וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

44 סיבות לנקמה

אף קבוצה לא ניצחה העונה בבולוניה. האיטלקים יעשו הכל כדי שמכבי ת"א, שהשפילה אותם בגמר היורוליג, לא תהיה הראשונה

קר וגשום בבולוניה, ובעיקר שקט. קבוצת הכדורגל המקומית מדשדשת בשיפולי ליגת המשנה, התיירות לא בשיאה בתקופה הזאת של השנה, ובעלי המסעדות, האטרקציה המרכזית שיש לבירה הקולינרית להציע, מעדיפים לסגור מוקדם ולהתחמם בבית. אלא שעל אף האווירה הפסטורלית, מעל חלק מתושבי העיר מרחפת עננה. כמעט שנתיים עברו מאז הפיינל פור בתל אביב, ועשרות אלפי אוהדי קלימאמיו עדיין מתהלכים בתחושה חמוצה משהו, בעקבות אותה תבוסה מחפירה, 74:118. ברוב המקומות באיטליה הפך הכדורסל לספורט כמעט לא רלוונטי, אבל בבולוניה החישוק והכדור הכתום עדיין שולטים.

"ככה זה כשהתואר האחרון של קבוצת הכדורגל הושג לפני יותר מ-40 שנה", אומר מרקו מארטלי, פרשן הכדורסל של העיתון הנפוץ "לה רפובליקה". "קבוצות הכדורסל של בולוניה הביאו לעיר הרבה יותר הישגים וכבוד בשנים האחרונות. לכדורגל מגיעים 6,000 איש בממוצע, לכדורסל יותר מכפול – 5,500 למשחקים של פורטיטודו (קלימאמיו), כמעט 8,000 למשחקים של וירטוס, אז קל וטבעי לומר שבולוניה היא קודם כל עיר של כדורסל".

הלב של מרקו

פורטיטודו בולוניה (בשמה המקורי), או יוגה, ארימו, אפרימאטיק, מאנגייבבי, פילודרו, טימסיסטם, פאף וסקיפר לשעבר, הוקמה עוד בשנות ה-30', אבל לליגה האיטלקית הראשונה העפילה רק לקראת סוף שנות ה-60. 1992 נחשבת לשנה מכוננת בהיסטוריה של המועדון. פורטיטודו נרכשה על ידי ג'ורג'יו סראניורי, מולטי-מיליונר ואחד מעשירי בולוניה. מאז, למעשה, הפכה פורטיטודו לחלק בלתי נפרד מהצמרת, למרות שבתואר האליפות הראשון שלה זכתה רק בשנת 2000. שם הקבוצה השתנה בתקופה זו לעיתים תכופות, בהתאם לשם הספונסר, כמיטב המסורת באיטליה. עניין של רספקט למקור הכספי העיקרי של הקבוצות. קלימאמיו, לדוגמא, היא חברה שמתמחה בבניית מערכות מיזוג ומזגנים. זו העונה השניה שחברת קלימאמיו מעניקה חסות לפורטיטודו, ומשלמת כ-600 אלף יורו תמורת התענוג.

עבור חובב הכדורסל הממוצע, מצבת השחקנים של קלימאמיו מודל 2006 תהיה אלמונית כמעט לחלוטין. אוהדי מכבי ת"א התרגלו בעבר לשחקנים בקאליבר של מילוש וויאניץ', ג'יאנלוקה באזילה וקרלוס דלפינו, שלא לדבר על קרלטון מאיירס, דיוויד ריברס, סאשה דג'ורג'ביץ', דומיניק ווילקינס, גרגור פוצ'קה וסטויאן וראנקוביץ' בעבר הקצת יותר רחוק. היום, השם המוכר ביותר בסגל של קלימאמיו הוא סאני בצ'ירוביץ' (25, 1.95 מ'), נער הפלא הסלובני לשעבר, שלא מצליח לחזור לעצמו מאז הפציעה הקשה ב-2002. "בצ'ירוביץ' מאוד מאכזב העונה, אבל זה מה שיש. הבעלים של הקבוצה מקצץ שנה אחרי שנה בתקציב, הכוכבים נוטשים ואלה התוצאות", מסביר מארטלי, שנדרש לסוגיית הסגל הצעיר. "בכל קיץ מקצצים 20 או 30 אחוז מהתקציב, כי לסראניורי נמאס להוציא כל כך הרבה כסף. אחרי הקיצוץ הנוסף הקיץ, שהעמיד את התקציב על בערך ארבעה מיליון יורו, קלימאמיו נאלצה להיפרד מרוב הכוכבים הגדולים שלה, כמו באזילה וסמודיש, ולמאמן רפשה לא נותר אלא להשלים עם זה ולבנות קבוצה צעירה, כשהכוונה היתה לתת לבצ'ירוביץ' הזדמנות מחודשת להוכיח את עצמו".

מי שנכנס לנעליו של בצ'ירוביץ' המזדקן כספק הנקודות העיקרי הוא מרקו בלינלי, ילד בן 19 שגדל במחלקת הנוער של היריבה השנואה וירטוס. בלינלי הוא מלך הסלים של הקבוצה עם 13.6 נק' בממוצע ביורוליג, ורבים טוענים כי מדובר בכוכב העל הבא של הכדורסל האיטלקי, יחד עם אנדראה בראניאני של בנטון טרוויזו, שצפוי לשחק בעונה הבאה ב-NBA. בכלל, הגיל הממוצע בקלימאמיו הוא 23 וחצי. במכבי, לשם השוואה, הוא כמעט 29.

המלך יסמין

מבחינתו של המאמן יסמין רפשה, שם המשחק הוא איזון: בלינלי זוכה להכי הרבה דקות פארקט - 27 בלבד. פרט לטאלנט הצעיר, שישה שחקנים נוספים קולעים בין 7.7 ל-10.6 נק' בממוצע. הנה עוד נתון מדהים שיכול ללמד על האיזון יוצא הדופן בקבוצה: עד היום, בכל 16 המשחקים ששיחקה ביורוליג, לא פתחה קלימאמיו עם אותה חמישיה פעמיים ברציפות. פרט לבלינלי, שני שחקנים נוספים בולטים העונה מעל היתר - דליבור בגאריץ' (26, 2.16 מ') הקרואטי, שחזר לפני שנתיים לכדורסל האירופי, אחרי מספר שנים כושלות בשיקגו בולס, ומוליך את הקבוצה בנקודות מדד משוקלל, וטרוויס ווטסון האמריקאי (25, 2.03 מ'), מלך הריבאונדים של קלימאמיו.

"קלימאמיו מאוזנת מאוד ורפשה מחלק את הדקות בצורה אופטימלית", טוען מארטלי. "בלינלי הוא שחקן המפתח של הקבוצה. כשבלינלי קולע פחות מ-10 נקודות, ברוב הפעמים קלימאמיו מפסידה. בגאריץ' עושה עבודה נהדרת, והוא מאוד השתפר בחודשים האחרונים. גם טרוויס ווטסון, שמוביל את הליגה האיטלקית בריבאונדים לדקה, הוא קריטי מאוד עבור קלימאמיו, כי הוא קופץ על הריבאונד ומוציא את הקבוצה להתקפות מתפרצות".

למרות כל האמור לעיל - התקציב הנמוך, התפוקה הירודה של בצ'ירוביץ' וממוצע הגילאים הצעיר במיוחד - קלימאמיו סיימה את השלב הראשון ביורוליג כסגנית בית א', מרחק נקודה אחת בלבד מטאו ויטוריה (מאזן 4:10). בליגה המקומית קלימאמיו כבר ממוקמת ראשונה, עם מאזן מצוין של 5:17. מארטלי יודע למי בעיקר מגיע הקרדיט: "אני חושב שרפשה עושה שם קסמים, אין לי הגדרה אחרת. יש לו השפעה אדירה על הכדורסל האיטלקי. הדרך שלו בחמש השנים שהוא בקלימאמיו היא לתת לצעירים להתבטא. הוא מעלה אותם בחמישייה ונותן להם הרבה ביטחון. הם מחזירים לו בהרבה מלחמה והתלהבות, וזה אולי מה שהביא לקלימאמיו תוצאות כאלה נהדרות. מאז שהגיע ב-2002, הוא מוביל את קלימאמיו בכל עונה לגמר הפלייאוף באיטליה לפחות. בעונה שעברה הוא לקח אליפות, לפני שנתיים הגיע לגמר היורוליג. הוא מקבל הרבה רספקט מהקהל ומאנשי הכדורסל באיטליה, כי הוא עשה דברים גדולים עם קבוצה צעירה וחסרת אמצעים. חייבים להעריך את מה שרפשה עושה. זה לא שהוא קיבל קבוצה בסדר הגודל של פנאתינייקוס, מכבי או צסק"א".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הקהל בטירוף, הקבוצה בטירוף

מעבר לסגל העמוק ולמאמן החכם, הנקודה החזקה ביותר של הבולונזים היא בלי ספק משחקי הבית. למעלה משנתיים עברו מאז ההפסד הביתי האחרון של קלימאמיו ביורוליג, אי-שם בפברואר 04'. בליגה האיטלקית הפסידה לאחרונה בפלאדוצה לרוזטו, בינואר אשתקד. רצף הניצחונות הביתיים עומד כרגע על 35, והספירה רק נמשכת. מחוץ לבולוניה, התחוור לילדים של רפשה, החיים קצת יותר מסובכים: רק שלושה ניצחונות חוץ השיגה קלימאמיו ביורוליג, שניים נגד יריבות חלשות ממנה בהרבה (שטרסבורג ובאמברג).

"הקהל בבית הוא אחד המפתחות החשובים של פורטיטודו", מאבחן מארטלי. "האוהדים מרעישים עולמות ודוחפים את הקבוצה לשחק טוב יותר, בעיקר בהגנה. השחקנים הצעירים צריכים את החיזוק הזה. הם מקבלים ביטחון כשהם משחקים מול הקהל שלהם. בחוץ קלימאמיו מפסידה הרבה משחקים, בעיקר בגלל חוסר הניסיון והקהל היריב. כשהקהל של קלימאמיו בטירוף גם הקבוצה נכנסת לטירוף, בעיקר הגנתי, וליריבות קשה מאוד לקלוע כאן סלים ולנצח. העובדה שקלימאמיו לא הפסידה כמעט שנתיים בבית מדברת בשם עצמה".

לדעת מארטלי, קלימאמיו היא הפייבוריטית הברורה מחר (חמישי), למרות שדווקא מכבי היתה זו שניצחה בשני הביקורים האחרונים שלה בבולוניה: "צריכים להבין, קלימאמיו כמעט בלתי מנוצחת בבית. אם מכבי רוצה לנצח היא צריכה לשחק הגנה גדולה ולקלוע באחוזים טובים, אבל ממה שראיתי עד עכשיו, ההגנה של מכבי במשחקי החוץ גרועה מאוד".

לקראת סיום יש גם כמה טיפים לפיני גרשון. "מכבי צריכה לשחק כמו ששיחקה בברצלונה", מסכם מארטלי. "היא תהיה חייבת לשמור היטב על הכדור, כי קלימאמיו אוהבת לחטוף ולצאת למתפרצות. מכבי תצטרך לשים לב גם לבגאריץ', אחד הסנטרים הטובים באירופה לדעתי. הוא מקבל הרבה כדורים, בעיקר בתחילת המשחק, סוחט הרבה עבירות ומחלק אסיסטים. בשביל לצאת מכאן בשלום, מכבי תהיה חייבת לפרק את המשולש של קלימאמיו, שהוא הגנה, מתפרצות ומשחק עבור הסנטר. עם איך שהיא נראית השנה, בעיקר במשחקי החוץ, אני לא בטוח שהיא יכולה לעשות את זה".

קלימאמיו בולוניה במספרים:

מאזן ביורוליג: 5:11
מאזן בליגה האיטלקית: 5:17
ממוצע קליעה - 79.8
ממוצע ספיגה – 71.8
אחוז ל-2 – 52.1
אחוז ל-3 – 38.1
אחוז עונשין – 68.5
ריבאונדים – 30.9
אסיסטים – 13.8
חטיפות – 12.5
איבודים – 13.1
חסימות – 2.6
מדד יעילות קבוצתי – 83.1

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully