וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי פיני

2.5.2006 / 12:41

מה עושים עם סולומון? גרשון מתאים לתפקיד הג'נרל מנג'ר? ומי יחליף אותו כמאמן? עובדה או אגדה, ספיישל מכבי ת"א

סולומון חייב ללכת - עובדה או אגדה?

דוד רוזנטל: עובדה

סולומון הוא שחקן בחסד. הוא עושה הגנה משובחת, הוא בחור זהב (כך לפחות זה נראה) ולו הייתה מכבי מנצחת, הוא וג'יימי ארנולד היו בעלי המניות הגדולים ביותר בגמר הזה. אבל הבעיה של סולומון משתקפת מתחילת העונה בדעת הקהל והגיעה לשיאה בשידור המשתלח של יורם ארבל. הוא תמיד אשם. פארקר נעלם, וויצ'יץ' לא רגיל לקבל מכות רצח ברחבות ומאבד כל כדור שני, שרון ששון לא מבין פתאום את תפקידו – זה סולומון. הכל סולומון.

סולומון עצמו לא נקי מאחריות. הגמר בפראג היה ההזדמנות הגדולה שלו להשתיק את כולם. אבל היו לו מספר החלטות שעזרו לצסק"א לנצח, בלשון המעטה. סולומון הוא שחקן הגנה הרבה יותר טוב משאראס, שחקן התקפה פחות אחראי ממנו, אך יש הבדל גדול בין השניים: אין לו את הקילר אינסטינקט שיש לליטאי. גם ביד אליהו, במשחק הגביע מול הפועל ירושלים, הוא נתן מחצית ראשונה ענקית ונעלם בדקות האחרונות. הוא שחקן טוב מאוד, אבל במכבי הוא מסומן ומוקע כמי שאיבד את הגביע. האופציה היחידה של סולומון לחזור ליד אליהו היא במדי קבוצה אירופית בדרג של מכבי ולהוכיח שנעשה לו עוול עצום מהרגע שדרך פה.


שחר פרנהיימר: אגדה

כשקבוצה חורגת ממעמדה כגוף פרטי עם קהל אוהדים משלה, והופכת להיות נכס לאומי ציבורי ותקשורתי, מי שמעצב את דעת הקהל הם לאו דווקא האנשים שאמורים לעשות זאת. רבות נכתב כבר על יורם ארבל, החורג מסמכויותיו בעמדת השידור, ומביע דעה בכל הזדמנות אפשרית, בעיקר על תפקודו של וויל סולומון, גם אם זה עולה לו במחיר סתירת משפט שאמר רק שתי דקות קודם לכן (כששיבח את הרכז).

אלא שלא ארבל יצר את העליהום על סולומון, אלא כמעט כל אמצעי התקשורת, והקהל חסר הסבלנות בהיכל. אין ספק שסולומון הוא לא רכז אירופי החכם והשקול, אבל את התכונות הטובות שלו והיכולת ברגעי האמת העונה אי אפשר לבטל. בעוד רבים יטענו שהחלטות פזיזות שלו במהלכים המכריעים בגמר (כמו הצעדים במצב של פיגור נקודה, או הכדרור המתמשך בכדור האחרון לפני המחצית) קטעו למכבי את המומנטום, אני טוען שאלופת אירופה לא היתה מצליחה להישאר קרובה לצסק"א לולא האגרסיביות שלו בהגנה ובהתקפה. בעוד פארקר, וויצ'יץ' ושארפ נראו בשוק מוחלט, סולומון היה היחיד ששיחק כמו גבר.

למכבי מתאים יותר רכז שמשחק עבור אחרים (מקדונלד, שאראס), שיכול גם לחדור לטבעת בשביל להוציא החוצה לקלעים, אבל עם שחקנים מוכשרים כמו שיש לגרשון בסגל, היתרונות של וויל לאורך העונה היו צריכים להעלים את החסרונות. מה שהפריע לגרשון לזכות בגביע שלישי ברציפות הוא לא סולומון עצמו, אלא החלטות מוטעות שהתקבלו בקיץ האחרון. סולומון עמד העונה תחת לחץ עצום: מהסוג המנטלי, שנבע מהשוואות בלתי פוסקות לשאראס, ומן הזן הפיזי, שכן למכבי העונה לא היה רכז מחליף ברמה סבירה, שיחלוק עימו בעומס של ניהול המשחק. כששארפ, בורשטיין ופארקר היו חדים הם שעזרו בהובלת הכדור, אבל ביותר מדי משחקים (כמו בגמר מול צסק"א) הם נעלמו, והשאירו את וויל להיאבק לבד מול גארדים יריבים וחילופי שומרים בלתי פוסקים. יותם הלפרין ששוחרר, או רכז מחליף, ישראלי או זר, במקומו של קירק פני המיותר, היו יכולים לפתור את הבעיה ולהוריד עומס מסולומון בעונתו הראשונה.

הנהלת מכבי ת"א תצטרך לשבת ולחשוב מה היא מתכננת לעונה הבאה בעמדת הרכז, ולהחליט אם היא הולכת על שחקן שיעבוד בשביל אחרים או להמשיך עם וויל, בתקווה שירגיש יותר בנוח במערכת בשנה השניה. לא משנה לאן תנשוב הרוח, במועדון צריכים להיות יותר חכמים בבניית הסגל, כדי שכל הכשרון הזה לא ילך לאיבוד. אולי עכשיו, כשמכבי חוזרת להיות סוג של אנדרדוג, סולומון ימצא את מקומו ביתר קלות, כפי שעשה באריס סלוניקי ובהפועל ירושלים.


שגיא ניר: אגדה

"עוד פעם סולומון, עוד פעם. תתבייש לך סולומון". גם ליורם ארבל, כמו לרבים מאוהדי מכבי תל אביב, פשוט קשה לאכול את התופעה שנקראת וויל סולומון, ויותר מכך את העובדה שסולומון אינו שאראס. ואכן, סולומון כלל לא דומה לשאראס. הוא לא מצטלם כמוהו, לא מחייך כמוהו, לא מתעצבן כמוהו, ובעיקר לא עשה את העבודה והביא שני גביעי יורוליג כמוהו.

וויל סולומון הוא בחור מופנם וסוליסט, שהצליח לשרוד עונה קשה, שכללה לחץ של הקהל הצהוב, סיפסול ו"הכנה לפצצה" מצידו של פיני גרשון וצפיה בסרט הפולחן לאביר הבלונדיני אותו החליף. סבל, והרים את הראש. האיש, שהתבסס כל השנים על יכולתו האישית, שהביאה אותו ואת קבוצותיו להשגים (אותה יכולת שהביאה אותו גם למכבי), השתלב גם במסגרת המשחק שהתווה לו גרשון, ובמשחקי הסיום של היורוליג היה מהבולטים בקבוצה בהגנה ובהתקפה. נכון, סולומון של משחק הגמר איבד חמישה כדורים קריטיים והירבה לבצע שגיאות, אבל על רקע חוסר האונים וההלם שהפגינו חבריו יהיה זה עוול להפוך אותו, שוב, לשעיר לעזאזל ולאחראי לחוסר ההצלחה.

סולומון הוא גארד עם יכולות של NBA, שהפריך השנה את הסטיגמה לפיה מדובר בפרובוקטור שאינו פתוח ונכון להתאים את עצמו לדרישות. לכשלונה של מכבי בהבאת גביע שלישי ברציפות הוא אחראי, אך במידה שווה לזו של חבריו. יתרה מכך, במדי אלופת אירופה צסק"א מוסקבה משחק ג'יי אר הולדן, רכז אמריקאי שמעדיף יכולת אישית ונופל בסולומון. מדוע הוא זכה להניף את הגביע? למסינה ופפאלוקאס פתרונים.


פז חסדאי: עובדה

סולומון בהחלט לא היה ראוי לביקורת הבוטה והשטחית שהטיח בו השדרן יורם-אני-לא-מבדיל-בין-הכושים-ארבל, אבל סיכויי ההישארות שלו בקבוצה בהחלט לא השתפרו בעקבות ההפסד בגמר מול צסק"א. סולומון היה רחוק רק 40 דקות מלהוריד סופית את הגיבנת הליטאית הענקית שהעיקה עליו במשך כל השנה, אבל הוא כשל ברגעי האמת.

ואין הכוונה למספר איבודי הכדור. כשפארקר בורח מהכדור ושארפ משליך לבנים, הוא נותר היחיד שניסה, מה שהוביל לטעויות בלתי נמנעות. הבעייתיות הייתה טמונה בתזמון של האיבודים. קבלת ההחלטות הנכונות בשניות המכריעות היא מה שמפריד בין הקילריות של שאראס לבין הסגנות המכובדת של וויל. בדיוק ברגעים שמ

מכבי חייבת מאמן זר - עובדה או אגדה?

דוד רוזנטל: עובדה

יש רק מאמן אחד שצריך להגיע אליה. אף מאמן ישראלי לא יכול להיכנס לנעליים של פיני גרשון. מדברים על כל מיני שילובים מוזרים, כמו פיני ושרון דרוקר, כמו צביקה שרף ועודד קטש. לא נראה שיש מישהו בליגה של פיני, מישהו שיש לו את האומץ שיש לגרשון לא להיות יס-מן, מישהו שיש לו את היכולות לתמרן בין ההנהלה הנוקשה והאגרסיבית לבין הקהל התובעני ולתקשורת עם השחקנים במגרש. תאהבו או תשנאו את גרשון, הכריזמה שלו עשתה את העבודה. אף אחד לא מדמיין את ארז אדלשטיין, אפי בירנבוים או דן שמיר עומדים על הקווים ביד אליהו. האופציה היחידה היא דייויד בלאט, שיחנוך טקס קבורה רשמי לקריירה אם רק יעז לחזור עכשיו.

האמת שגם באירופה אין מציאות. הקלישאה הכי חזקה בשנים האחרונות על מאמני היריבות בשלבים הגבוהים היא ש"מדובר באחד המאמנים הטובים באירופה". אמרו את זה על איוואנוביץ', על איבקוביץ', על אוברדוביץ', שמול מכבי נראו כמי שעבר זמנם. יש רק אחד שהוכיח כמה המשפט הזה נכון לגביו. בהתאם למשפט הנושן, "אם אינך יכול לנצח אותם – צרף אותם", אטורה מסינה צריך להגיע למכבי.


שגיא ניר: עובדה

מאז חזר מפרישתו הקודמת, הוביל פיני גרשון את מכבי תל אביב לשני גביעי יורוליג ולגמר אחד נוסף. המאמן המוכשר ביותר בתולדות המועדון הצהוב ייצב בשנים הללו את מכבי תל אביב בצמרת האירופית הגבוהה, גם מבחינה מקצועית. עזיבתו הצפויה את תפקיד המאמן (לפחות על סמך הפעם האחרונה בה פגש מיקרופון) תותיר את המועדון עם חור גדול בראש הפירמידה. מכבי, שנראה כאילו התמכרה להצלחה ביבשת, לא תסתפק כבעבר בהופעות מכובדות בשלב הבתים.

הראש היהודי מובא בכל פעם כהסבר להצלחה ישראלית מעבר לים, ולמרות הכל לא נראה באופק מאמן ישראלי שיצליח להיכנס לנעליים המתפנות. דייויד בלאט, שכבר נכווה בעבר כמאמן הראשי של הצהובים, יטעה טעות מרה אם ינטוש עבורם קבוצה אירופית שנה שניה ברציפות. שרון דרוקר זכה אמנם בשני גביעים אירופאיים מהדרג השני, אבל ספק אם עונת התחשלות בודדת בסיביר הפכה אותו לראוי לקבוצה מהטופ האירופאי. גם דן שמיר, עוזר המאמן הנוכחי, הזוכה להערכה רבה במכבי, לא יוכל לחפות על מחסור גדול בדקות אימון באמצעות הניהול הצפוי של עשרת משחקי הליגה עד הפיינל פור הישראלי.

שמעון מזרחי יודע, שכדי לשמר את מכבי בצמרת עליו להביא מאמן מן החוץ, מה שידרוש ממנו להתגבר על טראומת וינקו ילובאץ'. ביום שאחרי פיני, תזדקק מכבי למאמן שמשלב כישרון, סבלנות ויכולת עמידה בלחצים, על מנת שיצליח במשימה לחבר יחד את חלקיה בעונת המעבר הצפויה ובמקביל לשמור אותה כשם דבר ביבשת. כל אחד אחר יסיים את דרכו תוך חודשים ספורים, לקול שריקות מחאה צורמות.

גרשון חייב להישאר כג'נרל מנג'ר - עובדה או אגדה?

דוד רוזנטל: אגדה

פיני היה למעשה סוג של ג'נרל מנג'ר כבר בשנתיים האחרונות. הוא עצמו הודה בפה כמעט מלא שלא התחשק לו לאמן, בזמן שדן שמיר ויעקב ג'ינו קרעו את התחת באימונים. זה עבד יופי, אבל במשחקים עצמם הוא היה על הקווים והגיב לכל מהלך בזמן אמת. הבעיה היא שג'נרל מנג'ר כתפקיד רשמי הוא מושג מועד לפורענות בכל קבוצה, על אחת כמה במכבי ת"א.

מה זה ג'נרל מנג'ר? מה הסמכויות והגדרת התפקיד שלו? ב-NBA ג'נרל מנג'ר קודם כל בונה קבוצה. הוא בוחר שחקנים בדראפט, יוזם טריידים, מהווה חוט מקשר בין הקווים להנהלה העליונה. ההתערבות המקצועית בדקות שהמשחק מנוהל על הקווים מוגבלת ביותר. מי יעבוד תחת פיני, איך הוא יעביר את המסרים, מה הוא יהיה מוכן לעשות וכמה קשה יעבוד? "אני מקווה שמכבי יתנו לי ללכת", אמר גרשון לאחר ההפסד לצסק"א. במהלך הראיון הוא נשמע חצי מתחנן שיתפרו לו את התפקיד, כי מכבי לא מכריחה אותו להישאר. אלא שמכבי היא לא גליל עליון, שבה אפשר לקבל ג'וב כדי לעשות חיים. במערכת שנוהלה בשיטתיות מופתית כל כך קרוב לארבעה עשורים אין מקום לעוד אגו בהיררכיה. לא מתקנים מה שלא נשבר.


שגיא ניר: עובדה

שניות אחרי ההפסד לצסק"א הודיע גרשון שוב, קבל עם וטלויזיה, כי הוא מקווה שמכבי תיתן לו לא להמשיך כמאמן הקבוצה בעונה הבאה. בניגוד לעבר, נראה כי הפעם אין מדובר בניסיון לנהל משא ומתן כספי מעל גלי האתר. גרשון רוצה לשמש כג'נרל מנג'ר, כפי שיש לדבריו בכל קבוצה אירופית רצינית.

לגרשון מניות רבות במעמדה הנוכחי של מכבי באירופה. אחרי שהפך מאויב האומה למנהיגה, והוביל את מכבי תל אביב לגביע אירופי ראשון זה 20 שנה, הפך המאמן לקוסם של ממש כשלקח את הקבוצה של דייויד בלאט והוליך אותה מיד לשניים וחצי גביעים ברציפות. מנהל המשחק מהטובים באירופה הפך לאיש שלא אומרים לו "לא". אין עוד מלבדו. אפילו לא שמעון מזרחי.

אבל מה בעצם רוצה גרשון? את העברת האימונים הרוטינית הוא מזמן זנח (עד כדי כך שכלל לא טרח להופיע לאימון ערב משחק הגמר מול צסק"א). את עבודת הסקאוטינג והצפיה בקלטות מבצעים עוזריו (ההחתמה של קירק פני הייתה, לפי השמועות, יוזמה של דן שמיר). אפילו הקהל, שלא לדבר על התקשורת המסקרת את הקבוצה, הפכו מזמן לשבויים בקסמו.

גרשון מעדיף לנהל בעצמו את פגישותיו עם התקשורת, לא מעוניין בסדר יום, ושואף לשלוט בקבוצה שלו בזמן ובמקום שהוא יראה לנכון. בעצם, פיני הוא כבר הג'נרל מנג'ר של מכבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully