וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוסם?

27.2.2010 / 9:00

מאז שחזר, חולון מנצחת ואוהדיה מרחפים כמו בימי האליפות. האם מיקי דורסמן לבדו הוא הסיבה לשינוי שחל בקבוצה?

עשרות האנשים שחיכו בכניסה לאולם הפחים בחולון בערב הסילבסטר האחרון סיפקו אווירה כזאת, שאילו זר היה נקלע למקום הוא היה חושב שהקבוצה זה עתה ניצחה באחד ממשחקיה החשובים בעונה. כמה שעות קודם לכן מונה מיקי דורסמן למאמן הקבוצה במקומו של עמיר עוזי שפוטר בבוקר אותו היום, וההתרגשות אחזה באוהדיה של חולוניה. חדר מסיבות העיתונאים הקטן, שבמקרה הטוב יש בו מספיק חמצן לעשרה אנשים, הכיל מספר כפול לפחות של אנשים, וכמות החיוכים לא התאימה לקבוצה שממוקמת במקום האחד לפני אחרון עם ניצחון בודד בתשעה מחזורים.

התמונה הסוריאליסטית שתוארה לפניכם מייצגת את הפועל חולון בחודשיים שעברו מאז שהגיע מיקי דורסמן. האוהדים והנהלת הקבוצה בטוחים כי הדרך חזרה לצמרת הכדורסל הישראלי כבר סלולה, היריבות שפגשו את הסגולים מתנהגות כאחוזות פחד, ואפילו כמה כוכבים כבר נחתו באולם הפחים. התחושה בקרב חלק מאוהדי חולון היא שדורסמן יכול להחזיר את המועדון לימים של האליפות, אלא שהפעם הוא לא משמש בתור הבעלים של הקבוצה אלא רק כמאמן. כיצד הצליח דורסמן להוציא את הפועל חולון, אותה הוביל כמאמן-בעלים לאליפות היסטורית, ממלתעות ההתפרקות, ולהחדיר בה תקווה ואמונה, והאם הוא יישאר הפעם יותר מעונה אחת?

מיקי דורסמן. יותם רונן
מיקי דורסמן/יותם רונן

יותר כסף וכישרון

כשמתחילים לדבר על דורסמן, אי אפשר שלא לדבר על כסף. גם כשהגיע למכבי ראשון לציון בעונה שעברה הוא טרח לציין ביומו הראשון שהשאיר את פנקס הצ'קים שלו בבית, ועשה הכול כדי להפריד את גבו הכלכלי מהמקצוע שבו אוהב לעסוק. גם הפעם, בהפועל חולון, דורסמן גורס כי הוא לא משקיע כספים, אך התמונה הכלכלית שהצטיירה לפני הגעתו של המאמן ולאחריה משאירה לא מעט תהיות. הפועל חולון הפכה מקבוצה שהזר הבכיר ביותר שלה, ג'ון תומאס, מרוויח כ-110 אלף דולר לעונה, לקבוצה שמחזיקה בסגל שלושה זרים שמשכורתם החודשים מעידה על כך שאם היו מגיעים לחולון בתחילת העונה היו מרוויחים הרבה יותר מתומאס.

ערב עזיבתו של עמיר עוזי עמל המאמן על מציאת שני שחקנים לחולון, ואף הגיש להנהלה הצעות לחיזוק. התקציב שעמד עבור עוזי מוערך בכ-15 אלף דולר לחודש נטו, לשני השחקנים יחדיו. כשמחשבים את מספר החודשים מהתקופה שלפני פיטוריו ועד לסיום העונה מגיעים לכ-75 אלף דולר. לאחר הגעתו של דורסמן הוחתמו בקבוצה שלושה זרים – אנטוניו גרייבס, ששכרו מוערך בכ-20 אלף דולר לחודש, סשה בראטיץ' ששכרו מוערך בכ-15 אלף דולר ו-וויקין קלי ששכרו מוערך בכעשרת אלפים דולר לחודש. שני השחקנים הראשונים הוחתמו לארבעה חודשים וקלי הוחתם לשלושה חודשים, וביחד כ-170 אלף דולר. מלבד הזרים הוחתמו בחולון גם ניב ברקוביץ', שון דניאל וארז מרקוביץ', מה שמאמיר את הסכום למעל 200 אלף דולר, הבדל של יותר מ-125 אלף דולר מהסכום שעליו תיכנן עוזי.

מנגד, אנשי חולון טוענים כי הסכום לא מגיע מכיסו של דורסמן, כפי שגם המאמן טוען. "קרה דבר מאוד פשוט - השגנו בסביבות 200 אלף שקל מערב ההתרמה שערכנו זמן קצר לפני הגעתו של דורסמן, מתוכם כ-50 אלף שקל תרומה של מרכז הפועל", מסביר דובר הקבוצה וחבר ההנהלה איתן לנציאנו את ההבדלים הכספיים. "בעקבות הערב הזה הצטרפו עוד שני אנשים ששמו 100 אלף שקל כל אחד. ולאחר מכן באו עוד כמה ספונסרים שהשקיעו בערך 30-40 אלף שקל כל אחד", ממשיך לנציאנו ומסביר סכום של כחצי מיליון שקלים שנוסף למועדון.

"אסור לשכוח שהבאנו שחקנים ל-3-4 חודשים בסך הכל. את סשה בראטיץ', לדוגמה, הבאנו מבלי ששיחק עד עכשיו, הוא רק התאמן חצי שנה. עובדתית, לקח לו זמן להיכנס לעניינים, אז הסכום ששולם עליו היה יותר נמוך ממה שחושבים", מוסיף לנציאנו. בין אם מדובר בכסף שמקורו באותו ערב התרמה, או ממקור אחר, ברור כי דורסמן נהנה מאמצעים שלא היו בידי עוזי, ויש לו ביד כלים איכותיים יותר. חולון עמוקה יותר, כישרונית יותר, והשינוי בסגל מסביר את השינוי במאזן הקבוצה.

יותר ניסיון וביטחון

אם נניח רגע את המצב הכלכלי המיוחד של חולון, נוכל לנסות להתייחס לשינוי המקצועי שהביא מיקי דורסמן לקבוצה. לפני הגעתו של דורסמן, הסגל של חולון מנה בעיקר חבורה חסרת ניסיון, שהונהגה על ידי דווין מיטשל האנוכי (שכבר רצה לעזוב את המועדון), ג'ון תומאס הוותיק (שלא הצליח לייצר את מה שציפו ממנו) וישראלים מהדרג השני בדמותם של יוני ניר וליאור ליפשיץ. בתקופתו של דורסמן הפכה חולון לקבוצה עם שחקני יורוליג בדמותם של בראטיץ' וגרייבס, סגל ישראלי עמוק מאוד, שמייצר בעיקר ניסיון ברגעי ההכרעה של המשחקים, כפי שנראה בניצחון על הפועל ירושלים השבוע.

"אני חושב שיותר מהכול מיקי הכניס בנו את האמונה שאנחנו יכולים לנצח משחקים", אמר השבוע אחד משחקני הקבוצה, שלא הגיע ביחד עם דורסמן לקבוצה. "אני לא אומר שעם עמיר שיחקנו כדורסל לא טוב, אבל אפשר לראות שהפסדנו את רוב המשחקים בדקות הסיום. היה חסר לנו את מי שידע לסדר את העניינים בסוף המשחק, דמות קצת יותר סמכותית. עמיר מאמן טוב שמבין הרבה מאוד כדורסל, אבל מיקי נותן בנוסף לדברים האלה גם סוג של הילה שדוחפת אותנו קדימה, קשה להסביר את זה".

גם לצופים מהצד נראה כי מילת המפתח במקרה של דורסמן וחולון הפעם היא ביטחון. "יש פה תחושת ביטחון שהוא משרה על האוהדים והשחקנים", מנסה חבר ההנהלה לנציאנו להסביר, "אנשים יכולים להתווכח אם הוא מאמן טוב או לא מאמן טוב, אבל אי אפשר להתווכח עם העובדות. בתור מאמן הוא זה שלקח למכבי את האליפות. הוא יליד המקום, וכמו שבחולון אוהבים שחקנים מקומיים, אז אנחנו אוהבים אנשים שמחוברים למקום. זה שהוא איש עשיר, לא אומר שאנחנו לא מקבלים אותו איך שהוא. הוא משרה ביטחון גם בקהל וגם בקבוצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עוזר מאמן מנוסה

כמו בעונת האליפות, אז עמד לצידו עופר חירותי, גם הפעם דאג דורסמן להביא איתו מוח כדורסל כשהחתים בעמדת עוזר המאמן את אבנר יאור, שכבר הספיק לאמן בארבע קבוצות בליגת העל. מקורבים להנהלת הקבוצה אומרים כי דורסמן התעקש להביא איתו את יאור, אותו הוא מעריך והשניים נמצאים ביחסי ידידות מזה שנים. יאור היה אף אחד המועמדים הבולטים לאמן את הקבוצה ביחד עם דורסמן, ובקיץ אף שוחחו בחולון עמו על האפשרות שיגיע, לפני שהוחלט ללכת על עמיר עוזי.

בסביבת הקבוצה מדברים על כך שיאור משלים את דורסמן בלא מעט נושאים שהמאמן הראשי לא שולט בהם, ושותף מלא בקבלת ההחלטות בנוגע להחתמות הזרים. מנגד דורסמן הוא זה שהשחקנים מקשיבים למרותו, תחום בו יאור התקשה בעבר בגלבוע/עפולה. שיתוף הפועלה בין המאמן הכריזמטי לעזרו הידען הקפיץ את חולון מדרגה. זוכרים מי היה העוזר של עוזי? רק אם אתם מכירים את שגיא מייזליק.

למרות זאת, בסטטיסטיקה קשה לראות מהם התחומים הבולטים בהם ניתן לראות כיצד חולון בתקופת דורסמן ויאור עשתה את קפיצת המדרגה מלבד העלייה בתפוקת הנקודות של יוני ניר אולי שחקן המפתח של הקבוצה. הפורוורד יוני ניר רשם תחת עמיר עוזי 8.8 נקודות ו-3.9 ריבאונדים למשחק, ומאז הגעתו של דורסמן השתדרג ל-14.8 נקודות ו-7 ריבאונדים במשחק. תחת עמיר עוזי קלעה חולון 75.4 נקודות למשחק וספגה 83 נקודות, קלטה 35.5 ריבאונדים ו-מסרה 16 אסיסטים למשחק. תחת דורסמן קולעת חולון 81.6 נקודות, סופגת 81.4 נקודות, קולטת 35.6 ריבאונדים, ומוסרת 16.8 אסיסטים. כפי שניתן לראות ההבדלים במספרים הם מזעריים. השינוי האמיתי הוא בניסיון וברוח החדשה שנשבה בקבוצה מאז חילופי המאמנים.

"אנחנו לא כל כך גדולים היום ולא היינו כל כך חלשים בתחילת העונה", מציין לנציאנו. "בסך הכל הליגה מאוד חלשה. ראשון לציון ואשקלון הגיעו עם תקציבים מאוד גדולים לעונה הזאת, ועם קול תרועה גדול בתחילת העונה, והם עם שני ניצחונות בסך הכל מעלינו". הליגה הישראלית לא יציבה העונה. קבוצות בכירות כמו ירושלים וחיפה מועדות לא פעם, וקבוצות כמו בני השרון וגלבוע/גליל סובלות מחוסר יציבות. במצב שכזה, שני ניצחונות רצופים יכולים להקפיץ קבוצה במעלה הטבלה, ולייצא אשליה של היחלצות.

לא קוסם

אחד הפרויקטים שיאור ודורסמן שמו להם כמטרה עם הגעתם היה דווין מיטשל, שבימים אלה מחלים מפציעה. בתחילת העונה הספיק מיטשל להסתכסך עם אוהדי חולון, להתפייס עמם, אך בעיקר להיות סוג של מתבודד בתוך הקבוצה. בלא מעט משחקים תחת עמיר עוזי הוא לקח את המשחקים על עצמו ואז מחרב את המשחק ברגעים האחרונים. דורסמן ויאור ניסו לביית את מיטשל, אך קצת התייאשו מהשחקן המוכשר, שבשני המשחקים האחרונים שלו לפני הפציעה שיחק 20.5 דקות למשחק, לאחר שלא ירד מ-28 מתחילת העונה.

"הסגנון של מיטשל הוא לא סגנון שמיקי ואבנר אוהבים במיוחד, במילים עדינות", אמר השבוע שחקן בחולון. "הם ניסו להכניס אותו לתוך השיטה, אבל לדעתי אפשר לראות שאנטוניו גרייבס מקבל יותר דקות על העמדה הזאת וכשמיטשל יחזור מהפציעה יהיה לו קשה לחזור להיות כל כך דומיננטי. יש שחקנים שגם קוסם מתקשה איתם".

למרות השינוי לטובה, חולון עדיין רחוקה מיציאה מהתחתית. כבר במשחק הבכורה של דורסמן הפסיד המאמן לעירוני אשקלון, מה שגרם לאכזבה בקרב הקהל וההנהלה. גם שחקני חולון יודעים כי ההצלחה של דורסמן תימדד בסיום העונה אם יצליח למשוך את הקבוצה אל מחוץ לפלייאוף התחתון. "אם לא נצליח להיכנס לפלייאוף העליון לא עשינו כלום", אומר שחקן בקבוצה. "יש עכשיו הרגשה שאנחנו יכולים לצאת מהתחתית, אבל אני חייב להודות שגם הייתה תחושה דומה אחרי שניצחנו את בני השרון בבית כשעמיר עוזי אימן, אז עדיין מוקדם להסיק מסקנות".

דורסמן אינו קוסם. השינוי בחולון הושג לא מעט בזכות הביטחון והסמכותיות שלו, אך בעיקר בזכות כסף שנוסף לקבוצה ובעקבותיו עיבוי הסגל הקיים והחתמת עוזר מאמן בכיר. כל הגורמים הללו, יחד עם חוסר היציבות מצד היריבות, נותנים לחולון סיכוי לשרוד בליגה. בחולון יחכו לסיום העונה כדי לדעת האם המשימה תוגדר כמוצלחת ואז יתפנו למשימה החשובה יותר, השארתו של מיקי דורסמן כחלק מהקבוצה, כבן אדם שמחבר את המועדון הזה יחדיו, ומונע ממנו להתרסק כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully