וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוני חזר להיות טייגר

יניב אורגד

29.10.2006 / 8:19

אולי בגלל לב הזהב, טוני לה רוסה לא הלך להיות עו"ד. אבל עם יכולת ניתוח מבריקה, הוא הפך למאמן גדול, והביא לקרדינלס אליפות

"אני מעדיף להסתובב באוטובוסים מחניקים מעיירה אחת לשנייה עם תיק מחבטים, מאשר לשבת במשרד ממוזג ולטפל בתיקי מזונות" (הנער טוני לה רוסה, 1973).

בערוב השנים, טוני לה רוסה העניק תוקף מוצק לאמירתו הנ"ל: אף שסיים לימודי משפטים באוניברסיטת פלורידה, הוא מעולם לא עסק במקצוע. תחת זאת העדיף בייסבול, ומדובר היה בשחקן גרוע. ב-12 עונות רשם רק 132 משחקים, רובם כמחליף; היה לו ממוצע חבטות מחריד (0.199); והוא מעולם לא חווה את ההרגשה המתוקה שבחבטת הום-ראן במייג'ור ליג. את רוב הקריירה העביר במיינור'ס, אך גם כשפרש לא חשב להצטרף לפרקליטי אל.אי, אלא פנה לאימון.

לה רוסה טיפס מהר בסולם הדרגות ובגיל 35 קיבל את הקבוצה הראשונה שלו כמנג'ר, שיקגו ווייט-סוקס. הוא הוביל אותם לפלייאוף ב-1983 ואף זכה בפעם הראשונה בפרס מנג'ר העונה (יש לו כבר ארבעה כאלה, שיא מייג'ורס, י"א).

משיקגו המשיך לה רוסה לאוקלנד (1986) והוליך אותה לשלושה וורלד-סיריס רצופים. בסנט לואיס הוא סגר עונה 11 ברציפות עם אליפות. בכל מקום שעבד זכה לה רוסה להארכת חוזה ויש לו 2297 ניצחונות כמנג'ר. שזה מעט יותר מאשר לחתום על תיקי מזונות.

"לטוני יש לב רך אבל גם ביצים של שור. הוא מנג'ר של שחקנים, חברותי איתם, אבל גם לא מהסס להראות להם מי הסמכות" (מנג'ר דטרויט טייגרס, ג'ים לילנד, 2006).

פרגון הוא שם המשחק

אתמול לפנות בוקר ניצחה סנט לואיס של לה רוסה את דטרויט בוורלד סירייס, אחרי שגברה עליה 2:4 במשחק מספר חמש. מדובר בניצחון העשירי של סנט לואיס בוורלד סיריס, ותואר ראשון מאז 1982. "היו לנו פציעות לאורך כל העונה אבל תמיד החזקנו דבר אחד פועם, את הלב", סיכם לה רוסה את המעמד המאושר.

למנג'ר המפסיד, לעומת זאת, ג'ים לילנד, לא היתה בעיה למנות את מעלותיו הטובות של עמיתו. לה רוסה שכר את שירותיו של לילנד לפני 23 שנים כמאמן בסיס שלישי בשיקגו, והשניים הפכו לחברים הכי טובים. בשש העונות שקדמו לזו האחרונה, שימש לילנד כסקאוט של סנט לואיס וכיועץ אישי ללה רוסה. בשבוע האחרון הם הסתפקו באמירת שלום במגרש. אתמול היה לילנד הראשון לברך את לה רוסה.

"אני נזהר שלא להיגרר לסצינות של כעס וחימה. זה ממש לא נראה לי להגיב ללחץ חיצוני על המועדון באמצעות הצגות של 'למען יראו וייראו'" (המנג'ר טוני לה רוסה, 2003).

לה רוסה הוא מנג'ר מבריק. הוא שוקד על סטטיסטיקות וקלטות וידיאו כמו כל אחד אחר, אבל הגדולה שלו לאורך השנים היתה היכולת שלו ללכת עם האינטואציות שלו בשעת משחק. תורת ניהול המשחק שלו תועדה בספר מאלף העונה לשם "שלושה ימים באוגוסט", שתיאר סדרת משחקים בין סנט לואיס לשיקגו קאבס ב-2003 שארכה שלושה ימים.

דוגמה לאינטואיציה אחרת של לה רוסה, היא זאת שהביאה אותו לדבוק לאורך השנים בדייב דאנקן, מאמן הפיצ'רים המלווה אותו מיומו הראשון כמאמן ראשי. במהלך החודשים אוגוסט וספטמבר, שהיו גרועים במיוחד עבור סנט לואיס, התגברו הקולות שקראו לזרוק את דאנקן, בעיקר בשל הפיצ'ינג הפותח הגרוע של הקבוצה. אבל לה רוסה קיבל את הביקורת בביטול ובפלייאוף זכה מדאנקן לפיצ'ינג מעולה, כולל שיקומו של ג'ף ווייבר, שחקן שכאשר הגיע במהלך העונה מלוס אנג'לס איינג'לס, נחשב למקרה אבוד.

וזאת לא הדוגמה היחידה העונה. במהלך סדרת גמר הנשיונל ליג סיפסל לה רוסה את סקוט רולן, שחקן בסיס שלישי בעל מוניטין של טיפוס כפוי טובה. רולן הגיב בלכלוך ארסי על לה רוסה, ועל אף שהאחרון יכול היה להעיף אותו עוד לפני שרולן היה מסיים לומר "וורלד סירייס", הוא איפשר לו לשחרר קיטור. בסדרת הגמר לה רוסה חזר לשתף את רולן וקיבל ממנו תרומה משמעותית.

בכבוד של ספארקי

"אני שמח על הכבוד שנפל בחלקי, אבל קצת עצוב לי על ספרקי" (לה רוסה, מנג'ר שאך זכה בוורלד סיריס, 2006).

שלשום, אחרי הניצחון על הטייגרס, לה רוסה הפך למנג'ר השני שזוכה באליפות עם שתי קבוצות, אחת מהאמריקן ליג ואחת מהנשיונל ליג. הראשון היה ספרקי אנדרסון. ההתייחסות הראשונה של לה רוסה לכבוד שנפל בחלקו, היתה בכיוון אותו אנדרסון. "הגיע לו להחזיק בשיא הזה לבד", אמר בצניעות אופיינית. ציטוט שמספק תשובה נאותה לשאלה: מדוע לא הפך לעו"ד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully