וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהאנשים שהביאו לכם את בקהאם

שחר פרנהיימר

9.5.2006 / 18:52

הפרק הראשון ב"לא רק משחק – הרגעים הגדולים של המונדיאלים" מנתח בצורה מרתקת את התפתחות הכדורגל האנגלי מאז הזכייה בגביע ב-1966

פעם בארבע שנים, כשהמונדיאל מתקרב, מתחילות לצוץ בערוצים השונים תוכניות התעודה ההיסטוריות הסוקרות את עברו של המפעל ואירועיו הבולטים. "לא רק משחק – הרגעים הגדולים של המונדיאל", היא עוד אחת מאותן תכניות, שנותנת את מנת המידע היבש, אך גם שופכת אור על הפן האנושי של המפעל.

בניגוד למרבית התוכניות שעוסקות בגביע העולמי, בחרו יוצרי התכנית של BBC לשפוך אור על החוויה כפי שרואים אותה השחקנים שהיו שם: מהמאמן, דרך העיתונאים ועד השחקנים. קטעי וידאו נדירים ממחישים לצופה את רוח התקופה.

הפרק הראשון עוסק ביחס של אנגליה למונדיאל בין השנים 1966 עד 1990, ונוגע בתהפוכות הרבות בגישה של הנבחרת ובשינוי במעמד השחקנים בעיני הציבור. דמויות צבעוניות כמו אלף ראמזי, ג'קי צ'רלטון וגורדון בנקס שופכות אור על האבולוציה של מעמד הכדורגל האנגלי בעולם. "אנחנו היינו המורים שקיבלו שיעור מהתלמידים", אמר צ'רלטון באחד הקטעים, והמחיש את תסכולם של האנגלים, שראו עצמם כממציאי המשחק, מהעובדה כי העולם עקף את אנגליה וראה בה נבחרת מהדרג השני.

ההילה הנגזרת מלבישת חולצת שלושת האריות והטירוף המדבק באנגליה סביב המשחק נראה כיום חלק בלתי נפרד מההוויה, אבל גם השיגעון האנגלי הייחודי אחרי הנבחרת לא נולד עם המצאת המשחק אלא נבנה במהלך השנים. קטע וידאו קצר של אלף ראמזי, מאמן אנגליה ב-66' מעביר היטב את המפץ הגדול בין הכדורגל הבריטי לבין התקשורת הצהובה במדינה. קטעים נדירים מאימוני הנבחרת מבהירים מהיכן נולדה לה הגישה האנגלית המפורסמת למשחק, קרבות הירואיים על הדשא מבהירים מה היא חשיבותה של מסורת, והסיפורים של ג'קי צ'רלטון, בובי רובסון, פיטר שילטון, וגארי ליניקר תופרים את כל מה שחסר בשביל להשלים את התמונה.

"לא רק משחק – הרגעים הגדולים של המונדיאל" לא מחדשת יותר מדי מבחינת הקונספט, אבל מספקת הרבה חומר למחשבה בנוגע להתגלגלות המשחק ולהתפתחות המסורת שלו במדינות השונות. מי שיחפש בין הטייקים, ומאחורי השורות, יוכל למצוא לא מעט צבע ופיסות היסטוריה, שיסבירו תופעות רבות בכדורגל העולמי. ומי שלא, פשוט יוכל להשלים פערים, לשחזר רגעים מרגשים בזיכרון, או סתם להעביר את הזמן עד שריקת הפתיחה של המונדיאל הקרוב.

לא רק משחק – הרגעים הגדולים של המונדיאלים – יום רביעי, 21:30, ערוץ 8

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully