וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי ריאלי: אלברו מוראטה, חלוץ ספרד הצעירה וריאל מדריד

18.6.2013 / 9:30

המסלול של ראול, הסגנון של מוריינטס. אלברו מוראטה, התקווה המקומית הגדולה של ריאל מדריד ואוהדיה, מפציץ ללא הכר ביורו 2013 ועושה היסטוריה עם נבחרת ספרד הצעירה. מוריניו אולי פספס, אבל זידאן לא מתכוון לתת לו לברוח

היה זה הקלאסיקו האחרון של העונה. הקלאסיקו האחרון של ז'וזה מוריניו כמאמן ריאל מדריד. המאמן הפורטוגלי העניק מנוחה לכריסטיאנו רונאלדו אחרי הניצחון החשוב בגביע ארבעה ימים קודם לכן, ועלה בתחילת חודש מרץ עם הרכב משני שכלל את אלברו מוראטה הצעיר. החלוץ בן ה-20, בהופעת הבכורה שלו במפגשים היוקרתיים מול ברצלונה, בישל כבר אחרי שש דקות לקארים בנזמה והיה שותף לניצחון 1:2. ליאונל מסי אמנם השווה באותו יום את שיא השערים של אלפרדו די סטפנו האגדי במשחקי קלאסיקו, אבל את אוהדי ריאל מדריד עניינה השוואה אחרת לאגדה אחרת. זו של מוראטה לראול.

יותר מ-18 שנים לא זכה הקהל בסנטיאגו ברנבאו לראות שחקן בית, בוגר קנטרה, מבשל שער בבכורה בקלאסיקו. ראול היה האחרון שעשה זאת, כשהכין את אחד משלושת השערים לאיבן סמוראנו הצ'יליאני ב-0:5 המפורסם על ברצלונה ב-7 בינואר 1995. ואז בא מוראטה. כמו ראול, גם הוא ערך את הופעת הבכורה שלו במדי ריאל מדריד מול סראגוסה ומאז נחשב להבטחה הגדולה של המועדון. ההקבלה הקוסמית בין השניים נמשכה עם משחק הקלאסיקו הראשון, ובמדריד מקווים כי תימשך לכל אורך הקריירה של החלוץ הצעיר והמוכשר, שבסגנון המשחק שלו ובמבנה הפיזי מזכיר בכלל את פרננדו מוריינטס. מוריניו לא סמך עליו מספיק וגם לנבחרת הצעירה של ספרד הוא צורף רק כאופציה שלישית, אבל ביורו 2013 מוראטה מראה לכולם בדיוק מה הוא שווה ומוגדר כ"קילר של לה רוחיטה". זינדין זידאן כבר מאוהב, פלורנטינו פרס לא מוכן לוותר עליו והאוהדים מאמינים שלא מדובר בעוד פלופ דוגמת חאבייר פורטיו, אלא בסמל הבא של ריאל מדריד.

גמר יורו 2013: ספרד - איטליה (19:00, טדי, ערוץ 1)

שחקן נבחרת ספרד הצעירה, אלברו מוראטה. ברני ארדוב
במסלול של ראול, בסגנון של מוריינטס. אלברו מוראטה/ברני ארדוב

את צעדיו הראשונים ככדורגלן עשה מוראטה מעבר לכביש, אצל אתלטיקו מדריד. כן, גם במקרה הזה, בדיוק כמו ראול. לבקשת הסבא, מוראטה בן ה-12 נבחן יחד עם עוד 500 ילדים והתקבל לאקדמיה של הקולצ'ונרוס. אלא שהילד הנלהב חשב בעיקר על כדורגל בזמנו וזנח את הלימודים. אביו לא אהב את הזלזול והטיל וטו על המהלך, עד שמוראטה הציג ציונים משופרים וזכה להגשים את החלום באיחור של שנה. "הוא הפך בשנה אחת מהילד הכי קטן בקבוצה לילד הכי גבוה והכי חזק", סיפר לפני שלוש שנים לעיתון 'אל פאיס' מאמנו דאז, חוסה לואיס חימנס. "חשבנו שיהיה לו עתיד מזהיר".

למרות התקוות הגדולות, מוראטה לא מצא עצמו באתלטיקו, משם נותרו לו בעיקר זיכרונות מתועדים כמביא כדורים בוויסנטה קלדרון, כולל תמונה אחת מ-2005 שהפכה לקאלט, בה הוא מבקש את הכפפות מהשוער הקמרוני קרלוס קאמני. מיצ'ל, עוד סמל של ריאל לשעבר, היה האיש שהבחין בכישוריו של מוראטה וגייס אותו למחלקת הנוער של חטאפה, לפני שראה אותו עובר בחלוף שנה אחת בלבד לריאל מדריד. באקדמיה של הבלאנקוס מצא החלוץ את המנוחה והנחלה. נקודה ממנה יוכל לצמוח. הוא כבש ללא הרף בקבוצות הנוער והחל לפלס את דרכו לכיוון הקבוצות הראשונות, במקביל לפריחתו בנבחרות הלאומיות.

בגיל 16, מוראטה שיחק עם נבחרת ספרד עד גיל 17 באליפות העולם בניגריה ואף כבש פעמיים. עם הנוער של ריאל מדריד הוא זכה בשתי אליפויות וכבש 34 שערים. ב-2011, כשבאמתחתו כבר הופעות ספורות במדי הקבוצה הבוגרת, מוראטה היה גם מלך שערי הליגה השלישית עם קסטייה, הלא היא קבוצת המילואים של ריאל. באותו קיץ הוליך את ספרד עד גיל 19 לזכייה באליפות אירופה עם שיא תחרות של שישה שערים, ובעונה שעברה הוביל את מילואי ריאל לעלייה לליגה השנייה בספרד עם 17 שערים ב-37 משחקים. "הוא כובש מדופלם ומזכיר מאוד בסגנון את מוריינטס", החמיא איקר קסיאס. "אנחנו מחכים לראות אותו משתלב היטב גם בקבוצה הראשונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פרננדו מוריינטס, שחקן ריאל מדריד לשעבר. Ben Radford, GettyImages
איקר קסיאס נזכר בו כשהוא רואה את מוראטה. פרננדו מוריינטס/GettyImages, Ben Radford

גם אוהדי ריאל מדריד היו שותפים לכמיהה של קסיאס, שחקן הבית האחרון שהצמיח המועדון. בעוד ברצלונה התפארה העונה בהרכב שכלל 11 בוגרי לה מאסיה, הבלאנקוס ראו בשנים האחרונות את הכישרונות הגדולים מהאקדמיה שלהם מתפזרים לכל עבר ולא מקבלים קרדיט אמיתי. אחרי שמנואל פלגריני נתן הזדמנות (וגם זה רק מהמחזור ה-28) רק לשלושה שחקנים מקבוצת המילואים בעונת 2009/10, במדריד האמינו כי מוריניו ישנה את התמונה. זה לא קרה.

על הנייר, מוראטה הוא החלוץ האידיאלי עבור מוריניו, שאוהב שחקני חוד מסוגם של דידייה דרוגבה ודייגו מיליטו. הוא גבוה (1.90 מ') וחזק, משחק היטב עם הגב לשער, בועט בשתי הרגליים, עובד עבור שחקני ההתקפה האחרים, מצטיין באוויר ובעל חוש מפותח להבקעת השערים. הבעיה היחידה: הוא צעיר מדי. מוריניו אמנם היה האיש שזימן את מוראטה למסע לארצות הברית וגם נתן לו את ההזדמנות הראשונה בקבוצה הבוגרת, אך מנגד הוא גם זה שבחר לצרף בהשאלה את עמנואל אדבאיור לאחר הופעת הבכורה של מוראטה ולא סמך על החלוץ יליד מדריד גם בעונה השנייה. אפילו לא כאופציה שלישית. "הוא עדיין צריך להתגבר ולהשתפשף בקבוצת המילואים", הסביר המיוחד.

רק בעונה החולפת, כשלושה חודשים לאחר שער הבכורה הדרמטי כמחליף לרשת לבנטה, קיבל מוראטה לראשונה את חולצת ההרכב. זה קרה ב-17 בפברואר, בסנטיאגו ברנבאו, מול ראיו וייקאנו. אחרי שלוש דקות מוראטה כבר כבש. "הילד הזה צריך לשחק יותר, גם בקבוצה בה נמצאים בנזמה וגונסאלו היגואין", טענו ב'מארקה', ובצדק. מכיוון שגם כאשר שיחק, מוראטה הוצב באגפים במרבית המקרים ("זה פגע בי, אבל גם עזר לי ללמוד עוד תפקידים ולהפוך לשחקן שלם יותר) ולא בעמדה הטבעית שלו כחלוץ חוד. האוהדים הריעו בקולי קולות בכל פעם שנכנס, ומוריניו שאיבד את כל המטרות וידע כי הוא עוזב בסיום העונה, כבר לא חשש לשתף את הצעירים. מוראטה סיים את העונה עם שני שערים ב-15 משחקים במדי ריאל (שבע פעמים בהרכב, 581 דקות במצטבר) והוסיף עוד 12 כיבושים ב-18 משחקים בלבד במדי קסטייה. מוריניו קידם - כפי שהוא דאג להזכיר באחת ממסיבות העיתונאים המפורסמות שלו - אבל בעיקר פספס.

ז'וזה מוריניו מאמן ריאל מדריד. רויטרס
היה האיש שהעלה את מוראטה לקבוצה הבוגרת, אבל גם זה שהתעקש לא לסמוך עליו. ז'וזה מוריניו/רויטרס

מוריניו, כידוע, כבר לא מאמן ריאל מדריד. "הוא זה שנתן לי את ההזדמנות ואני מאחל לו הרבה הצלחה", נפרד מוראטה, אם כי קשה להאמין שהוא באמת יתגעגע. קרלו אנצ'לוטי צפוי להחליף את הפורטוגלי, אבל הסמכויות הרבות של מוריניו יחולקו בין האחרים ואחד האנשים החזקים במועדון יהיה זידאן. כוכב העבר הצרפתי נחשב לאיש אמונו של נשיא המועדון. מיד לאחר סיום העונה נפגשו השניים, וזידאן ביקש מפרס: "שמור על מוראטה ועל חסה רודריגס. שמור על שחקני הבית". הדברים של זיזו לא נפלו על אוזניים ערלות, ובשבוע שעבר הבהיר נשיא ריאל: "אני רוצה לראות יותר תוצרים של האקדמיה בקבוצה הבוגרת. אם זה היה תלוי בי, יש שלושה שחקנים שחייבים להיות חלק מהקבוצה הראשונה: חסה, מוראטה ונאצ'ו".

במקביל להבעת האמון הזו מצד ראשי המועדון, מוראטה מנצל את אליפות אירופה לנבחרות צעירות כדי להראות שהמקום בסגל של ריאל מדריד מגיע לו בזכות ולא בחסד. אל הסגל של לה רוחיטה הוא צורף ממש לקראת הישורת האחרונה. החלוץ השלישי בהיררכיה, אחרי מלך שערי המוקדמות רודריגו וחלוץ חטאפה אלברו ואסקס. למרות זאת, ואף על פי שהוא השחקן השני הכי צעיר בסגל הספרדי (רק איקר מוניאין קטן ממנו בחודשיים) מוראטה הפך לאחד מכוכבי האליפות. איסקו ייבחר קרוב לוודאי לשחקן המצטיין אם ספרד תשמור על התואר, אבל את השערים המכריעים סיפק מוראטה, שהתגלה כהרבה יותר מאקס פקטור.

זה התחיל עם שער ניצחון כמחליף לרשת רוסיה, נמשך עם עוד עלייה מהספסל ושער מכריע נגד גרמניה, השתתפות בחגיגה כשחקן הרכב ב-0:3 על הולנד ועוד ביצוע מופלא בחצי הגמר מול נורבגיה, שוב כמחליף. בסך הכול: ארבעה שערים ב-165 דקות בלבד בטורניר. הוא כבש יותר מכל שחקן אחר ביורו 2013 ולמרות מיעוט הדקות גם בעט למסגרת יותר מכולם (שישה איומים). "מוראטה הוא קילר", כתבו ב'מארקה'. "כל כדור שהוא נוגע בו הופך לשער, אפילו מזווית קשה כמו נגד נורבגיה, אחרי שנעצר בשמאל וכבש בימין. הוא מלך השערים למרות שהוא שחקן ספסל. זה נדיר".

שחקן נבחרת ספרד הצעירה, אלברו מוראטה, כובש מול שוער נבחרת נורבגיה הצעירה, אוריאן נילאנד. ברני ארדוב
נעצר בשמאל, כבש מזווית קשה בימין. אלברו מוראטה כובש לרשת נורבגיה/ברני ארדוב

מוראטה לקח את ההזדמנויות המועטות שלו בשתי ידיים, בדרך לעשיית היסטוריה. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, הוא יהיה מלך שערי אליפות אירופה עד גיל 21 אחרי שעשה זאת כבר באליפות אירופה עד גיל 19. אז, אגב, זה הסתיים עם תואר. כעת, עוד לפני הגמר, זה שווה לכישרון הצעיר של ריאל מדריד גם הצעות מכל עבר. ליברפול דורשת לכלול אותו בעסקת לואיס סוארס, גם מלאגה חושקת בו ואפילו רפא בניטס ניסה לצרף אותו לנאפולי. בינתיים, מוראטה וריאל לא מתכוונים להיפרד. "יש כמה קבוצות שהתקשרו לאבא שלי, לסוכנים וגם יצרו קשר עם ריאל מדריד, אבל אני מרגיש בבית בברנבאו וזה המקום בו אני רוצה לשחק", הסביר השחקן בראיון לעיתון 'לה ראסון'. אם יהיה מאמן שלא יספור אותי, אצטרך לחפש פיתרון אחר. כל עוד אני יכול להישאר במדריד ולשחק, זה מה שאעשה".

עם חוזה לשנתיים נוספות, המלצות מפי כוכבי עבר של ריאל מדריד ואמון מצד ההנהלה והאוהדים, מוראטה מצפה לקבל את הקידום ולהיות האיש שימלא את החלל שייווצר בעקבות הפרידה המתוכננת מהיגואין. ריאל, שמתגאה כעת ב-14 נציגים (לעומת תשעה של ברצלונה ואתלטיקו) שצמחו באקדמיה שלה ונכללים בסגלים של שלוש הנבחרות הצעירות של ספרד שמשתתפות בטורנירים רשמיים בקיץ, רוצה לראות אותם מובילים גם את הקבוצה הבוגרת. מוראטה צריך ויכול להיות נושא הדגל. בינתיים, הוא חולק חדר עם איסקו כאן בישראל, מספר לו על הימים בהם אסף כדורים במשחקים של אתלטיקו ומנסה לשכנע אותו לחבור אליו בריאל. השניים חולמים לשתף פעולה יחד באותה קבוצה. לא מעט אנשים ישמחו לראות אותם מובילים את ספרד לזכייה נוספת ביורו הצעירות, ואז מגשימים את הפנטזיה המשותפת בסנטיאגו ברנבאו.

אלברו מוראטה שחקן ריאל מדריד. רויטרס
יהיה נושא הדגל של שחקני הבית בריאל? אלברו מוראטה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully