וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגונב מגנב, שגונב מגנב, פטור?

יואב בורוביץ'

17.9.2006 / 7:49

בניגוד ליריבות מאה השנים בין היאנקיז לרד סוקס, הג'טס והפטריוטס צ'ילבות רק עשור. הסיפור הוא המאמנים, והלילה הן נפגשות

להלן נתון שעוזר להמחיש את ההבדל בין בייסבול לפוטבול: בעוד השנאה בין בוסטון רד-סוקס לניו יורק יאנקיס נמשכת כבר מאה שנים, היריבות בין ניו אינגלנד פטריוטס לניו יורק ג'טס התחילה לפני עשור פחות ארבעה חודשים.

משבר היחסים בין המועדונים החל בינואר 1997, כאשר המאמן המצליח של הפטריוטס, ביל פרסלס, החליט לנטוש בטריקת דלת את ניו אינגלנד ולחתום בניו יורק. פרסלס, שהוליך את הקבוצה לסופרבול ימים ספורים קודם לכן, עזב בעקבות מאבק חריף עם הבעלים, רוברט קראפט, שסרב להעניק למאמן האגדי סמכויות של ג'נרל מנג'ר, היינו שליטה מלאה בכל ההחלטות המקצועיות. פרסלס לקח אתו לעיר הגדולה את עוזרו הבכיר ומאמן ההגנה, ביל בליצ'יק. שנה לאחר מכן הוא הביא לניו יורק גם את קרטיס מרטין, ראנינג-בק מחונן וכוכב הפטריוטס. שנה אחר כך הוא החתים את טום טופה, הקוורטרבק המחליף של ניו אינגלנד. פרסלס כינה את היריבות בין הג'טס לפטריוטס "מלחמת הגבולות".

הנטישה והגניבות של הג'טס הרתיחו את דמם של אוהדי הפוטבול בבוסטון ופרבריה, היכן שניו אינגלנד משחקת, ואיפה שנאמנות עדיין נתפשת כערך יסודי בספורט. העובדה שהג'טס תחת פרסלס הפכו לקבוצת פלייאוף, בזמן שהפטריוטס תחת פיט קארול דשדשו בבינוניות, רק הגבירה את התיעוב כלפי ה"טונה" (כינויו של פרסלס) וקבוצתו.

ב-2000 חל שינוי חד בדינמיקה כאשר פרסלס החליט לפרוש מאימון ולהעביר את השרביט לשולייתו הנאמן, בליצ'יק. פרסלס, שהתמנה לתפקיד המנהל המקצועי, בנה על בליצ'יק שימשיך להוליך את הקבוצה להצלחות, אבל המאמן החדש החליט להבריז לבוס ולחתום בניו אינגלנד. "זו הזדמנות טובה יותר עבורי", הסביר בליצ'יק.

בניו יורק זעמו על המאמן הבוגדני, בבוסטון טענו כי "הגונבים מגנב פטורים". ההתלהבות מבואו של בליצ'יק רק גדלה כשכבר בעונתו השנייה הוליך את הקבוצה לזכייה בסופרבול היסטורי. מאז זכה בליצ'יק פעמיים נוספות בתואר היוקרתי והפך לגדול מאמני האן.אף.אל בדור הנוכחי.

ובזמן שהפטריוטס של בליצ'יק שברו שיאים חדשים, הג'טס של המאמן הרמן אדוארדס, היו בעיקר בלתי יציבים. הפרט היחיד שקלקל במעט את שמחתם של אוהדי ניו אינגלנד היו ביצועיו הנהדרים של האקס-פטריוט, קרטיס מרטין, שרץ בתשע השנים האחרונות במדי הג'טס מעל עשרת אלפים יארדים.

אל תדברו עם אריק

בפגרה האחרונה התרחשו בניו יורק שני אירועים דרמטיים: מרטין בן ה-33 נפצע באופן קשה בברכו וייעדר לתקופה ממושכת, והמאמן אדואראס עזב לאחר חמש שנים. התגובה הניו יורקית הביאה להחרפה נוספת ב"מלחמת הגבולות".

את מחליפו של אדוארדס חיפשו הג'טס דווקא בניו אינגלנד. מכל מאמני הפוטבול בארצות הברית החליטה ניו יורק לפנות לאריק מאנג'יני, עוזרו הבכיר של בליצ'יק ומאמן ההגנה של ניו אינגלנד. מאנג'יני התחיל לעבוד תחת בליצ'יק לפני עשר שנים, כשהוא בן 25 בלבד, ומאז התקדם במעלה ההיררכיה, כשהוא נחשב לתלמידו החריף ביותר של אדמו"ר ההגנה. בליצ'יק לא אהב, בלשון המעטה, את העובדה שמאנג'יני שקל לעזוב אותו לטובת היריבה השנואה. כשהעוזר הצעיר הגיע למאמן הבכיר למטרת ייעוץ, בליצ'יק זרק אותו מהמשרד. כשמאניגנ'י חזר מהפגישה עם הנהלת ניו יורק הוא גילה כי הקוד שלו למתקן האימונים שונה.

לאור מעשי הבריונות, מאנג'יני החליט לומר לבליצ'יק שלום ולא להתראות ועבר הקיץ לג'טס. כמו כן, הוא הוכיח לאחרונה כי הוא לא מפחד מקבוצתו לשעבר, כשניסה לפתות את הווייד-רסיבר שלה, דיון בראנץ'. בראנץ' חתם לבסוף בסיאטל, אבל הפטריוטס הגישו נגד הג'טס תלונה על פנייה בלתי חוקית לשחקן. "'מלחמת הגבולות' מעולם לא היתה חריפה יותר", נכתב השבוע בעיתוני שתי הערים שקידמו את המשחק בין הפטריוטס לג'טס (היום ב-23:15, ב-METV) באינספור כתבות על סיפור השנאה בין מאנג'יני לבליצ'יק.

"האם חשבת בעבר כי אריק ראוי להיות מאמן ראשי", נשאל השבוע מאמן ניו אינגלנד. "אף פעם לא חשבתי על זה", השיב בליצ'יק, "אני לא בעלים של קבוצה כך שאין לי שום קשר להחלטות הללו". אבל האם אתה רוצה שאריק יצליח, נשאל. "אני לא מחפש לעודד קבוצות אחרות כמו שאף אחד לא מעודד אותנו. בעסק הזה כל אחד דואג לעצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully