וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג: הווינר הגדול ביותר בכדורגל הישראלי

24.3.2014 / 14:00

נמני היה רוצח שקט, אוחנה התעלה ברגעי האמת, קלינגר ואבוקסיס ניצחו בכל מחיר, גלזר וסטלמך לקחו אליפויות בלי הפסקה. ההצגה של ערן זהבי בדרבי הכתירה אותו כאחד הווינרים הגדולים בימינו, אבל ההיסטוריה מראה שקדמו לו לא מעט כוכבי על מופלאים. קבלו את 10 הגדולים

one

לאור תצוגת השיא של ערן זהבי בדרבי התל אביבי בשבוע שעבר, ולנוכח היסטוריית הכיבושים המכריעים שלו, היו כבר מי שהכתירו אותו כאחד הווינרים הגדולים של הכדורגל הישראלי. מהו ווינר? לא רק שחקן שיבקיע בדקה ה-90 ויכריע את המשחק, אלא לפני הכול שחקן דומיננטי, איכותי, מנהיג, ששדרג את הקבוצה שלו בכמה דרגות והביא אותה למקומות שלא הייתה בהם לפני כן. מעבר לכך, ווינר אמיתי גם יודע להגיע למשחקים גדולים ולרגעי ההכרעה, ולדאוג שהקבוצה שלו תכריע משחקים ובדרך כלל גם תזכה בתארים. המשימה לבחור את עשרת המנצחים הגדולים של הכדורגל הישראלי לא הייתה פשוטה, ושחקנים גדולים כמו גיורא שפיגל, אלון מזרחי, אלון חזן, ראובן עטר, קיש רומנו וגידי דמתי נשארו בסופו של דבר בחוץ. עם זאת, קבלו את הרשימה המכובדת - 10 הווינרים הגדולים של הכדורגל הישראלי לדורותיו. המיקום של זהבי ברשימה רק ממחיש את איכותה.

הדרבי חוזר: מכבי ת"א -הפועל ת"א (21:00, ע'1)

10. ערן זהבי

ערן זהבי נכנס רק למקום ה-10 מאחר שבאופן יחסי הוא רק בתחילת דרכו, אך מבחינת כל מה שקשור לשחקן קלאץ' והכרעה, מדובר באחד הגדולים שהיו כאן - אם לא הגדול שבהם. קור הרוח, ההתעלות ברגע הנכון, היכולת להנחית על היריב מהלומה מכרעת, כל אלה הופכים אותו לכוכב נדיר באיכויותיו, יחד עם רעב בלתי פוסק וחוש נדיר לגולים גדולים, כולל אחד מדהים, בתוספת הזמן, שהעניק להפועל תל אביב אליפות. כמות השערים המכריעים שכבש בקצת יותר משנה במכבי תל אביב זהה לכמות של אלה הרשומים לפניו ברשימה. בניגוד לשחקנים כמו אלי אוחנה, אבי נמני ויוסי אבוקסיס, זהבי הגיע למכבי תל אביב בשיא, שושלת בהתהוות, ועדיין עזר לה להשתדרג. אלא שדרך ארוכה לפניו, הן במדי הצהובים באירופה והן במדי נבחרת ישראל אם ברצונו להיזכר כאחד הגדולים באמת בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי, ואם אבי נמני אמר השבוע "אם זהבי ימשיך במכבי עוד הרבה שנים, הוא יעבור אותי בהליכה" - מי אנחנו שנתווכח?

המספר הנוסף: מתוך 52 השערים שכבש זהבי, 8 מהם היו שערי הכרעה.

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב חוגג. יוסי ציפקיס
דרך ארוכה לפניו. זהבי/יוסי ציפקיס

9. יוסי בניון

הילד של הכדורגל הישראלי עוד מעט בן 34, ואולי הזיכרונות הגדולים כבר מתחילים להתעמעם, אבל ההיסטוריה מזכירה שיוסי בניון הוא הישראלי המצליח באירופה בכל הזמנים, גם אם לאחרונה אינו מוערך מספיק. את ההכרה בכדורגל הישראלי קיבל עם שתי האליפויות הרצופות במדי מכבי חיפה לפני היציאה לאירופה, שם היה השחקן המוביל וכבש שערים מכריעים. הזכור מכולם הוא שער הניצחון ב-1:2 מכבי תל אביב בבלומפילד בדקה ה-90 אחרי סלאלום משמאל לימין ובעיטה לפינה של לירן שטראובר, אבל הוא רק אחד מני רבים. על אף שנבחרת ישראל לא רשמה הצלחות גדולות בעשור האחרון, בניון היה זה שלקח אותה על הגב שלו, והוביל אותה כמעט לבדו בכל קמפיין וקמפיין, עם כמה שערים מופלאים, כשלפרקים נדמה היה שהוא עושה הכול לבד. 24 שערים יש לו במדי נבחרת ישראל והוא שיאן ההופעות יחד עם אריק בנאדו (94). בקריירה האירופית בניון עבר הרבה קבוצות פאר, ודאג כל הזמן להתקדם ולהישאר שנים ארוכות ברמות הכי גבוהות של הכדורגל העולמי, וללא ספק, השער שתמיד יהיה מזוהה עמו הוא שער הניצחון של ליברפול בסנטיאגו ברנבאו נגד ריאל מדריד ב-2009 בשמינית גמר ליגת האלופות.

המספר הנוסף: במהלך הקריירה בישראל בניון כבש 70 שערים מתוכם 10 שערים הכרעה.

יוסי בניון, ליברפול, כובש מול ריאל מדריד. Clive Brunskill, GettyImages
השער הזכור. בניון/GettyImages, Clive Brunskill

8. איל ברקוביץ'

לא כל אחד ראוי לזכות בכינוי "הקוסם". ברקוביץ' הוא אחת הסיבות שדור האוהדים שגדל בשנות ה-90 מתקשה להתחבר לכדורגל של היום. הוא מייצג את הכדורגל הפנטזיסטי, היצירתי, הפליימייקר שכל כך חסר היום לכל אוהד כדורגל, כישרון ברמה בינלאומית, כזה שהסעיר גם את אנגליה. ברקוביץ', בלשון העם, אף פעם לא "ראה אף אחד ממטר". עוד בנוער "אייל הקטן ממכבי חיפה" היה מתווכח עם שופטים, מקלל ולא עושה חשבון לאף אחד, מלך על המגרש, שחקן גדול שיודע שהוא שחקן גדול. ברקוביץ' החזיר את מכבי חיפה למרכז הבמה בשנות ה-90 עם הדאבל ב-1991 ושם המשיך לעשור גדול במדים הירוקים במדי נבחרת ישראל ובכדורגל הבריטי. למעשה, הקוסם היה האיש המרכזי בקבוצה שנחשבת לטובה אי פעם בישראל ובנבחרת המוכשרת ביותר שהייתה כאן. במכבי חיפה היו לו הרבה רגעים גדולים, כשמשחק השיא הוא כמובן ה-0:5 על מכבי תל אביב ב-1994. בנבחרת תמיד יזכרו לו את ה-0:5 נגד אוסטריה עם הצמד והבישול הגאוני לנג'ואן גרייב בדרך לפלייאוף וציון 10 בעיתונים. באנגליה אי אפשר לשכוח את ה-3:6 על מנצ'סטר יוניינד במדי סאות'הפמטון עם צמד ושלושה בישולים. אלון מזרחי אמר פעם: "ברקוביץ' תמיד מגיע למשחקים גדולים. אם לא עובד, זה אומר שאחרים לא באו איתו".

המספר הנוסף: במהלך הקריירה בישראל ברקוביץ' כבש 38 שערים עם 9 שערי הכרעה.

אייל ברקוביץ' שחקן נבחרת ישראל. der plankenauer, AP
תמיד מופיע למשחקים גדולים. ברקוביץ'/AP, der plankenauer

7. שייע גלזר

המפציץ, הסקורר, אולי גדול שחקני מכבי תל אביב בכל הזמנים. באמתחתו שש אליפויות ושישה גביעים, מאזן פשוט אדיר. מרבית האוהדים בדור הנוכחי לא זכו לראות אותו כיוון ששיחק בסוף שנות ה-40 ובשנות ה-50, אך מי שכן זכה מספר על חלוץ נדיר וכוכב אמיתי. הוא נחשב לחלוץ קטן קומה באופן יחסי, מהיר באופן מיוחד, כזה שהיה מכריע לא מעט משחקים עבור מכבי תל אביב, מה שהפך אותו לשחקן הכי דומיננטי של הדרבים באותם הימים. העיתונאי הוותיק אשר גולדברג יודע לספר כי "באותן השנים, כאשר מכבי היו עולים לדרבי, הקהל לא היה מעודד את הקבוצה. הם רק היו צועקים: 'שייע, שייע'. הוא היה הכול בשבילם. הם ידעו שאם יש על מי לסמוך בדרבי זה על שייע גלזר". אגב, גלזר עבד במקביל לכדורגל כנהג בחברת "אגד" בה המשיך לאחר פרישתו מכדורגל. גלזר אף רשם 35 הופעות במדים הלאומיים.

המספר הנוסף: גלזר כבש בקריירה 132 שערים מתוכם שמונה שערי הכרעה, שלושה מהם במשחקי הדרבי.

שחקן עבר מכבי תל אביב שייע גלזר. ברני ארדוב
מלך הדרבי. גלזר/ברני ארדוב

6. ניר קלינגר

סמל המכביזם בשנות ה-90. סמל לשחקן שאולי מוגבל מבחינה טכנית, אבל ידע לחפות על זה ולהתעלות בזכות עיקשות, לב אמיץ ונחישות של מנצחים אמיתיים. עשה קריירה אדירה במכבי תל אביב, אליה עבר ב-1990 ובמדיה נכנס לתודעה. המעבר של קלינגר לעיר הגדולה הגדיר לו את הקריירה, ועל אף שלא היה שחקן בית, עדיין רואים בו כאחד הסמלים הגדולים של המועדון, פייטר ולוחם מסוג אחר. "האיש שהוציא הכי הרבה מהכי מעט", אמרו עליו לא מעט פעמים. קלינגר היה סמל לאופי, דבקות במטרה, תשוקה אמיתית, וללא ספק השחקן שמסמל את כל השינוי של מכבי תל אביב בשנות ה-90 - ממועדון מפורק ועד לחזרה להיות אימפריה בכדורגל הישראלי עם שלוש אליפויות בין 1992 ל-1996. במשחק האליפות בקרית אליעזר ב-1996 קלינגר כבש את השער השני במשחק, במה שמסמל אותו יותר מכל - הוא עט על ריבאונד, ושלח רגל ארוכה שהכדור פוגע לו באיזור הברך-ירך ונדחק פנימה. שער שלא רק מסמל את קלינגר אלא את כל המכביזם של שנות ה-90. קלינגר גם היה שחקן מוביל בנבחרת ישראל כקשר וכבלם ורשם כ-83 הופעות בינלאומיות.

המספר הנוסף: קלינגר כבש בקריירה 64 שערים, מתוכם תשעה שערי הכרעה.

ניר קלינגר שחקן מכבי תל אביב מול שוער הפועל תל אביב ירוסלב בקו. ברני ארדוב
סמל המכביזם. קלינגר/ברני ארדוב

5. נחום סטלמך

גדול שחקני הפועל פתח תקוה בכל הזמנים, ואחד השחקנים הטובים בתולדות הכדורגל הישראלי. מי שכונה "ראש הזהב", הודות למיומנותו במשחק הראש, היה הרבה מעבר לזה. סטלמך היה עמוד התווך בקבוצה הגדולה של פתח תקוה ששלטה בכדורגל הישראלי והוא זכה עם המלאבסים בשש אליפות וגביע מדינה אחד. בין 1959 ל-1964 זכתה הפועל פתח תקוה בחמש אליפויות רצופות ובשתיים מהעונות המאבק היה עד למחזור האחרון כשסטלמך כבש את השערים המכריעים שהבטיחו את התואר. סטלמך נחשב גם היום לאחד הכובשים הבכירים של נבחרת ישראל עם 22 כיבושים ותמיד יהיו חתום על השער ההיסטורי אל מול לב יאשין האגדי ונבחרת ברית המועצות ב-1956 במסגרת המשחקים הקדם אולימפיים ונחשב אז לגיבור לאומי. המיתוס אולי גדול, אבל הכישרון שלו היה גדול לא פחות.

המספר הנוסף: 156 שערים ליגה, מתוכם 16 שערי הכרעה.

נחום סטלמך שחקן הפועל פתח תקווה כובש מול שוער הפועל רמת גן אליעזר זולר. וויקיפדיה, Creative Commons
שני שערי אליפות. סטלמך כובש מול הפועל רמת גן/Creative Commons, וויקיפדיה

4. יוסי אבוקסיס

כמעט לא הגיוני לדבר על שחקן שגדל בהפועל תל אביב והפך לסמל בבית"ר ירושלים, ובשתיהן יחד זכה בשלוש אליפויות ושני גביעים. אחרי שלא מצא את מקומו אצל האדומים ונדד בין קבוצות קטנות, אלי כהן "השריף" לקח את אבוקסיס לבית"ר ירושלים ב-1995 ושינה לו את הקריירה. אבוקסיס הפך למנהיג הבלתי מעורער של בית"ר במרכז השדה ולקשר האחורי הטוב בליגה. אחרי עונה בה נאבקה הקבוצה על האליפות, אך נכנעה למכבי תל אביב, זכה עם בית"ר בשתי אליפויות רצופות ב-1997 ו-1998.

איך אומר השריף: "אבוקסיס הוא אולי הווינר הגדול ביותר שנתקלתי בו. התשוקה שלו לניצחון גורמת לו 'לא לראות בעיניים'. במשחקים הכי גדולים הוא הראשון שאתה יודע שיהיה שם. הוא פשוט מנסה להשיג יתרון בכל דבר קטן, מקצועי, מנטאלי, דרך השופט או דרך אפסנאי על מנת לנצח, הוא לא מכיר משהו אחר. אנשים עד היום לא מבינים את המשמעות שלו וכמה הוא היה גדול. אין משהו שמתקרב לזה".

לאחר שש שנים בבית"ר, חזר אבוקסיס הביתה להפועל תל אביב וגם שם עשה פרק ב' מדהים עם שני גביעים ועונה חלומית באירופה ב-2002 שהחלה את המסורת של האדומים ביבשת. אי אפשר לשכוח איך לאחר השער של שמעון גרשון נגד צ'לסי בפנדל שהעלה את הפועל ל-0:1 שתי דקות לסיום, אבוקסיס רץ לדבוקת השחקנים בניסיון להחזיר אותם למרכז המגרש, ודחף אותם להבקיע את השער השני. זה אכן קרה, כשסרגיי קלצ'נקו הדהים את הבלוז. מי בישל? ניחשתם נכון.

המספר הנוסף: חמישה שערי הכרעה מתוך 49 השערים שכבש בקריירה.

יוסי אבוקסיס קשר הפועל תל אביב. ברני ארדוב
"מנסה להשיג יתרון בכל דבר קטן". אבוקסיס/ברני ארדוב

3. אבי נמני

ה-סמל הכי הגדול של מכבי תל אביב. האיש שכל אוהד של מכבי חיפה, הפועל תל אביב או בית"ר ירושלים חש הקלה אחרי שהוא פרש מכדורגל. לנמני יש ארבע אליפות וארבעה גביעים, אך יותר מכל הוא באמת היה רוצח שקט. לפעמים אנשים האמינו לאדישות שלו, אבל היא בעיקר שידרה כוח, רוח ומוכנות לדבר האמיתי. נמני היה יותר מווינר, הוא היה תופעה. הטעיות הגוף המפורסמות על סף רחבת ה-16, יחד עם היכולת להנהיג ולהוביל, אפשרו לו לסחוף אחריו קבוצה ואוהדים. היו לו הרבה שערים גדולים, אך השער במשחק העונה של 1995-96 בקרית אליעזר, בו מכבי תל אביב ניצחה 1:3 את מכבי חיפה, כאשר נמני עבר באלגנטיות את ניר דוידוביץ' ונתן פאלש קטן לפינה הרחוקה, היה הכי אבי נמני שיש. זכורה גם ההתעלות במחזורי הסיום באליפות של 2003, כשבמו רגליו הביא לצהובים תואר, ומאמנו דאז ניר קלינגר נאלץ להוריד את הכובע ולהודות "אבי נמני הוא המלך" אחרי שלושער והצגה מול בני יהודה. כי זה היה נמני - קר רוח ברגעים הגדולים. הנוכחות שלו הייתה כה מסיבית עד שלאחר פרישתו, אוהדי הצהובים כמעט ואיבדו תקווה שאפשר יהיה אי פעם להחליפו על המגרש ולהגיע להישגים דומים. מיטש גולדהאר וג'ורדי קרויף שינו את התחושה, אבל הם עשו את זה גם באמצעות מציאת ווינר חדש.

המספר הנוסף: מעבר לאליפויות והגביעים, 193 שערים בקריירה, מתוכם 21 שערי הכרעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוצח שקט. נמני/מערכת וואלה!, צילום מסך

2. אלי אוחנה

אלי אוחנה הוא לא סתם כדורגלן אדיר, הוא שינה היסטוריה של מועדון. האיש שהפך את בית"ר ממועדון של כמעט, מקבוצה שמסתפקת בסגנויות ושהייה באזור הצמרת - למועדון של אלופים. "נהגו להגיד על אורי מלמיליאן שהוא שחקן טוב, אבל אף פעם לא יהיה אלוף", סיפר פעם האוהד ירון צדקיהו: "כשאלי הגיע, הוא שינה את כל התמונה". אוחנה היה שותף לאליפות ההסטוריות של בית"ר ב-1987, שב לבית"ר לליגה השנייה, עלה ליגה וזכה איתה באליפות ב-1993. ב-1997 נבחר בפעם השנייה תוך 13 שנים לתואר "כדורגלן העונה" כשהוביל את בית"ר לאליפות שלישית. מעבר לכריזמה ולאישיות, אוחנה תמיד ידע להיות שם ברגעים הגדולים ותמיד ייזכר שעשה את זה בקלאס. הגול שלו במדי הנבחרת באוסטרליה, שחשף תעוזה נדירה, קור רוח וביצוע אדיר, הבישול המושלם בגמר גביע המחזיקות ההיסטורי של מכלן, או השערים במדי בית"ר נגד מכבי חיפה בגמר הגביע ב-1985 או הסלאלום נגד הפועל פתח תקוה ב-1997 - כולם תמיד יהיו מזוהים עם הסגנון והשקט שלו, והקלאסה הבלתי נשכחת.

המספר הנוסף: אוחנה כבש 142 שערים במדי בית"ר מתוכם 13 שערי הכרעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שינה היסטוריה של מועדון. אוחנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. מרדכי שפיגלר

כמו אוחנה, גם מוטל'ה שפיגלר שינה היסטוריה של מועדון, אבל יותר מזה - את ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי. מדובר בגדול שחקני ישראל בכל הזמנים, מלך השערים של הנבחרת הלאומית עם 33 שערים וחשוב מכל, האיש החתום על השער היחיד של ישראל במונדיאל ההיסטורי בו השתתפנו במקסיקו 1970. מעבר להכל, שפיגלר חתום על ההכרה לה זכתה מכבי נתניה בסוף שנות ה-60 ועד לאליפות הראשונה וההיסטורית ב-1971. שלוש פעמים היה מוטל'ה למלך השערים, אך הרבה יותר מכך, היה האיש שהרים את מכבי נתניה להיות אימפריה בכדורגל הישראלי. גיורא שפיגל הסביר פעם את המשחק של שפיגלר ואמר: "הוא רוצח שקט. לפעמים נראה אדיש על המגרש, הבעיה היא שאין לו אלמנט של לחץ ומתח בגוף, הוא עושה הכול כאילו הוא באימון והכל מותר ולכן עושה את הדברים הכי מדהימים ברגעים הכי גדולים".

שפיגלר, שנבחר בעבר לכדורגלן היובל של ישראל, לא תמיד היה הדמות הכי פופולארית או קלה לעיכול בכדורגל הישראלי, אבל זה אף פעם לא הזיז לו. הוא יודע בדיוק מה הוא נתן ותרם ומה מקומו בהיסטוריה. אלו בדיוק הדברים שהופכים שחקן למנצח. אלו הדברים שמבדילים בין שחקן מצוין לווינר אמיתי. הקלילות על גבול הארוגנטיות, הידיעה שאתה שחקן גדול, היכולת להתמודד גם עם תדמית השחצן, הביטחון שנראה מופרז אבל תמיד מספק לכך הצדקה. מוטל'ה, הגדול מכולם.

המספר הנוסף: כבש כ-168 שערים בקריירה מתוכם כ-20 שערי הכרעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין לו אלמנט של מתח בגוף". שפיגלר/מערכת וואלה!, צילום מסך

סייעו בהכנת הכתבה: רון עמיקם, אשר גולדברג ואתר דריבליסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully