וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה אלופה. במתמטיקה

מטין טולאן, פרופסור לפיזיקה מאוניברסיטת דורטמונד, פיתח טבלה מתמטית שאמורה לחזות את התוצאות, ומעניקה לקלינסמן את הגביע

שיגעון הגביע העולמי בגרמניה חלחל גם למחוזות ההיגיון. מטין טולאן, למשל, פרופסור לפיזיקה, תלה בשבועות האחרונים על לוח המודעות בכניסה למשרד שלו באוניברסיטת דורטמונד, טבלה מתמטית שאמורה לחזות כל דבר במונדיאל. הטבלה היומרנית מבוססת על קצב הבקעת השערים של הנבחרות השונות ושחקניהן, כולל בליגות בהן הם משחקים. התיאוריה המתמטית שהפרופסור הכין, מבוססת על 35 אלף משחקים, לא פחות, ולכן, לגרסתו, סטיית התקן שלה אמורה להיות קטנה יחסית, למרות שכדורגל הוא לדעתו המשחק הכי קשה לחיזוי. תנו לו טורניר טניס, טולאן אומר, והוא כבר יגיד לכם מי יזכה בו.

ועכשיו לנבואות שתלויות על הלוח באוניברסיטת דורטמונד. אז ככה, גרמניה היא כנראה זאת שתניף את הגביע ב-9 ביולי בברלין, כמה מפתיע. "בממוצע, גרמניה כובשת 2.07 שערים למשחק, בעוד שברזיל 2.18", מסביר הפרופסור הגרמני. "לעומת זאת, אתה חייב לקחת בחשבון את היתרון שיש לנבחרות מארחות במונדיאלים ולהוסיף זאת למשוואה. אפילו צ'ילה, כשאירחה את מונדיאל 1962 בביתה, הגיעה למקום השלישי בגלל הסטייה הזאת שעוזרת למאחרות. גם צרפת ב-1998, אנגליה ב-1966 ומערב גרמניה ב-1974 כבשו יותר כמארחות. לפי הסטטיסטיקה שבידינו, נבחרות ביתיות כובשות שער אחד יותר בממוצע מנבחרות מתארחות. לכן, כנראה גרמניה תזכה בגביע העולמי. בעיקרון, הסיכויים לכך הם 33 אחוזים, אבל כאשר מוסיפים את ההתלהבות של הקהל הגרמני, ההסתברות עולה ל-56 אחוזים".

טולאן לא עשה זאת כדי להפוך לנביא הרשמי של גביע העולם, אלא כדי להצית את הדימיון של תלמידיו לגבי האספקטים המתמטיים של הפיזיקה. הנגישות הפופולארית לנושאים יבשים, הפכה אותו למפורסם בגרמניה. בחודש מרץ הוא הוזמן להרצות בקונגרס מכובד לפיזיקה בנערך בדרזדן. בין לבין הוא זורק רעיון נחמד לפיו "ככל שמובקעים פחות שערים במשחק, כך הסיכוי להפתעה גדול יותר". נחמד מאוד, אבל טולאן יצטרך בעוד שלושה שבועות להתייצב מול הסטודנטים שלו באוניברסיטת דורטמונד, אחרי שגמר הגביע העולמי יסתיים וכולם יידעו האם התחזית שלו תוכיח שוב שהמדע ניצח או שהטבע חזק מכל תרשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully