וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במעגל האבטלה

יואב ויכסלפיש

17.10.2006 / 11:42

למה אלי כהן רגיל לפיטורים ומדוע חילופי מאמנים בבית"ר יסתמו את הגולל על סיכויי האליפות שלה. פינה חדשה: ויכסלפיש עושה היסטוריה

סכנת אבטלה מרחפת סביב מאמן מכבי ת"א, אלי כהן, שהפך בעשור הנוכחי למפוטר סדרתי. כהן, מאמן רב זכויות ומצליח בשנות ה- 90 , שזכה באליפות עם בית"ר ירושלים ב- 97' ובגביע (תואר ראשון אחרי 11 שנה) עם הפועל ת"א ב- 99', מתקשה לסיים את העונה במילניום החדש. למען האמת הוא גם מתקשה לפתוח את העונה. כהן הפך ממאמן בכיר למאמן שמחכה לצ'אנס.

העשור הנוכחי החל מכבי חיפה, והמשימה היתה להחזיר את האליפות לירוקים אחרי שש שנים שחונות מאז 94'. המחצית השנייה של שנות ה- 90 עמדה בסימן ייצוא לאירופה (ברקוביץ', רביבו ואחרים), וגביע בודד ב- 98'. כהן הוביל את חיפה מול הפועל ת"א של קשטן ו"התינוקות" (אודי, טועמה, אפק ובלילי) פלוס שלום תקוה ורונן חרזי. בסיבוב השני ניצחו הירוקים 0:1 במשחק העונה והובילו את הטבלה, אבל נפילה בסיבוב השלישי ועימות מתוקשר עם יוסי בניון גררו גט מיעקב שחר אחרי הפסד ביתי למכבי פ"ת 2:1 במחזור ה- 32. הסגל הנוצץ של כהן עם בניון, רפי כהן (החלוץ) קלשצ'נקו וז'וטאוטאס הבקיע יותר מהאדומים, אבל הכתר הלך לבלומפילד. שתי הקבוצות נפגשו גם בחצי גמר הגביע והחמצת פנדל של רובן עטר העלתה את הפועל לגמר לקראת הדאבל.

את העונה הבאה החל כהן בהפועל פ"ת עם מפלס ציפיות גבוה לאחר מקום שלישי ב-2000 עם ניר לוין, שהחמיץ את גביע אופ"א במחזור האחרון. כהן מחזיק מאוד ממדינות יוגוסלביה לשעבר ושיחק עם חמישה זרים מהן בפ"ת, ממש כפי שהביא העונה ארבעה למכבי. חמשת הג'וקרים ברייקוביץ', גריגוריץ', מוז'ה, דמירוביץ' ופרקוביץ' לא סיפקו את הסחורה, והקבוצה הידרדרה למקום השישי עם מוטי קקון, מיכאל זנדברג, יוסי רוזן והשוער רפי כהן. מאיר שמיר לא נוהג לפטר מאמנים ולכן כהן סיים את העונה, אבל לא המשיך.

את העונה הבאה כהן החל בעמדת הפרשן, אבל הוזעק באמצע לבית"ר ירושלים המקרטעת, בעונה הראשונה של מאיר פניג'ל, כדי להחליף את יוסי מזרחי. שלושה מחזורים לסיום הליגה עלו הירושלמים למשחק הישרדות נגד מכבי פ"ת, שהועתק לר"ג באדיבות המשטרה, ומנור חסן (שלושער) הציל את המנורה שניצחה 2:3 ונשארה בליגה עם 33 נק' בלבד מ- 33 מחזורים ומעורבות פעילה של איציק זוהר, טלסניקוב, טלקר, אמסלם, שאנדור ומיכאלנקו. כהן עשה את שלו וזכה להארכת חוזה.

כהן אמנם החל את העונה הבאה (2002/3) עם איציק זוהר, טלקר וקוביקה, אבל התפטר באמצע והוחלף בחנן אזולאי, שהוליך את הקבוצה לעוד עונה סתמית במקום התשיעי.

המשך העלילה לא היה מרשים יותר, בלשון המעטה. כהן הפך למאמן שמחכה ל"חילוקי דעות מקצועיים" כדי לתפוס ג'וב. את עונת 2003/4 הוא החל כפרשן. נתניה של גילי לנדאו זייפה והמאמן נשלח הביתה אחרי 16 מחזורים. כהן נקרא למשימה, העביר חמישה משחקים והוחלף בעטר. רובן ניסה, אבל נתניה ירדה בתום העונה. לפני שתי עונות הימרו בבאר שבע על כהן, לא בקיץ כמובן, אלא אחרי חילוקי דעות מקצועיים בין אלי ז'ינו לאלי גוטמן בסיבוב הראשון, כהן לא הציל את באר שבע מהתחתית והוחלף על ידי לופא קדוש בסיבוב השלישי. הניתוח נכשל והקבוצה ירדה. את העונה שעברה העביר כהן מחוץ לעמדת המאמן.

היזהרו מפיטורים

בית"ר ירושלים שוקלת לשחרר את אוסי ארדילס, אבל ההיסטוריה שולחת אותות אזהרה, שמהלך כזה במהלך העונה מבטיח כנראה כישלון בניסיון להשיג תואר אליפות. עד שהספינה מתייצבת, הצלחת מתרחקת. ארקדי, קח זאת לתשומת ליבך.

ההיסטוריה מגלה תקדים למאמן שזכה באליפות בארץ למרות שלא החל את העונה. מדובר באנגלי ג'ק גיבונס, שהחליף את אליעזר שפיגל (אבא של גיורא) בהפועל פ"ת והוביל אותה לאליפות 1959, הראשונה מהחמש המיתולוגיות. דוגמה מודרנית יותר קשורה לגביע של מכבי חיפה ב- 1998 לאחר פיטורי גיורא שפיגל, כשדניאל בריילובסקי על הקווים, אבל בית"ר לא צריכה לקחת דוגמה מהעונה האיומה הזאת של חיפה.

בכדורסל יש לנו אלופה נצחית, שפיטרה לא מעט מאמנים אבל גזרה רשתות: האמריקאי פרד דווילי פוטר בעונת 1975/6 בעקבות ההפסד 125:78 לריאל מדריד בגביע אירופה וההדחה על ידי גבת/יגור מגביע המדינה, רלף קליין החליף אותו, לקח אליפות ועונה לאחר מכן זכה בגביע אירופה; צביקה שרף החליף אמריקאי אחר, טד אוונס ב- 90/91, אותו שרף תפס את מקומו של קליין ב- 95/6 ופיני גרשון את יורם חרוש ב- 98/99 – כולם לקחו אליפות.

אבל גם הפועל תל אביב חגגה את האליפות האחרונה שלה, בעונת 1968/9, אחרי החלפת מאמן: לאחר שפיב"א אסרה על ברי לייבוביץ', כוכב הקבוצה החדש, לשחק עקב הלשנת אנשי מכבי על עברו המקצועני, החליף הווירטואוז את שמעון "צ'ינגה" שלח (אביו של אמיר) כמאמן הקבוצה, והוביל אותה לדאבל היסטורי. מאוחר יותר, בשנים הארוכות שבילה כשחקן הקבוצה, לא זכה לייבוביץ' ולו בתואר אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully