וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין קליטה

יואב ויכסלפיש

25.10.2006 / 10:53

ממאנדי ועד קאנן, המאמנים הזרים לרוב לא הצליחו בכדורגל הישראלי, הן בקבוצות והן בנבחרת. יואב ויכסלפיש עושה היסטוריה

טון קאנן, לואיס פרננדז ואוסי ארדילס, שעבדו כאן תקופה של מספר חודשים כל אחד וחזרו הביתה עם הכסף ביד והכבוד ברצפה, הם האחרונים בשורה ארוכה של מאמנים זרים שנכשלים בכדורגל הישראלי. לא ניכנס כרגע לסיבות – גזענות, בעיות התאקלמות ומנטליות שונה – אבל העובדות מדברות, והן תגרומנה לקבוצות לחשוב פעמיים לפני שתיקחנה מאמן זר בפעם הבאה.

הנבחרת כבר התייאשה

אחת ממעסיקות המאמנים הזרים הבולטת היא נבחרת ישראל. אחת הסוגיות המרכזיות בתום כל קמפיין כושל של הנבחרת היא האם מאמן זר יכול לקדם אותה למונדיאל או ליורו. בינתיים, אף מאמן זר לא הצליח במשימה. עמנואל שפר העלה את ישראל למקסיקו 70' ואולימפיאדת 68'. דוביד שוויצר ז"ל למונטריאול 76', בעוד הזרים לא הגיעו לאף טורניר משמעותי.

ג'ק מנסל, האנגלי האלמוני, הדריך את הנבחרת במוקדמות מונדיאל 82' בבית אירופי. התוצאה: מקום אחרון עם ארבעה הפסדים וחמש נקודות בלבד, למרות 1:4 בר"ג על פורטוגל עם שלושער של בני טבק. הבא בתור היה מיליינקו מיחיץ' בקמפיין קדם אולימפיאדת סיאול 1988.

הפוליטיקה זרקה את הנבחרת לטורניר ארוך באוקיאניה, מיחיץ' היה יוגוסלבי די תמהוני, ונודע גם בזכות המתורגמן נינו קאריו, שלפי השמועות גילה יצירתיות בתרגום דברי המאמן. את המאמן האוסטרלי השנוא פרנק ארוק הוא לא הרשים, ואוסטרליה ניצחה 0:2 בדרך לעוד הופעה באולימפיאדה.

השלישי בחבורה הוא ריצ'רד נילסן, אלוף אירופה עם דנמרק ב- 1992, ומאמן שעבר הרבה, שהגיע בגיל 63 לאמן את הטאלנטים המקומיים. הקמפיין שלו במוקדמות מונדיאל 2002 לא היה נוצץ, אבל הכל דפק כמו שעון עד שאנדי הרצוג עצר את השעון על תיקו 1:1 ברמת גן ומנע מישראל פלייאוף על הכרטיס למזרח הרחוק. נילסן החליט לעזוב בתחילת 2002 אחרי תבוסה 7:1 לגרמניה במשחק ידידות.

גיולה מאנדי, שהיה בצוות מאמני נבחרת הפלא ההונגרית של 1954, הספיק גם לנחות בארץ הקודש ולהשיג ניצחון יוקרתי 1:2 בבלגרד על יוגוסלביה החזקה במוקדמות אולימפיאדת רומא 1960. מאנדי נחשב למחולל מהפכה בכל מה שקשור להרגלי אימון מקצועניים והיה הראשון שאימן ברצף יותר משלוש שנים. אבל זה היה בעידן אחר בכדורגל הישראלי.

מילובאן צ'יריץ' היוגוסלבי העלה את הנבחרת לאולימפיאדת 68' אחרי ניצחון כפול על ציילון (סרי לנקה), אבל פוטר עוד לפני הטורניר על רקע בעיות שתייה, כמו גם ג'ק איינסלי האנגלי שהפסיד לדרום וייטנאם במוקדמות אולימפיאדת טוקיו 1964.

מאמנים זרים כיכבו פה בשנות ה- 50 וה- 60, ובין הישגיהם ניתן לציין את חמש האליפויות הרצופות של הפועל פ"ת בשנים 1959-63, עם ג'ק גיבונס האנגלי והיוגוסלבים מולנאר ויובנוביץ'. בשנים האלה היו מעט מאמנים ישראלים בעלי הסמכה מתאימה והדרך לזרים, בעיקר ממזרח אירופה, היתה פתוחה. הבכיר ביניהם היה זלטקו צ'ייקובסקי, לשעבר נבחרת יוגוסלביה ובהמשך באיירן מינכן, שזכה עם הפועל חיפה במפעל "גביע העשור" ב- 1958.

היו גם כאלה שהצליחו

חשוב להבין שישראל אולי שייכת לאירופה, אבל מאמן זר שמגיע לפה אינו בונה על ליגת העל או הנבחרת כמקפצה לקריירה בינלאומית נוצצת, אלא רואה בקדנציה פה הזדמנות לפרנסה טובה, בדרך כלל בסיום הקריירה. הבעיה היא שהעובדה הזו גורמת בדרך כלל לממסד המקומי לזלזל במאמנים הזרים.

בשנות ה-90 הגיעו לכאן כמה מאמנים ידועים מאירופה, אבל לא האריכו ימים. יאן פיברניק, כוכב נבחרת צ'כוסלובקיה בשנות ה- 70, החל את עונת 1992/93 בהפועל פ"ת, הוביל אותה לניצחון 1:2 והדחה בשערי חוץ מול פיינורד בגביע אירופה למחזיקות גביע, אבל גם אל מתחת לקו האדום בליגה, ופוטר באמצע העונה. דוביד שוויצר ז"ל הציל את הקבוצה מירידה.

שם ידוע אחר שאימן כאן היה איוון קטאליניץ', עוזר מאמן נבחרת קרואטיה ביורו 96' (רבע גמר), שהגיע לאחר הטורניר להפועל חיפה, אז קבוצה עשירה עם בוס (רובי שפירא המנוח) שחיפש קפיצה לצמרת. קטאליניץ' החליף את אברם גרנט, אבל הקבוצה הידרדרה איתו למקום השביעי. השמועות גרסו שהוא לא הסתדר עם טל בנין, כמו רבים וטובים לפניו ואחריו. עונה אחת הספיקה לשפירא ואלי גוטמן הגיע לחיפה.

גם יעקב שחר הלך על מאמן זר מפורסם. היה זה דושאן אוהרין הצ'כי, שהוביל את הנבחרת שלו לגמר יורו 96'. הוא נחת בקרית אליעזר מיד בתום עידן שפיגל וקיבל בתחילת עונת 98/99 את יוסי בניון הצעיר, לצידם של אלון מזרחי (שעזב באמצע העונה) ויניב קטן בתחילת דרכו. איתו הגיע הצ'כי ראדובן הרומטקו. ניצחון ביתי 2:3 על סן ז'רמן בגביע המחזיקות והעפלה לרבע הגמר (קבוצה ישראלית ראשונה ברבע גמר אירופאי) אחרי ניצחון על ריד האוסטרית העלו את מניותיו, אבל בליגה היתה זו העונה של היריבה העירונית, שזכתה באליפות. אוהרין התפטר אחרי תבוסה 5:1 לבית"ר ירושלים ברבע גמר הגביע.

מאמנים זרים שדווקא הצליחו בארץ בעשור הקודם היו וויטק לזארק הפולני, לשעבר מאמן נבחרת, שהביא גביע היסטורי להפועל כפ"ס ב- 1990, ו-ויטלי סבצ'נקו האוקראיני, שהביא את הפועל ב"ש למקום שלישי ולגביע אופ"א, שם הובסה ע"י ברצלונה ב- 1995. סבצ'נקו גם זכה לאמן מעבר לעונה בודדת ובהמשך עבר לעירוני ראשל"צ וסיים במרכז הטבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully