וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאמנים בשוק

שגיא ניר

16.6.2006 / 12:04

החורים בעמדת המאמן הראשי במכבי ת"א ובהפועל ירושלים מסחררים את הכדורסל הישראלי. כל הקבוצות, כל השמות, כל האפשרויות

בלגאן בשוק המאמנים הישראלי. סיום השושלת של פיני גרשון במכבי תל אביב, כמו גם הכישלון המהדהד של הפועל ירושלים שיחייב החלפת מאמן, הם בין הגורמים לאפקט הפרפר, שעשוי להשפיע כמעט על כל קבוצות הליגה. כל החתמה של מאמן בקבוצה אחת תשפיע על מכלול השיקולים בבחירת המאמן של קבוצה אחרת.

הכל מתחיל, בעצם, מהפרישה הכי מתוקשרת בעולם – זו של פיני גרשון מתפקיד מאמן מכבי תל אביב. אחרי שלוש שנים עם שמונה וחצי תארים, מפנה גרשון את הבמה, ומותיר את ראשי האלופה עם בעיות רבות במילוי הפאזל. שאר קבוצות הליגה נושאות את עיניהן לכיוון יד אליהו, בידיעה כי כל מהלך של האלופה עשוי, במידה זו או אחרת, להשפיע גם עליהן.

קטש וגודס כעתודה מכבית

האופציה הראשונה של האלופה היא דיוויד בלאט, שלחצה של משפחתו לשוב ארצה הוא בין היסודות המרכיבים את הקאמבק המסתמן שלו ליד אליהו. במידה שבנטון טרוויזו לא תעמיד בפני המאמן תנאי עזיבה שמכבי לא תוכל לעמוד בהם, הוא יהיה האיש של מכבי על הקווים. במקרה כזה סביר להניח שדן שמיר, שזוכה במכבי להערכה רבה ושיתף פעולה עם בלאט לפני שנתיים, ישאר בקבוצה כעוזר מאמן בכיר.

במידה שאופציית בלאט תיפול, ינסו הצהובים להשאיר בכל זאת את פיני גרשון, בגירסה ישראלית לג'נרל מנג'ר. במקרה הזה, כמה מן השמות המועמדים לעבוד תחתיו מפתיעים במיוחד. פרט לשרון דרוקר, שמגשש במרץ ביד אליהו בחודש האחרון וזוכה לתמיכתו של גרשון, עשוי גם אחד מהשניים, עודד קטש או גיא גודס, להתחיל את קדנציית האימון במכבי בעמדת עוזר המאמן. קטש וגודס, שכל אחד מהם מחזיק בסיכום עם קבוצה אחרת בליגת העל, הם שחקני עבר של מכבי ומאמנים צעירים ומצליחים, ובמועדון היו שמחים להתחיל ולבנות אותם כעתודה לאימון בשנים הבאות. פרט לכך, בהשוואה למאמנים פחות אהודים בסביבות ההיכל כמו צביקה שרף, יכולים קטש וגודס להמשיך למלא את יד אליהו מדי יום חמישי. גם זה שיקול.

לפני כשבוע סיכם עודד קטש לעונה נוספת כמאמן הפועל גליל עליון. קטש היה שמח להמשיך בפרויקט הפיתוח שלו בצפון, אבל ברור כי הצעה לדריסת רגל במכבי, או מינוי למאמן של קבוצה ישראלית בכירה אחרת, עשויים לגרום לו לוותר על השקט הגלילי. הרי רק לפני שנה, בעת שקיבל הצעה לאימון הפועל ירושלים, התחבט קטש תקופה ארוכה בטרם הודיע כי ימשיך בגליל. בכל מקרה, במכבי תל אביב מעדיפים מאמן ותיק ומנוסה לעמדת המאמן הראשי, וגם את דרוקר היו ראשי הקבוצה לראות מתפקד כעוזר מאמן, לפני שיקודם לתפקיד המאמן הראשי. כך נהג המועדון גם בעבר, עם מאמנים כצביקה שרף, יעקב אדלר, יורם חרוש ודייויד בלאט.

התבוסה שספגה ירושלים בגמר הפיינל פור סתמה את הגולל על סיכוייו של ארז אדלשטיין להמשיך עוד עונה בבירה. לא רק ארקדי גאידמק מסתייג מהמאמן ומדרכו, אלא גם מחנה דני קליין. יש רק בעיה אחת: כמעט כל המאמנים הבכירים בישראל - צביקה שרף, שרון דרוקר, אפי בירנבוים ואדלשטיין עצמו - כבר עבדו במלחה, ורובם לא הצליחו במיוחד. גם דרוקר, שזכה בגביע יול"ב, סיים את הקדנציה שלו במלחה בטונים צורמים, אחרי כישלון מקצועי בעונתו השניה, כשברקע מערכת יחסים עכורה עם דני קליין.

מצד שני, דור המאמנים הצעירים, הכולל את יעקב ג'ינו, עודד קטש, גיא גודס ואפילו דן שמיר, נחשב הימור גדול מדי עבור קבוצה עמוסת תקציב ויומרות בישראל ובאירופה. הפיתרון המסתמן הוא ככל הנראה מאמן זר.

"יש לי הצעות מקבוצה מארבע הראשונות"

גיא גודס סיים עונה ראשונה כמאמן ראשי עם הישג נהדר – מקום שלישי עם מכבי ראשון לציון, קבוצה שלא הריחה אויר פסגות שכזה למעלה מעשור. כעת, עם בוא הקיץ, מבקש גודס לשדרג את חוזהו, ומאיים כי ישתמש בסעיף המאפשר לו להשתחרר מהקבוצה תמורת תשלום דמי יציאה. "השכר שלי כרגע הוא לא מה שאני רוצה. בשנתיים האחרונות עבדתי בשכר נמוך ולאור מה שעשיתי בראשון אני חושב שמגיע לי קצת יותר, וזה לא הרבה", אומר גודס שהעונה הראשונה שלו נתנה לו הרבה תיאבון, וגם פתחה בפניו כמה דלתות. "בגדול - אני פנוי כרגע, ויש לי הצעות מכמה קבוצות, כולל אחת מבין ארבע הראשונות".

סביר להניח כי גודס לא ימהר לוותר על מכבי ראשון לציון, המקום בו קיבל את הבמה "ואת חופש הפעולה, דבר שאין תחת יושבי ראש אחרים", כפי שאומר יו"ר ראשון לציון, משה קליסקי. על פניו, נראה כי ההזדמנות להמשיך עונה נוספת בקבוצה, שגם תשתתף בגביע אירופי בכיר, תתרום לניסיון של המאמן הצעיר. עם זאת, המצוקה היחסית בשוק המאמנים הבכירים עשויה לפתות אותו לדלג כבר עכשיו אל האתגר הבא, כשפרט לתפקיד עוזר המאמן במכבי תל אביב או מאמן הפועל ירושלים, גם אימון קבוצה עם תקציב גדול כמו עירוני נהריה יהווה עבורו קפיצת מדרגה.

נהריה נפרדה השבוע מאבי אשכנזי, אחרי שש שנות אימון במועדון אותו הזניק מירכתי הליגה השניה להופעה בגמר הפלייאוף. אחרי שנתיים מאכזבות, החליטו בנהריה להחליף את הדמות על כסא המאמן, וגישושים ראשונים כבר נעשו בגזרתו של מאמן הנבחרת הלאומית, צביקה שרף, ומאמן העתודה יעקב ג'ינו. נכון לעכשיו, נראה כי האדם הקרוב ביותר למשרה הוא ג'ינו, שאחרי שנתיים לא פשוטות במכבי תל אביב ובני השרון עשוי לקבל לידיו את הקבוצה בעלת התקציב הגבוה בארץ, אחרי מכבי וירושלים כמובן.

שרף, שהקמפיין הנהדר שלו בקיץ האחרון עם נבחרת ישראל שינה את תדמיתו באחת מרס"ר מזדקן למאמן שהניסיון שלו משחק לטובתו, לא מסתיר את שאיפותיו. "אני מעוניין לחזור לאמן קבוצה בישראל, רק צריך מקום שיהיה מתאים", הוא אומר. "בגדול, גם נהריה היא אופציה". על פניו, נראה שאת הפערים בין השכר שידרוש שרף לבין זה שנהריה מוכנה להציע ניתן יהיה לפתור, אלא שהעובדה שג'ינו מקושר מאוד בקבוצה הצפונית עשויה להטות את הכף לטובתו.

בית הלחמי מלפפון, הפועל תל אביב בקיפאון

שם נוסף שהוזכר כמועמד לנהריה הוא אריאל בית הלחמי, שהוזכר השבוע כמועמד לאימון כמעט בכל קבוצה מהדרג הבינוני ומטה. מאמן אשקלון בשנתיים האחרונות מחזיק בחוזה לעונה נוספת בקבוצה, אבל מחפש לעצמו בית אחר, ואף פנה לסוכן שחקנים שיבדוק עבורו אפשרויות מעבר לים. פרט לנהריה ואשקלון, מוזכר שמו של בית הלחמי גם בהפועל חולון ובני השרון.

אבל קודם, צריכים בית הלחמי ואשקלון להחליט מה עושים עם החוזה לעונה נוספת. אברהם פלדה, שמנהל בימים אלו מגעים לרכישת אשקלון, לא מסתיר את העניין שלו במאמן הכי מבוקש בחצי הטבלה הדרומי: "אנחנו רוצים את בית הלחמי, אבל לא נחזיק אנשים בכח".

במידה ובית הלחמי לא יאמן באשקלון, יפנו אנשיו של פלדה לאפי בירנבוים. אחרי שנתיים קשות אבל ממש לא רעות בהפועל תל אביב, עשוי המאמן הוותיק להתמנות למאמן בני השרון, יותר מעשור אחרי שזכה בגביע היחיד שלו עם בני הרצליה, אחת הקבוצות המרכיבות את האיחוד. בני השרון גיששה גם בסביבתם של מאמנים אחרים, ובהם אשכנזי, שעזב את נהריה לטובת המרכז, אריאל בית הלחמי ואפילו גיא גודס, אבל בירנבוים נחשב למועמד המוביל.

אשכנזי, שאחרי שש עונות בקבוצה בכירה עלול להישאר ללא קבוצה, יודע כי צמצום ליגת העל לעשר קבוצות ישאיר עוד שני מאמנים ללא עבודה. "לצערנו אין הרבה אפשרות אימון בארץ, וזו אחת הסיבות שאני שומר בקנאות על מקום העבודה שלי (בחברת יוניליבר, ש.נ.)", הוא אומר.

אשכנזי אינו המאמן היחידי בשוק שלא שם את כל הביצים שלו בכדורסל. מיקי דורסמן, איש העסקים שהעלה את הפועל חולון לליגת העל, עשוי להמשיך גם בעונה הקרובה על הקווים, כנראה בצוותא עם מאמן בכיר יותר. פרט לאריאל בית הלחמי, שזוכה להערכה גם בחולון, מוזכר גם יעקב ג'ינו כמועמד להצטרף לצוות האימון של הקבוצה. אבל עד אז, תצטרך חולון להחליט מהיכן מגיע המימון שלה, כשברקע מתקיימים מגעים לאיחוד עם היורדת ללאומית, עירוני רמת גן.

אבל לא כל קבוצות הליגה משתתפות בפסטיבל המאמנים. בגבעת שמואל, הקבוצה המרוסקת של שני הסיבובים הראשונים של העונה שעברה, ישנים בשקט בשל החתמתו של עופר ברקוביץ' לעונה נוספת, עוד לפני מסע ההיחלצות המופלא שלו. ובעוד בצד הצהוב של תל אביב עוסקים בבורסת שמות שרק הולכת ומתארכת, שוררת בהפועל תל אביב דממת אלחוט, שלא נאמר דממת מוות. יו"ר הקבוצה, שאול אייזנברג, הצהיר זה מכבר שהוא ממתין לאדם שיקח על עצמו את הניהול. בינתיים, כל ההכנות של המועדון לקראת העונה הבאה בהקפאה עמוקה. אפילו אפי בירנבוים, שאייזנברג הצהיר לא פעם שיאמן את האדומים בעונה הבאה אם ירצה בכך, כבר לא מחכה. נכון לעכשיו, נראה שהוא עושה בשכל.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully