניבאו לו גדולות בתחום. אלא שמאז שלבש את הכפפות, היה ברור שעדיף לו לקפוץ בשער מאשר לרקוד על הבמה. בגיל 15 כבר היה שצ'סני בסגל הקבוצה הבוגרת של לגיה ובגיל 16 הצטרף לאקדמיה של ארסנל. אי אפשר היה לעצור אותו, ואפילו משקולות שנפלו על ידיו ושברו אותן לא האטו את התקדמותו. על הצלקות שנותרו על זרועותיו, מתבדח שצ'סני: "את הצלקת על יד ימין קיבלתי במלחמה, ואת ידי השמאלית נשך כריש". בעונה שעברה, כאשר שיחק בהשאלה בברנטפורד בליגה השלישית, ספג שצ'סני 30 שערים בלבד ב-28 משחקים, ומאמנו דאז אנדי סקוט לא מפסיק לשבח אותו: "זה הגיע למצב בו היינו מופתעים שבכל זאת יש כדורים שהוא לא מסוגל לעצור".

רוברטו מאנצ'יני שחקן סמפדוריה. Ben Radford, GettyImages
זוכר את הפולני שנתן לך בומבה? מאנצ'יני/GettyImages, Ben Radford

איום גלוי על ונגר

כבר אז ידעו ארסן ונגר וצוות מאמני השוערים שלו שגילו יהלום. "אני מאמין שיש לו עתיד גדול, ויום אחד הוא יהיה שוער ענק, האפודה הראשונה של ארסנל", אמר הבוס הצרפתי לפני שנה. הוא לא האמין שהיום הזה יגיע כה מהר, אך עבור שצ'סני זו דווקא לא היתה הפתעה. אחרי שחזר ללונדון בקיץ האחרון, האמין הפולני שהוא מוכן למשימה, והחל לאבד את סבלנותו. רגע הפיצוץ הגיע בספטמבר, כאשר ונגר לא נתן לשצ'סני לשחק בגביע הליגה מול טוטנהאם, והעדיף את לוקאש פביאנסקי על פניו. "מתקבל הרושם שהמאמן שוכח מקיומי, על אף השיחות המבטיחות שהיו לנו לפני תחילת העונה. הוא אמר לי להילחם על המקום בהרכב, אבל לא נתן לי אף הזדמנות. אני מוכן כבר מזמן, אבל בארסנל מפחדים להאמין בשוער בן 20, ואם זה יימשך כך אאלץ לשקול את צעדיי", ירה ש'צסני בראיון לתקשורת הפולנית. למזלו, התסכול לא גרם לו לשבור את הכלים, והצ'אנס המיוחל הגיע. מנואל אלמוניה איבד את אמונו של ונגר, פביאנסקי נפצע, והדרך של שצ'סני להרכב נסללה בעיתוי אדיר מבחינתו. למרות הפאשלה מול ברמינהגאם, אפשר להגיד שהוא לקח אותו בשתי הידיים, וקור הרוח שלו הדהים את כולם.

"אין הרבה שחקנים עם שקט נפשי וביטחון עצמי כמו שצ'סני. שחקנים רבים לא מצליחים להביא את כשרונם לידי ביטוי במשחקים כי הם לחוצים. בקבוצות גדולות כמו ארסנל, להתמודדות עם הלחץ יש חשיבות גדולה אפילו יותר. שצ'סני מראה בכל שניה שהוא מסוגל לכך. הוא שחקן של משחקים גדולים", אומר ונגר. גם ג'ק ווילשיר, אחד החברים הקרובים ביותר של הפולני בחדר ההלבשה, נפעם: "הוא בחור מיוחד במינו, אף פעם לא נלחץ. מבחינתו, ליגת האלופות ומשחק עם ילדים בפארק זה בדיוק אותו דבר". שצ'סני מעיד על עצמו שזה נכון: "אני מניח שנולדתי כזה. זו לא תכונה שאפשר לרכוש באימונים". ללא השלווה הפנימית, לא היה מצליח שצ'סני לצאת בשלום ממפגשים מול יונייטד ובארסה. הוא גם לא היה שומר על רשת נקיה בחמישה משמונה המשחקים בפרמייר-ליג בהם עמד בשער התותחנים. "ליאו מסי הוא עוד חלוץ שצריך לעצור, זה הכל. הייתי צריך להיות במיטבי, וכך עשיתי. לא היה בי שום פחד. מבחינתי, לא משנה אם אני משחק מול ברצלונה או נגד לייטון אוריינט. צריך לעלות לדשא באותה רמת מוכנות ולעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר", אמר אחרי המשחק הראשון מול הקבוצה הטובה בעולם, בו ניצחה ארסנל 1:2.

ארסן ונגר מנג'ר ארסנל. Jasper Juinen, GettyImages
היה צריך שחקן של משחקים גדולים וקיבל אותו בין הקורות. ונגר/GettyImages, Jasper Juinen

יורו קרוב לבית

את החלום להיות השוער הראשון של ארסנל הוא כבר הגשים. פרשנים ניסו לערער את הביטחון שלו אחרי הטעות בגמר גביע הליגה, וביקרו שוב את ונגר על התעקשותו לא לרכוש שוער מנוסה ברמה הבינלאומית הגבוהה. אבל גם הם יודעים ששצ'סני הוא הדבר האמיתי. במבט לאחור, אפשר להסיק שהבוס הצרפתי העדיף לוותר על רכש כמו שיי גיבן כדי לא לחסום את דרכו של שצ'סני לתהילה. השם החם בחלון ההעברות בקיץ האחרון היה מבחינת התותחנים מארק שוורצר, האוסטרלי הנהדר של פולהאם, שלא שוחרר ממנה על אף שהגיש את דרישתו בכתב. שוורצר בן ה-38 היה אמור לשחק שנה או שנתיים כי ונגר לא האמין ששצ'סני יהיה מוכן לאתגר כבר עכשיו. כעת, אחרי שאפילו התחזיות האופטימיות שלו התבררו כפסימיות מדי, ייתן הצרפתי לפולני אשראי בלתי מוגבל.

לשצ'סני נותר להגשים את החלום השני – הוא שואף להיות שוער הנבחרת ביורו-2012 הביתי. וויטק הקטן גדל בדירה בקומה העשירית, כאשר חלונו משקיף על האיצטדיון הלאומי בווארשה בו יתקיימו המשחקים. "קשה להאמין שזה יקרה ממש חמש דקות מביתי. אני חייב להיות שם, ואני מאמין שאם אהיה השוער הראשון של ארסנל, המקום בהרכב הנבחרת יהיה שלי", אומר שצ'סני. לאור העובדה שארתור בורוץ מושעה מהמדים הלאומיים בגלל הפרות משמעת, ותומאש קושצ'אק מתייבש על הספסל במנצ'סטר יונייטד, המאבק עשוי להיות בין שצ'סני לפביאנסקי, ובקרב הזה וויטק כנראה כבר ניצח. אם ייתן הצגה בקאמפ-נואו וידיח את ברצלונה, לאיש לא יישארו ספקות. ואז גם הטוויטר יקום לתחיה.

ססק פברגאס מנחם את שחקני ברצלונה. Shaun Botterill, GettyImages
הערב הם שוב באים ולשצ'סני תהיה לא מעט עבודה בין הקורות/GettyImages, Shaun Botterill

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully