וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין, הוא לוזר?

שגיא ניר

6.6.2006 / 6:52

בזכות שיטת הפיינל פור לארז אדלשטיין יש הזדמנות לזכות באליפות היסטורית. הבעיה: בפעמים הקודמות הוא נכשל ברגע האמת

הפועל ירושלים תפתח ביום שלישי את הפיינל פור הישראלי, אחרי עונה ארוכה ומפרכת, כשמאחוריה עמידה בציפיות בליגה המקומית והצלחה יחסית במפעל האירופי. למרות שהפסידה למכבי תל אביב בכל ארבעת המשחקים העונה, יוכל ניצחון בודד על הצהובים להעניק לירושלים את כל הקופה. עם זאת, חלון ההזדמנויות שנפתח בפני האדומים עם שינוי שיטת ההכרעה, הופך את המעמד למלחיץ יותר מאי פעם.

הלחץ היה תמיד תושב של קבע במלחה, עוד בימים שלפני הופעתו של הטייקון, ארקדי גאידמק. עם זיכרון עמום של שני הגביעים ההיסטוריים משנות ה-90, והמטען הנפשי מאובדן האליפות בעונת הפיצה, למרות יתרון הביתיות, יעלו האדומים על הפרקט ביד אליהו במרחק שני ניצחונות מאליפות היסטורית. את הפוטנציאל לסנסציה ירגיש כל אחד מחמשת אלפים הצהובים בהיכל. מבחינתו של ארז אדלשטיין, האיש שיוביל את ירושלים לקרב האחרון על העונה כולה, זו עלולה להיות ההזדמנות האחרונה להתקרב לתואר.

למרות שהסיכויים לאליפות גדלים לכאורה כשמדובר במשחק אחד, ההיסטוריה של אדלשטיין לא מבשרת טובות לאנשי ירושלים. הקבוצות הלוחמניות והמרשימות שאימן התנהלו כל השנים על רקע התפרצויות הזעם והעימותים המתוקשרים של המאמן, עד שקפאו ברגעי האמת. אדלשטיין נותר נער הפלא המוכשר, אך הקפריזי, שלא זוכה לחגוג ושואל את עצמו איך זה שוב קרה לו.

נכון, קשה לקחת תארים כשאתה לא מאמן במכבי תל אביב, אבל יש לזכור שמאמנים ישראלים הצליחו לגרוף תארים גם בקבוצות אחרות: אפי בירנבוים לקח גביע עם הרצליה, מולי קצורין עם גליל עליון (וזכה באליפות פולין עם וורוצלאב), דייויד בלאט זכה ביורופליג עם סנט פטרסבורג, שרון דרוקר לקח את גביע האתגר עם אוראל גרייט ואת גביע יול"ב עם הפועל ירושלים (למרות תקציב נמוך באופן משמעותי מהקבוצה אותה מדריך אדלשטיין). כישלון בשבוע הקרוב ישאיר את ארון התארים של אדלשטיין ריק, ועלול לנתב את הקריירה שלו הרחק מהרמות הגבוהות באמת של הכדורסל הישראלי.

"השחקנים לא יתאבדו על המגרש בשבילו"

לאדלשטיין, באוגוסט בן 45, זו העונה התשיעית כמאמן ראשי בליגה הבכירה. הג'ינג'י מעפולה נחשב כל השנים למאמן חרוץ, בעל ידע עצום שהולך לישון עם קלטות, אך גם לכזה שהתנהגותו בצמתים שונות בקריירה בלמה לא פעם את התקדמותו. אדלשטיין, שהגיע עם הגליל שנתיים ברציפות לפיינל פור, הביא את מכבי רמת גן לגמר הפלייאוף והחזיר את הפועל תל אביב למרכז הבמה הישראלית והאירופית, בדרך כלל תוך הצגת כדורסל קבוצתי ומרשים, ראה בכל אחת מהפעמים את קבוצותיו מגיעות מותשות אל הבאר, כשדלי המים ניתז לפרצופו.

"יש לו ידע עצום בכדורסל, אבל יש הבדל בין לדעת כדורסל ולנהל משחק", אומר שאול אייזנברג, שעם חזרתו לתפקיד יו"ר הפועל תל אביב עבר אדלשטיין לשמש פרשן ערוץ הספורט. "עקב האכילס של אדלשטיין הוא בניהול המשחק. זה כמו להטיס מטוס – עניין של כישרון מיוחד במינו. פיני גרשון הוא גאון בניהול משחק, אבל אי אפשר ללמוד את זה".

הפועל תל אביב של אדלשטיין הגיעה לחצי גמר היורופליג ולחצי גמר הגביע, אבל נכנעה ללא תנאי בשני המעמדים. גם שני ניצחונות ליגה על מכבי תל אביב, אחד מהם בהפרש שיא של 25 נקודות, לא מנע את ההתפרקות, שהובילה לסוויפ קליל של הצהובים בגמר הפלייאוף. בגמר הסתבך אדלשטיין בעימות עם דייויד בלאט, וכשניסה להרגיע את הקהל באוסישקין עם מיקרופון, במשחק השני בסדרה, רק הלהיט את הרוחות יותר.

גורם שחזה בהתנהלותו של אדלשטיין בתקופה שאימן במכבי רמת גן אומר: "השחקנים של ארז לא יתאבדו על המגרש בשבילו. ארז הוא איש כדורסל מבריק ואדם טוב, אבל הקבוצות שלו מתפרקות בגלל העדר מנהיגות מצידו. השחקנים מחפשים את הדמות להילחם עבורה, ובזה נבדל מאמן על ממאמן רגיל".

יורם חרוש, שניצח במדי ירושלים את אדלשטיין והגליל, מסביר מה מאמן אמור להעניק לשחקנים, בלי להתייחס ספציפית לאדלשטיין: "המצב האידיאלי הוא שמאמן יהיה מנהיג בעל כריזמה, יוביל את הקבוצה כמו שמפקד מוביל פלוגה, ויתן את כל כולו לאנשים גם ברגעים הקשים שלהם. אם מאמן יגרום לגרעין מרכזי ללכת אחריו, זו תהיה ההצלחה הגדולה". עמי נאווי, ששימש כעוזרו של אדלשטיין במכבי רמת גן, טוען שהמנהיגות מתבטאת בשליטה בנעשה בקבוצה: "לירושלים יש מספיק מנהיגים והצוות נותן להם יד חופשית לסגנון המשחק שלהם. ברגעים האלה ארז צריך להתחבר לשחקנים. זו שאלה של שליטה של מאמן, כי המאמן תלוי בשחקנים שלו".

היסטוריה של עימותים

ההצלחות המקצועיות של אדלשטיין עמדו במהלך השנים בצלן של תקריות עם שופטים והתפרצויות על שחקנים ואנשי תקשורת. האירוע בו בעט אדלשטיין בשולחן המזכירות, במשחק הראשון בחצי גמר הפלייאוף של גליל עליון מול ירושלים, הפך לזיכרון המרכזי מתקופתו בצפון. בהמשך הסדרה התנצל אדלשטיין פומבית על התנהגותו. הגליל, שהגיעה לסדרה עם יתרון ביתיות, הודחה, ואדלשטיין, שספג תבוסה קשה בחצי גמר הגביע למכבי תל אביב, המשיך לתחנה הבאה.

את העונה במכבי רמת גן פתח אדלשטיין במאזן מושלם, אבל מיד אחרי ההפסד למכבי תל אביב הפתיע כשהודיע בשידור חי שאין הוא מקבל את שכרו באופן סדיר. כעבור מספר ימים התפטר, אך חזר לקבוצה אחרי 48 שעות. אלא שהאווירה העכורה נשארה. מאוחר יותר באותה עונה השליך המאמן את לוח המשחק על ברכו של גילי מוסינזון, שרצה לעלות לשחק עם נעליים חצאיות. רגלו של מוסינזון דיממה, והוא החליט לעזוב את הקבוצה. אדלשטיין רשם לזכותו הצלחה בעצם ההגעה לגמר הפלייאוף, אבל גם את ההתפוררות בסדרת הגמר מול מכבי תל אביב וברבע השלישי של משחק רבע גמר גביע קוראץ' מול לאשקו הסלובנית, בו קלעה רמת גן 3 נקודות בלבד.

אופיו של אדלשטיין יצר לאורך השנים אווירה מתוחה וטעונה בקבוצות שאימן. התוצאה, כמעט תמיד, היתה כישלון בשלבים המכריעים של העונה. "כל מי שהתאמן אצלו, כבר בדצמבר לא יכול היה לראות אותו", טוען מאמן בליגת העל. גם ברמת גן היו עדים להתנהגות דומה. "משקיעים בקבוצות כל כך הרבה מבחינה מנטלית, שכל מהלך כזה הורס הכל", אומר גורם המקורב לקבוצה. "זה גומר עבודה של עונה שלמה. זה בומרנג שחוזר אליו על המגרש, גם בימים שהאווירה מטוהרת".

אדלשטיין תפס לאורך השנים את עמדת האנדרדוג, והתגאה בקבוצות שאימן ובשחקנים הצעירים שקידם. אלא שמאחורי התדמית המצוחצחת מסתתרים מאבקים עם ההנהלות (עמית גל בגליל עליון, שמוליק טייכר במכבי רמת גן, אורי מנצור בקדנציה הקודמת בהפועל ירושלים). במקביל, נפל המאמן לבורות גם מחוץ למגרש. בעונת 2002/3, עקב תלונותיו על ביקורת כלפיו בפורום של אתר אוהדי הפועל ירושלים, שהיה גם אתרה הרשמי של הקבוצה, הקימו האוהדים את האתר בכתובת חדשה. לאחרונה הוא גער בשידור חי בשדרית מיכל גרונלנד.

חרוש, שמודע ללחץ שבעבודת המאמן, רואה דווקא אדלשטיין אחר. "ארז התבגר בהשוואה ללפני חמש שנים", אומר חרוש. "התכונות הבסיסיות שלו נשארו, אבל אני רואה התחסנות שלו בהתנהלות מול התקשורת, למרות שאני לא יודע מה קורה בפנים".

"אדלשטיין לא עשה בירושלים דברים משמעותיים"

את העונה הנוכחית בהפועל ירושלים פתח אדלשטיין במוטיבציה גבוהה מתמיד. אחרי שנה בה לא אימן קבוצה, ועם רצון עז למחוק את הכישלון מהקדנציה הקודמת שלו בבירה בעונת 2002/3 בה מיהר להתפטר אחרי חמישה הפסדים בשמונת הפסדי הפתיחה, ידע המאמן כי מדובר בעונת מבחן עבורו. הסחבת שסבבה את מינויו לתפקיד, כמו גם הצטרפותו של הספונסר ארקדי גאידמק, ששילשה את תקציב הקבוצה, רק העמיקו את האתגר.

ההפסד הביתי לאשקלון, במחזור הפתיחה של העונה הנוכחית היווה פרמיירה מלחיצה למדי, אבל אדלשטיין הצליח לחבר את חבורת השחקנים עמוסי האגו שבחר, וירושלים אפילו הפגינה כדורסל טוב בכמה משחקים. אבל אז הגיעה תקרית החניקה בין מאיר טפירו והוראס ג'נקינס במשחק מול בני השרון, והאדומים נתקעו. ירושלים אמנם הצליחה לטפס עד חצי גמר היול"ב קאפ, בזכות התפוצצות במחצית השניה מול רומא, אבל הרימה ידיים ארבע פעמים מול מכבי תל אביב. בגמר הגביע היא נקלעה לפיגור של יותר מ-20 נקודות מול מכבי המותשת והקצרה, שהופיעה למשחק יומיים אחרי ניצחון קשה בבולוניה, וללא טל בורשטיין, והפסידה את התואר הראשון שלה העונה.

"ירושלים מאוד מאכזבת העונה מבחינה מקצועית", גורס מאמן בליגה. "אדלשטיין לא עשה איתם דברים משמעותיים, וזו העונה הכי פחות טובה שלו – בטח בהשוואה לתקופה ברמת גן, בגליל או בהפועל תל אביב". אלא שהכל יכול להשתנות במשחק אחד. אדלשטיין יהפוך באחת ממאמן מוכשר עם סטיגמה שלילית, לאדם השני ב-37 השנים האחרונות שלקח אליפות ממכבי תל אביב. הראשון היה פיני גרשון.

אבל הדרך לשם עדיין ארוכה, מקצועית ומנטלית, ואין הכוונה רק למשוכה שממתינה לירושלים בדרך לגמר, מכבי ראשל"צ. לא בטוח שהתעקשותו של אדלשטיין להציג את המשחק הראשון העונה בין הקבוצות במלחה כניצחון ירושלמי תעזור לו במשימה. "כולם יופתעו אם ירושלים לא תהיה בגמר", אומר חרוש, שמזכיר: "משם והלאה זה לאו דווקא בידיים שלה. לקחת תואר בכדורסל הישראלי זו משימה בלתי אפשרית, כי מכבי הם חיות פלייאוף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"לאדלשטיין תמיד יהיה חסר גרוש ללירה"

אדלשטיין, שמיהר לעזוב את הנבחרת הקיץ אחרי התפטרותו של בלאט, יודע כי רק זכיה באליפות היסטורית תעמיד אותו בשורה אחת עם צמרת המאמנים הישראלים. אבל כדי לעשות את זה הוא יצטרך לגבור על מורו ורבו פיני גרשון, שלקח את אדלשטיין תחת חסותו עוד בימים בהם הדריך אותו בקורס המאמנים בוינגייט. עם פיגור גדול במאזן מול המאמן הצהוב, ואחרי שנים בהן הוא מגיע לרגעי ההכרעה עם הלשון בחוץ, יצטרך הפעם אדלשטיין למצוא את פיתרון הקסם כדי לעשות את הבלתי יאמן. גרשון, מצידו, לא יסכים לוותר על מה שעשוי להיות התואר האחרון בארון העמוס שלו, רגע לפני עוד פרישה מתוקשרת.

"ארז יגיע לפיינל פור מאוד מוכן מבחינה טקטית, ואני מקווה שהוא יוכל להוריד מהשחקנים שלו לחץ ולשמור על קור רוח", אומר נאווי, שחושב שתפקידו של אדלשטיין פחות משמעותי ברגעי ההכרעה: "המשקל של השחקנים הבכירים יותר גדול מזה של המאמן. זה לא הזמן לחנך שחקנים, אלא לתת להם ביטחון כדי שיקחו אחריות. בכל מקרה, ירושלים היא קבוצה אינדיווידואלית, וזה תלוי איך הם יתחברו באותו יום". חרוש לא חושב שאירועי העונה צריכים להשפיע על המשחק האחרון: "המעמד של הפיינל פור יוצר מצב שהשחקנים צריכים לשים הכל בצד וזה אמור להספיק. גם הם יודעים שמה שהם יעשו ילך איתם לכל אורך הקריירה".

ברגע האמת, כשאדלשטיין יעלה על הפרקט ביד אליהו, יחכו לו שם פרט לשחקניו גם האוהדים בצהוב. "יש אוהדים של מכבי שבאים ועומדים בשורה הראשונה רק כדי להטריף אותו, ומהדקה הראשונה הוא מתעסק איתם", מספר מאמן בליגה, שלא צופה הצלחה גדולה לירושלים בגמר. "גם אם אדלשטיין יוכל להתרכז בכדורסל, לשחקנים שלו כבר יש בעיה איתו".

אייזנברג מתייחס להבדל האמיתי, לטעמו, בין מכבי לירושלים. "מכבי מול ירושלים זה פיני מול ארז, כי כשמעמידים שחקן מול שחקן אני לא רואה יתרון למכבי. לירושלים יש שחקנים רעבים ומוכשרים וקהל נהדר", אומר היו"ר האדום, ומסכם: "לאדלשטיין תמיד יהיה חסר גרוש ללירה". משחק אחד ביום חמישי יכול לשנות את התדמית. מצד שני, הפסד לראשל"צ ביום שלישי עשוי לבנות לתיזה הזאת יסודות מבטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully