וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה על אי אחד

שחר פרנהיימר

18.8.2006 / 10:48

מה חושבים באנגליה על בן חיים ובניון, ומה הסיכויים של עידן טל לתקוע יתד בהרכב של בולטון? הפרמיירליג מהזווית הישראלית

בשקט יחסי ובלי הרבה צלצולים חתם הקיץ עידן טל על חוזה לשלוש שנים בבולטון וונדררס מהפרמיירליג. בכך עלה מספר הנציגים שלנו באנגליה, או יותר נכון נשאר, על שלושה. יניב קטן, שהלך אחרי החלום לווסטהאם בינואר, חזר מהר מאוד לארץ אחרי שלא הצליח להשתלב אצל הפטישים.

אך במקרה של עידן טל, נראים הדברים קצת אחרת, ועל פי משחקי ההכנה ודברים המגיעים מעבר לים, טל יזכה לקרדיט מכובד מהמנג'ר שלו, סם אלרדייס. בלי להיסחף בסופרלטיביים האופיניים כל כך לתקשורת הישראלית בכל הנוגע לשגרירנו בחו"ל, נראה שיחד עם טל בן חיים ויוסי בניון, העונה הקרובה בפרמיירליג הולכת להיות מעניינת, לפחות בכל הקשור לזווית הפרובינציאלית שלנו.

אגדה שמבוססת על סיפור אמיתי

"טל הוא השם הכי גדול שהגיע לאנגליה מאז אייל ברקוביץ'", אמר מנג'ר בולטון, סם אלרדייס, על בן חיים הצעיר כשהחתים אותו במועדון ביולי 2004. אז ההצהרה הזו התקבלה בגיחוך גלוי. בן חיים הגיע לבולטון לתקופת מבחנים כ"עוד שחקן", והצטרף למחנה האימונים של הקבוצה בפורטוגל. תוך שבועיים, הפך הסיפור הטריוויאלי של עוד ישראלי שנוסע בקיץ למבחנים בחו"ל, לאגדה אמיתית וסיפור הצלחה מעורר כבוד. בן חיים חתם על חוזה, ותקע במהרה יתד במרכז ההגנה של הוונדררס בשנתיים האחרונות.

"כשהוא הגיע אף אחד לא ציפה שהוא ישחק", אומר מייק וורלי, המכסה את בולטון בעיתון "מנצ'סטר איבנינג ניוז". "אבל טל הראה יכולות מצוינות, ולקח את המקום של ראידי ג'אידי וברונו אנגוטי. ראיתי אותו משחק לא מעט פעמים, והוא מפגין קור רוח מרשים מאוד לשחקן הגנה, ויש לו מנהיגות יוצאת דופן לשחקן בגילו".

עבור בן חיים, פתיחת העונה הנוכחית מגיעה דווקא אחרי התקרית הלא נעימה בה סולק על ידי דרור קשטן ממחנה הנבחרת בסלובניה. בתוך הנבחרת דיברו על אכזבה אצל טל מכך שסרט הקפטן הלך דווקא ליוסי בניון, ועל חוצפה ואופי בלתי מתפשר, שבמקרה הזה הכניסו אותו לצרות. אחרים אמרו שאין אדם בכדורגל הישראלי שעובד קשה כמוהו באימונים - בנבחרת ובבולטון.

מליווי צמוד של הנבחרת בקמפיין האחרון, אפשר לומר בפה מלא כי בן חיים הוא בהחלט לא שחקן ישראלי טיפוסי - הוא אכן עובד קשה מאוד, מאוד מעורב במשחק, מרבה להעיר ולכוון, וכל זה בגיל 24 בלבד. גם בלי ללוות את השחקן מקרוב אפשר להמר בביטחון שהאופי שלו הוא קודם כל זה שהביא אותו למקום בו הוא נמצא היום.

אחרי שתקע יתד בהרכב בולטון, באוקטובר 2005 בן חיים כבר זכה ללבוש את סרט הקפטן, במשחק במסגרת שלב הבתים של גביע אופ"א בחוץ מול בשיקטאש. "טל עשה עבודה יוצאת מן הכלל בתור קפטן, ובמיוחד עבור בחור צעיר שעדיין נמצא בתהליך למידה", אמר הקפטן הקבוע באותה תקופה, הניגרי ג'יי ג'יי אוקוצ'ה. "הוא מקרין ביטחון עצמי מאוד גבוה ואחריות רבה".

מאותו שלב המשיך בן חיים בגרף עלייה מתמיד, וסחט מחמאות מלא מעט אנשי מקצוע באי הבריטי. אחרי התצוגות המרשימות במרכז ההגנה של נבחרת ישראל בקמפיין מוקדמות המונדיאל בהן לא נוצחה הנבחרת, הגיע בן חיים לעמדה המחמיאה ביותר בקריירה – צ'לסי הגדולה התחילה להתעניין. "זה עדיין בגדר ספקולציה, אבל היו"ר שלנו אמר שבהחלט יש התעניינות", אמר בינואר 2006 אלרדייס על החיזורים מכיוונו של מוריניו. "וכשפיני זהבי מעורב אתה יודע שיכול להיות שזה רציני".

"הוא לא מספיק טוב בשביל צ'לסי"

"היתה התעניינות מצד מוריניו, והוא אכן אמר עליו דברים מאוד יפים", אומר מייק וורלי. "יכול להיות שזה סובב לו את הראש יותר מדי. כמה שטל מוערך באנגליה, והוא מוערך מאוד, אני לא חושב שהוא מספיק טוב בשביל צ'לסי. גם לא מספיק בשביל מנצ'סטר יונייטד. מבחינתו השלב הבא הוא אחת הקבוצות בשישייה המובילה - ליברפול, טוטנהאם, ניוקאסל".

אבל ההצעה מצ'לסי לא באה. בן חיים המשיך בבולטון, ואחרי סיום סיפור הנבחרת, התחילה נפילה ראשונה בכושרו, אחרי שנה וחצי של יציבות. כרטיס אדום מול צ'לסי בסטמפורד ברידג', שער עצמי בשלב הנוק אאוט מול מארסיי בגביע אופ"א, וסיום עונה פושר ב"ריבוק סטדיום".

הירידה הזו במתח היא טבעית לחלוטין, אבל מחייבת את בן חיים להתחיל את העונה הקרובה כמו שצריך. למזלו של טל, סם אלרדייס, מי שהיה מועמד רציני למשרת מנג'ר אנגליה, מעריך אותו מאוד ונותן לו ריספקט שלא היה מקבל בכל מועדון.

לדעת וורלי, העונה הקרובה תקבע את עתידו ב"ריבוק סטדיום". "הכל תלוי בפתיחה של בולטון", אומר וורלי. "אם הם יתחילו טוב וישארו למעלה טל ישאר, אבל אם הם יגררו למאבקי תחתית יש סיכוי שטל יחפש את דרכו החוצה כבר בפגרה של ינואר".

על פי וורלי בולטון של השנה תהיה פחות טובה מזו של שנים עברו. "אלרדייס הגיע למועדון ב-2000/1 ועשה קסמים", אומר וורלי. "הטריק שלו היה להביא שחקנים זרים טובים במחיר נמוך, בדרך כלל מבוגרים. זה עבד כמה שנים, אבל זה לא יעבוד לנצח. לפני שנתיים בולטון קנתה כרטיס לגביע אופ"א, ושנה שעברה כבר החלה ירידה. באנגליה לקבוצה בינונית קשה מאוד להגיע רחוק יותר מהשישיה הראשונה אחרי שהיא הגיעה לשם. הפערים ממקום 6 עד ל-1-2, פשוט גדולים מדי".

לאחרונה שיחרר המאמן את הבלם איתו שיתף בן חיים פעולה, הטוניסאי ראדי ג'אידי, ורמז לבן חיים בצורה הכי ברורה אצל מי הוא שם את המפתחות. "הבאתי את עבודלאיי מייטה, אחד הבלמים הטובים בשוק, ויחד עם בן חיים יש לנו קו אחורי מצוין", הסביר אלרדייס. לחיזורים מצד קבוצות שונות, בראשן פורטסמות', ענה אלרדייס בפשטות: "טל הוא שחקן משמעותי בקבוצה שלנו, והוא לא עומד למכירה". בכל אופן, תו המחיר אותו הדביקה בולטון לשחקן, עומד היום על 5 מיליון ליש"ט.

באנגליה פגש בן חיים את אורי גלר, שהפך למעין "מורה אחר", שעזר לו בעיקר באספקט המנטאלי. "השיחות עם אורי מאוד עוזרות לי", אומר בן חיים. "הוא גרם לי להאמין בעצמי ובדברים אחרים שמאוד עוזרים לי. זה נותן לי ביטחון בכל פעם שאני עולה למגרש".

גם ראדי ג'אידי, התייחס לקשר בין השניים ואמר: "טל הוא בן אדם מאוד חיובי, ואני יודע שהוא זוקף הרבה מזה לזכות הפגישות עם אורי שממלא את מוחו בחשיבה חיובית".

בלי גלר או איתו, הגישה שהביאה את בן חיים למקום בו הוא נמצא כרגע, היא זו שתקבע עד לאן יצליח להגיע. הנתונים הגופניים שלו מרשימים והולמים את הכדורגל הפיזי באירופה, היכולת הטכנית שלו טובה מאוד לשחקן בעמדתו, והמנהיגות שלו היא מצרך נדיר. גורל השנה הקרובה, בה חובר אליו גם חברו לנבחרת, עידן טל, היא זו שתקבע את הגבול עבורו. מה שבטוח הוא, שכל התנאים להצלחה שלו, נמצאים כבר כאן.

עידן חדש

עידן טל ילבש העונה בבולטון את חולצה מספר 23 ו-5 לסירוגין, תלוי בתדירות בה יכלל בהרכב הראשון. טל, שביסס את עצמו כאחד הישראלים המשמעותיים בכדורגל שלנו בשנות ה-2000, עשה צעד אמיץ כשבגיל 31, שלב בו רוב השחקנים מתחילים לראות את סוף הקריירה, החליט לנסות את מזלו בפעם השלישית באירופה כשחתם בבולטון על חוזה ל-3 שנים.

המסע הראשון באירופה התחיל בהשאלה למרידה מהליגה הספרדית השניה בשנת 1994/5, משם חזר מהר מאוד לארץ, להפועל ירושלים ומכבי פ"ת. באורווה חווה טל עונה מצוינת, סיים כמלך השערים של הקבוצה, ויצא לקדנציה הראשונה שלו באנגליה, אצל אברטון, עם תיאבון רב ולא פחות ציפיות.

אך הדברים לא הסתדרו בדיוק כפי שתיכנן. אחרי עיכוב בקבלת רשיון העבודה, בעונתו הראשונה, כשהיה בן 24, פתח טל ב-12 משחקים וב-10 נכנס כמחליף. את שני השערים היחידים שלו באי הבריטי כבש בעונה הזו. בשתי העונות הבאות טל שותף רק בשבעה משחקים, לא מצא את הרשת, ועזב מתוסכל להרפתקה קצרה בראיו ואייקנו מספרד. משם הדרך למכבי חיפה היתה קצרה.

"למרות שהוא היה מאוד מרשים באימונים המוקדמים, למנג'ר וולטר סמית' לא היה אומץ לשחק עם שני קשרים באגף והוא לא קיבל הזדמנות של ממש", מספרים בליברפול. "הוא אוהב לרוץ והוא מאוד מהיר", כתבו עליו באתר הרשמי, "אבל הוא התקשה להתמודד עם הפיזיות במרכז המגרש".

היום, עם הרבה יותר נסיון בינלאומי והבנת משחק משופרת, טל יכול להיות פתרון טוב עבור סם אלרדייס במרכז השדה. וורלי טוען שהישראלי החדש של הוונדררס, יראה לא מעט מגרש. "אני לא חושב שהוא הולך לפתוח מהתחלה, אבל יהיה לו תפקיד מרכזי בעונה של בולטון", הוא אומר. "הוא כבר שיחק פה, כך שהוא מכיר את הקצב, ואני חושב שאלרדייס יתן לו לשחק כי הוא אוהב לשלב הרבה שחקנים והלהראות לסגל שלו שמקומו של אף אחד לא מובטח.

"מלבד זאת", אומר וורלי, "יש לבולטון קישור מצוין, אבל מזדקן. גארי ספיד, שהוא העוגן, כבר בן 36, והקבוצה זקוקה לעוד שחקן מנוסה, שיוריד ממנו נטל. ולפי מה ששמעתי, הוא מאוד הרשים את הצוות המקצועי במחנה האימון".

"הטיימס" הלונדוני, ציין בפרוייקט פתיחת העונה שלו את טל כשחקן שיש לשים אליו לב. "שימו לב לעידן טל", נכתב. "הפליימייקר הישראלי, או כמו שאלרדייס מקווה, היוסי בניון הבא".

אלרדייס, שמשלב בקבוצתו את הסגנון האנגלי יחד עם שחקנים טכניים כמו סטיליוס גי'אנקופולוס, יורי דג'ורקף בזמנו וג'יי ג'יי אוקוצ'ה שעזב הקיץ, יודע להעריך קשרים אחוריים עם יכולת כיבוש ובישול לחלוצים. "עידן יוסיף לנו ברק במרכז השדה, שכבר מכיל איכויות מצוינות", אמר אלרדייס.

קשה גם להאמין שאלרדייס היה לוקח שחקן בגיל כזה, אם הוא לא מייעד לו דקות משחק, בהרכב או כמחליף. טל, שעזב משבצת נוחה מאוד אצל רוני לוי בחיפה, ידע כנראה למה הוא עוזב הכל וחוזר לאנגליה. "אני רוצה לשחק תפקיד מרכזי בשאיפות של המועדון הזה", הוא אומר.

על פי משחקי ההכנה, טל אכן יקבל את הקרדיט בשבילו הוא הגיע. הקשר פתח ב-4 מתוך 6 משחקי ההכנה שערכה הקבוצה ברחבי אירופה, ונראה כי עיקר המאבק שלו על חולצת ההרכב יהיה עם הסנגלי עבודלאיי פאיה. אם אלרדייס יחליט להשתמש בטל באגף, הקרב על החולצה יכול להתפתח מול ריקארדו גארדנר הג'מאייקני המצוין. בכל מקרה, טל יעדיף לקבל את המפתחות במרכז, שם הוא מרגיש הרבה יותר בנוח. "באברטון טל לא שיחק בעמדה שלו", אומר סוכנו, רונן קצב. "הוא שיחק באגף שמאל בעוד העמדה הנוחה לו ביותר היא במרכז השדה".

אבל היום, עם הנסיון שמאחוריו, טל לא יכול לחפש תירוצים. שיתוף הפעולה מהנבחרת עם בן חיים, הבגרות שלו, והפיזיות שהשתפרה עם השנים, יכולה לקנות לו עונה ראשונה סולידית ומפתיעה ב"ריבוק סטאדיום". מלבד זאת - טל הוא מסוג השחקנים שעובדים בשביל הקבוצה, שחקנים שהאוהדים הבריטיים יודעים להעריך, וגם אלרדייס. "אני מבין עכשיו הרבה יותר טוב את המשחק", אומר טל. "החזקת הכדור, התנועה. אני הרבה יותר אפקטיבי לקבוצה כעת, ואני משתפר משנה לשנה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

יהלום או אובר-רייטד?

"קוראים לי בניון
הגעתי מרחוק,
איפה אתה משחק?
אני משחק בווסטהאם

מגן שמאלי, מגן ימני, בלם קדמי, בלם אחורי, ואז אני כובש שער
יוסי, יוסי, יוסי, בניון בניון בניון"

(מילים: אוהדי ווסטהאם. לחן: עממי)

בניגוד לבכורה של טל בכדורגל האנגלי, יוסי בניון עשה עונת בכורה מאוד מוצלחת בקנה מידה ישראלי בכחול-בורדו של ווסטהאם יונייטד. השחקן שהגיע ללונדון אחרי קרב מתוקשר על שירותיו בין בולטון והפטישים, פתח ב-30 משחקים ונכנס ב-4 נוספים כמחליף. חמש השערים שכבש הם אמנם יבול לא מספק עבור שחקן יצירתי כמוהו, אבל הישגים כמו ההופעה ההסטורית של ווסטהאם בגביע אופ"א בעונה הבאה, וההגעה לגמר הגביע האנגלי, רשומים בספרי המועדון גם לא מעט בזכותו.

הקיץ התחלו השמועות על קבוצות צמרת בפרמיירליג כמו ליברפול וארסנל, שמעוניינות בשירותיו של הכשרון. באנגליה נכתב אפילו שהתותחנים מוכנים למכור את אשלי קול בשביל לפנות מקום בתקציב לבניון. בווסטהאם הבינו שהחיזורים אמיתיים, והצהירו שיציעו בקרוב לשחקן חוזה משופר לחמש שנים. בניון בעצמו, לא הסתיר את שביעות רצונו מההצעה שבדרך, ואישר אותה בעצמו.

אבל לא כולם בווסטהאם אהבו את הרעש שבניון וסוכנו רונן קצב עשו סביב שמועות החיזורים שמסביב. באתר האוהדים התפרסמה כתבה בכותרת "גרידי יוסי", בה טענו שבניון מדבר יותר מדי, אחרי עונה אחת במועדון, וזאת למרות ששכרו גבוה מזה של רוב השחקנים. ובכלל, אומרים באתר, העונה של בניון לא היתה כל כך גדולה - ולראיה סיים בניון תשיעי בטבלת המצטיינים של האוהדים עם ממוצע של 6.59.

אז איך אפשר להגדיר את יוסי בניון? למרות הקארמה הרעה שנוטפת מאותה כתבה, יוסי הוא אחד השחקנים הנערצים ב"אפטון פארק", בעיקר בזכות סגנון משחקו היחודי, שמעל הכל, קנה לו את שמו באי הבריטי. גם בסנטאנדר היה בניון שחקן מצוין, אולי המוביל בקבוצתו, אבל שם הוא היה מוקף בלא מעט שחקנים בעלי שליטה טובה בכדור, ויכולת וירטואוזית לשנות משחקים. בווסטהאם, קבוצה המבוססת על מהירות וחלוצים חזקים, בניון היה היהלום הנוצץ בקצה הטבעת. אלן פארדיו מאמנו, אחד ממעריציו של בניון, סיכם זאת היטב: "יוסי הוא מסוג השחקנים שיגרמו לך לקום מהכיסא".

מבחן המנהיגות

בניון הגיע לשיא במשחק גמר הגביע מול ליברפול, שם הציג יכולת מצוינת שלא הספיקה מול הגדולה של סטיבן ג'רארד. אבל עד לרגע ההוא, גילה בניון לא מעט רגעים של חוסר יציבות, ונעלם מיותר מדי משחקים. רוב האוהדים מעריצים אותו, אבל יש גם כאלה שחושבים אחרת: "יוסי הוא שחקן מצוין, אבל הוא אובר-רייטד מובהק על ידי חלק מהאוהדים שלנו", מספר אחד מהם. "נראה שיש לו את היכולת להיות גאון של ממש, אבל הוא מופיע רק פעם ב-7 משחקים, ובשאר המשחקים הוא פשוט לא קיים".

אוהד אחר בטוח שיוסי הוא השחקן החשוב ביותר אצל הפטישים ואין סיבה שיעזוב את מזרח לונדון. "הוא יצירתי ובחלק הקדמי הוא אחד הטובים בפרמיירליג. חוץ מזה אשתו אוהבת את לונדון, יש לו חוזה, הוא מרוויח טוב, והפופולריות שלו בקרב האוהדים כל הזמן עולה".

פציעה בשרירי הבטן שהטרידה אותו בפגרה, מנעה מבניון להתאמן בצורה סדירה, וקשה לדעת איזה שחקן נראה בפתיחת המשחקים. לצערו ולמזלו של בניון גם יחד, ווסטהאם תישען על היכולת שלו בפתיחה יותר מתמיד. פציעות חמורות של דין אשטון, ומתיו אתרינגטון, יאלצו אותו להוביל ולקחת בלא מעט רגעים את הקבוצה על הכתפיים.

אך דווקא פציעתו של אתרינגטון עשויה להועיל לבניון. ווסטהאם, בלא מעט משחקים נגררת לריצה חסרת פשרות בסגנון האנגלי, שגורמת לבניון להיעלם, במיוחד כשהוא משחק על קו ימין. אתרינגטון, אנגלי מהיר וחמקמק, היה מקבל את רוב הכדורים ודוהר קדימה אל עבר מרלון הארווד. היעדרותו של אתרינגטון, יכולה לגרום לפטישים לשחק יותר דרך בניון, שעשוי למצוא את עצמו על קו ימין, במרכז, או אולי לתפוס את מקומו של אתרינגטון על קו שמאל.

אם להיות ריאליים, גם בלונדון יודעים שווסטהאם תתמודד השנה עם עונת מבחן, אחרי שהפכה להפתעה של 2005/6. את בניון כבר כולם מכירים, כמו את יתר חבריו לסגל, וההשתתפות בגביע אופ"א ודאי לא תקל על העניינים. פארדיו הבטיח לחזק את הסגל, אבל בינתיים עשה שתי החתמות רציניות בלבד - הוא החזיר הביתה את לי בוייר אחרי סיבוב בקבוצות הפרמיירליג, והחתים את חלוץ צ'לסי ונבחרת אנגליה הצעירה, קרלטון קול. ג'ון פנטסיל עשוי להיות ההפתעה התורנית של ווסטהאם, אבל יצטרך להוכיח שהוא יכול להיכנס לנעליים שהשאיר אחריו סקאלוני הארגנטינאי.

פטריק ויירה, אלדו דושר, חאבייר סביולה, אמרטון, בני מקארתי, אובפמי מרטנס - כולם היו מועמדים לווסטהאם, אבל נחתו במקומות אחרים. בלי שחקן נוסף או שניים משמעותיים, יהיה לבניון ולפטישים קשה מאוד להתעלות ולהמשיך קדימה. ואם זה כן יקרה, אז יוסי בשקט האופייני, גם הפעם ימשיך לצעוד בשביל הבטוח, אל לב האוהדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully