וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב הרוח הלאומי: סקירת הליגה הלאומית, רגע לפני שריקת הפתיחה

19.8.2010 / 14:49

הצעירים מתקדמים, הקבוצות שוקעות. המאמנים משתקמים, הרמה יורדת. הליגה הלאומית חוזרת, תמונת מצב מעורבת

סיום עונת 2009/10 בליגה הלאומית השאיר את הצופים עם טעם של עוד בפה. הפועל אשקלון ביצעה מהפך מדהים כשניצחה לפלייאוף העליון במחזור הסיום בזכות רצף ניצחונות ועצרה רק בליגת העל, עירוני קרית שמונה המוכשרת דרסה את הליגה, והפועל כפר סבא מילאה את איצטדיון לויטה כל הדרך למשחקי המבחן.

אוהדי הפועל כפר סבא. יותם רונן
בשנה שעברה הם מילאו את היציעים. האם המגמה תימשך? אוהדי הפועל כפר סבא/יותם רונן

קיץ אחד לאחר אותו סיום מרענן מוצאת עצמה הליגה הלאומית בפני שיאי שפל חדשים – הקבוצות עם יומרות הצמרת לא אטרקטיביות מבחינת שמות, 5 קבוצות מתעכבות בבקרה, ועוד 2 קבוצות בכלל לא בטוחות שיפתחו את העונה. הליגה הלאומית 2010/11, תמונת מצב.

ליגה של צעירים

אחת הכוונות של ראשי ההתאחדות לכדורגל עם הגדלת ליגת העל והליגה השנייה ל-16 קבוצות הייתה הגברת הסיכוי לפריצת כישרונות צעירים. לפחות לגבי הליגה הלאומית מדובר בהצלחה. בשנה שעברה לא מעט שחקנים הצליחו לפרוץ את גבול האלמוניות, וישחקו בעונה הבאה בליגת העל. שלומי אזולאי היה האחרון לעשות זאת כשמכבי חיפה תשלם עליו למעלה ממיליון שקל, אך חוץ ממנו מספר קבוצות נוספות קלטו שחקנים צעירים מהלאומית שצפויים כבר בעונה הקרובה לעשות את פריצת הדרך לתודעה הארצית.

"אני חושב שהגדלת הליגה יצרה מצב שהקבוצות בליגה הלאומית חייבות להשתמש ביותר שחקנים ולכן זה התאפשר להמון שחקנים צעירים לתפוס את מקומם בלאומית", מסכים מאמן סקציה נס ציונה רפי כהן, "אני מבחינתי מאמין שהעולם שייך לצעירים. זה לא שאין לי שחקנים מבוגרים בקבוצה, אבל זה מקום טוב בליגה הלאומית לתת לשחקנים להתפתח ולתפוס את מקומם. לדוגמא עומר ורד פתח את העונה אצלנו ועבר להפועל חיפה להיות מגן ראשון, כך גם אופיר חמו שעבר לקרית שמונה. לא חסר דוגמאות גם בקבוצות אחרות".

השמות הבולטים שצפויים לצוץ בעונה הקרובה בליגה הם של ליאור ברטוקבסקי מהפועל ראשון לציון, אחמד מרעי מהפועל כפר סבא, יוסי אסייג מסקציה נס ציונה, מיקי סירושטן מהפועל רעננה, אליאור וקנין מהפועל הרצליה ומור שושן ממכבי הרצליה. הילדים הללו תפסו את מקומם של השחקנים היותר ותיקים בליגה, שהשנה מוצאים את עצמם או על ספסלי קבוצות ליגת העל כמו אופיר חיים, או בליגה א' כמו במקרה של חיים סילבס בהפועל עפולה.

"ברור שיש הצערה, לדעתי זה נובע מהסכומים שמשולמים", מתייחס שוער הפועל נצרת עילית שאול סמדג'ה, 38 באוקטובר הקרוב, לתופעה, "משלמים הרבה יותר כסף בליגת העל לשחקנים. היום פחות משקיעים בזרים או בצעירים, אז יותר שחקנים עם ניסיון מוצאים את עצמם בליגת העל. זה לא רק יותר כסף, גם מקבלים כסף. הליגה הלאומית עוברת פשיטת רגל, הרבה קבוצות לא פותחות את העונה ויש בעיות עם הבקרה, ובליגת העל יש הרבה פחות בעיות. להרבה שחקנים פנו מהליגה הלאומית במשכורות נמוכות, פנו אליהם מליגה א' שזה הרבה יותר קל, פחות אימונים ופותחים יותר מאוחר, עם הרבה יותר כסף, וזה הרבה יותר שווה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מאמני הצמרת לא חששו להגיע

לצד השחקנים הצעירים, יעבדו השנה מאמנים שכבר הספיקו לטעום את טעם ליגת העל. אייל לחמן, גיא לוי, רפי כהן, ירון הוכנבוים, משה סיני, נג'ואן גרייב, כבר הספיקו לעבור בליגה הראשונה ומעטרים השנה את ספסלי קבוצות הליגה השנייה. אחרי אכזבות בליגת העל מקווים המאמנים הללו לעשות את קפיצת המדרגה, כפי שעשו אלישע לוי, מרקו בלבול, יובל נעים ואף אלי גוטמן שהגיע לאמן בהפועל חיפה אחרי שלקח גביע בבאר שבע, "יש איזו המלצה למי שעוסק בכדורגל הישראלי לחשוב כמה שפחות וללכת בעקבות הרגש", מסביר מאמן הפועל רעננה אייל לחמן.

"ברגע שאתה מנתח וחושב איפה שאתה הולך לאמן, אז זה לא ילך כי במילא הכל עובד פה על פי תוצאות מיידיות ורגש, אז לפחות שגם המאמן ילך על פי האינסטינקט", ממשיך לחמן. "הייתה לי תחושה טובה לגבי הנוער של רעננה, אני מאוד אוהב דור צעיר, אנחנו צריכים להיות סרביה וקרואטיה, אלה שמייצרים. עשיתי את זה פעם בהפועל פתח תקווה עם זאביק חיימוביץ', עמרי קנדה מאור בוזגלו ועידן סרור. אמנם נפגעתי מזה וירדתי ליגה, אבל הם הפכו להיות שחקנים גדולים. ברעננה יש ליין צעירים מסחרר. פליקס מגאת' לקח את קייזסלאטורן מתחתית הליגה השנייה, העלה אותם ליגה ולקח אותם לגמר גביע, וחזר להיות הטוב ביותר, אז הכל יכול להיות".

חצי ליגה בפשיטת רגל

נכון לכתיבת שורות אלה, יום לפני פתיחת העונה, עדיין הרכב הליגה לא סגור. הכח עמידר רמת גן ואחווה עראבה עדיין לא הפקידו את הביטחונות בבקרת התקציבים והקבוצות עשויות לפנות את מקומן בליגה להשקמה רמת חן והפועל ירושלים, ואילו עירוני בת ים, מכבי עירוני ג'ת/אל אהלי, הפועל נצרת עילית ובית"ר תל אביב/רמלה, עדיין לא עברו בבקרת התקציבים. יתר הקבוצות לא העמידו תקציבים גבוהים, כשרק מכבי הרצליה, עירוני רמת השרון, הפועל כפר סבא והפועל ראשון לציון נהנות מיציבות פיננסית יחסית לעונה שעברה.

"אני נוטה לחשוב שהניהול והתכנון לא היו טובים, יותר מאשר המצב הכלכלי העכשווי", מסביר בעלי הפועל ראשון לציון, איש העסקים ושחקן העבר רביב ספיר, שאף משמש כחבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל. "המצב הכלכלי השנה לא יותר גרוע מהשנה שעברה. הבעיה היא בקבוצות שנוהלו בשנה שעברה לא נכון, הוציאו כספים שאין להן והגיעו לבוררויות. קבוצות נמצאות עם חובות גדולים משנה שעברה, הבטיחו כספים שהן לא יכולות לשלם, בנו על מענקי מיקום והמציאות טפחה על פניהן. היום הן בבעיה גדולה".

קבוצה נוספת שהמציאות לא האירה לה פנים היא מכבי אחי נצרת, שאמורה לפתוח את העונה עם סגל מעוטר בשחקנים מוכחים כמו שוקי נגר, אלירן חודידה, רן רול, יובל שבתאי, מוחמד שחברי והזר המצוין כריסטיאנו דוס סנטוס, אך תאלץ להיאבק מתחילת העונה בתחתית בשל עונש הפחתת 9 נקודות. ההחלטה אינה סופית עדיין, למרות שהקבוצה עובדת עם מפרק ועל פי תקנון ההתאחדות אמורה לספוג את העונש, אך ראשי המועדון הגישו ערעור. בינתיים אחת הקבוצות המוכשרות בלאומית תשתרך בתחתית הליגה.

עניין? בקושי, קהל? אין

הסיפור העצוב ביותר של הליגה הלאומית גם העונה יהיה ביציעים. בהפועל אשקלון והפועל כפר סבא נזכרים בערגה ברגעי הסיום של העונה שעברה, אז הצליחו למלא חלקים נכבדים מהאצטדיונים הביתיים שלהם, אך עד החלקים האחרונים של העונה ממוצע הקהל של הקבוצות הללו נשק ל-500 ומטה. המצב של הקבוצות הללו עוד טוב, והשנה הצטרפו למעגל קבוצות כמו הפועל רעננה, הפועל הרצליה וג'ת אל אהלי. בנוסף, ארבע קבוצות בליגה מארחות מחוץ לאצטדיון הביתי שלהן, ולנתונים הללו תוסיפו את השמועות על רמת המשחק הירודה, וקבלו ליגה שרק קוראים עליה ולא באמת רואים אותה.

"להתאחדות אין מה לעשות", מתגונן ספיר, "הוכח מעל לכל ספק, עניין ומתח מביאים קהל וזה לא משנה באיזו ליגה. גם בליגה ג' אם יהיה משחק עם עניין ומתח יבוא קהל, ובסוף הליגה הקהל יגיע שוב. אני לא חושב שניתן לעשות משהו. באופן עקרוני קהל הוא לא פרמטר בסעיף התקציבי של ראשון וכך אני מניח גם אצל הקבוצות האחרות. זה לא סעיף שמתקצבים אותו".

מה שעוד יתרום לשקט ביציעים העונה הוא העובדה כי יותר מתמיד הליגה הלאומית תתחלק השנה לפי התקציבים, מאחר ולא מעט קבוצות יעמידו סגלים שיכללו שחקני נוער מחוזקים בשחקנים זרים. "זו נקודת המוצא", מסכים רפי כהן, "אין לי ספק שקבוצות כמו כפר סבא, רמת השרון, ראשון לציון והרצליה הן הקבוצות שהשקיעו השנה את מירב הכספים, והן ייאבקו על העלייה. אם כי אסור לשכוח מה קרה בסוף עם בת ים בעונה שעברה".

אך למרות זאת, יש אנשים שעדיין מאמינים בליגה שמותגה בשידוריה כ"מעניינת ביותר במזרח התיכון". "משחק כמו מ.ס אשדוד לבית"ר ירושלים אפשר לראות גם בליגה הלאומית, עם אותה רמה", מסכם שאול סמדג'ה, "ברור שהליגה הלאומית מקבלת פחות חשיפה תקשורתית. אם יהיו שידורים בפריים טיים אז אני בטוח שהליגה הזאת תקבל תנופה, וגם הקהל יחזור לגדוש את היציעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully