וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי נופלת במאני טיים

16.8.2006 / 12:47

לא רק המצב הביטחוני מפריע להחתים שחקני רכש. השוק הדל ממילא יוצר מדיניות תשלומים חדשה באירופה, בה שחקנים בינוניים דורשים סכומי עתק. רענן כץ: "לא ניתן יד לסחיטה הזאת"

כמות הדולרים שהחליפה הקיץ ידיים בכדורסל האירופאי לא הייתה מביישת מחזור עסקאות שבועי ומכובד בנאסד"ק. אל הקבוצות הרוסיות, שהתפרעו בשנים האחרונות עם סכומים חסרי פרופורציות, הצטרפו הקיץ גם היווניות והספרדיות, שהוציאו יחד את שוק השחקנים מאיזון. מצוקת הכשרונות באירופה, על רקע הנדידה הרבתי ל-NBA, שימשה גם היא כחומר בעירה והזינה היטב את מדורת המזומנים, שהתפשטה לה ברחבי היבשת הישנה.

כך, למשל, ירוויח ארווידאס מאצ'יאוסקאס, הקלצ'ניקוב הליטאי שלא הצליח להתאקלם אשתקד בניו-אורלינס הורנטס, סכום אדיר של 2.2 מיליון יורו לעונה באולימפיאקוס; כך יאקה לאקוביץ', שלא הצליח להוליך את פנאתינייקוס המצוינת דאשתקד לפיינל פור, בכל זאת כמעט והכפיל את שכרו (800,000 יורו לעונה, לעומת 450,000 בעונה שעברה) בברצלונה; כך זוראן פלאניניץ', שבזבז את העונות האחרונות על ספסלי קבוצות ה-NBA, יספור כ-1.4 מיליון יורו לעונה בטאו ויטוריה; אפילו ג'יימס (סקוני) פן, שכיכב בשנים האחרונות במדי קבוצות אירופאיות דרג ב' כרטייסטה, הכוכב האדום, ציבונה, מקדוניקוס ופזארו, ירוויח באולימפיאקוס כמיליון יורו לעונה. וזו רשימה מצומצמת בלבד.

מדיניות התשלומים החדשה נחשבת לבעייתית במיוחד עבור אנשי מכבי ת"א, במיוחד על רקע המצב השברירי בצפון. במכבי משלמים באופן מסורתי הרבה פחות מהמקובל באירופה "בעיקר בזכות היחס האישי שניתן לשחקנים, לו אין אח ורע, והקרדיט בנושא כולו למוני פנאן", כדברי אחד מחברי דירקטוריון הקבוצה לשעבר. ניקולה וויצ'יץ', לשם השוואה, הסנטר הטוב באירופה בשנים האחרונות, יחצה את רף מיליון הדולר רק בעונה הבאה. עם זאת נראה שבעיתות לחימה, גם פנאן אינו פאקטור משמעותי במערכת השיקולים של השחקנים הזרים, במיוחד אלו שמעולם לא שיחקו באירופה וטרם ביקרו בתל אביב.

סיפורו של אלכס אקר ממחיש היטב את המצב. במכבי סימנו את אקר גבוה ברשימת המועמדים לחיזוק הקבוצה ומו"מ בין הצדדים החל להתנהל, אך השחקן דרש 1.3 מיליון דולר והותיר את הצהובים פעורי פה. "רק כשאקר, שחקן שלא עשה כלום בקריירה, הגיע ונקב בכזה סכום, במכבי הבינו עד כמה השוק בעייתי ויקר הקיץ", מספר גורם המקורב למועדון. אקר קיבל תשובה שלילית ממכבי, אך באולימפיאקוס מיהרו לשלוף את פנקס הצ'קים והחתימו את הפורוורד הצעיר תמורת 1.1 מיליון יורו לעונה. "אקר דרש מחיר שאין שום סיבה לתת לו. הוא לא מייקל ג'ורדן", קובע רענן כץ. "עד היום הוא לא הוכיח כמה הוא שווה".

כץ מגלה כי אקר אינו השחקן הראשון שניסה לנצל את המצב הביטחוני בישראל, מעבר למחירים הגבוהים ממילא הקיץ, ולסחוט את מכבי. "דיברנו עם כל מיני שחקנים. חלקם אמרו 'אנחנו מפחדים, אבל אם נקבל עוד כך וכך יהיה בסדר'. היו כאלו שנתנו להם הצעה טובה ובמצב רגיל הם היו חותמים, אבל בין לבין הם קיבלו הצעה דומה מקבוצה אחרת ולקחו אותה כי שם לא יורים והאמא שלהם לא מפחדת. אבל אם היינו מציעים עוד 200,000 דולר, הם כן היו באים. אנחנו לא ניתן יד לסחיטה הזאת".

מחכים לנפלי ה-NBA בספטמבר

למרות הלחץ הגדול שמופעל על ראשי המועדון מצד האוהדים, שמצדם אינם ממהרים לרכוש מנויים, מנסה כץ לשכנע את חבריו להנהלת הקבוצה שלא להחתים שחקנים בחופזה. הוא זה שמוביל את הקו, שבינתיים צבר לא מעט תומכים, להמתין עם ההחתמות הגדולות (או לפחות חלקן) לחודש ספטמבר, אז מתווספים ראשוני נפלי ה-NBA לשוק השחקנים החופשיים.

כץ סבור שזהו הפיתרון הראוי, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה כלכלית. "עד אמצע ספטמבר יהיו מספיק שחקנים מצוינים שיבינו שהם לא יכולים או לא רוצים להגיע ל-NBA והמבחר יהיה גדול ואיכותי מאוד", הוא מסביר. "לדעתי, עכשיו זה גם לא הזמן להשתולל פיננסית. אם נמצא מישהו במחיר סביר כמובן שנחתים אותו, ואם לא, זה לא סוף העולם. יש לנו עוד חודש ומשהו עד למחנה האימונים. נשב ברוגע, נראה מה קורה וננהל מו"מ. לא צריך להיכנס ללחץ ולהגיד 'אוי ווי, לא תהיה קבוצה'. לא ניכנס למאבקים כלכליים מטורפים, שישגעו לנו את התקציב ויהרסו אותו להרבה שנים. אין סיבה להשתולל עכשיו. הכלל הוא פשוט - עד שהמלחמה לא מסתיימת באופן סופי אסור לרוץ לשום מקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully