וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבוצות בבעלות פרטית לא יזכו לתמיכה מהמדינה

משה בוקר

22.10.2006 / 8:51

זו ההמלצה של ועדה ציבורית. המשמעות: הטוטו לא יתמוך בקבוצות מליגת העל והלאומית שנמצאות או מנוהלות על ידי ידיים פרטיות

האם קבוצות הספורט הייצוגיות שנמצאות בבעלות פרטית לא יוכלו ליהנות יותר מתקציבי הטוטו? האם קבוצות המקבלות סיוע שנתי של פחות מ-10,000 שקל יאבדו גם את הסכום הזעום הזה? בעוד שבועיים תחליט ועדת השרים לענייני ביקורת המדינה, בראשות איתן כבל, אם לאמץ את מסקנות ועדת ארידור, שמתפרסמות כאן לראשונה.

מטרתה של הוועדה הציבורית - שהוקמה לפני שנתיים על ידי ראש הממשלה דאז, [[אריאל שרון]] - היתה לבחון מחדש את סיוע המדינה למוסדות ציבור. הוועדה, בראשות שר האוצר לשעבר, יורם ארידור, סיימה את עבודתה ולפני שבועיים הגישה את המלצותיה לוועדת השרים. ההמלצות הועברו גם למועצת ההימורים ולמשרד הספורט, שמאז מפעילים לחצים על כבל לא לאמץ אותן.

משמעות ההמלצות העיקריות - לא לתקצב קבוצות בבעלות פרטית, ולא להעביר תקציבים של מתחת ל-10,000 שקל - היא שקבוצות ליגת העל בכדורגל וכמה מקבוצות הליגה הלאומית בכדורגל ומליגת העל בכדורסל, לא יוכלו לקבל תקציבים ממועצת ההימורים, קרי המדינה. מבחינת הוועדה, קבוצה בבעלות פרטית היא גם כזאת שמנוהלת על ידי חברת ניהול או על ידי אדם המחזיק בזכויות הניהול, כמו לדוגמה הפועל כפ"ס.

היועץ המשפטי של מועצת ההימורים, יאיר שילה, קרא את ההמלצות והודיע ליו"ר המועצה, גדעון בריקמן, כי אם ועדת השרים תאמץ אותן, הרי שהטוטו יהיה חייב להפסיק מיידית את העברת התקציבים לקבוצות שנמצאות בבעלות פרטית.

מועצת ההימורים, על פי הסכם שנחתם בקיץ האחרון למשך שלוש שנים עם ההתאחדות לכדורגל, מעבירה כל שנה 65 מיליון לטובת קבוצות ארבע הליגות הבכירות (כמה מיליונים נשארים בהתאחדות). כל קבוצה בליגת העל מקבלת מתוך הסכומים הללו 1.9 מיליון שקל בשנה, וכל קבוצה מהלאומית 1.8 מיליון. בנוסף, קבוצות ליגת העל והלאומית מתחלקות בעוד 14 מיליון שקל, שמתקבלים ממשחקי גביע הטוטו.

לוזון מופתע

"החלטת ועדת שרים מבטלת כל הסכם קיים", אמר בריקמן, "אם ההמלצות יאומצו, ניאלץ להפסיק מיד את ההקצבות". בריקמן הבין מיד את המשמעות הכלכלית ומיהר לכתוב לכבל: "בשל האופי המיוחד של הגופים הנתמכים על ידי הטוטו, יישום המלצות אלו עלול להיות מכה אנושה לספורט בישראל".

ראשי הספורט מותחים ביקורת קשה על הוועדה, שלא מצאה לנכון לזמן לישיבותיה את גורמי הספורט הרלוונטים, כמו למשל נציגי הקבוצות.

בריקמן מקווה שכבל יציל את המצב ויחד עם יתר חברי ועדת השרים - משולם נהרי, אבי דיכטר וגדעון עזרא - לא יאמצו את המלצות ועדת ארידור.

"לדעתי, ההמלצות יאושרו", אמר בריקמן, "כי חברי הוועדה לא מבינים בכדורגל, והכדורגל לא מעניין אותם. ראשי הכדורגל והקבוצות חייבים מיד להקים צעקה ולשבת במשרדו של כבל. הוא התקווה היחידה שלנו, שאר חברי ועדת השרים עלולים לשמש רק כחותמת להמלצות ועדת ארידור. כבל הוא אוהד מכבי ת"א ואיש ספורט ידוע, לא הגיוני שדווקא הוא יהיה אחראי על סגירת הכדורגל הישראלי".

מ"מ יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון, הופתע מההמלצות: "אני מזמין את ועדת השרים לעיין במאזנים של כל קבוצות הכדורגל בליגת העל. מהיום שהן הפכו לפרטיות אין איש עסקים אחד שהרוויח כסף מהקבוצות. אלה בפוליטיקה שחושבים שאנשי העסקים עושים הרבה כסף מהכדורגל, לא מבינים על מה הם מדברים. אם כבל יחליט לאמץ את ההמלצות, הפגיעה בכדורגל תהיה קטלנית ותמנע בעתיד כניסת משקיעים לכדורגל".

ועדת השרים יכולה כמובן לא לאמץ כלל את ההמלצות, אבל כבל מבהיר ש"אי אפשר להתעלם לגמרי מעבודה מקצועית שביצעו אנשים במשך שנתיים. אני באופן אישי לא חושב שזה טוב לספורט שקבוצה כמו בית"ר ירושלים תקבל הקצבות מהמדינה בצורה שווה לקבוצות שמשוועות לשקל".

מועצת ההימורים מעבירה לספורט 350 מיליון שקל בשנה. 3,200 קבוצות ספורט נהנות מתקציבי מהמדינה - לא רק מהטוטו - ומבדיקה שנעשתה עולה כי אם ההמלצות יאומצו, כ-2,000 קבוצות לא יהיו רשאיות להקצבה, כיוון שהן מקבלות פחות מ-10,000 שקל בשנה.

המלצה נוספת של ועדת ארידור היא ש"לא תינתן תמיכה לארגון ללא כוונת רווח הנשלט במישרין או בעקיפין על ידי משרד ממשלתי". המשמעות היא, למשל, שלא יועברו כספים למכון וינגייט ולהתאחדות בתי הספר, הנשלטים על ידי משרדי הספורט והחינוך.

לסיכום, הוסיף כבל: "שמעתי תלונות שהוועדה לא קיימה שיחות עם ראשי הספורט והקבוצות, ולכן אשוחח עם ראשי הספורט לפני קבלת ההחלטה, ויחד נתמודד עם הבעיות, אבל לא אתעלם לגמרי מהדו"ח. העובדה שמופעל עלי לחץ מצד מועצת ההימורים ומשרד הספורט לא לאמץ את ההמלצות, לא תשכנע אותי לזרוק אותן לפח".

עיקרי המלצות ועדת ארידור

1. קבוצות ספורט בבעלות פרטית, כולל אלו שמנוהלות על ידי חברה או על ידי אדם המחזיקים בזכויות הניהול, לא יקבלו תקציב מהמדינה, כולל מהטוטו, ייפסק.

2. הסיוע לקבוצות שמקבלות פחות מ-10,000 שקל בשנה. המשמעות: כ-2,000 קבוצות ספורט, מתוך 3,200 שזוכות לסיוע, לא יזכו עוד לתקציבים.

3. לא תינתן תמיכה לאלכ"ר (ארגון ללא כוונת רווח) הנשלט על ידי משרד ממשלתי. המשמעות: לא יועברו כספים למכון וינגייט ולהתאחדות בתי הספר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully