וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיץ של ירושלים

2.8.2006 / 8:18

דווקא בזמן שהשושלת של מכבי מתפרקת, בבירה עובדים בהילוך נמוך. כסף יש, אבל הזר היחיד שבא מבחוץ עד כה הוא גולמאץ

במשך שנים ניסתה הפועל ירושלים לפתות את הישראלים של מכבי ת"א לעבור לשורותיה. כל זמן שמדובר היה במועדון בעל תקציב הנע סביב שלושה מיליון דולר, הנשק העיקרי של ראשיו היה בדמות נימוקים אידיאולוגיים בסגנון "לקחת אליפות ממכבי זה הרבה יותר מתוק". אלה, על פי רוב, לא ממש דגדגו את דורון ג'מצ'י, נדב הנפלד, גור שלף - כולם קיבלו הצעות ממלחה.

גם כאשר כבר נעשה מאמץ מיוחד, כמו לפני שנתיים, כשקבוצת משקיעים מיוחדת התגייסה לצידו של דני קליין כדי להציע לטל בורשטיין 1.2 מיליון דולר לשלוש שנים וההצעה התאדתה לאוויר. השימוש היחיד שנעשה בה היה על ידי בורשטיין במו"מ עם מכבי.

הצטרפותו של ארקדי גאידמק טרפה אמנם את הקלפים כבר בקיץ שעבר, אלא שאז התייצבה מולו מכבי מלאה, חזקה, מבוססת ובשיא תפארתה. גאידמק הבין את זה וכבר בשלהי העונה הבהיר שני דברים: "יש למכבי מאמן טוב מאוד" (ובתרגום חופשי: "ארז אדלשטיין לא מספק אותי") ו"נביא בקיץ כמה שחקנים ממכבי". ההבטחה הראשונה של גאידמק מולאה - אדלשטיין שוחרר ודן שמיר המבטיח מונה במקומו. את ההבטחה השניה גאידמק לא קיים. לזכותו ייאמר שהוא הכריז כבר לפני יותר מחודש שאינו מתכוון להתערב בנעשה במועדון, אלא רק להזרים מזומנים.

מה קורה שם?

"אני בא לירושלים כדי לקחת אליפות. אני יודע שלמכבי יש בעיות הקיץ וזו ההזדמנות שלנו", צוטט לפני כמה ימים הרכש החדש של ירושלים, יוריצה גולמאץ. ייתכן שהקרואטי-סלובני החביב הבין את מה שבהנהלת המועדון טרם הפנימו? בזמן שמכבי מאבדת שכבה אחרי שכבה, נראה שבמלחה לא מצליחים לשלב להילוך גבוה וללחוץ חזק יותר על דוושת הרכש. הזדמנות הפז לנצל את חילופי המשמרות ביד אליהו ולזכות בתואר מקומי נראית, נכון לעכשיו, כלא ממומשת.

השמועות מדברות על כך שירושלים אינה עשירה כפי שהיא מציגה את עצמה. "אין להם ממש כסף", אומר בכיר בענף, "ארקדי לא נותן יותר מדי העונה והם פשוט לא אומרים את זה". גאידמק מכחיש, ומבהיר חד משמעית: "נתתי לירושלים חמישה מיליון דולר לעונה הקרובה. מעבר לזה, אין לי מושג מה קורה שם".

אז באמת, מה קורה שם? בירושלים מבהירים חד משמעית שהקבוצה פנתה לכל שחקן פנוי רלוונטי, ובכלל זה גם טל בורשטיין ודייויד בלות'נטאל, אולי שני הישראלים הטובים ביותר כיום. "הכסף הוא לא פקטור אצלנו, לא היה שום שחקן שלא פנינו אליו בקיץ הזה כי הוא יקר מדי", אומר גורם בקבוצה, "פנינו לבורשטיין, אבל הוא לא רצה לבוא. גם את בלות'נטאל רצינו והוא סירב, כי זו הפועל ירושלים. הוא עדיין חולם על ה-NBA, הוא רוצה לשחק ביורוליג, בבימה הכי מרכזית. דווקא היינו יכולים להתמודד עם הדרישות הכספיות שלו". בינתיים חתם בלות'נטאל בקלימאמיו בולוניה, סגנית אלופת איטליה.

כסף כבר לא מספיק

בירושלים מתלוננים על כך שהכסף, בעצם, אינו מספיק בתור פיתוי להחתמת שחקנים, והעובדה שהקבוצה משחקת ביול"ב קאפ ולא ביורוליג משחקת גם היא תפקיד משמעותי. תקציב הקבוצה, כך אומרים במלחה, עשוי להגיע בעונה הקרובה לסביבות שבעה מיליון דולר, כשחמישה מהם, כאמור, מגיעים מגאידמק. כרגע חתומים בירושלים ארבעה זרים, שעולים כמעט שני מיליון דולר המתחלקים כך: מריו אוסטין ישתכר מעל 800 אלף דולר, תמאר סליי וגולמאץ יקבלו 400 אלף כל אחד וטימי באוארס ישלשל לכיסו כ-200 אלף דולר.

"לא תמיד צריך לשפוך יותר מדי כסף", אומר הגורם בקבוצה, "מה גם שהישראלים יכולים להסתכל על הזרים שמקבלים הרבה יותר מהם, וזה לא עושה להם טוב".

בגזרת הישראלים ירושלים כבר בנויה, כשייתכן ששחקן גבוה נוסף יצטרף בקרוב כשחקן משלים - דיון תומאס ועמית תמיר על הכוונת. הישראלים הבכירים של הקבוצה הם ארז מרקוביץ', מתן נאור, מאיר טפירו ודרור חג'ג'. האחרון, שהגיע מא.א.ק. אתונה, מהווה את השינוי המשמעותי של הקיץ ומהווה שדרוג ביחס לגיא קנטור, שאייש את אותה המשבצת בעונה שעברה. העונה התעקש שמיר, ובצדק, להביא מחליף ראוי לעמדה מספר 1, במיוחד לאור החוק הרוסי.

הנפגע העיקרי מכך הוא מאיר טפירו. קפטן הנבחרת הפצוע שיחק דקות רבות בעונה שעברה - למרות שעלה מהספסל - מכיוון שלמעשה שימש מחליפם של רוג'ר מייסון והוראס ג'נקינס יחדיו. במציאות שבה חג'ג' בקבוצה, טפירו צופה פיחות במעמדו ומתחיל להסס. "אם מאיר יקבל הצעה גבוהה יותר מאירופה, הוא ישקול לעזוב את ירושלים", מבהיר מקורב לשחקן.

גורמים שונים סביב הקבוצה יודעים לספר שהגארד כבר התחיל לחפש לעצמו קבוצה אחרת ביבשת, וש"גם בעונה שעברה הוא לא היה ממש מרוצה". לטפירו יש חוזה לעונה הקרובה במלחה, ובקבוצה טוענים שלא קיים סעיף המאפשר לו להשתחרר לאירופה. עוזר המאמן ששר מרגיע: "אני מדבר עם מאיר באופן קבוע, הכל שטויות, הוא רוצה לשחק בירושלים בעונה הבאה".

ירושלים עדיין מחפשת רכז אמריקאי שישלים את מכסת הזרים, אחד ש"יכול לקלוע, למסור, לחדור ולהריץ מתפרצות", לדברי עוזר המאמן, דניאל ששר. בקבוצה טוענים שלמאמן שמיר אין כל הגבלה תקציבית בחיפוש אחר הרכז, אבל מבהירים שלא ימהרו להוציא סכומי עתק סתם כך.

יודע מה טוב

שדרוג נוסף מגיע מכיוון הקו הקדמי. גולמאץ (2.09 מטר, גיל 29), קרואטי המחזיק גם בדרכון סלובני, הוא שותפם החדש של אוסטין ומרקוביץ' לפרונט ליין של ירושלים. השתלשלות הקריירה שלו מעידה כיצד עובדים הדברים בכדורסל האקס יוגוסלבי: הפורוורד המוכשר שיחק בקבוצת סלובאן הקרואטית הקטנה, עד שיום אחד גילה אותו מאמנה הותיק של אולימפיה לובליאנה הסלובנית, זאמגו סגאדין, שידוע בעבודתו היסודית עם הצעירים. הספיקה לו פעם אחת בה צפה בטאלנט על פרקט כדי להביא אותו ללובליאנה ולסדר לו דרכון סלובני. "הוא היה אז בן 16 בערך", משחזר סגאדין, "מאוד מוכשר, אבל חלש יחסית ועם יד בינונית מבחוץ".

גולמאץ שיחק במחלקת הנוער של לובליאנה, עד שעלה לקבוצה הבוגרת ב-99'. במועדון עזרו לפורוורד לעבות את השרירים, אם כי גם היום הוא רזה יחסית. הפיצוי מגיע בדמות קליעה טובה מבחוץ. "הוא לא ידע לקלוע שלשות לפני כן", מספר סאגדין, "אבל עכשיו הוא קלעי שלשות מצוין יחסית לגובהו. ליוריצה יש משחק פוסט אפ טוב, אבל הוא מעדיף לשחק עם הפנים לסל. הוא שחקן הגנה לא רע ויכול לשמור גם על סנטרים ועל שחקנים קטנים ממנו. הוא מאוד מהיר ובעל קואורדינציה גבוהה יחסית לגובה שלו".

בשנת 2002 החליט גולמאץ לעזוב את החמה בלובליאנה ונענה להצעה של אפס פילזן מהיורוליג. אחרי עונה אחת בלבד שב הקרואטי למולדתו ושיחק במדי ציבונה זאגרב. עונה לאחר מכן חתם באוראל גרייט הרוסית, שם שיחק בשנתיים האחרונות. בעונה שעברה עשה זאת תחת המאמן שרון דרוקר ועוזרו מתן חרוש, כיום עוזר המאמן בירושלים שגם המליץ עליו. הוא העמיד שורה סטטיסטית נאה של 13.3 נקודות ב-59 אחוז ל-2 וב-71 אחוז ל-3, 5.4 ריבאונדים ו-3.7 אסיסטים למשחק.

החתמתו של גולמאץ מעידה ששמיר הולך על קו של קבוצה נטולת סנטר טבעי, עם שני פורוורדים מהירים שיכולים לקלוע מבחוץ, גולמאץ ואוסטין. מרקוביץ' הוא למעשה הסנטר היחיד בסגל. סאגדין אוהב את הקו הזה: "זו המגמה היום באירופה, לשחק עם שני מספרי 4. זה אומר משחק מהיר מאוד עם הרבה שחקנים שיכולים לעשות נקודות במתפרצות ובהתקפות מעבר. אני יודע מה מעניין אותם בירושלים ואני יכול להגיד לך שאוסטין וגולמאץ זה בהחלט קו קדמי שיכול להתמודד טוב מאוד עם הגבוהים של מכבי". וזה אכן מה שמעניין את ירושלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully