וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים מהמרים: חיפה אלופה

18.2.2009 / 13:25

חוסר הבהירות בצמרת שלח אותנו לקבל עצה משלושה קבלני אליפות – רוני לוי, ניר קלינגר, ויעקב הלל, שחוש הריח שלהם לא הולך שבי אחרי התוצאות האחרונות של הפועל תל אביב. הכל בתנאי שאלישע לוי יתחיל להוציא מחניכיו יכולת נורמלית

הדבר הכי בטוח בקרב האליפות של העונה הוא שאף אחד לא בטוח בכלום. חיפה מובילה את הטבלה, אבל כולם מדברים על היכולת של הפועל תל אביב. החבורה של אלי גוטמן מנפקת תוצאות במאני טיים, אבל היכולת לא מספיקה לה כדי לשבור את הפער ממכבי חיפה בטבלה. מכבי נתניה נראית כמו קבוצה שמתחילה להתעייף, אבל ניצחון שלה על מכבי חיפה ביום שני יגרום לכך שתיכנס שוב חזק למרוץ. אף אחד לא יכול לשים את האצבע על המועמדת הוודאית לתואר, למרות שאנחנו במחזור ה-19, וגם קצב צבירת הנקודות של שלוש המובילות לא עומד בקצב של שנים עברו – חיפה 39, הפועל תל אביב 34, מכבי נתניה 33.

כדי להבין טוב יותר לקראת מה אנחנו הולכים, פנינו לשלושה קבלני אליפויות, כאלה שמכירים היטב את הנוסחה של קבוצה אלופה: ניר קלינגר - חמש אליפויות כשחקן (1984/85, 1988/89 בחיפה, 1991/92, 1994/95, 1995/96 במכבי ת"א), אחת כמאמן (2002/3). רוני לוי - שתי אליפויות כשחקן (1989/90 בני יהודה, 1993/94 - מכבי חיפה) , שלוש כמאמן (2004-2006) ויעקב הלל - חמש אליפויות (1991/92, 1994/95, 1995/96 - מכבי תל אביב. 1992/93 - בית"ר ירושלים, 1999/2000 - הפועל ת"א). להם, הדברים קצת יותר ברורים.

אלה ארבע השאלות הזהות שהופנו אליהם:

1. האם הפועל תל אביב היא הקבוצה הטובה ביותר בארץ?

2. איך אתה מסביר את מיעוט הנקודות של קבוצות הצמרת, לעומת שנים עברו?

3. מי הפייבוריטית שלך לזכייה באליפות? מנה יתרון מרכזי אחד שיכריע את המאבק.

4. האם מכבי נתניה היא בלון שיתפוצץ בקרוב או האם היא מועמדת שווה במאבק על האליפות?

האם הפועל תל אביב היא הקבוצה הטובה ביותר בארץ?

"אין ספק שהפועל תל אביב נמצאת בכושר הכי טוב בארץ", אומר רוני לוי. "הפועל היא קבוצה שבנויה לאליפות, קבוצה מאוד מאומנת ומגובשת עם שחקנים טובים מאוד ומאמן מצוין. רואים שיש שם דרך מסוימת. כדי שדרך של מאמן תצליח ויהיו תוצאות צריך זמן, וזה תהליך שהפועל תל אביב עברה. היתרון שלה הוא שיש לה מאמן שהתחיל בעונה שעברה, הולך בדרך שלו ולכן הם רואים תוצאות".

גם ניר קלינגר מסכים, אבל מבקש לשים לב לכך שהיכולת של הפועל תל אביב לא מערערת את הביטחון של מכבי חיפה. "אל תשכח שהם הפסידו לפני שבועיים 3:0 לבני יהודה, אבל הוכיחו שזאת הייתה תקלה", אומר קלינגר. "גם מכבי חיפה הובסה 4:0 על ידי קריית גת בעונת האליפות. הפועל נמצאת במומנטום, אבל מכבי חיפה, גם כשהיא לא במומנטום, נמצאת בפער של חמש נקודות, למרות שהיא לא משחקת טוב כבר תקופה".

"אין ספק, החודש הקרוב יהיה קריטי מבחינת שתי הקבוצות", אומר יעקב הלל. "הפועל תל אביב יכולה לזכות באליפות כי יש לה איכויות. בשביל לזכות באליפות צריך כמה פרמטרים: מאמן טוב, סגל שחקנים רחב, מנטליות וניסיון, שילוב צעירים מוכשרים שמשדרגים את הקבוצה. להפועל יש את כל הנתונים האלה ולכן היא הקבוצה בכושר הכי טוב בארץ. למכבי חיפה יש חלק מהפרמטרים שציינתי".

איך אתה מסביר את מיעוט הנקודות של קבוצות הצמרת לעומת שנים עברו?

"זאת עובדה ברורה ואפילו צועקת", אומר קלינגר. "אין העונה הבדלים גדולים בין הקבוצות. בשפת הטוטו, אין באנקרים, גם לא במשחק כמו הכח עמידר מול מכבי חיפה. העונה, גם כשאתה הולך למשחק כזה, אתה צופה הפתעה. רוצה לומר, פערי הרמה הם לא זהים לעבר. בעונות אליפות אחרות, קבוצה גדולה עם מאזן של 70 אחוז ניצחונות, תמיד יש לה שחקן מכריע. העונה אין שחקן שיגמור את המשחק. אני לא רואה את זה בחיפה, לא בהפועל ולא בנתניה. אין מגוון של שחקני אליפות".

"אני חושב שהסיבה לכך היא שהקבוצות הגדולות לא רחוקות ברמה שלהן מהקבוצות הפחות גדולות: מכבי נתניה, מכבי פתח תקוה ובני יהודה", סבור יעקב הלל. "לא במקרה, בני יהודה הביסה את הפועל. בעבר זה לא היה קורה, העונה כן. המובילות רחוקות מאוד מהקבוצות שלקחו אליפות, בעיקר בארבע השנים האחרונות. בית"ר ירושלים לקחה אליפות בפער ניכר".

"קבוצת כדורגל בנויה מתקופות. בתקופה שלי במכבי חיפה היינו פחות בשלים לאליפות בעונה הראשונה ולכן הפער היה קטן יחסית", טוען רוני לוי. "בעונה השניה הפער גדל כי מכבי חיפה הייתה בשלה יותר. כשקבוצה בשלה היא מתחילה לפתוח פערים וגורמת ליריבות שלה לאבד תקווה. כנראה שבשלב הזה לא מכבי חיפה ולא הפועל בשלות לפתוח פער גדול. אחת מהן תזכה באליפות, אבל לא בפער גדול. בעונה הבאה האלופה הבאה תוכל לקחת אליפות בהפרש ניכר".

מי הפייבוריטית שלך לזכייה באליפות? מנה יתרון מרכזי אחד שיכריע את המאבק

"זאת שאלה קשה והתשובה היא מורכבת", אומר קלינגר. "הפייבוריטית כרגע היא מכבי חיפה בגלל פער של חמש נקודות, לאו דווקא בגלל פערי איכות. להפועל יש יתרונות מסוימים ברמת המשחק ההגנתי שלה וברמת החלוץ, שזאת עמדה חשובה מאוד כשרצים לאליפות. במכבי חיפה יש עדיין כשרון לא מבוטל גם בקישור וגם בהתקפה, אבל אין לה שחקן אחד שתגיד עליו 'וואו, יבואה'. אני חושב שהפועל תל אביב לא יותר טובה ממכבי חיפה, אבל גם לא פחות טובה. הפועל תל אביב בשלה יותר ממכבי נתניה מבחינת מומנטום, סגל שחקנים ומסורת, אבל מול מכבי חיפה אני חושב שבאמת, מבלי להמעיט בעבודה של גוטמן, האליפות תלויה יותר בירוקים. אני אומר את זה בהנחה שמכבי חיפה תשחק יותר טוב מתישהו".

"מכבי חיפה פייבוריטית", מסכים רוני לוי. "מבחינתי, למכבי חיפה יש את הגרעין, שלד שחקנים שרץ יחד פרק זמן ארוך יותר. זה גם היתרון שלה. בוקולי, דוידוביץ', חרזי, קינן, קטן וכיאל משחקים יחד לאורך זמן. תוסיף את מסיללה ופנטאני שהם זרים ותיקים יחסית ותראה יתרון שנתן לחיפה אפשרות לפתוח עונה בצורה טובה יותר מאשר הפועל. לכן היא עומדת על פער של חמש נקודות, שזה בעצם שני משחקים. לחיפה יש יתרון נוסף על הפועל - שחקנים שלקחו אליפות. אני מדבר על חרזי, בוקולי, קטן, קינן ודוידוביץ'. הם יודעים מה זה לקחת אליפות, זה יתרון משמעותי מבחינתי".

"הייתי מדרג את הסיכויים: 50 אחוז שחיפה תזכה, 40 אחוז להפועל תל אביב ועשרה אחוז למכבי נתניה", מסכם יעקב הלל. "אם חיפה תחזור לעצמה, להפועל תהיה בעיה גדולה עוד יותר. היתרון של הפועל הוא שאלי גוטמן, מתוך היכרות אתו, שיפר את המשחק היצירתי, את העומק וההצטרפות של השחקנים להתקפה. אני חושב שחיפה המועמדת המובילה משום שהכל תלוי בה כרגע. אם הפועל תעשה 'אפ-גרייד', כלומר תנצח את חיפה במפגש ביניהן ואת המשחקים החשובים, היא תוכל לזכות. עד היום הלחץ היה אצל חיפה, היום הוא עובר להפועל. היא מדביקה פערים, אבל חייבת להשתדרג מבחינה מנטלית. זה לא יהיה קל".

האם מכבי נתניה היא בלון שיתפוצץ או האם היא מועמדת שווה במאבק על האליפות?

"נתניה היא לא בלון שיתפוצץ משום שיש לה מאמן ברמה הכי גבוהה", אומר יעקב הלל. "אנחנו צריכים לברך את מתיאוס על שהסכים לאמן כאן. הקבוצה מתאמנת ברמה גבוהה ולכן היא תמיד תישאר דבוקה לצמרת. יכול להיות שהסיבה לכך שהיא פחות רלוונטית במאבק הזה היא שיש לה מעט שחקנים גדולים והשאר עדיין לא הפנימו שצריך לעשות שינוי מנטלי כדי לזכות בתואר. חלק מהשחקנים שלה שיחקו בקבוצות קטנות, כנראה שהמעבר לקבוצה גדולה הכניס אותם להלם".

"אני לא חושב שמכבי נתניה היא בלון", אומר רוני לוי. "נתניה היא קבוצה שמשקיעה המון משאבים, כסף. כבר שלוש שנים היא מתחרה על המקום השני. זאת קבוצה מאוד חזקה, הגנתית וטקטית. יש לה פחות ברק, אבל הרבה ת'כלס. חסר לה את שני השחקנים שנותנים יותר צבע ואיכות. אני מדבר על שחקנים כמו זנדברג, קולאוטי ועידן טל. אלו עושים את ההבדל. לגבי המועמדות שלה, אני חושב שחסר לה משהו, בעיקר חוסר תמיכה של הקהל. לחיפה והפועל יש קהל גדול יותר שתומך, הוא מאוד משמעותי. לנתניה יש פוטנציאל של קהל, אין לי הסבר למה הוא לא מגיע".

"נתניה לא מועמדת שווה, אבל גם לא בלון שיתפוצץ", מסכם קלינגר. "נתניה תלך עד הסוף, לאט לאט, צולע וקשה. כמעט שני שליש מהעונה נגמרה ואני לא רואה את נתניה מתרחקת. היא תסיים כנראה במקומות 3-4. לא נראה שנתניה תחזור לכושר מצוין, אבל אם היא תחזור לכושר שלה בתחילת העונה היא תוכל לאיים. לפעמים קבוצה כזאת יכולה להפריע וזה יעזור ליריבות. העובדה שהיו שלוש קבוצות שהפריעו לי לקחת אליפות עם מכבי תל אביב, עזרה לי לקחת את האליפות ממכבי חיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully