וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבורי 1984 לפרננדז: כך תיקח אליפות עוד העונה

אורן נבות

24.3.2006 / 9:00

כוכבי העבר של מכבי חיפה ובית"ר ירושלים חוזרים 22 שנה אחורה, לעונה בה נמחק פער 13 נקודות ומגיעים למסקנה: גם פרננדז יכול

אחרי הניצחון של בית"ר ירושלים ביום ראשון על מכבי חיפה, הירוקים מהצפון לא נראים מפחידים כמו שנראו לפני כמה מחזורים. שני הפסדים רצופים ועוד תוצאת תיקו מול כפר~סבא החלשה נותנים תחושה שהסיפור עדיין לא גמור. היום, כולם כבר בטוחים שאם הליגה היתה מתחילה עכשיו, לבית"ר עוד היה סיכוי לאליפות. הוותיקים ובעלי הזיכרון, לעומת זאת, חושבים שגם השנה שום דבר עוד לא נגמר. כן, הם מודעים לפער הדו~ספרתי בין הצהובים לאליפות, אבל ההיסטוריה מוכיחה שזה בהחלט אפשרי.

הסיבה לאופטימיות נעוצה אי~אז בעונת 1983/84, אז הם חוו על בשרם מחיקת פער הפוכה של הירוקים מעיר הכרמל. גם בעונה ההיא, בדיוק כמו בזו הנוכחית, כל הפרשנים, אנשי המקצוע ואוהדי הכדורגל הכתירו אלופה באמצע העונה. אז זו היתה בית"ר. הירושלמים היו ביתרון 13 נקודות על חיפה בסיום הסיבוב הראשון ובסוף העונה נשארו רק עם הסגנות. גם מי שלא זוכר בפרוטרוט את אותה העונה ודאי זוכר את המשחק שבו משה סיני חיסל סופית את סיכויי האליפות של בית"ר עם צמד בימק"א. עכשיו הזיכרונות העצובים האלה, שמלווים כמה מהאוהדים עד היום, נותנים פתאום תקווה לנקמה מתוקה בירוקים.

כדור שלג

את אותה עונה פתחה בית"ר מצוין. בסיום הסיבוב הראשון לבית"ר של דוביד שוויצר כבר היו 35 נקודות. להפועל תל~אביב היו 30, למכבי תל~אביב 24 ומכבי חיפה היתה רק רביעית עם 22. "ההתחלה היתה מעולה מבחינתנו, והצלחנו לצבור נקודות שחשבנו שיספיקו לנו לאליפות", נזכר השבוע חנן אזולאי.

מנגד, את חיפה אף אחד לא החשיב כמועמדת לאליפות. קבוצה צעירה עם מאמן חדש, שלמה שרף, שרק רצתה להתקרב כמה שיותר לצמרת. "כולם היו בטוחים שהניצחונות שלנו מקריים, וחיכו לרגע שניפול", שיחזר ברוך ממן, המנוע בקישור של הירוקים דאז. "אנחנו בעצמנו לא האמנו שאנחנו נמצאים עדיין בצמרת".

חברו לקבוצה, ציון מרילי, הוא היחיד שהאמין בסיכויים של חיפה _ וגם הרוויח מזה. "בתחילת העונה אף אחד בכלל לא ספר אותנו, אבל אחרי שראיתי עונה לפני כן את מכבי מפסידים את הגביע בפנדלים, התעקשתי על סעיף בחוזה שמבטיח לי מענק אליפות. כולם חשבו שאני משוגע, אבל בסוף אני השחקן היחיד במכבי חיפה שקיבל צ'ק שמן בסיום העונה. כל השאר אפילו לא חשבו על סעיף כזה בחוזה".

לאחר הסיבוב הראשון התחילו התל~אביביות לאבד גובה, ונדמה היה ששום דבר לא יכול לעצור את החניכים של שוויצר. האוהדים בימק"א כבר הכינו את השמפניה לאליפות הראשונה, וכנראה שגם השחקנים. "היינו בטוחים שהכל כבר סגור", נזכר סימיקו האגדי. "לא עלה בדעתנו שיש סיכוי שלא נהיה אלופים". גם ויקטור לוי, הכוכב הירושלמי, חשב שהאליפות הראשונה כבר מונח בכיס. "זה היה פער משמעותי", הוא אומר. "ההרגשה של כל מי שהתעניין בכדורגל היתה שכל המשחקים שנשארו הם רק לפרוטוקול, ושהאליפות כבר שלנו".

למרות הציפיות הגדולות, את הסיבוב השני בית"ר פתחה ברגל שמאל. לשני ההפסדים המפתיעים ברצף, 2:1 למכבי יפו ו~2:0 למכבי פתח~תקווה, התווספו שתי תוצאות תיקו שהתחילו את המפלה. "זה כמו כדור שלג", מסביר משה בן~הרוש, בלם בית"ר באותה תקופה. "פתאום הרחיקו לנו פה שחקן ושם שחקן. ובמשחק אחר שחקנים נפצעו, ואנחנו לא הצלחנו לחזור ליכולת של תחילת העונה. אחרי כל משחק שלא ניצחנו אמרנו, לא נורא. במשחק הבא נתקן. לא חשבנו שיש סיכוי שיצליחו לעבור אותנו בטבלה, אבל לא הצלחנו לחזור לעצמנו ולתקן את הטעויות שלנו". אם למישהו הסיטואציה הזאת נראית מוכרת וטרייה, הוא ודאי מסתכל על מה שקורה היום. כבר כמה משחקים שבעיר הכרמל לא ממש מתפקדים.

מכבי חיפה של 1983/84 התרכזה רק בעצמה, ולא הפסיקה לנצח. "הם עשו רצף של 10-12 נצחונות רצופים", נזכר השוער האגדי יוסי מזרחי. "אף אחד בכלל לא החשיב את חיפה. אנחנו דאגנו שהפועל תל~אביב לא תעקוף אותנו, אבל גם להם היתה תקופה לא טובה".

גם שלמה שרף זוכר את המומנטום המטורף שאליו נכנסה הקבוצה שלו. "פתחנו את הסיבוב השני ברצף ניצחונות מדהים", הוא שיחזר. "וזה לא שבית"ר לא היו טובים, פשוט אנחנו היינו מעולים, והתחלנו לצמצם את הפער". הפער המבטיח התחיל להצטמק, אבל לא היה נראה שבבירה מתרגשים מהיכולת החיפאית.

האוהד הוותיק ירון צדקיהו זוכר בדיוק מה גרם לירידה ביכולת הירושלמית. "הבעיה היתה מנטלית", הוא אומר. "הם היו בשאננות יתר, וכבר חשבו שהם אלופים". כנראה שהאוהדים לא לבד. גם אזולאי מסכים עם צדקיהו. "השאננות, זה מה שהרס אותנו", הוא אומר. "בכלל לא התייחסנו לחיפה כיריבים לאליפות. לא עד שזה כבר היה מאוחר מדי".

משחק העונה

המשחק הכי משמעותי באותה עונה נערך ב~29 באפריל: משחק רדיוס שהתקיים בנתניה בין מובילת הטבלה, בית"ר ירושלים, לסגניתה, מכבי חיפה. הפער עמד על חמש נקודות בלבד. משה סלקטר וזאהי ארמלי העלו את הירוקים ליתרון מבטיח, ואוחנה הצליח רק לצמצם ל~2:1. "המשחק בחיפה היה הנקודה הכי משמעותית בעונה הזו, אפשר להגיד ששם הפסדנו את האליפות", אומר ויקטור לוי. "היינו צריכים רק תיקו כדי לשמור על הפער בצמרת", אומר יוסי מזרחי, "אבל לא הצלחנו, וחזרנו לירושלים בידים ריקות".

במכבי חיפה זוכרים את הניצחון ובטוחים שזה רק מאמונה. כנראה שלפני יכולת וכישרון צריך קודם כל להאמין שזה אפשרי. "היתה לנו אמונה שאנחנו מסוגלים לעשות את זה", נזכר רפי אוסמו. "ידענו שיש לנו יכולת, וככל שהפער הצטמק האמנו יותר. למרות שבעונה הנוכחית פרננדז והשחקנים לא מודים בזה, הם חושבים על אליפות ומאמינים שהם יכולים לעשות את זה. ובתור אוהד של חיפה, זה גורם לי לדאוג. כבר ראיתי את זה קורה מהצד השני".

ברוך ממן יודע היטב למי שייך הקרדיט על האליפות הראשונה של מכבי חיפה. "שלמה גרם לנו להאמין שזה אפשרי", הוא מבהיר. "למרות שידענו שזה קשה, הוא החדיר לנו מוטיבציה". אלא שגם שרף עצמו, מתברר, לא באמת חשב שזה אפשרי. "לי היה מאוד קשה להאמין שנצליח", הוא מגלה, "אבל פתאום, כשראיתי שהתקרבנו בנקודה ועוד נקודה, היתה לי האחריות בתור מנהיג להעביר לשחקנים שלי את האמונה ולחזק להם את המוטיבציה".

מחזור אחד לפני הסוף, כשבית"ר עדיין מובילה בשתי נקודות, היא אירחה את הפועל תל~אביב בימק"א. במשחק מכריע נגד הפועל המקרטעת, שכבר איבדה עניין בליגה, השחקנים הרגישו שהאליפות הראשונה מובטחת. "היינו בטוחים שננצח וניקח את האליפות, כבר התחלנו לחגוג", נזכר אזולאי. אפילו האוהדים כבר התחילו לחגוג. "הבאנו שמפניות למגרש", מספר סימיקו. "היינו בטוחים שאחרי המשחק אנחנו חוגגים, אבל השחקנים איבדו כוח ולא הצלחנו לנצח".

צמד השערים המדהים של סיני עדיין עולה בסיוטים של האוהדים. שבתאי לוי העלה את האדומים ל~3:0, ונחום תא~שמע הצליח רק לתת גול כבוד לזכות בית"ר. "לא יכולנו לזוז על המגרש", מספר בן~הרוש. "לא הצלחנו לשחק את המשחק שלנו, היינו קבוצה בלי ביטחון". ירון צדקיהו עדיין לא מבין מה קרה לשחקנים של בית"ר באותו משחק. "אנחנו לא האמנו למה שראינו", הוא מזדעזע מחדש. "ממתי יוסי מזרחי סופג גול ממרחק כזה? הם פשוט היו קפואים על המגרש".

חיפה הצליחה לנצח 1:0 ביהוד, אבל התרכזה יותר במה שקורה באותה השעה בימק"א. "האוהדים עידכנו אותנו מהיציע כל הזמן במה שקורה בירושלים", מספר מרילי. בסיום המשחק, אף אחד מאוהדי בית"ר לא זז מהמקום. "השקט ביציע היה מפחיד", משחזר צדקיהו. השמפניות לא נפתחו והשחקנים לא הצליחו לעכל את מה שקרה. "התחלנו לבכות על המגרש", נזכר אזולאי. "האכזבה היתה עצומה".

גם בראש של בן~הרוש זכרון ההפסד עדיין מהדהד. "הרגשנו כאילו קיבלנו פטיש חמישה קילו לראש", הוא אומר. "לא יכולנו לצאת מהבית, כל בן~אדם ברחוב היה מעיר לנו הערות ומעליב אותנו".

הניצחון במחזור האחרון על שמשון לא עזר לצהובים, שראו את חיפה מנצחת 1:0 את עמידר ולוקחת את האליפות. "אף אחת מכל 9 האליפויות של חיפה לא משתווה לאליפות ההיסטורית ההיא", אומר עכשיו ממן. "זו היתה הרגשה עילאית, אליפות ראשונה וכל~כך לא צפויה נתנה לנו הרגשה שאי~אפשר לתאר במלים". ושרף מוסיף: "זו היתה גם האליפות הראשונה, כך שהחגיגות היו עצומות. גם האהבה הראשונה היא הכי מיוחדת, וזוכרים אותה הכי טוב".

רוב שחקני חיפה לא מאמינים עד היום שהצליחו לחטוף מבית"ר את האליפות. "אם היו נשארים עוד כמה מחזורים לסיום, לא היינו מצליחים לסיים במקום הראשון", מודה שלום לוי. "אני למדתי שבכדורגל שום דבר לא סגור עד הסוף, ולכן אני חושב שלבית"ר יש עדיין סיכוי השנה".

למרות הדמיון של העונה ההיא לעונה הזו, ממן טוען שיש ביניהן כמה הבדלים שיעזרו הפעם לחיפה לשמור על המקום הראשון. "אף אחד לא ספר אותנו אז", הוא מסביר, "ואילו השנה חיפה מודעת ליכולת של בית"ר, והם לא יהיו שאננים". ואילו שרף תולה את כל הסיכוי של בית"ר השנה במשחק אחד. "אם בית"ר לא מצליחים לנצח את הפועל תל~אביב", הוא מסכם, "אפשר יהיה כבר להכתיר את חיפה לאלופה".


® סייע בהכנת הכתבה: מאיר גבאי

אז מה צריך לקרות

מחזור 26: מכבי חיפה-בני~יהודה, הפועל תל~אביב-בית"ר

הלחץ של הקהל בחיפה יהיה בעוכרי הקבוצה: תיקו. בית"ר מנצחת בשיניים.

טבלה עדכנית: חיפה 58 נק'. בית"ר 50 נק'.

מחזור 27: מכבי תל~אביב-מכבי חיפה, בית"ר-הפועל כפר~סבא

התל~אביבים תמיד הורסים שמחות לאחרים. הפסד לירוקים. בית"ר עם ניצחון קליל על אוחנה.

טבלה עדכנית: חיפה 58 נק'. בית"ר 53 נק'.

מחזור 28: מכבי חיפה-מכבי נתניה, בית"ר-בני~יהודה

אחרי רצף של חמישה משחקים בלי ניצחון, חיפה מנצחת. גם בית"ר בטדי.

טבלה עדכנית: חיפה 61 נק'. בית"ר 56 נק'.

מחזור 29: מ.ס. אשדוד-מכבי, מכבי תל~אביב-בית"ר

המגרש באשדוד בלתי אפשרי. חיפה מפסידה. על מכבי תל~אביב דיברנו. תיקו לבית"ר.

טבלה עדכנית: חיפה 61 נק'. בית"ר 57 נק'.

מחזור 30: מכבי חיפה-נצרת~עילית, בית"ר-מכבי נתניה

עם פער של ארבע נקודות בלבד, האוהדים בקריית~אליעזר יהיו בלתי נסבלים. תיקו. בית"ר מנצחת.

טבלה עדכנית: חיפה 62 נק'. בית"ר 60 נק'.

מחזור 31: הפועל פתח~תקווה-מכבי חיפה, מ.ס. אשדוד-בית"ר

הפועל פתח~תקווה תבטיח הישארות עם ניצחון. על אשדוד כבר דיברנו. הפסד כפול.

טבלה עדכנית: חיפה 62 נק'. בית"ר 60 נק'.

מחזור 32: מכבי חיפה-מכבי פתח~תקווה, בית"ר-נצרת~עילית

לחץ הוא שם המשחק. נצחונות דחוקים למובילות. ההכרעה במחזור האחרון.

טבלה עדכנית: חיפה 65 נק'. בית"ר 63 נק'.

מחזור 33: בני~סכנין-מכבי חיפה, הפועל פתח~תקווה-בית"ר

סכנין תהיה חייבת ניצחון כדי להינצל מירידה. אם המשטרה לא תעביר את המשחק מדוחא, היא גם תשיג אותו. בית"ר תנצח את הפועל פתח~תקווה, שכבר סיימה את העונה.

טבלה סופית: בית"ר 66 נק'. חיפה 65 נק'.

במת החגיגות בשעה 22.00 בכיכר ציון.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully