וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממלכה של הנסיך: על הקריירה המדשדשת של לוקאס פודולסקי

29.3.2015 / 13:10

בבאיירן הוא לא התאקלם, ארסן ונגר ויתר עליו ובאינטר הוא הפך ללהיט רשת, ולא מהסיבות הנכונות. אז איך לוקאס פודולסקי, "פרינץ פולדי" (הנסיך פולדי), ממשיך להיות מוזמן לנבחרת גרמניה, ולא משנה מה הוא עושה. והאם זה יעזור לו באמת להשתקם?

לוקאס פודולסקי שחקן אינטר. GettyImages
הרכש השני הכי גרוע בחלון ההעברות באיטליה? פודולסקי/GettyImages

קצת אחרי שחתם בארסנל ב-2012 תמורת 11 מיליון ליש"ט, התחיל לוקאס פודולסקי לדבר על האפשרות שיקעקע על גופו את הסמל של התותחנים. חלוץ נבחרת גרמניה, אז עדיין בן 27, אמר אז: "זה מועדון גדול, אז אולי באמת אעשה קעקוע. נדבר על זה עוד שלוש או ארבע שנים". מאז עברו קרוב לשלוש שנים, ולא נראה שפולדי, שהושאל בינואר מארסנל לאינטר, יעשה בקרוב קעקוע של התותחנים או של הנראזורי ובקיץ. לא זו בלבד, אלא שגם בקיץ הקרוב, אלא אם יקרה משהו בלתי צפוי לחלוטין, הוא שוב יחפש תחנה חדשה בקריירה שלו. למרות כל זה, ועל אף שהפך לשחקן ספסל ומטרה לאינספור ביקורות באינטר, פודולסקי עדיין מזומן לסגל של אלופת העולם גרמניה וזוכה לקרדיט מיואכים לב. איך שני הדברים האלה מתיישבים זה עם זה?

לוקאס פודולסקי שחקן קלן, מאחורי מיליבוייה נובאקוביץ'. Frank Augstein, AP
אליל בקלן. פודולסקי ונובאקוביץ'/AP, Frank Augstein

פודולסקי בן ה-29 גדל בקלן והפך לאוהד שרוף של הקבוצה המקומית פ.צ. קלן (מכונה אפצה בקרב אוהדיה). ב-2006 ואחרי עונות נהדרות בצפון-מערב גרמניה ומונדיאל טוב בגרמניה, נדד דרומה לבאיירן מינכן, ששילמה עליו קרוב ל-10 מיליון יורו - סכום גבוה מאוד בשוק הפנים גרמני באותם הימים (וגם היום) ובטח עבור קלן. פודולסקי, שבקלן זכה לכינוי "פרינץ פולדי" (הנסיך פולדי), לא ממש הבריק בבאיירן וזה בלשון ההמעטה ואפילו לא עבר לגור במינכן, ואז חזר אחר כבוד הביתה. בקלן היה טירוף מוחלט מהחזרה של הבן האובד ואנשים גייסו כסף על מנת לאפשר את הרכישה, שבסופו של דבר הוערכה ב-10 מיליון יורו. אוהדים היו יכולים לרכוש פוסטרים של פולדי מאתר מיוחד על מנת לגייס כסף. אחד הרוכשים, אגב, היה לא אחר מאשר אוהד הקבוצה ונהג פורמולה 1 האגדי מיכאל שומאכר.

העונה הראשונה של פרינץ פולדי בבית לא הייתה מרשימה במיוחד, אבל שתי העונות שלאחר מכן היו פשוט אדירות. פודולסקי כבש 31 פעמים בליגה בשתיהן, כולל 18 בשנייה, בה גם ירד ליגה עם אהובתו. לא ברור מה שבר את לבו של פודולסקי יותר: הכישלון המקצועי או העובדה שאהובתו ירדה לליגת המשנה ושאכזב את כל החברים איתם גדל ביציעי המינגרסדורפר שטאדיון (לפני ששינה את שמו לריין אנרגי שטאדיון). כך או אחרת, היה די ברור שלקלן אין אפשרות כלכלית להחזיק את פודולסקי בליגה השנייה וגם מבחינה מקצועית לא היה נראה נכון להשאיר אותו בבונדסליגה 2. פודולסקי עבר, כאמור, לארסנל.

תחת ארסן ונגר, פודולסקי היה לא רע בסך הכול וסיים את העונה הראשונה שלו עם 16 שערים ו-11 בישולים בכל המסגרות, מאזן לא רע בכלל. גם בעונה וחצי שלאחר מכן הוא סיפק ניצוצות ושערים יקרים (כמו זה שעשה 2:1 מול אנדרלכט בחוץ השנה בליגת האלופות), אבל לא זכה לקרדיט מארסן ונגר. בין לבין, ועל פי התמונות הרבות שהעלה ברשתות החברתיות, היה נראה שהוא נמצא יותר בקלן מאשר בלונדון. בסופו של דבר, ובגיל 29, פודולסקי הביע תרעומת ותסכול על מיעוט הדקות שלו וגם שוחרר בהשאלה לאינטר. רבים מאוהדי ארסנל לא אהבו את שחרורו של פודולסקי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מאמן נבחרת בולגריה, לותר מתיאוס, עם אשתו לילי. קובי אליהו
אל הציוץ הזה הוסיף פודולסקי את ההשטאג #Erfolgscoach/קובי אליהו

הקשר/חלוץ הגרמני לא עשה בינתיים כלום באינטר, חוץ מבישול אחד ומקרן מביכה מול פיורנטינה שהפכה לוויראלית בשניות. רוברטו מאנצ'יני בכלל לא רשם אותו לסגל הנראזורי לליגה האירופית וגם בליגה האיטלקית הוא יושב בעיקר על הספסל לאחרונה. בסקר שנערך לאחרונה בגאזטה דלו ספורט האיטלקי, פודולסקי נבחר להחתמה השנייה הכי גרועה בינואר עם 36%, כשרק אלסיו צ'רצ'י ממילאן "מוביל" עליו. גם התקשורת בארץ המגף לא ממש עושה חיים קלים לפודולסקי, שסופג שם ביקורת קשות מאוד. מפה לשם, נראה שגם פודולסקי עצמו לא ממש מבסוט מהחיים בבירת האופנה ובתקופה האחרונה הוא ממעט יחסית בהעלאת תמונות/פוסטים/ציוצים לאינסטגרם/טוויטר/פייסבוק.

אם כבר ברשתות חברתיות עסקינן, הרי שאחד התקריות המשעשעות ביותר של פודולסקי שם הגיעה בינואר האחרון. לותר מתאוס אמר לסקיי גרמניה: "ללוקאס יש איכויות, אבל הוא חייב לשפר אותן ולהביא אותן שוב למגרש. הוא מצייץ בטוויטר יותר ממה שהוא משחק, עדיף שיתחיל להתרכז בכדורגל". פודולסקי עצמו הגיב, איך לא, בציוץ בטוויטר אכזרי, בו כתב: "אני מוצא את זה די משעשע שמתאוס נותן לי טיפים איך להתנהג". אל הציוץ הזה הוסיף את ההשטאג #Erfolgscoach ("מאמן מצליח", כשהוא מסתלבט על הקריירה הדי אומללה של מתאוס כמאמן) ושלושה אייקונים: אחד של סמיילי בוכה מצחוק, אחד של כלה ואחד של לב עם חץ, כשהוא יותר מרומז על ההיסטוריה של מתאוס בתחום הנישואין, שכולל (נכון לכתיבת שורות אלה) חמש חתונות וארבע פעמים גירושין.

אפשר לומר על הביקורת של מתאוס הרבה דברים, וגם על האיש עצמו - שהפך כבר מזמן לדמות קאלט מגוחכת בגרמניה - אבל בדבר אחד הוא צודק: פודולסקי לא מביא את האיכויות שלו לידי ביטוי כבר הרבה זמן. הוא עדיין חזק מאוד ובעל רגל שמאל מהטובות והעוצמתיות בעולם, אבל המהירות כבר לא מה שהייתה בעבר ונראה שהוא עושה לעצמו הנחות.

מעבר לכל, נראה שכדי להצליח, פודולסקי צריך להיות שוב "פרינץ פולדי". הוא צריך שילטפו אותו, יחבקו אותו ויתייחסו אליו ככוכב של הקבוצה. הוא רוצה לרוץ לקהל בטירוף ולרקוד איתו במשך שעות. הדברים האלה עבדו נהדר בקלן, שם היה מלך ואליל של הקהלים החמים ביותר באירופה בלי שום קשר למשחק שניפק, אבל פחות עובד במועדונים אחרים. במועדונים פחות קהילתיים ומחבקים כמו באיירן מינכן, ארסנל ואינטר, יש קולות תסכול של עשרות אלפי אוהדים מכל טעות וקשה לקבל חיבוקים וסבלנות אין קץ מארסן ונגר ורוברטו מאנצ'יני, שמרגישים כאילו משקולת טון של לחץ ומתח יושבת להם על הכתפיים, וזה עוד בימים רגועים.

לוקאס פודולסקי שחקן נבחרת גרמניה (ימין) עם בסטיאן שווינשטייגר. GettyImages
שניהם פרצו ביחד, ומאז ההבדלים רק הלכו וגדלו. פולדי, שוויני והגביע/GettyImages

פולדי ושוויני יצאו לדרך

מעבר לכל דבר אחר, נדמה שיש בפודולסקי, אבא ללואיס, משהו ילדותי מאוד. מי בכלל זוכר היום שפולדי עשה את הקפיצה הגדולה שלו בגביע העולם 2006, כשהוא ושוויני היו צמד הכוכבים העולים של הנבחרת הגרמנית שעברה מטמורפוזה והפכה להיות אטרקטיבית ומרגשת. החלוץ ממוצא פולני אפילו נבחר אז לשחקן המצטיין של אותו טורניר והיה נדמה ששוויני ופולדי בני אותו הגיל הולכים להוביל את גרמניה ובמשתמע מכך גם את באיירן מינכן עוד הרבה שנים. שניהם נראו בזמנו כמו כוכבי רוק, ילדים מעט חצופים, עם הרבה מניירות של כוכבים, תסרוקות מיוחדות ומשחק מבריק, אבל מאוד לא עקבי וקצת ילדותי.

תשע שנים חלפו ואיזה הבדל עצום בין השניים. שווינשטייגר הוא קפטן הנבחרת וה-איש של פפ גווארדיולה בקישור של באיירן מינכן ו"המנהיג המנטלי" לצד פיליפ לאהם הקפטן. הוא נחשב גם לאחד הקשרים הטובים בעולם. בסטי התבגר מאוד, הפסיק עם חמצוני השיער בגיל מוקדם והפך לכדורגלן אחראי ובוגר מאוד כשגם הוסב מעמדת קישור התקפי למרכז המגרש. לעומתו, פודולסקי נשאר עד היום די ילדותי. גם היום, כשהוא בן 29, חלוץ אינטר נותן את הרושם שהוא ילד שמשחק כדורגל בשכונה ומחפש ליהנות מהחיים על המגרש ובאימונים. הוא תמיד יחפש לעשות שטויות, להתבדח ולהסתלבט ונראה שכאן נמצא ההבדל בינו לבין שווינשטייגר, שעדיין אוהב לעשות שטויות, אבל יודע לעשות הפרדה מוחלטת בין זה לבין הצד המקצועי.

דוגמה נוספת להבדל ביניהם היא שבשלב מסוים הפסיקו בכלי התקשורת בגרמניה לקרוא לשווינשטייגר "שוויני", ככל הנראה בשל לחץ כבד מצד הצוות שמנהל את כוכב באיירן. לדעתם, זה לא נשמע רציני מספיק והיום הוא בעיקר מכונה "בסטי". הקשר עצמו התייחס לכך ואמר: "בתחילת הקריירה שלי, הכינוי הזה עזר לי מאוד, אבל כל אחד מתקדם הלאה. אני אדם שונה עכשיו". פודולסקי נשאר אותו פולדי.

לוקאס פודולסקי שחקן נבחרת גרמניה (ימין) עם יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה. GettyImages
"הרקורד שלו מדבר בעד עצמו". פודולסקי, לב וחבר נוסף/GettyImages

מה הוא מוצא בו?

מי שיודע ומכיר את פודולסקי מצוין הוא יואכים לב, שמעריך ואוהב אותו מאוד, כמו גם מרבית שחקני גרמניה. מאמן אלופת העולם זימן את פודולסקי אפילו הפעם, כשנדמה שהוא בשפל מקצועי בו לא היה כבר שנים רבות. לב גם יודע שפודולסקי הליצן הוא שחקן אהוב מאוד בחדר ההלבשה הגרמני. עם כל זאת, צריך לזכור שב-2:2 מול אוסטרליה פולדי רשם את ההופעה ה-122 שלו במדים הלאומיים, וזה לא דבר של מה בכך כשמדובר בנבחרת חזקה כמו גרמניה. כמו כן, עם השער שלו, פודולסקי עבר את רודי פלר ויורגן קלינסמן בטבלת כובשי כל הזמנים של הנבחרת עם 48 שערים, לעומת 47 שכבשו כל אחד מהם. כרגע, רק מירוסלב קלוזה (71), גרד מולר (68) ויואכים שטרייך (55) מקדימים אותו.

שווינשטייגר היה מהראשונים להגן על זימונו של פודולסקי כשאמר במסיבת העיתונאים לקראת המשחק מול אוסטרליה: "הוא חשוב מאוד לרוח הקבוצתית, אבל הוא גם כדורגלן מצוין, והוא עוד יראה מה הוא שווה באינטר". פודולסקי זכה לקבלת פנים מחבקת ואוהבת מאוד בקייזרסלאוטרן, שם שיחקה גרמניה, וכאמור השיב עם שער ב-15 הדקות שקיבל. "בואו לא ניסחף", אמר לאחר מכן כשנשאל האם פולדי הישן והטוב חזר, "לשכוח הכול אחרי 15 דקות? החודשים האחרונים היו במגמה הפוכה לחלוטין עבורי". כשנשאל לגבי הביקורות שספג באיטליה, אמר פולדי: "מה אני אעשה? לעצור ולהפסיק לשחק כדורגל? אני תמיד נשאר חיובי, אפילו כשאני לא מצליח לכבוש באיטליה".

סמי חדירה, שבעצמו כנראה יחזור לגרמניה בקיץ, אמר: "לוקאס שוב הראה שאסור להספיד אותו. הוא מלא חיים וצמא להצלחה. הוא יהיה טוב לכל קבוצה שהוא יעבור אליה". יואכים לב עצמו, ששומר על קשר הדוק עם כל שחקני גרמניה ותמיד מייעץ להם לגבי מעבר בין קבוצות, הוסיף: "הרקורד שלו אומר הכול לגביו. למרות זאת, הוא לא משחק הרבה בזמן האחרון וחשוב מאוד שהמצב הזה ישתנה". גם המנהל הספורטיבי של הנבחרת אוליבר בירהוף המשיך בקו הזה ואמר ש"פודולסקי חייב לחשוב הרבה לגבי היעד הבא ולבחור נכון מקום בו הוא יוכל לגלות מחדש את היכולת הנהדרת שלו ואת שמחת החיים שלו".

אז כנראה שפודולסקי לא יוסיף בקרוב קעקוע של ארסנל לזה של בנו לואיס שדיוקנו מקועקע על חזהו ולזה של פ.צ. קלן, שמקועקעת על ידו. בכל מקרה, בגיל 29, וכשהוא כבר מתחיל להתקרב לסוף הקריירה, הוא כנראה כבר לא ישתנה. השאלה האם הוא יצליח למצוא בקיץ קבוצה שתתאים לו וסוף סוף תצליח להוציא ממנו את מה שיואכים לב כמעט תמיד מצליח להוציא ממנו. זו תהיה משימה לא פשוטה.

לוקאס פודולסקי שחקן נבחרת גרמניה (ימין) עם בנו לואיס. GettyImages
הפודולסקים, לוקאס ולואיס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully