וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תודה לך, לוני

אורי משגב

29.10.2006 / 7:48

הבעלים של מכבי ת"א מתגאה בתארים שהשיג עם הקבוצה בעשר שנותיו במועדון, אבל שוכח דבר אחד: הוא הפך את הפועל לשליטה בעיר

לוני הרציקוביץ' מרבה לשאול בתימהון מדוע טוענים מבקריו שנכשל כבעלים. לחיזוק דבריו הוא מפזר באוויר זכיות בגביע, השתתפות בצ'מפיונס ליג ו"שלוש אליפויות". אמנם הרציקוביץ', כשליט יחיד בקרית שלום, חתום על אליפות אחת, אבל הוא מסרב בתוקף להכיר בכך ומונה בספירה גם את השתיים שהושגו בעודו מכהן כשותף בחברת ניהול (בעבר, בשיחה פרטית, ניסיתי להעמיד אותו על דיוקם של דברים, אבל הוא סרב לשנות את תפישתו). נו מילא.

ברם, יש תחום אחד שהרציקוביץ' לא יזכיר לעולם, ובצדק. אם יש דבר שאמור להוציא את אוהדי מכבי תל אביב מכליהם, זו העובדה שבתקופת הרציקוביץ' הוכרעה לחלוטין שאלת ההגמוניה העירונית, ומכבי שלו הפכה לקבוצה השנייה בטיבה בתל אביב. לאוהד תל אביבי, ההזדמנות שבהן באה שאלת ההגמוניה העירונית לכדי עימות ישיר - קרי הדרבי - היא זירה לא פחות חשובה מסוגיות כמו אליפות וגביע. והמספרים מדברים.

אנחנו נכנסים לשנה העשירית שבה מוחזקים שני המועדונים במקביל בבעלות פרטית. בתשע העונות הקודמות נערכו במסגרת הליגה 25 משחקי דרבי. מכבי ניצחה רק בשישה מתוכם. שבעה נוספים הסתיימו בתיקו, ו-12 הוכרעו לטובת הפועל. אגב, אם מורידים מהספירה את עונת האליפות של מכבי, זו שהתאפיינה בחזרה זמנית של ה"מכביזם" ובדיוק בגלל זה התבטאה גם בשלושה ניצחונות של קלינגר על קשטן, מחריף מאזן הניצחונות לכדי 12-3 להפועל.

ואין זה סתם שעשוע אריתמטי: הוא מראה שבמשך שמונה מתשע העונות האחרונות שלטה הפועל באופן מוחלט בדרבי התל אביבי. מומלץ להרציקוביץ' לחפש גם באזור הזה את מקורות הזעם הגואה של האוהדים בצהוב.

הסיבה להגמוניה הזו פשוטה, כמעט פשוטה מדי: להוציא את עונת האליפות ואולי את עונת הבלבול של לנדאו-חנין, הפועל פשוט טובה יותר ממכבי בעידן הבעלות הפרטית. ואם יש משהו שמאפיין את משחקי הדרבי בעידן הזה, כמעט ללא יוצא מהכלל, הוא שהקבוצה הטובה יותר מבין השתים בפרק הזמן שקדם למשחק לא מפסידה, ולרוב אף מצליחה לנצח. זהו חוק הדרבי של העשור האחרון, והוא מנוגד לחלוטין לקלישאת ה"חוקים משלו", שאינה תקפה עוד. יש לכך גם הגיון: הקבוצות מגיעות לדרבי דרוכות ועירניות, גניבות מנטליות הנובעות מזחיחות או ישנוניות של אחד הצדדים לא מתאפשרות, ואז הכדורגל מדבר.

הפקטור היחיד שעשוי לשנות פה ושם את המגמה הוא טעויות קריטיות של החוליה האחורית בפתיחה, שיוצרות מומנטום מנטלי מנותק מהקשר רחב. מכבי ניצחה שני דרבים בשנים האחרונות בעזרת שערים עצמיים מוקדמים שהבקיעה הפועל. ההגנה הנוכחית של האדומים כבר הוכיחה בשבועות החולפים שהיא בהחלט מסוגלת לשגיאות שמכריעות משחקים. אם יצליחו תומר חליבה ושות' להימנע ממתנות חינם שכאלו, יש להפועל סיכוי יותר מסביר לרכוב על "חוק הדרבי" ולנצח הערב. בעונה טיפוסית של קשטן היה כתוב על דרבי כזה 1-0, בקדנציה של שום עוד לא נרשם ניצחון של הפועל, בליגה ובאירופה, שלא היה בהפרש של שני שערים ומעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully