וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשוכה הראשונה

24.10.2006 / 22:02

מצד אחד היא מגיעה אחרי פתיחת עונה איומה ובלי הכוכב מספר 1 שלה, אבל מצד שני היא מייצגת עיר חולת כדורסל ומוביל אותה מאמן ערמומי. סיפורה של מלאגה

רק כשסרגי וידאל איבד את הכדור האחרון, חמש שניות לסיום משחק מספר 3 בגמר הפלייאוף הספרדי, הרשו לעצמם האלפים שהתגודדו בכיכר פליקס סאנז שבמרכז העיר מלאגה, וצפו במשחק על גבי מסכי ענק, להשתחרר. מלאגה הוליכה בארבע נקודות וסרג'יו סקאריולו, מאמן הקבוצה, החליט להוריד את חניכיו לפסק-זמן, אף שהמשחק היה גמור. אוהדי טאו ויטוריה, שנפגעו מהאקט שנתפש בעיניהם כמזלזל, החלו מקללים את אמו, אשתו וילדיו של האיטלקי, אבל באותם רגעים סקאריולו לא שמע דבר. שתי דקות קודם לכן עוד היו שחקניו במינוס נקודה ונדמה היה שהר הגעש הבאסקי עומד להתפרץ, אלא שמלאגה של העונה שעברה הייתה קבוצה ששיחקה קודם כל עם הלב, ובעזרת פיניש נפלא בראשותו של חורחה גארבחוסה הבלתי נלאה, שקלע חמש נקודות רצופות, הבטיחה אליפות היסטורית למועדון הצנוע. אלפי קילומטרים דרומה מויטוריה, בקצה השני של ספרד ממש, פתחו האוהדים בחגיגות שנמשכו יומיים תמימים. הם שתו, שתו ורקדו כאחוזים דיבוק, אימצו לליבם את הרגעים הקסומים, שבעיר מספרים שלא יישכחו לעולם.

כך מתנהלים הדברים במלאגה, עיר בה הלך הרוח נגזר מביצועיהם של הירוקים-לבנים על הפרקט. מלאגה חיה ונושמת כדורסל. 10,433 צופים בדיוק ממלאים בכל משחק את האולם הביתי על שם מרטין קארפנה, כולם מנויים. בנוסף מחזיקה הקבוצה ברשימת המתנה המונה כמה אלפי אוהדים אחרים, שלא שפר מזלם. עקב הביקוש האדיר החלו במועדון לעמול על תוכנית להרחבת האולם בכ-6,000 מושבים נוספים לפחות.

עסקני ופרנסי ליגת העל הישראלית מדברים השכם וערב על הצורך לאחד קבוצות ועל התועלת הכלכלית שבצד הדבר, אלא שראשי עיר הנמל הדרומית שבחבל אנדלוסיה הבינו זאת מזמן. אוניקאחה מלאגה, במתכונתה הנוכחית, נוסדה למעשה רק בשנת 1992, כתוצאה מאיחוד של שתי קבוצות הכדורסל העירוניות דאז - מאיוראל מריסטאס ואוניקאחה רונדה, שתיהן קבוצות שוליות יחסית בנוף הכדורסל הספרדי. רונדה הייתה קבוצה צעירה, שהוקמה ב-1977. מאריוראל, הוותיקה יותר, הוקמה כבר ב-1953. חרף היריבות הגדולה שהתפתחה בין שני המועדונים החליטו במועצת העיר מלאגה, בעצה אחת עם נציגי הקבוצות, לאחד כוחות ולהקים קבוצה משותפת, שתיבנה על גבי היסודות הכלכליים המוצקים שתעמיד קבוצת "אוניקאחה" - רשת בתי עבוט (בתי משכון ושעבוד) ספרדית.

העונות הראשונות לא היו פשוטות, בעיקר עבור האוהדים. "היו קיימים משקעים בין אוהדי מאיוראל לרונדה, וזה היה די צפוי", נזכר העיתונאי הספרדי פראן מרטינז. "היום הכל נשכח, גם כי הרבה מהאוהדים הצעירים יותר גדלו לתוך הקבוצה המאוחדת ובקושי זוכרים את מה שהיה קודם לכן, וגם בגלל ההצלחות המקצועיות שאיחדו את כולם". ההצלחה המקצועית הראשונה אליה מכוון מרטינז התרחשה כבר בעונת 95', שהייתה לאחת הטובות בהיסטוריה של המועדון. את השנתיים הראשונות לאחר האיחוד העבירה אוניקאחה בירכתי הטבלה, אולם לאחר מכן הדהימה את אנשי הכדורסל בספרד כשהעפילה לראשונה בתולדותיה לגמר הפלייאוף, מול ברצלונה. מלאגה גררה את בארסה הגדולה לסדרה בת חמישה משחקים, אבל נכנעה לקטאלונים 78:80 במשחק האחרון. ארבע העונות הבאות היו טובות פחות עבור מלאגה, שהלכה וביססה את מעמדה כקבוצת אמצע טבלה טיפוסית.

בקיץ 99' נפל דבר במועדון, עת הוחלף מאמן הקבוצה ב-15 השנים האחרונות, חאבייר אימברודה, ע"י בוזידאר מאליקוביץ' הסרבי. "מאליקוביץ' עזר לאוניקאחה להתפתח צעד נוסף באבולוציה. איתו הקבוצה עשתה צעד גדול קדימה, והפכה מקבוצה בינונית לקבוצת צמרת", אומר מרטינז. בעונתו השנייה בקבוצה סיימה מלאגה רביעית בליגה, ובעונת 2002 העפילה בפעם השנייה לגמר הפלייאוף, אך נמחצה בידי טאו. לאחר עונה מוצלחת נוספת, בה שוב התברגה בין ארבע הראשונות (מקום שלישי), פינה מאליקוביץ' את מקומו לטובת סרג'יו סקאריולו, כשהוא רושם לזכותו גם זכייה בגביע קוראץ' ב-2001. "התקופה של מאליקוביץ' הייתה קריטית בהיסטוריה של מלאגה. לא הרבה מעריכים אותה, אבל אני חושב שהיא זו שעיצבה בסופו של דבר את התקופה הנוכחית", טוען מרטינז. "בשלוש מתוך ארבע העונות עם מאליקוביץ', מלאגה סיימה את הליגה באחד מארבעת המקומות הראשונים. זו לא הייתה הבלחה חד פעמית כמו בשנת 95'. בוזה נטע את השורשים, סקאריולו קצר את הפירות".

מגלומן, אבל מאמן גדול

רובן המוחלט של קבוצות הכדורסל בספרד פועלות עפ"י מודל מקצועי המקובל בעיקר ב-NBA - הן מחזיקות בג'נרל מנג'ר, שנחשב לסמכות המקצועית העליונה, ובנשיא, שגם לו השפעה מכרעת בנושאים מקצועיים. הבעיה היא שסקאריולו אוהב לעבוד לבד, או שמא מסרב לקבל מרות. התבנית מוכרת היטב לכל חובבי הכדורסל בספרד, וחוזרת על עצמה בכל קיץ - סקאריולו מנהל מלחמת התשה מול גורמים בכירים במועדון על רקע מעמדו המקצועי, ותמיד יוצא כשידו על העליונה.

"בכל קיץ אוניקאחה מאבדת שחקן חשוב או שניים, וסקאריולו משתמש בזה כדי לנגח את הנשיא והג'נרל מנג'ר", מספר פאבלו מאלו דה-מולינה, העורך הראשי של אתר הליגה הספרדית, ACB.com. "גם הקיץ הוא עשה שימוש בעזיבתם של גארבחוסה ושל וולטר הרמן. הוא טען שבקיץ שעבר ביקש להחתים את גארבחוסה על חוזה ארוך טווח ולא נענה, ולכן הנשיא אשם, למרות שלכולם היה ברור שגארבחוסה ילך ל-NBA כך או אחרת". היחסים בין סקאריולו לבין נשיא הקבוצה רפאל פרננדז הידרדרו הקיץ לשפל חדש, כשבשיא המשבר הציב המאמן אולטימטום - אני, או הוא. מספר ימים לאחר מכן הודיע פרננז על התפטרותו. גורלו של הג'נרל מנג'ר, חואנמה רודריגז, היה דומה - סמכויותיו צומצמו באופן ניכר, ובמהלך הקיץ התעסק בעיקר בעניינים החוזיים והפיננסיים.

"סקאריולו חשב שהנשיא והג'נרל מנג'ר לא העמידו לרשותו שחקנים ברמה גבוהה מספיק", ממשיך דה-מולינה, "והוא אף פעם לא מפסיד במחלוקות הללו. זה לא מפתיע, כי לסרג'יו יש לובי חזק בתקשורת ובקרב האוהדים. הוא יודע להתנהל עם העיתונאים. הוא תמיד מוכן להתראיין, תמיד דורש שהמדיה תקבל יחס טוב. כמובן שהוא לא עושה זאת רק מטוב לב, אלא כי הדבר מביא לו תועלת. הוא אינטיליגנטי מאוד ומכיר את כללי המשחק".

זאת ועוד, סקאריולו מחזיק באתר אינטרנט רשמי, בו עושה שימוש נרחב לצרכיו האישיים. במהלך ימי המשבר פרסם האתר ראיון מיוחד עם המאמן, בו אמר, בין היתר, את הדברים הבאים: "בקיץ שעבר, כשקיבלתי את הצעת המועדון להאריך את החוזה שלי, יצאתי מתוך הנחות יסוד מסוימות וקיבלתי הבטחות, בהתאם לשאיפות שלי ולדרך בה אני רואה את הקבוצה. אם שני הדברים ימולאו גם הקיץ, אשאר". בספרד הסיקו כי מדובר באיום מפורש שיעזוב, אם לא יועמדו לרשותו משאבים כלכליים ההולמים את צרכיו.

על דבר אחד אין חולק בקרב אנשי הכדורסל בספרד - סקאריולו הוא מאמן כדורסל פנטסטי. "מלאגה הולכת ומשתבחת בכל עונה. מדובר בתהליך, וגרף ההצלחה עולה", משבח העיתונאי מרטינז. התוצאות אכן עומדות לצידו של סקאריולו - בעונתו הראשונה סיימה הקבוצה במקום השישי בליגה, בשנייה הגיעה לחצי גמר הפלייאוף והניפה לראשונה את הגביע הספרדי (גביע המלך), ובעונה אשתקד זכתה באליפות. אגב, לא היתה זו האליפות הראשונה של האיטלקי: כבר בגיל 29 הוביל סקאריולו את פזארו לאליפות איטליה, וכעבור עשר שנים לקח עם קבוצה לא מרשימה במיוחד של ריאל מדריד את התואר המקביל בספרד.

"מלאגה למדה איך לשחק ואיך לנצח. בעונה שעברה הם שלטו בליגה והגיעו לפלייאוף עם יתרון ביתיות שהיה חשוב מאוד, כי הקהל במלאגה מאוד משפיע. הם שיחקו כמו קבוצה והיה להם את גארבחוסה, שהיה המנהיג ולקח את האחריות ברגעי האמת", מנתח דה-מולינה. "צריך לשים לב לדבר משמעותי נוסף, והוא שמלאגה הגיעה בעונה שעברה לראשונה לסדרת הגמר כפייבוריטית", מציין מרטינז. "ב-95' הם היו אנדרדוג מובהק, ב-2002 טאו ריטשה אותם. הפעם הם הגיעו עם יתרון הביתיות, וסיימו את הסדרה בסוויפ".

סקאריולו, מעידים אנשי הכדורסל בספרד, מאמין מאוד בסקאוטינג ומעסיק לשם כך לא פחות משלושה עוזרים, שמגישים לו דו"חות מפורטים על היריבה. באופן כללי, הכרת היריבה לפרטים מהווה מרכיב משמעותי עבור המאמן בתהליך הכנת קבוצתו למשחקים. "מעבר לזה יש כאן שתי פונקציות: האחת היא ניסיון, והשנייה היא החיבור והפנמת השיטה של סקאריולו", מוסיף דה-מולינה. "כולם שם היו מוסרים טובים. הם הזכירו לי את סגנון המשחק של נבחרת ארגנטינה - הרבה מסירות, מחפשים את ה'אקסטרה-פאס', את האופציה הטובה ביותר בכל מהלך. הם משחקים הרבה מאוד פנימה והחוצה. סקאריולו אוהב מאוד לשחק עם פאוור פורוורד שקולע מבחוץ, כמו גרבחוסה בשנים האחרונות, או ארזם לורבק וחימנז העונה".

ניצחון בתל אביב? אפשר גם אפשר

הקיץ האחרון, כאמור, לא היה פשוט כלל ועיקר עבור אוניקאחה. עוד בטרם שככו חגיגות האליפות איבדה הקבוצה את גארבחוסה, העוגן המקצועי והחברתי, את וולטר הרמן, שיכדרר במדי שארלוט בובקאטס ואת סטפן ריזאשה הוותיק, שעבר למורסיה הקטנה. מנגד, הנחית סקאריולו בעל המנדט סוללה של שחקני רכש - יירי וולש הצ'כי, שהיה מועמד למכבי, הצטרף לאחר שנים בהן בעיקר חימם את הספסלים ב-NBA, ארזם לורבק נחטף מקלימאמיו המתפרקת, קוסטאס ואסיליאדיס המוכשר הגיע מפאוק, קרלוס חימנז ואיגנאסיו דה-מיגל עברו מאסטודיאנטס ורוברט גוליאש ההונגרי צורף על תקן סותם חורים, אך ככל הנראה ישוחרר בקרוב.

השישה הצטרפו למרכוס בראון הנהדר, לפלורנט פייטרוס, לפפה סאנצ'ז ולשני אלופי העולם הטריים - קרלוס קאבזס וברני רודריגז. אחד הסיפורים המעניינים של הקיץ סובב סביב דניאל סנטיאגו, הסנטר הפורטו-ריקני של הקבוצה. בקיץ החליט סנטיאגו לנסות שנית את מזלו ב-NBA ונבחן על ידי מיניסוטה. הוא נחתך מהוולבס רק לפני כשבועיים ושב לקבוצה, לאחר שלמזלו, לא הצליחה מלאגה למצוא לו תחליף הולם.

הקו האחורי של מלאגה מרשים ועמוק במיוחד, אלא שבספרד טוענים כי הקו הקדמי עדיין דרוש ליטוש. "יש להם בעיה מתחת לסל", מסכים דה-מולינה. "סנטיאגו חזר לא בכושר, הוא לא שיחק באופן מסודר והוא בצרות. בכלליות, למלאגה אין כוח בפנים. לורבק לא משחק כמו שמצפים ממנו, חימנז שיחק סמול פורוורד באסטודיאנטס ובמלאגה סקאריולו משחק איתו כפאוור פורוורד, אז עדיין ההסבה הזאת דורשת זמן".

אף שבמלאגה הצהירו כי מטרתם העיקרית העונה היא לשמור על התואר בספרד ולהתקדם ביורוליג, את העונה פתחו הירוקים בצורה קטסטרופלית - מאזן 4-1 עלוב ומקום אחרון בליגה. "אוניקאחה תמיד פותחת את העונה לאט, אף שהפעם היא התחילה לאט במיוחד", מסנגר מרטינז. הנסיבות המקלות רבות: בראון פצוע, וככל הנראה ייעדר מהמשחק בתל אביב; סנטיאגו, כאמור, הצטרף לפני מספר ימים ואינו מצוי בכושר טוב; וולש טרם התאקלם מחדש בכדורסל האירופאי; חימנז עדיין לא מבין מה סקאריולו רוצה ממנו; לורבק הצעיר עוד לא מרגיש בנוח במלאגה; וסאנצ'ז, המצוי בירידה, ידוע במצבי הרוח המשתנים שלו.

ועל אף כל האמור לעיל, בספרד בטוחים שניצחון של מלאגה בתל-אביב אינו בגדר הבלתי אפשרי. "רק לפני שלושה ימים טאו השמידה אותם, אבל טאו בכושר טוב. היא קלעה 13 שלשות באחוזים גבוהים ואוניקאחה רק 2. אוניקאחה לא בכושר, אבל גם כרגע היא יכולה לנצח כל קבוצה באירופה, כולל את צסק"א במוסקבה", מתריע דה-מולינה. "אם היא תפתח טוב, יהיה לה צ'אנס. הבעיה של מלאגה העונה, שחוזרת על עצמה בכל משחק בינתיים, היא שהקבוצה פותחת גרוע מאוד. כל פעם היא חוטפת על הראש ברבע הראשון ואחר כך צריכה לרדוף אחרי היריבה. מכבי משחקת בבית ובתל אביב היא תמיד פייבוריטית, גם עם כל שינויי השחקנים. מה שבטוח, אם מלאגה תשחק כפי ששיחקה נגד טאו, היא תפסיד בוודאות".

מרטינז סבור גם הוא כי המשחק פתוח לחלוטין, אף שהיתרון נוטה למכבי, בגלל הביתיות. "המשחק הזה נערך מוקדם מדי, עבור שתי הקבוצות", הוא מסכם. "ראיתי קצת את מכבי הקיץ ולא התרשמתי מביופורד ומביינום. אני חושב שאוניקאחה כבר כמה משחקים רעה במיוחד מחוץ לקשת, וזה צריך להיפסק מתישהו. חוץ מזה שרואים אצלה מגמת שיפור ממשחק למשחק. ההגנה של מכבי עדיין לא מתואמת, ואולי זו הזדמנות עבור אוניקאחה לחזור סוף כל סוף מישראל עם ניצחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully