וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוסם ללא שפנים

חמי אוזן היה במשחק של ברזיל מול גאנה וניסה להבין למה רונאלדיניו משחק כל כך טוב בבארסה וכל כך בינוני במדי הנבחרת

בשיחה דיסקרטית בארבע עיניים עם כתב ברזילאי בכיר, זרק רונאלדיניו עצם לכל מי שמחפש במונדיאל הזה את קשר בארסה המופלא, את הכדורגלן הכי טוב ביקום בשנתיים האחרונות, את מי שברגעים מסוימים העיר את הזיכרונות של דייגו הגדול. דווקא כאן בגרמניה, רגע לפני שמינית הגמר מול גאנה, דיבר רונאלדיניו פתאום עם הכתב על העונג שהוא חש כאשר הוא משחק עם משפחתו הקבועה, משפחת ברצלונה.

לא שאותו עיתונאי, שמיודד עם הקוסם, היה צריך את קצה החוט הזה כדי לפענח בעצמו את חידת רונאלדיניו במונדיאל הזה. כמו כל הקולגות שלו, הוא שמע את רונאלדיניו אומר לכתבים הברזילאים כי "בנבחרת הוא משחק בעמדה שונה מזו בברצלונה". רונאלדיניו תיבל את המשפט הזה בחיוך הידוע שלו, והוסיף כי "אין לו בעיה ושהוא חלק מקבוצה", אבל מומלץ לקחת את הדיפלומטיות הזאת בערבון מוגבל. הפער האידיאולוגי והטקטי בין שתי הקבוצות בהן רונאלדיניו משחק, עלול להוסיף טעם חמוץ מעט לעונה המתוקה בקריירה של אלוף אירופה, שרצה לגמור כאלוף עולם. תואר שני הוא אפשרות בהחלט מתקבלת על הדעת, אבל איש לא חלם שרונאלדיניו ינגן כינור שני או שלישי בדרך אליו.

עוד שחקן עבור פריירה

אז מהו באמת אותו הבדל בין רונאלדיניו העצום של לפני חודשיים, לשחקן האנמי שראינו מול גאנה ובחלק ניכר מכל ממשחקי ברזיל בגרמניה 2006? קודם כל העמדה, יאמר לכם כל פרשן וכתב ברזילאי, אבל לא רק. בבארסה משחק רונאלדיניו בעיקר בכנף שמאל, חצי קשר-חצי חלוץ, ונהנה משטח מחיה קריטי עבור להטוטן מסוגו, בעוד פריירה מתפקד אותו בעיקר במרכז המגרש, עם נטייה מבוטלת שמאלה. שם צריך רונאלדיניו להתגבר על שניים ושלושה גרזנים יריבים, שלא נאלצים לרדוף אחריו לאגף, אלא פוגשים אותו ממש בפתח ביתם. בין כוונות, קוראים לזה חי"רניקים. בבארסה, רואה רונאלדיניו החופשי יותר מדי דקה תנועה מהירה ובלתי פוסקת של סמואל אטו, לודביק ג'ולי, הנריק לארסון וליאו מסי, בעוד בברזיל הוא צופה בהילוכם האיטי והסטאטי של רונאלדו ואדריאנו, "מגדלי התאומים", כפי שמכנים אותם הכתבים של נבחרת הסלסאו.

אבל אלה רק הסימפטומים לבעיה העמוקה יותר: רונאלדיניו הוא עוד שחקן עבור פריירה, אחד מתוך 11, לעומת הפירמידה הסימטרית והמאוזנת של ברצלונה שעובדת בעיקר בשבילו, ומאפשרת לשחקן הטוב בעולם להזין את הסובבים אותו ולהפוך אותם לכמעט מושלמים. בקאמפ נואו יש לו את דקו, שמנהל את המשחק ומושך אותו לכיוונו, תפקיד שמוטל בטעות על רונאלדיניו בברזיל. וכשרונאלדיניו עסוק יותר מדי בניהול המשחק ולא בהברקות, הוא גם נראה טיפה אפור יותר, במיוחד ליד קאקה, שנהנה מהמרחבים באגף ימין. הכתבים הברזילאים דורשים את ז'וניניו בהרכב, שינהל את המשחק ויניח לרונאלדיניו לשוב לתפקיד הקוסם. בינתיים, פריירה לא נענה.

לפני המשחק הסביר שלו מול יפן, הכתבים ביקשו מפריירה שיפתור להם את החידה. המאמן שלח רמז אחד לתשובה כשטען כי "יש לו עוד 10 שחקנים חוץ מרונאלדיניו", אבל התעקש כי הוא נותן לקוסם "יד חופשית במגרש, לשחק איפה שהוא רוצה". באופן לא מפתיע, מעט מאוד ממעריצי רונאלדיניו מאמינים לו, במיוחד כשהם שמעו על המשימות ההגנתיות החלקיות שרונאלדיניו מחויב לבצע מתוקף תפקידו החדש, משימות שהוא כמעט לא ממלא בברצלונה. שם, כאמור, עובדים קודם כל בשבילו, בשביל להוציא לפועל את מלוא חופן הכישרון שאלוהים נתן לו – שונה בתכלית ממה שקורה בברזיל. כמה קשה לכתוב את זה, אבל בברזיל רונאלדיניו הוא עוד שחקן טוב ויופיו לא בולט כשחלק מהנוף שלך כולל את קאקה, רונאלדו ואדריאנו. באופן זמני בלבד, יש לקוות.

לא נותן דרור לדימיון

מומחי רונאלדיניו כאן בגרמניה, שמקפידים לציין שהוא מעולם לא שחזר את הקסמים שלו בבארסה עם החולצה הצהובה, מבקשים לציין את הפיכתו לאייקון הכדורגל הגדול בעולם כסיבה נוספת למשבר. הדבר לא מתבטא חלילה בעייפות פיזית או מנטלית, אלא בחשש שלו לעשות טעויות. הקשר היומרני של בארסה, גם מתוקף תפקידו המוזר במערך של פריירה, משחק ביתר אחריות ופשוט מדי ולא נותן דרור לדמיון שלו. מול גאנה, אחרי שז'וניניו נכנס ולקח ממנו את רוב ניהול המשחק, רונאלדיניו ניסה לשלוף את השפנים שלו, אבל הכובע היה כבר קצת מרופט.

רונאלדיניו מודע לשאלות, לתמיהות, ולא מתבייש להודות בכישלונו היחסי. הוא משקיע יותר באימונים, עובד שעות נוספות על הבעיטות החופשיות שלו, אבל מתחת לחיוך הכי אופטימי בעולם מתחילות להתגלות הבעות פנים שלא היינו רגילים אליהן, כמו המבט העצבני במיוחד אחרי שקאפו חדר למרכז הרחבה של גאנה ובעט לשער, במקום למסור לו מול שער ריק. קשה להישאר אדיש כשמזכירים לך שוב ושוב שהצגה האחרונה שלך במדי הנבחרת הייתה מול ארגנטינה בגמר גביע הקונפדרציות, ולוחשים על אוזנך שוב ושוב שבמשחק ההוא היה לך הרבה יותר קל, שרוביניו התזזיתי לא הפסיק אז לעשות תנועה כדי לקבל ממך את הכדורים, שהכניעו את "לה ליגה" ואת ליגת האלופות. רונאלדיניו חלם להיות אלוף עולם בפעם השנייה, אבל לא ככה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully