וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דן בעניינים

רועי פרקש, כל העיר

14.7.2006 / 15:30

למרות גילו הצעיר, קשה למצוא בארץ מאמן מעודכן ומקצועי יותר מדן שמיר. האם זה יסייע לו לשרוד את סיר הלחץ הירושלמי?

סביר מאוד להניח שלאחר הפיטורים הלא נעימים בשבוע שעבר, ספג ארז אדלשטיין מהלומה כפולה כשהתברר לו שדן שמיר הוא האיש שיחליף אותו. מערכת יחסים שנרקמה בין השניים כאשר אדלשטיין אימן את הפועל לפני כמה שנים ושמיר היה עוזרו התפוצצה בו ברגע ששמיר קיבל את הצעתו של פיני גרשון ומכבי תל-אביב, ובזאת ויתר על האופציה לחבור לאדלשטיין מחדש בהפועל תל-אביב. נציגי ערוץ הספורט (וביניהם אדלשטיין) מתחו ביקורת קשה על שמיר כאשר מסר לפני שנתיים קלטות של עירוני נהריה לבי.סי. קייב לפני משחק מכריע בין השתיים. שמיר הגיב בזמנו בכעס על הביקורת. "אני מתקשר לחברים שלי באירופה לפני משחקים של מכבי", הסביר שמיר, "ומדבר עם פאסקוואלי, למשל לפני משחק מול בולוניה, והוא עוזר לי בכל מה שהוא מסוגל. ואז כשמגיע התור שלי לעזור לו, אז אני אמור לסרב בגלל שהוא משחק נגד נהריה?".

למרות הביקורת שהופנתה נגדו מצדו של אדלשטיין, שמיר לא היסס, וכאשר יכל לעזור לו ולסדר לו השתלמות מאמנים בבנטון טרויזו, הוא עשה זאת. אבל מקורבים לשמיר מספרים שאת התקופה בבנטון העביר אדלשטיין בלהוציא שם רע לעוזר המאמן הצעיר של מכבי. הידידות וההערכה ההדדית הפכה לשנאה תהומית.


נוח לבריות

דן שמיר החל את דרכו בכדורסל דווקא במכבי ירושלים, שם שיחק כמה שנים כרכז. במהרה הוא הבין שאת ייעודו לא ימצא על המגרש, וכבר בגיל 17 מצא את עצמו מאמן במחלקת הנוער של הפועל. בהמשך בחר לנסוע להשתלמות של שנה אצל המאמן האגדי ריק פיטינו. עונתו המוצלחת ביותר היתה 1998/9, כאשר לקח עם קבוצת הנערים של הפועל אליפות. במהלך עונת 2000/1 שמיר קיבל את ההזדמנות והועלה אל קבוצת הבוגרים על ידי יורם חרוש. אחרי שלוש שנים כעוזר מאמן בהפועל תחת חרוש, אדלשטיין וגדי קידר קיבל שמיר הצעה שלא היה יכול לסרב לה. כשפיני גרשון ומכבי מציעים, כולם בכדורסל הישראלי מתייצבים.

אז מהי בעצם הדרך שעשה שמיר כדי לזכות בתפקיד הנחשק? האם מי שתיפקד בכל קריירת האימון שלו רק כעוזר מספיק מנוסה כדי להיכנס לסיר הלחץ של מלחה? לפי כל הגורמים האפשריים, שמיר הוא בחירה מצוינת. זה נכון שאין לו ניסיון כמאמן ראשי, אך השנים הרבות שבילה בחברתם של טובי המאמנים בארץ הקנו לו ידע רב.

לגור שלף, ששיחק שנתיים תחת שמיר במכבי, אין בכלל ספק: "אמנם הוא מאמן צעיר, אבל יש לו כבר המון ניסיון. יש לו ידע מאוד גדול, כל מה שנשאר לו בעצם לעשות זה להוכיח את עצמו בתור מאמן. יש הרבה דברים שאנשים לא ראו ולא יודעים. אם הוא לא מרוצה ממשהו, אז הוא יודע היטב לנער את כל המערכת, והוא עושה את זה לא פחות טוב מכל אחד אחר. יש לו את יכולת ההרתעה, ואני רק מקווה שבתור מאמן זה יבוא לידי ביטוי כמו שזה הגיע כשהוא היה עוזר מאמן. הוא אולי נראה בחור שברירי, אבל אל תתנו לזה להטעות אתכם, כשצריך הוא יודע גם לצעוק. יתרון נוסף שאותו אמנם כולם מכירים הוא החריצות, הבנאדם לא נח לרגע, המוח שלו חושב כל הזמן כדורסל. אלו יתרונות שתמיד היו לו, אבל התקופה עם דייוויד בלאט חידדה אותם".

חברים קרובים ואנשים שעבדו צמוד אליו מדגישים את המקצוענות, אומרים שהוא אחד שלוקח את העבודה מאוד ברצינות. אין סיכוי שהוא ייתקל בשאלת כדורסל שהוא לא יודע את התשובה עליה, הוא תמיד בקיא, חרוץ ומוכן. גורמים שונים במכבי ביקשו להדגיש דווקא את הפן האנושי. "הוא בנאדם נוח שמבין את הסביבה שהוא נמצא בה ומשתלב בה היטב", אמר אחד מהם. "הוא ידע לעבוד גם עם דייוויד וגם עם פיני, שהם שני אנשים שונים בתכלית, ועובדה שהוא הצליח היטב עם שניהם".

על התקרית היחידה שמעיבה על הקריירה שלו הבהיר אותו גורם: "פאסקאולי הוא חבר מאוד טוב שלו, ובאותו זמן הוא היה מאמן בי.סי. קייב, ודן העביר לו קצת אינפורמציה על נהריה. לא היה שום דבר מעבר לזה, ואין בכך שום דבר פסול. הוא לויאלי ברמה בלתי רגילה למערכת שבה הוא נמצא, וכל מעשיו נובעים אך ורק משיקולים מקצועיים".

בלאט מסכם את העניין המקצועי: "אני ודן חברים טובים מאז שעבדנו יחד. אנחנו בקשר מאוד-מאוד קרוב. אני חושב שירושלים עשו החלטה נהדרת. הוא מאמן יוצא מן הכלל, יש לו חזון ויש לו רעיונות ייחודיים. אילו? אני בטוח שכולם יראו אותם מיד בהתחלה".


כתפיים רחבות

אחת הבעיות העיקריות ששמיר יצטרך להתמודד איתה במלחה היא פיטורי המאמנים התכופים והלחץ הגדול על המערכת בכל רגע נתון. האם כתפיו הצנומות יוכלו לשאת את המתח הזה? איש אינו יכול להבטיח זאת, בעיקר כשכולם הולכים אחורה ובודקים את רשימת המפוטרים של השנים האחרונות. "אם לא היה מדובר על ירושלים, הייתי מבטיח שהוא יצליח", הבהיר שלף. "לא זכור לי שבשנים האחרונות איזשהו מאמן בכיר או זוטר הצליח שם, בסיר לחץ הזה. כביכול יש שם כל התנאים להצליח, אבל העובדות מדברות בזכות עצמן. יהיה לו קשה, יש לחצים מצד ההנהלה, מצד הקהל וגם מצד השחקנים, אבל אני בהחלט יכול לקוות שהוא יצליח. לדעתי העובדה שהוא ירושלמי תשחק לטובתו, אבל עם עובדות לא מתווכחים, וכל המאמנים שהיו שם הפסיקו באמצע עונה או סיימו את העונה והלכו".

ארז כץ, ששיחק תחתיו בהפועל, חושב שהלחץ לא ישפיע. "צריך להסתכל איפה הוא כבר היה, כלומר, הוא כבר היה שנתיים בהפועל, אחד מסירי הלחץ הכי גדולים. לאחר מכן הלך והתמודד עם סיר הלחץ של מכבי. בשני המקרים הוא יצא מאוד מוערך, ואני חושב שזו עדות מספקת ליכולתו. אני משוכנע שגם בתור מאמן ראשי הוא יעשה עבודה טובה, זה היה רעיון מצוין מצד הנהלת הפועל להחתימו. הוא אחד המקצוענים הגדולים שפגשתי בתור מאמן, הוא שייך לדור המאמנים הצעיר שחי ונושם כדורסל מכל הכיוונים, אם זה ניתוחי מחשב או למידה מטעויות. הוא מאוד יסודי, ואני חושב שהרזומה שלו מדבר בפני עצמו. אם הוא הצליח בכל קבוצה שהיה בה והתקדם הלאה כי המערכת חשבה שהוא טוב וחשוב, אז זה אומר עליו הרבה מאוד".

בלאט, להבדיל מכץ, חושב שהמערכת במלחה צריכה להתגייס ולסייע כמה שאפשר. "אם ייתנו לו לעבוד וייתנו לו את התמיכה הדרושה, אין לי ספק שהוא יצליח", הסביר בלאט. "אני מודע לעד כמה קשה המשרה של ההד-קואץ' בירושלים, וזו בהחלט עובדה שבשנים האחרונות ירושלים היא מקום קשה עבור המאמנים. אני זוכר ששיחקתי אצל יורם חרוש בירושלים, והיתה לו דווקא תקופה לא רעה, אבל מאז אף מאמן לא הצליח לשרוד שם. זה מצביע על בעיה שכנראה לא קשורה אך ורק למאמנים".

אחת הסברות שעלו בשבוע האחרון היו שהפועל הביאה את דן שמיר גם כדי לסגור סוג של מעגל, אבל גם כי הבאתו היא סוג של פגיעה במכבי. עיתון "ארץ" ציטט גורם במכבי שטען כי "הפועל פגעה למכבי בבטן הרכה".

למרות הדברים הללו יש מקורבים למכבי שטוענים בתוקף ששמיר לא היה עושה את המעבר בלי לקבל אישור משמעון מזרחי ומוני פנאן. מערכת היחסים שם היא טובה מכדי להתקלקל, מה גם שבמכבי בהחלט רואים בשמיר מועמד פוטנציאלי לאימון הקבוצה בעתיד הקרוב.

בלאט מסרב להאמין שבכדורסל המקצועני מישהו היה מעלה על דעתו להחתים מאמן רק כדי לנקום. "אני לא יודע, אני לא מאמין שהחתימו אותו על רקע של נקמה. זאת החלטה יותר מדי חשובה, אני לא חושב שזה מה שנעשה. לדעתי דן עשה עבודה נפלאה במכבי, והיה לו חלק גדול בהצלחות. אני בטוח שירושלים גם זוכרים עד כמה הוא היה טוב כשהוא היה שם, והם מאוד מעריכים אותו. בגלל זה ההחלטה להחזיר אותו בתור מאמן. אני חושב שההנהלה עשתה פה צעד מאוד נבון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully