וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השושלת מתפרקת?

בקרוב צפוי לצהובים קרב קשה לא פחות מהיורוליג - בניית הסגל לעונה הבאה. עתידם של כמה שחקנים אינו ברור, גרשון יוכל לעזוב אם ירצה

כשמנסים לבחון את דרך התנהלותה של מכבי ת"א, החל מהקיץ האחרון ועד היום, עולה רק מילה אחת לראש - מוזר. ידוע שבמכבי לא משאירים דבר ליד המקרה או הגורל, שמחתימים שחקנים רק לאחר מעקב מדוקדק, שמכבסים את הכביסה המלוכלכת בחדרי חדרים, שמאריכים את חוזיהם של השחקנים המשמעותיים עוד במהלך העונה, כדי שלא ינפשו חלילה ביולי-אוגוסט כשחקנים חופשיים.

אולי מדובר בהיבריס, אולי סתם בחוסר תשומת לב, אולם נדמה שמנהליה של מכבי לא עשו הפעם את שיעורי הבית. החל בהחתמתו השנויה במחלוקת של וויל סולומון, דרך צירופו של קירק פני, עבור בג'יימי ארנולד, שהיה אמור לשחק כישראלי אבל יקבל אזרחות רק בסוף העונה, וכלה בהחלפת המהלומות התקשורתיות המביכה בין פיני גרשון לרענן כץ. ראויים לציון גם השאלתו של יותם הלפרין לאולימפיה לובליאנה ועסקת מאיר טפירו, שלא יצאה לפועל.

דבר מוזר נוסף קורה בימים אלו ממש: בשנים האחרונות נוהגים אנשי מכבי במשנה זהירות בכל הנוגע לכוכבים הגדולים שלהם, ודואגים להאריך את חוזיהם עוד במהלך העונה. בעונה שעברה האריכה מכבי מספר ימים טרם הפיינל פור במוסקבה את חוזהו של פארקר בשנתיים נוספות. "המטרה היא לתת לשחקנים ביטחון כלכלי ומקצועי כדי שיגיעו לרגעי המאני-טיים של העונה בשיא הפוקוס, וכמו כן לתת שקט נפשי לאנשי מכבי", מסביר גורם המקורב למועדון. ולמרות זאת, שלושה שחקנים מסיימים העונה חוזה, טל בורשטיין, ניקולה וויצ'יץ' ודרק שארפ, וכרגע עוד לא החל משא ומתן רשמי עם אף אחד מהם.

נעשה קצת סדר בדברים. רובם המוחלט של הצהובים סגורים בקבוצה גם לעונה הבאה: באסטון חתם בקיץ האחרון על חוזה לשנתיים נוספות, עד תום 2007. גם פני, יניב גרין וארנולד מחזיקים בחוזה לעונה הבאה. שרון ששון חתם על חוזה תלת-שנתי, שמסתיים בתום 2008, למרות שעל פי ההסכם קיימת אפשרות יציאה לשני הצדדים בתום העונה הבאה. וויל סולומון חתם בקיץ על חוזה לשנתיים, אבל אליו עוד נגיע. פארקר, כאמור, חתום עד סוף העונה הבאה, והוא צפוי להאריך את חוזהו פעם נוספת ובכך לסיים את הקריירה בקבוצה. אבל גורלם של ארבעת השחקנים הבאים עדיין לא הוכרע.

וויל סולומון

סולומון חתם הקיץ במכבי לשנתיים בסכום שמתקרב ל-650,000 דולר לעונה, על פי הערכות שונות. למרות זאת, אם מי מבין הצדדים ירצה להשתחרר מהחוזה בקיץ הקרוב, הנייר החתום לא יהווה בעיה. במכבי מרוצים מסולומון, "שהשתלב היטב, חברתית ומקצועית", כדברי גורם המקורב לשני הצדדים. "יש כל הזמן מעין באזז מטריד סביב וויל וקשה לי להבין אותו", המשיך הגורם. "נעשה בקיץ תיאום ציפיות בין כולם, כי היה ברור גם למכבי וגם לוויל שמדובר בסיפור שונה משאראס. עד עכשיו וויל מספק את הסחורה ומעמיד מספרים יפים. בכלל, אני לא רואה הרבה רכזים טובים יותר ממנו באירופה".

מנגד, מקורות ביוון טוענים כבר למעלה מחודשיים שיאקה לאקוביץ' ישחק במכבי בעונה הבאה, וזה עוד לפני הקריסה הלוזרית של לאקוביץ' בטופ 16, שפגעה בסיכוייה של פנאתינייקוס להמשיך לרבע הגמר. בעונה הבאה תארח פאו את הפיינל פור, והבעלים המאוכזבים של הקבוצה, האחים ינאקופולוס, שאמרו בתום השלב הראשון כי "אין סיבה שלא נלך כבר העונה עד הסוף ביורוליג", צפויים לערוך בקיץ מהפכה גדולה בסגל, בתקווה להניף את הגביע באתונה.

בשורה התחתונה: 50 אחוזים שסולומון יישאר. במכבי מרוצים, אבל במידה של הדחה מוקדמת מאירופה או תקלה בקרב על האליפות בארץ, עשויים להיות שינויים.

ניקולה וויצ'יץ'

מסובך. בעבר דאג וויצ'יץ' להכריז לפחות פעם בשבועיים שהוא "צהוב בנשמה" ושישמח לסיים במכבי את הקריירה, אבל כרגע, מצבו הוא המעורפל ביותר. וויצ'יץ' יהיה בקיץ בן 28, גיל בו שחקני כדורסל מגיעים לשיאם, וברור לו שמדובר בחוזה שאמור להיות הגבוה והמכניס בקריירה שלו. בספרד טוענים שטאו ויטוריה מפנה מקום בתקציב כדי להציע לו בוכטה אמיתית, לקראת עזיבתו של לואיס סקולה ל-NBA, ביוון טוענים שגם פנאתינייקוס מסוגלת להציע חוזה שיהיה קשה לסרב לו, ועוד לא דיברנו על חלום ה-NBA הבלתי ממומש ועל [[ארקדי גאידמק]], שישמח מאוד לגנוב לשמעון מזרחי שחקן מרכזי מתחת לאף. אהרון פוגל, אחד הספונסרים המרכזיים של ירושלים, לא התבייש להגיד במהלך שידור בערוץ 1 שוויצ'יץ' הוא ההבדל הגדול בין מכבי ת"א ליריבתה ממזרח.

"וויצ'יץ' לא יחתום עכשיו על הארכת חוזה במכבי, מכמה סיבות", מסביר העיתונאי הקרואטי איגור פטרינוביץ', "מבחינה כלכלית, כולם יסכימו שהדרך הטובה ביותר עבורו לזכות בחוזה גבוה תהיה לחכות לקיץ, להפוך לשחקן חופשי ולבחון את מבול ההצעות שיקבל, כי ברור שהוא הולך להיות אחד השחקנים הכי מבוקשים שיש. הוא ישמח לקבל הצעה גבוהה ממכבי ולהישאר בתל אביב, כי הוא מאוד מאוד אוהב את מכבי, אבל אני לא יודע אם מכבי תוכל להתמודד עם ההצעות האלה. סיבה נוספת לכך שיעדיף לחכות לקיץ היא ה-NBA, כמובן. זאת כנראה ההזדמנות האחרונה שלו להגיע לשם, ואם הוא חותם עכשיו על חוזה במכבי, הוא יודע שהקבוצות שירצו אותו יצטרכו לפצות את מכבי בסכום גבוה, וזאת בעיה. זו סיבה סבירה יותר בעיני, כי אני יודע שבאירופה הוא רוצה לשחק רק במכבי".

גם לאנשי מכבי ברור שוויצ'יץ' יהפוך בקיץ לסחורה החמה ביותר באירופה. מבחינתם היה עדיף אילו וויצ'יץ' היה חותם על חוזה חדש ומשודרג כבר היום, אבל בהחלט לא מורגש לחץ במסדרונות יד אליהו. ראשי מכבי הפנימו שיהיו חייבים במהלך המו"מ להכניס את היד עמוק לכיס. וויצ'יץ' מרוויח במכבי כ-750 אלף דולר לעונה, והתוספת המשוערת אמורה לנוע סביב 350 אלף דולר. דן שמיר, בהתבטאות נדירה למדי, מנסה להרגיע את אוהדי מכבי ההיסטריים: "לניקולה לא תהיה בעיה למצוא עבודה בכל מקום", אומר עוזר המאמן, "אבל אני מקווה שאני יודע איפה הוא ישחק. לנו טוב איתו ולו טוב איתנו, והדברים איתו צריכים להיסגר".

דבריו של שמיר מקבלים חיזוק מנוון ספאחיה, ששימש עד הקיץ האחרון כמאמנו של וויצ'יץ' בנבחרת קרואטיה. "אני מכיר את ניקולה ואין לי ספק שהוא לא יעזוב את מכבי", מעיד המאמן. "אני יודע שהוא נהנה מאוד שם. האם יש מקומות טובים יותר ממכבי באירופה? לא בטוח. אולי יציעו לניקולה הרבה כסף, אבל אני לא מאמין שהוא יעזוב את מכבי, גם תמורת חוזה גבוה יותר במקום אחר. הצעה מקבוצת NBA זה סיפור שונה כי עבור כל שחקן זה סוג של חלום, אבל אם הוא היה שואל אותי, הייתי מייעץ לו להישאר במכבי".

בשורה התחתונה: למרות הכל, 75 אחוזים שוויצ'יץ' יישאר. הרגליים הכבדות יקשו עליו לשרוד עונה ב-NBA, מכבי תשלח את היד לכיס כדי לגבור על יריבותיה האירופאיות, כפי שעשתה בעבר.

טל בורשטיין

במהלך קיץ 2003 בורשטיין כבר היה עם רגל מחוץ למכבי. דני קליין והפועל ירושלים כמעט והצליחו להחתים את הטאלנט, אבל ראשי מכבי התעשתו ברגע האחרון וסידרו לבורשטיין חוזה נאה של מיליון דולר לשלוש שנים (כ-330 אלף דולר לעונה). בירושלים טוענים כי גאידמק סימן את טל בורשטיין, וצפוי להציע לו בקיץ חוזה אדיר בקנה מידה ישראלי. בורשטיין גם זוכה להתעניינות מצד קבוצות אירופאיות גדולות. ספק רב אם מכבי, שגם כך תסבול מהעול הכלכלי הכרוך בשדרוג שכרו של וויצ'יץ', תוכל להיכנס לקרב ראש בראש על שירותיו. "בורשטיין מחוץ למכבי? זו אפשרות סבירה מאוד", אומר מאמן ישראלי בכיר. "טל הוא שחקן פחות מוערך במכבי ונחשב לשחקן משלים. יש לו שם טוב באירופה והוא נמצא בגיל שצריכים גם לחשוב על הצד הכלכלי. לדעתי הוא ילך לכסף הגדול בעונה הבאה".

"החשיבות של טל עולה גם בגלל החוק הרוסי", ממשיך המאמן. "הדרך היחידה של מכבי להשאיר אותו היא לשלם יותר כסף. שיחות מוטיבציה לא יגרמו לו להישאר. הוא צריך לחשוב על העתיד. אני חושב שטל שגה בשנים האחרונות כשהוא נתן לעצמו הנחות, מכל מיני בחינות. הוא התאים את עצמו למה שרצו ממנו וקיבע את עצמו כשחקן שמשחק ליד הכדור ולא עם הכדור. אם הוא היה מפתח את עצמו כרכז הוא היה פוטנציאל גדול מאוד ל-NBA, כי אין הרבה שחקנים עם מימדים וראיית משחק כמו שלו. אם הוא ילך זו תהיה מכה לא קטנה עבור מכבי, אבל לכל שחקן יש תחליף. יותם הלפרין הוא אופציה טובה, השאלה היא מה יותם אומר. זה יכול ליצור שינוי במבנה של הקבוצה כי טל שיחק יותר בעמדות 2-3 ויותם הוא יותר 1-2. לדעתי, במקרה של בורשטיין הכל עדיין פתוח".

בשורה התחתונה: 50 אחוז להישארות. אם בורשטיין ימשיך לנדוד בתכיפות בין הספסל למגרש עד לסיום העונה, סיכויי העזיבה יגדלו.

דרק שארפ

שארפ חותם באופן מסורתי על חוזה לעונה אחת בלבד. "אם אהיה טוב במהלך העונה, אין סיבה שלא אמשיך", הוא נוהג לומר. בקיץ 2004 חרג הישראלי-אמריקאי ממנהגו וחתם לשנתיים. הפועל ירושלים? גאידמק? הצחקתם אותו. רק שלשום אמר ש"ההצהרות של גאידמק חצופות, אבל הוא יכול לומר מה שהוא רוצה". הקפטן ימשיך לכדרר גם בעונה הבאה בנוקיה. אחרי שיפרוש ממשחק פעיל, בעוד שנה או שנתיים, צפוי שארפ להצטרף לצוות המקצועי של מכבי.

בשורה התחתונה: הצחקתם אותו. 100 אחוזים שיישאר.

פיני גרשון

בכל אחת משנותיו במכבי ת"א, פחות או יותר בתקופה הזאת של השנה, נפתח הפסטיבל המוכר סביב שאלת עתידו המקצועי של פיני גרשון. יישאר? יפרוש? יעבור לקבוצה גדולה באירופה? העיתונים ואתרי האינטרנט דנים בסוגיה המרתקת במשך שבועות, ובכל פעם הסיפור מסתיים בצורה דומה - פגישה חשאית בבית של מוני או דיוויד פדרמן, תוספת של כמה עשרות אלפי דולרים למשכורת, שידרוג קל בגזרת הבונוסים, סיכום בלחיצת יד והמשך שיתוף הפעולה הפורה.

דווקא הקיץ, כך מסתמן, עשוי הרומן להגיע לקיצו. גרשון זרק רמזים בכיוון (למרות שהוא עושה זאת בכל עונה), אבל השינוי הגדול התרחש אצל ההנהלה. אם בשנים האחרונות הפעילו ראשי הקבוצה לחצים גדולים על גרשון כדי שיישאר, הקיץ, כך נדמה, לא מתוכנן מסע שכנועים מכל סוג שהוא.

"תחושת העייפות והמיצוי קיימת לראשונה גם בקרב ראשי המועדון", מנתח גורם בקבוצה. "זה לא הריב עם כץ, זו ההפנמה
ההדדית שהקשר הזה מיצה את עצמו. מוקדם לדעת אם פיני יישאר
במועדון בתפקיד אחר, למרות שאישית אני לא רואה את זה קורה, אבל רוב הסיכויים שבעונה הבאה יעמוד מאמן אחר על הקווים".

בשורה התחתונה: תלוי בגרשון. אם ירצה לעזוב, לא יהיו תחנונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully