וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדשא של ווימבלדון ירוק פחות

25.6.2006 / 7:32

מזה שבברלין, פנקפורט ודורטמונד, אבל מציע אלטרנטיבה נהדרת לאלה שמאסו במונדיאל, או שסתם מחפשים איך להעביר את הזמן

גם האנגלים עצמם מתקשים להבין איך מארגני טורניר ווימבלדון ואנשי ה-ATP לא הצליחו להזיז את הטורניר בשבועיים השנה. את הרולאן גארוס שקדם לו, עוד איכשהו הצילו, אבל טורניר הגראנד סלאם השלישי השנה, נופל בדיוק על השבועיים המכריעים של גביע העולם בגרמניה, כאשר משחק הגמר לגברים יתקיים במקביל למשחק הגמר באיצטדיון האולימפי בברלין.

במקרה הזה, האנגלים יוכלו אולי להתנחם בקהל האמריקאי והרוסי. הראשונים לא ממש מתעניינים בענף הפופולארי בעולם ומאמינים שההגשות החזקות של הנציג הבכיר שלהם, אנדי רודיק, יובילו אותו רחוק. הרוסים, שבכלל לא הצליחו לשלוח נבחרת למונדיאל השנה, הולכים עם הפייבוריטית הגדולה של סוכנויות ההימורים, האלופה לשעבר מריה שראפובה.

בין לבין, ינשרו עוד כמה נבחרות מהמונדיאל ומארגני ווימבלדון מקווים שתהיה התאמה בינן לבין הטניסאים שישארו בטורניר. לארגנטינאים למשל, לא צפויים יותר מדי נציגים בשלבים המתקדמים באנגליה, כך שאין שום בעיה שנבחרת הכדורגל שלהם תלך רחוק בגרמניה.

מהחימר לדשא: לא יכול להיות מעבר מסובך יותר

אין כמעט טניסאים שאוהבים לשחק על הדשא. בניגוד לחימר, עליו חלק גדול מהם גדל, הדשא נחשב לאילוץ עבור רובם, מלבד כמה אנגלים ואוסטרלים. הסיבה שעוד משחקים על הדשא קשורה בעיקר למסורת. ככה התחילו עם המשחק הזה באנגליה וככה התנהלו מלבד ווימבלדון גם טורנירי הגראנד סלאם בניו יורק (עד 1974) ובמלבורן (עד 1988).

משטח הדשא הוא המהיר ביותר בסבב המקצועני. המגרשים מורכבים מדשא שנדחס על אדמה מאוד קשה בדומה למגרשי הגולף. כל זה יוצר תוצאה שונה לגמרי ממשטחי החימר שהורגלנו אליהם בחודשים האחרונים: על הדשא, אנחנו רואים בדרך כלל נקודות קצרות מאוד, כאשר חבטת ההגשה משחקת תפקיד מרכזי. הכדורים קופצים הרבה יותר נמוך ומאלצים את הטניסאים להפעיל שרירים אחרים לגמרי מאלה שהופעלו על החימר. כל זה, אגב, גורם ללא מעט פציעות במפשעה אצל כאלה שפחות מתורגלים על הדשא.

הטניסאים שמצטיינים על מגרשי הדשא הם אלה שמכונים שחקני ה"סרב אנד ואלי", כלומר, אלה שמגישים ומתכוננים מייד לחבטת ווינר תוך כדי שהם מתקדמים לכיוון הרשת. היתרון שלהם בא בצורת חבטת ההגשה, שבדרך כלל היא מספיק חזקה בכדי שהיריב יענה בחבטת הגנה ולא יתקוף ישר. בצורה הזאת, הם כבר יוזמים את המהלך ההתקפי הבא, שהוא בדרך כלל עליה לרשת וחבטת ווינר. בניגוד לביטוי "מומחה חימר" אי אפשר להשתמש יותר מדי בביטוי "מומחה דשא" מכיוון שאין יותר מדי שחקנים כאלה. ובכל זאת: ג'ון מקנרו, בוריס בקר, פאט קאש, סטפן אדברג, פיט סמפראס גוראן איבניסביץ' ואיבו קרלוביץ'.

ההבדל בין החימר לדשא בא פחות לידי ביטוי במשחקן של הנשים, שמן הסתם, חובטות פחות חזק בהגשה. בעבר, גם מומחיות חימר כמו גבריאלה סבאטיני, ארנצ'ה סאנצ'ז ויקאריו וקונצ'יטה מרטינז מצאו את מקומן בווימבלדון.

פדרר הולך על תואר רביעי

השוויצרי המדורג 1 בעולם נכשל במשימה האחרונה שלו, שהייתה לזכות לראשונה ברולאן גארוס ולהחזיק בארבעה תוארי גראנד סלאם בו זמנית, לראשונה מאז עשה זאת רוד לייבר ב-1969. עכשיו עומדים בפני פדרר שני שיאים שהוא מתכוון לשבור ובשניהם מעורב ביורן בורג. הראשון, שיא הניצחונות הרצופים על הדשא (41) של השבדי, אותו פדרר כבר הישווה בטורניר בהאלה. השני, תואר רביעי ברציפות בווימבלדון.

השניים היחידים שעשו את זה בעידן המקצועני הם בורג ופיט סמפראס. היו כאלה שטענו כי מצבו של פדרר הידרדר בטורניר האחרון בהאלה, למרות שהוא זכה בו בפעם הרביעית ברציפות. בכל זאת, כל כך הרבה שוברי שויוון, שלושה משחקים קשים ביותר ואחד במיוחד, בו הציל חמש נקודות משחק מאוליבייה רוכוס, גורמים לחלקנו להיות ספקנים לגביו הפעם. בכל מקרה, הזכייה הזאת עזרה מאוד לשוויצרי שאמר: "עכשיו, כשאני אגיע לווימבלדון, אנשים ישאלו אותי על האלה ולא על פאריז. זה מאוד עוזר לי מבחינה מנטלית והיה משתלם מאוד. זה מאוד קשה לפתוח את טורניר ווימבלדון. יש בזה אמנם הרבה יוקרה, אבל במקביל גם הרבה לחץ".

הדשא מזכיר ליואיט את הימים הטובים

אי אפשר להגיד שהוא לא נמצא בכושר טוב, אבל הסטטיסטיקה של לייטון יואיט מול רוז'ה פדרר אכזרית. הוא הפסיד לשוויצרי בתשעת המפגשים האחרונים בינהם, כולל בחצי הגמר בשנה שעברה וברבע הגמר ב-2004. "אף אחד לא הצליח לעשות את זה בשלוש השנים האחרונות וגם לא להתקרב לניצחון מולו", אמר יואיט והוסיף: "כדי לנצח אותו, צריך לקוות ליום מושלם ולהתכונן למשחק של חמש מערכות".

אלוף ווימבלדון ב-2002 מדורג השנה שישי בטורניר. הביטחון של יואיט חזר אליו אחרי הזכייה בטורניר קווינס, שם הוא השלים תואר רביעי. כדי לרכך קצת את האווירה לקראת הטורניר, יואיט דאג לנצל את הימים האחרונים כדי לעשות סולחה עם ראשי ה-ATP (הסבב המקצועני) עמם היה בנתק מאז 2002, על רקע ראיון טלוויזיוני אליו לא התייצב. האוסטרלי נקנס בזמנו על ידי ה-ATP ב-105 אלף דולר.

שבוע לפני ווימבלדון, הוא נראה מצויין בטורניר קווינס ואמר לאחר הניצחון בגמר על ג'יימס בלייק: "זה הטניס הטוב ביותר שהצגתי הרבה זמן. זה דומה לטניס שהצגתי כשזכיתי בווימבלדון ב-2002".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

רודיק ושראפובה: כוכבים של גראנד סלאם אחד?

היא הפתיעה את עולם הטניס כשזכתה לפני שנתיים בטורניר ווימבלדון בגיל 17 בלבד. היא המשיכה להפתיע כשטיפסה למקום הראשון בדירוג העולמי. היא הוסיפה עוד 10 תארים בסבב המקצועני לנשים, אבל אולי התפתתה בדרך לכסף הגדול שהציע לה עולם הפרסום. כשאומרים היום "מריה שראפובה", האסוציאציות שעולות לאו דווקא קשורות לווימבלדון, רולאן גארוס או גביע הפדרציה. הן יותר בכיוון של קאנון, מוטורולה, קולגייט, פלמוליב, לאנד רובר, טאג הוייר והרשימה עוד ארוכה. הטניסאית הרוסיה שהשתקעה בארה"ב הפכה למפעל לייצור מזומנים והיא בדרך להפוך לספורטאית העשירה בכל הזמנים. רק בשנה שעברה היא הרוויחה סכום של 19 מיליון דולר.

יהיו כאלה שיגידו שהכסף יהרוס את הקריירה המקצועית של שראפובה, בדיוק כמו שקרה לאנה קורניקובה, אבל צריך לזכור כמה דברים חשובים. בניגוד לקורניקובה, הסופר מודל של הטניס היא קודם כל שחקנית. אמנם צווחנית, אבל שחקנית. היא עברה אצל המאמנים הגדולים בארה"ב, כמו ניק בוליטיירי, רוברט לנדסורפ ומייקל ג'ויס. בנוסף, היא קיבלה את התמיכה הנכונה מאבא שלה ומעל הכל, יש לה נתונים מעולים והיא הרבה יותר טובה.

כל שנותר לה עכשיו הוא להוכיח שהיא ראוייה להישאר בצמרת העולמית. כמו שזה יעשה לה טוב, זה יעשה טוב לסבב הנשים, שראשיו יעדיפו אותה בצמרת הדירוג על פני אמילי מורסמו. אין מה לעשות, זו המציאות. הרקורד המרשים של על הדשא אגב, מציב אותה כפייבוריטית לזכייה בקרב כל סוכנויות ההימורים באנגליה.

כמו שראפובה, גם אנדי רודיק הוא סוג של ילד פלא, שניבאו לו גדולות ובינתיים הוא הצליח להגשים רק חלק קטן מהציפיות. הוא מחזיק בתואר גראנד סלאם אחד, הפלאשינג מדו מלפני שלוש שנים ועדיין לא הצליח לעשות את זה בווימבלדון, למרות שהוא המגיש העוצמתי ביותר בעולם (שיאן העולם עם הגשה של 250 קמ"ש). רודיק הגיע פעמיים לגמר הטורניר היוקרתי והפסיד שם לפדרר.

בטורניר הנוכחי, הוא זכה להיות המדורג השלישי למרות שרבים טוענים שזה לא ממש הגיע לו. ההישג הגדול האחרון שלו היה לפני כמעט שנה, כשניצח בחצי גמר טורניר המאסטרס בסינסינטי את לייטון יואיט. מאז, האמריקאי דורך במקום, נפצע לעיתים תכופות (פרש בסיבוב הראשון ברולאן גארוס), ומייצג יותר מכולם את הדעיכה של הטניס האמריקאי.

אחרי תקופת החלמה קצרה, רודיק חזר לפני שבוע לטורניר קווינס, בו הוא זכה בשלוש השנים האחרונות. הוא הרשים מאוד בסיבובים הראשונים עם משחקוני הגשה בלתי ניתנים לעצירה, אבל נעצר באופן מפתיע בחצי הגמר, על ידי בן ארצו ג'יימס בלייק. בראיונות שהעניק א-רוד בסיום הטורניר, הוא הכחיש שהוא מאוכזב ודיבר על ההכנה הטובה שעשה בקווינס גם השנה. הוא דווקא טוען שהוא בכושר לא רע בכלל ויכול לעשות את זה השנה. בכל מקרה, השנה רודיק יכול לפגוש את פדרר כבר בחצי הגמר. אולי עכשיו, כשהוא נטול תואר על הדשא ופדרר (כך טוענים) יותר פגיע, ישתנה לו המזל והוא באמת יעשה את זה. התשובות: בעוד קצת יותר משבועיים.

צמד ה"גוראנים" מקווים להזכיר את איבניסביץ'

ההתעסקות הבלתי פוסקת בפדרר ונדאל, משכיחה לעיתים כמה כישרונות עצומים בסבב המקצועני. שניים מהם מגיעים מאותה מדינה, שתקציב איגוד הטניס שלה וכמות התושבים נמוכים יותר משלנו. כל זה לא מונע מאיבן ליוביצ'יץ' ומריו אנצ'יץ' לתפוס מקום מכובד בין 12 הטניסאים הראשונים בעולם. הקרואטים מעריצים את השניים, אבל עד שאחד מהם לא יזכה בטורניר גראנד סלאם, שום דבר לא ישתווה לגדול מכולם במדינה הזאת - גוראן איבניסביץ'.

אנצ'יץ', שמכונה על ידי איבניסביץ' עצמו "בייבי גוראן", היה הטניסאי האחרון שניצח את רוז'ה פדרר על הדשא. זה קרה בווימבלדון 2002, כשהקרואטי היה בן 18 בלבד. שנתיים לאחר מכן, הוא הגיע עד לחצי הגמר אבל הפסיד לאנדי רודיק. הבעיה של אנצ'יץ' היא ההתמודדות מול הלחץ. למרות כל ההישגים המרשימים, הוא זכה רק בשני טורנירים בקריירה, בשתי הפעמים בדשא של דן בוס בהולנד. "אנשים מדברים על זה, אבל זה לא ממש מטריד אותי. מבחינתי, ההתקדמות שלי לא נפסקה מאז שהפכתי למקצוען לפני חמש שנים. הביטחון שלי מתעצם ואני אוהב מאוד את הדשא בווימבלדון. האם אני יכול לזכות בתואר? בטח שכן, אולי זה יקרה הפעם".

ליוביצ'יץ', המדורג 4 בטורניר, הוא עדיין בגדר תעלומה. רק השנה הוא פרץ לתודעה של אלה שעוקבים אחרי הטניס רק ברגעים הגדולים שלו. האיש שכל כך אהב את הטורנירים הקטנים יחסית, הגיע לרבע הגמר באוסטרליה ולחצי הגמר ברולאן גארוס. בקרואטיה מתפללים שחבטות ההגשה העוצמתיות שלו והבק-הנדים הקטלניים, יובילו אותו לשבירת שיא נוסף ואולי הפעם, למשחק הגמר. "אני מאמין שעכשיו, כשאני בגיל 27, אני יודע בדיוק מה הפוטנציאל שלי ולמה אני מסוגל. אני לא מפחד מאף אחד, גם לא מפדרר. אני מאמין שאני יכול לנצח אותו בכל יום נתון".

הסיוט של נדאל

"אני רוצה להרגיש את הדשא, אבל אני מרגיש סחרחורת על
המגרש. הרגליים מתעייפות מהר מאוד, זה קשה", כך מסביר רפאל נדאל את הרומן שלו עם המשטח השנוא עליו יותר מכל ומצטרף למועדון המכובד של שונאי הדשא, שהונהג בשנות השמונים על ידי יאניק נואה. "הדשא מיועד רק לפרות", אמר אז הצרפתי, שהשתתף בווימבלדון שלוש פעמים בלבד.

מצד שני, רפאל נדאל צריך לזכור גם כמה טניסאים גדולים אחרים ששנאו את הדשא, אבל הסתדרו איתו, כמו ביורן בורג (אלוף ווימבלדון חמש פעמים), איבן לנדל (הגיע פעמיים לגמר, אם כי בכל פעם ששיחק דיברו על ה"קללה" שלו ועל כך שהוא לא מסוגל לנצח) ואנדרה אגאסי (האלוף ב-1992).

ההישג הטוב ביותר של רפאל נדאל בווימבלדון היה הסיבוב השלישי לפני שלוש שנים. שנה לאחר מכן הוא לא השתתף ובשנה שעברה הוא נשר כבר בסיבוב השני. השנה, נדאל מגיע לטורניר עם פציעה בכתף, אותה הוא סוחב ממשחק רבע הגמר מול לייטון יואיט בטורניר קווינס, בו פרש במערכה השניה. נדאל הוטס מיידית לטיפול אצל האורטופד שלו במאיורקה ובתוך תוכו רצה מאוד להישאר שם. האילוצים של הסבב המקצועני לא מאפשרים לו להפסיד את הנקודות של טורניר ווימבלדון ולמרות הרצון העז שלו וגם ההצהרות ("אני לא אזכה כאן גם השנה"), הספרדי חייב לחזור לגשם הלונדוני ופשוט לעשות את המקסימום.

הישראלים

אחרי שהגיעה עד לשמינית הגמר בטורניר הרולאן גארוס, שחר פאר תנסה לשבור את השיא האישי שלה גם בווימבלדון. בהופעה היחידה שלה בטורניר הבוגרות שם, היא הגיעה עד לסיבוב השני בשנה שעברה.

על הנייר, פאר המדורגת 20 בטורניר, אמורה לעשות את זה ואולי להגיע יותר גבוה בגלל ההגרלה הנוחה. מצד שני, יש לציין שהיא שיחקה השנה רק משחק אחד על הדשא, בסיבוב הראשון בטורניר איסטבורן והפסידה בו לנטלי דשי הצרפתיה.

יריבתה של פאר בסיבוב הראשון היא האוקראינית יוליאנה פדאק (78 בעולם). שתי הטניסאיות נפגשו פעם אחת בעבר. זה קרה בטורניר סינסינטי בשנה שעברה, אז ניצחה פאר די בקלות. אם היא תעלה לסיבוב השני, תחכה לה שם המנצחת במשחק בין בין אלני דנילידו היווניה או פנג שואי הסינית. בסיבוב השלישי פאר צפויה לפגוש את פלביה פאנטה האיטלקיה (16 בטורניר) ובשמינית הגמר את האלופה לשעבר, מריה שראפובה.

שראפובה עצמה, תפתח את הטורניר במפגש מול הנציגה השניה שלנו בטורניר, אנה סמאשנובה. המנצחת בין השתיים תתמודד מול ילנה קוסטניץ' מקרואטיה או אשלי הרקלרואד מארה"ב.

פאר וסמאשנובה ישחקו גם בטורניר הזוגות, כל אחת בנפרד. פאר ומריון ברטולי הצרפתיה, יתמודדו בסיבוב הראשון מול המדורגות 10, אלני דנילידו ואנאבל מדינה גאריגס. אנה סמאשנובה ווירג'יניה רזאנו הצרפתיה, יתמודדו מול וירג'יניה רואנו פסקאל הספרדיה ופאולה סוארז הארגנטינאית.

הנציגים הישראלים בטורניר הזוגות לגברים, אנדי רם ויוני ארליך, מקווים לשחזר את ההישג שפירסם אותם, חצי הגמר בווימבלדון לפני שלוש שנים. בסיבוב הראשון הם יתמודדו מול הצמד הצ'כי, איבו מינאר וייז'י ואנק. אולי הזכיה בנוטינגהאם תעניק להם השראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully