וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוקש הראשון

עוזי דן

31.8.2006 / 7:32

גרנט כבר לא כאן כדי לטעון שאסטוניה היא מעצמת כדורגל. אבל זו נבחרת שהוציאה תיקו מרוסיה, והשאירה אותה מחוץ למונדיאל

זה קרה שנה פחות יום לפני המשחק שיתקיים בשבת, ממש באותו איצטדיון, במוקדמות המונדיאל האחרון. בדקה ה-90 כבש יוריס לאיזאנס שער ניצחון היסטורי ואסטוניה ניצחה את היריבה הגדולה, השכנה מדרום לטביה, 1:2. ובמשחק רשמי. מאז העצמאות של 1991 לא היו חגיגות כאלו באסטוניה. רק לנצח את רוסיה יכול היה להיות טוב יותר.

אסטוניה אמנם עוד לא ניצחה את רוסיה, אבל היא כבר הצליחה לקלקל לה, במסגרת ההתקדמות האטית אך עקבית של הכדורגל הבאלטי והאסטוני. זה קרה חצי שנה קודם לכן, ב-30.3.05. סרגיי טרחוב הישווה בבית מול הרוסים, שאיבדו שתי נקודות לא מתוכננות. בסיום הקמפיין התברר - רוסיה וסלובקיה במאזן זהה בנקודות וגם במשחקים ביניהן, רק הפרש השערים הכללי שלח את סלובקיה לפלייאוף ואת רוסיה, הרבה בגלל אותו משחק באסטוניה, הביתה.

אז נכון שאסטוניה קיבלה מישראל פעם, לא כל כך מזמן, שביעייה; נכון שהיא לא מבקיעה הרבה; נכון שהמאזן שלה לא בדיוק מרשים. אבל בבית הישראלי הנבחרת הכי מתקדמת בעשור האחרון היא אסטוניה. אפשר לראות את זה בתוצאות שלה מאז קבלת העצמאות (ראו טבלה) ואפשר, למרות הבעייתיות המוכרת שלו, לראות זאת גם בדרוג פיפ"א. לפני כעשור, ערב יורו 96', היתה אסטוניה מדורגת במקום ה-134 וישראל במקום ה-44. כיום ישראל דורכת במקום, שלא לומר נסוגה (51), ואילו אסטוניה כבר במקום ה-78.

מי זה בניון?

השחקנים האסטונים יוצאים אט אט לליגות האירופיות. זה מתחיל בסביבה הקרובה, קצת בפינלנד, כמה בשבדיה, אחד ברוסיה, ושניים כבר משחקים בהולנד. עד לא כל כך מזמן השאלה היתה אם חוץ מהשוער מארט פום יש מישהו בנבחרת שלא משחק באחת מהקבוצות של הבירה טאלין.

גם הסיפורים על הגנה בעייתית כבר לא ממש נכונים (למרות ששלושה שחקני הרכב פצועים). פום, גדול שחקני אסטוניה בכל הזמנים, לא סתם שיחק בדרבי קאונטי וסנדרלנד והיום הוא בארסנל (שוער שלישי), כשבכל תחנה הוא אהוב ומוערך. במוקדמות היורו הקודם הוא ספג רק שישה שערים בשמונה משחקים, כולל שער בודד מול קרואטיה ב-180 דקות, כולל 0:0 בקרואטיה. מישהו בארץ, כולל אוואט ודוידוביץ', לא חותם על 0:0 בזאגרב?

ההתקדמות לא נעצרת בנבחרת. לבאדיה טאלין היתה בשבוע שעבר לקבוצה האסטונית הראשונה בהיסטוריה שהגיע לסיבוב ראשון בגביעי אירופה. עד היום - 14 שנה - נפלו כולן (הן באלופות והן באופ"א, וגם במחזיקות בשעתו) בסיבוב מוקדמות ראשון או לכל היותר שני (שלוש פעמים). זה לא אומר שישראל לא יכולה וצריכה לנצח מחרתיים ולצאת עם שלוש נקודות מטאלין, כמו שעשתה מקדוניה לפני שבועיים (0:1). אבל זו משימה שרחוקה מלהיות קלה. אתמול במסיבת העיתונאים חזר יילה חוס, המאמן ההולנדי, על כך שנבחרתו חייבת להשיג נקודות ולא יכולה להפסיד שוב בבית.

"ברור שישראל יותר טובה, אבל אצלנו בבית אנחנו הולכים על ניצחון", אמר המאמן. מארט פום אמנם יותר צנוע ממאמנו אבל גם הוא מדבר על יותר מהפסד בכבוד. "שכחנו את המשחק מול מקדוניה, מדובר עכשיו באתגר חדש ואני מאמין שניקח נקודות. נשמח לזכות בנקודות ראשונות בקמפיין הזה".

פום מכיר את השחקנים הישראלים שמשחקים באנגליה, בעיקר, כמובן, את יוסי בניון. אתמול הוא סיפר כי התייעץ עם חברו בארסנל, פיליפ סנדרוס, ששיחק במוקדמות המונדיאל מול ישראל, ו"סנדרוס סיפר לי על המשחקים של שווייץ נגד ישראל, אמר שישראל נבחרת טובה והזהיר אותי בייחוד מיוסי בניון. אני חושב שהמטרה העיקרית שלנו צריכה להיות עצירת בניון, הוא השחקן הכי מסוכן בישראל".

המאמן חוס, אגב, לא מתרגש מבניון, לפחות זה מה שהוא אומר. במסיבת העיתונאים הוא התערב בחיוך בדברי השוער שלו במהלך מסיבת העיתונאים ואמר: "אני אמנם יודע בדיוק מי זה בניון, אבל אסטוניה תחתיי משחקת הגנה אזורית ולא תהיה שמירה אישית או תשומת לב מיוחדת לאף שחקן, לא משנה מה היכולות האישיות שלו". אם לאמץ את הגישה הזהירה והחששנית (זה אף פעם לא מזיק, להזכירכם, כשמדובר במשחקי חוץ של הנבחרת נגד נבחרות קטנות ולא יומרניות), ייתכן שהברקה מסורתית של בניון היא בדיוק מה שנזדקק לו בשבת כדי לא להיתקל במפח נפש לא צפוי.

השיפור של אסטוניה

טורניר משחקים נקודות שערים

מוקדמות מונדיאל 94' 10 1 27:1

מוקדמות יורו 96' 10 0 31:3

מוקדמות מונדיאל 98' 10 4 16:4

מוקדמות יורו 00' 10 11 17:15, שני ניצחונות על איי פארו

מוקדמות מונדיאל 02' 10 8 26:10, שני ניצחונות על אנדורה

מוקדמות יורו 04' 8 8 16:4, שני ניצחונות על אנדורה

מוקדמות מונדיאל 06' 12 17 17:16, ניצחונות כפולים על ליכטנשטיין ולוכסמבורג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully