וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביתי הוא מבצרי הכלכלי

5.10.2006 / 11:49

איפה נשמע על קבוצה שמענישה את עצמה ואת אוהדיה במשחק רדיוס? רק בישראל. נשמת אפו של מועדון הוא מגרשו הביתי, אבל עבור בעלי הקבוצות ההכנסות חשובות יותר. ארז מיכאלי מתקומם

לפני כעשור וחצי, הכדורגל הישראלי הפך להיות חלק מאירופה. מאז אותו הפסד 5:2 לאוסטריה בשנת 1992, רשמו נבחרת ישראל וחלק מקבוצות ליגת העל הישגים ספורטיבים לצד כשלונות. במסגרת הרצון להפוך את הכדורגל למקצועני שונה שם הליגה הראשונה בישראל לליגת העל, אנשים פרטיים רכשו קבוצות, הוגדלה מצבת הזרים וכנהוג בעולם גם משכורות השחקנים תפחו. למראית עין, אכן הצטרפנו למשפחת אומות הכדורגל המתוקנות: הנבחרת הלאומית זוכה להערכה (הידינק: "ישראל יכולה להפתיע"), קבוצות יצרו מסורת אירופית (מכבי חיפה, הפועל ת"א), שמות גדולים בכדורגל העולמי עוברים בארץ (אוהרין, פרננדס, ארדילס) ושחקנים ישראלים משחקים בחו"ל.

אבל, זאת יודע כל אחד, המקצוענות מצויה בפרטים הקטנים ועל אף העטיפה המקצועית, הכדורגל הישראלי נשאר "ישראלי" ולא ספג לתוכו את תרבות הכדורגל האירופאי. דוגמא קטנה לכך היא מושג ה"ביתיות".

נשמת אפה של קבוצת כדורגל, מעבר לקהל אוהדיה, הוא מגרשה הביתי. שם, השחקנים מכירים כל מהמורה, מחויבים לנצחון ומוטמעים בתוך קהילתם. בכדורגל האנגלי "ביתי הוא מבצרי" זו לא עוד קלישאה. באירופה קבוצה לא תוותר על הבית והעתקת הביתיות למגרש אחר לפני משחק חשוב היא בבחינת בדיחה תפלה.

בכדורגל הישראלי "ביתיות" היא אפשרות כלכלית ותו לא. ברצונם יעמדו בעלי הקבוצות בדרישות המשטרה ויארחו את המשחק וברצונם לא יעמדו ויכפו העתקת הביתיות לאצטדיון גדול ומרווח שיספק אתנן כלכלי נכבד כדי "לגמור את החודש".

מכבי נתניה וסוגיית אירוח בית"ר ירושלים ב"קופסה" זו דוגמא טרייה. ההתאחדות קיבלה החלטה כי כל קבוצה חייבת לארח במגרשה הביתי. אז קיבלה. בנתניה לא רוצים להוציא חצי מיליון שקלים כדי לעמוד בדרישות המשטרה ולארח ב"קופסה"? נהפוך הוא, נראה כי בקבוצה מעדיפים לארח באצטדיון ר"ג כדי להרוויח חצי מיליון שקלים.

איפה נשמע על קבוצה שמענישה את עצמה ואת אוהדיה במשחק רדיוס? רק בישראל. הדברים אינם חדשים, הרי במחזור האחרון של עונת 2002/3 ויתרה הפועל פ"ת על ביתיותה ואירחה את מכבי ת"א בר"ג. אולי זה הכריע את גורל האליפות באותה שנה ואולי לא, אבל במלאבס הרויחו את הכסף והפסידו את הכבוד.

ההתאחדות לכדורגל צריכה לא רק לנהל את הליגות ולהשיק כוסות בהגרלות בתים בטרקליני אופ"א, אלא גם להשריש נורמות. כל שנה חוזר הניגון המוכר: "המגרש אינו ראוי לארח". בדרך כלל מדובר על מגרשי הקבוצות הקטנות.

ראוי שכל קיץ, עם היוודע העולות החדשות לליגת העל, ההתאחדות, הקבוצות והמשטרה יאשרו את מגרשי הכדורגל לעונה הקרובה תוך קביעת תקנות מחמירות. לדוגמא: התייחסות לכל מגרש כאילו הוא זה שיארח את המשחק הקובע את גורל האליפות כקביעת רמה מינימלית לאישור המגרש; קבוצה שלא תוכל לעמוד בתנאים הדרושים תאלץ לארח במשך כל העונה במגרש חלופי, ראוי יותר; קבוצה שלא תעמוד בתקציבים הנדרשים לאירוח תשחק בפני אצטדיון ריק וכו'.

אם הכדורגל הישראלי שואף לאירופה עליו גם להטמיע את תרבותה הספורטיבית. יש לחדול מלהתייחס למושג ה"ביתיות" כסוחר בעיירה יהודית, לשבת על המדוכה ולהפוך את המגרש הביתי מאפשרות כלכלית למבצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully