וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים מראשון לראשון

יואב ויכסלפיש

28.8.2006 / 15:28

מכבי חיפה יכולה להירגע: מבט על ההיסטוריה מראה שתבוסה במחזור הראשון לא מעידה בהכרח על כישלון בהמשך העונה

תוצאות מחזור הפתיחה הנוכחי מרמזות, לכאורה, על מהפך בכדורגל הישראלי, אבל כמו שכולנו יודעים החגיגות מוקדמות, ויש עוד הרבה זמן לתקן ולרוקן מתוכן את התחושות המוקדמות. בכל זאת, אפשר למצוא כמה מקרים של מחזורי פתיחה שיצרו מומנטום וניבאו את ההמשך, בדיוק כפי שאפשר למצוא הרבה דוגמאות הפוכות.

כשדריקס הימם את נתניה

מכבי נתניה, האלופה הגדולה של עונת 82/83 עם עודד מכנס, בני לם משה גריאני, דוד פיזנטי, חיים בר ומוטל'ה שפיגלר על הקווים, זו שכונתה "נתניה ועוד 15", חזרה לקרקע בבלומפילד בפתיחת עונת 83/4 ודווקא מול מכבי ת"א, בעיצומו של העשור העלוב בתולדותיה. נתניה הובילה 0:1 אבל קאמבק של אלי דריקס ועוד אחד של גבי לסרי, סידרו למכבי פתיחה מהממת, שלא היה לה המשך. נתניה דווקא המשיכה להידרדר והפסידה במחזור החמישי בחוץ 2:1 למכבי חיפה, שזכתה בתואר בפוטו פיניש מדהים (אחרי פתיחת עונה גרועה, אגב). מוטל'ה התפטר והקבוצה סיימה את העונה רביעית, בפער של 15 נקודות מהמקום הראשון, שנה אחרי אליפות בפער 14 מהמקום השני. מאז נתניה לא זכתה בשום תואר, פרט לגביע הטוטו בלאומית.

גרנט מפסיד מחזור ראשון

פתיחת עונה מפורסמת אחרת, שדווקא לא רימזה על ההמשך, היתה במשחק הבכורה של אברם גרנט במכבי ת"א. במחזור הראשון של עונת 91/2 שיחקה מכבי באשדוד בגלל רדיוס נגד בית"ר ת"א. שורה אובארוב ואלכסנדר פולוקארוב ערכו הופעת בכורה, והקבוצה הרשימה עם יתרון 0:2, אבל אז נכנסו נסים וירון כהן לפעולה, וגם ישראל מאיה הכניע את אובארוב וקבע מהפך נדיר של 2:3 בשלוש הדקות האחרונות. אוהדי מכבי השתוללו ותבעו את ראשם של אובארוב ופולוקארוב, והמחאה התעצמה אחרי הפסד נוסף 3:1 לבני יהודה אבל הסבלנות השתלמה והקבוצה של אבי כהן הירושלמי, זוהר, נמני דריקס וכמובן יעקב הלל זכתה באליפות היסטורית אחרי 13 שנה. אובארוב ופולוקארוב הפכו לשניים מהזרים הטובים בתולדות הכדורגל הישראלי.

בהמשך הומצא המשפט "גרנט מפסיד מחזור ראשון", שתאם את המציאות מספר פעמים בשנות ה- 90', אבל לא מנע ממנו להביא עוד אליפות למכבי עם הברומרים ב- 95'. אגב, את עונת 93/4 פתחה מכבי עם שיא של 11 נצחונות רצופים, אבל תיקו 1:1 במחזור ה- 12 בר"ג מול מכבי חיפה סימן את עלייתה של האורחת, שהביסה בהמשך את הצהובים 0:5 וזכתה באליפות מרשימה.

שפיגל מפסיד ומרוצה

את העונה שלפני, 92/3 פתחה חיפה בהפסד 5:2 בבית למכבי פ"ת. היה זה משחקו הראשון של גיורא שפיגל על הקווים בפתיחת עידן הנשיאות של יעקב שחר. היה זה ההפסד האחרון של הירוקים במחזור הראשון לפני השבת הנוכחית בנתניה, וגם רימז על הבאות. שפיגל טען בסיום שהוא "מרוצה מאוד מהיכולת", אבל הקבוצה המשיכה עונה בינונית, סיימה במקום החמישי בלבד והתנחמה בזכייה בגביע אחרי 0:1 קטן על מכבי ת"א.

את עונת האליפות הבאה, 1993/4, פתחו הירוקים בניצחון גדול 2:3 בטדי על האלופה בית"ר ירושלים עם צמד של האווירון ועוד אחד של עטר. בהמשך באו ניצחון על הרצליה ותיקו 0:0 בדרבי, שלא מנעו מהקבוצה של שפיגל לעקוף את מכבי ת"א בהמשך העונה. מנגד, הפתיחה המגמגמת של 94/5, שכללה רק 6 נקודות בחמישה מחזורים, תרמה בהמשך לאובדן האליפות לקבוצת הברומרים. אובדן האליפות למכבי ת"א של קלינגר ב- 2003 הגיע דווקא לאחר שישה נצחונות רצופים בפתיחת העונה, שהסתיימו בתבוסה לבית"ר 4:0 בטדי לאחר משחק בליגת האלופות. מכבי ת"א דווקא גימגמה בפתיחה עם ניצחון על מכבי פ"ת והפסדים לבאר שבע ומכבי חיפה בשלושת המחזורים הראשונים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

אוחנה, לתשומת לבך

מנגד, לא חייבים להתלהב מההתפוצצות של מכבי נתניה והפועל כפר סבא. עירוני ראשל"צ, שירדה בתום עונת 2002/3, בפער של 16 נקודות מחוף המבטחים, דווקא החלה לא רע וצברה 8 נקודות (מתוך 18 בכל העונה) בתום שישה מחזורים. לאחר מכן הקבוצה קרסה, שי הולצמן נדד לאשדוד והסופרלנד הפסיק בתום העונה לארח את אריות הכדורגל המקומי. לעומת זאת, הפתיחה של כפר סבא באותה עונה (נקודה בחמישה מחזורים) סללה לה אוטוסטרדה בדרך לליגה הלאומית והקבוצה המשיכה לשם במהירות המותרת וסיימה את העונה עם 23 נקודות, 11 פחות מבני יהודה העשירית.

מסע הצלה מפואר אחר שייך למ.ס. אשדוד מודל 2000/01, שצברה לא פחות מאפס נקודות בעשרת המחזורים הראשונים, אבל הניצחון 0:2 על צפרירים במחזור ה- 11 נתן לקבוצה של אלון חזן, אייל אלמושנינו, משה גלאם ואלק נילאש מעט אוויר לנשימה וחנק את צפרירים, שמאז רק צוללת. מסע התאוששות מרשים בסיבוב השני והשלישי ומעט עזרה ממוני שיקלי, שוערה המחליף והכושל של בני יהודה, סידרו לאשדוד עוד עונה בליגה ושלחו את השכונה עם המאמן אלי אוחנה לשנת שיקום בלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully