וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד הסינדרלות

3.3.2006 / 8:00

רגע לפני שהכסף של האוליגרכים מחסל כל סיכוי להפתעות, הנה הקבוצות המפתיעות ביותר בתולדות גביע המדינה, מלוד עד יהוד

בלי או עם קשר להגרלת שמינית הגמר, שזימנה לרוב הקבוצות הגדולות הגרלה נוחה מול יריבות מליגות נמוכות, עידן האוליגרכים הקרב ובא מעמיד בסימן שאלה גדול את הסיכוי שלנו לחזות בסינדרלות האהובות עלינו בגביע המדינה. קבוצה קטנה, שמופיעה משום מקום ובחמישה משחקים הירואיים גונבת את הגביע ונכנסת להיסטוריה. קשה לראות את זה קורה, כשיהיו כאן קבוצות עם תקציב של למעלה מ-100 מיליון שקל, עם סגל של 18 תותחים, שיידעו איך לחלק את הכוחות במהלך העונה ויגיעו רעננות למשחקי הגביע.

לרגל החשש הזה, החלטנו להצדיע לעשר הסינדרלות הגדולות ביותר ולדרג אותן לפי כמה פרמטרים: רמת ההפתעה, כמות ההישגים של אותה קבוצה לפני ואחרי הזכייה בגביע וכיצד התואר הפתאומי השפיע על המועדון. ברור שכל אחד מכם יכול היה לדרג זאת אחרת. כל השוואה דומה – בריאנט מול ג'ורדן, רונאלדיניו מול מראדונה – היא מוטעית מראש ומורידה מערכו של כל הישג בנפרד. אבל בכל זאת, ולו רק לשם הגעגוע, ננסה לחזור לאותן גמרים קסומים, שמי יודע מתי יחזרו.

משתרכים מאחור

10. 1996/7: הפועל ב"ש

21 שנים אחרי האליפות האחרונה, 13 שנים אחרי הגמר המאכזב נגד הפועל לוד, זכתה באר שבע של אלי גוטמן, ג'ובאני רוסו וסיאד חלילוביץ' בגביע היחידי בהיסטוריה שלה. שער אחד של רוסו הספיק לניצחון היסטורי על מכבי ת"א תחת גרנט, שהחליף באותו קיץ את הדאבילסט דרור קשטן.

מה קרה מאז?

אלי זינו החליף את אלי להב בהפועל ב"ש, שאיבדה את המומנטום מהעונה הנפלאה ההיא ובמקום לחזור לצמרת הכדורגל ירדה פעמיים ליגה. שש שנים אחרי, ב"ש הגיעה לגמר נוסף בר"ג ושלישי בהיסטוריה שלה, נגד הפועל ר"ג, אלא שאז לא היה לה את רוסו.

9. 1972/3: הפועל ירושלים

קשה להגדיר את הפועל ירושלים של אותה עונה כסינדרלה. בכל זאת מדובר בקבוצה שסיימה אז את הליגה במקום השלישי, אבל עדיין אי אפשר להתעלם מכך שזה התואר היחיד של הקבוצה שהיתה אז הבכירה בירושלים, במיוחד לנוכח הישגיה היום. אלי בן רימוז' ונחום תא שמע פגשו בגמר את האלופה הכח ר"ג וניצחו 0:2.

מה קרה מאז?

הקבוצה הלכה והידרדרה, בית"ר השתלטה על העיר, ויקטור יונה. צריך להמשיך?

8. 1967/8: בני יהודה

שנה לפני שאהוד בן טובים עלה לבוגרים של בני יהודה, הוא ראה את קבוצתו האהודה זוכה בתואר הראשון שלה. יענקל'ה גרונדמן והאחים ברה (קשר) ומרקו (שוער) עבוד, נתנו לבן טובים אתגר, אותו הוא ישחזר 13 שנים אחר-כך, עת סחף את בני יהודה לגביע שני ב-1981. גרונדמן ושות', שסיימו אז את הליגה במקום השביעי, גברו בגמר 0:1 על סגנית האלופה המתוסכלת, הפועל פ"ת, שחלמה על תואר ראשון מאז חמש האליפויות הרצופות, אבל שוב נותרה בידיים ריקות.

מה קרה מאז?

ההישג של בני יהודה לא היטיב עימה בליגה. ארבע שנים אחר כך ירדה הקבוצה לליגה השנייה, אחרי שניצלה כמה פעמים. שנה לאחר מכן בני יהודה עלתה בחזרה וזכתה שוב בגביע ב-1981. שמונה שנים מאוחר יותר גם באליפות. כפי שאפשר לשים לב, בני יהודה מתעלה להישגים חד פעמיים, עם תקופת ביניים ארוכה בתווך. האם זה אומר משהו לגבי הקבוצה של ניצן שירזי?

7. 1951/2: מכבי פ"ת

54 שנה אחרי, מכבי פ"ת נשארה עם אותו גביע יחיד בארון. אמנם הקבוצה הקטנה של פ"ת עשתה זאת גם ב-1935, כשניצחה בגמר את הכח ת"א 0:1, אבל זה היה לפני קום המדינה. בשנת 1952 הצליחה מכבי פ"ת, הסגנית באותה עונה בליגה, לשחזר את התוצאה, לנצח בגמר את האלופה מכבי ת"א ולעצור על האפס את מלך השערים של הליגה שייע גלזר, שכבש 27 שערים ב-22 משחקים.

מה קרה מאז?

מכבי פ"ת לא הצליחה לתרגם את הזכייה לטיפוח המועדון והפיכתו לזולל תארים. עד עונת 2000/1 הקבוצה הקטנה לא הגיעה למעמד גמר הגביע. אח"כ התחיל תור זהב חדש תחת הלוזונים, שהסתיים בהישג השיא של המועדון בכל הזמנים: עליה לשלב הבתים בגביע אופ"א.

במרכז הטבלה

6. 1961/2: מכבי חיפה

התואר הראשון בהיסטוריה של האימפריה לעתיד. למרות שאת מכבי חיפה של אותה עונה עיטרו שחקנים נהדרים כמו ג'וני הארדי, אברהם מנצ'ל ואהרון עמר, הקבוצה האטרקטיבית לא הצליחה להתקרב לתואר האליפות (הישג השיא עד אז: מקום שלישי ב-58') וחסתה בצלה של הפועל חיפה. בליגה שלטו אז הפועל פ"ת, מכבי והפועל ת"א ואחרי שנים ללא סינדרלה מאז מכבי פ"ת, הגיע הגמר של 1962, שנערך בת"א.

מכבי חיפה, שסיימה את אותה עונה במקום הרביעי, הגיעה למרכז לפגוש את מכבי ת"א הגדולה, שעברה שנה נוראית, בסיומה כמעט ירדה ליגה וגמרה במקום ה-10 מתוך 12. המשחק הראשון הסתיים ב-0:0, אבל במשחק החוזר שנערך בירושלים (הגמר הראשון אי פעם בבירה) הסתיים בתואר ראשון למכבי חיפה, 2:5.

מה קרה מאז?

להבדיל ממקרה מכבי פ"ת, חשוב לזכור כי הסינדרלה מחיפה הגיעה כאשר הכדורגל במדינת ישראל הצעירה התחיל לצבור תאוצה, ולשלוש קבוצות היתה שליטה כמעט בלעדית על התארים: הפועל פ"ת, מכבי ת"א והפועל ת"א. אמנם רק 22 שנים מאז אותו גביע היסטורי, מכבי חיפה זכתה באליפות הראשונה, שהתחילה מגמה בכדורגל הישראלי, אבל מנצ'ל, הארדי ועמר (מלך השערים ב-58/9) יצרו את השושלת והפכו לדמויות לחיקוי בעיר. כדאי לשנן זאת, למקרה שמכבי חיפה תהפוך בקרוב לקבוצה הגדולה בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי.

5. 1975/6: בית"ר ירושלים

לקראת אמצע שנות השבעים, החלה להתגבש בבית"ר ירושלים קבוצה, שנתנה תשובה מוחצת ליריבה העירונית והגיעה למקום השלישי בעונת 1973/4. שנה לפני שדוד ישי הניף את הגביע, בית"ר כבר הגיעה לגמר, בו הפסידה להפועל כפ"ס (3:1), למרות נפילה גדולה בליגה (מהמקום השלישי למקום ה-14). ב-1976, כסגנית מתוסכלת שהפסידה את האליפות להפועל ב"ש, בית"ר ניצחה בגמר את מכבי ת"א 2:1. אורי מלמיליאן, דני נוימן ויוסי מזרחי החלו שושלת שנמשכת עד היום.

מה קרה מאז?

שנה אחרי הגביע, ב-1977, חזרה בית"ר לצמרת והתבססה במקום השלישי. בשתי העונות הבאות סיימה הקבוצה במקום שני פעמיים ברציפות וחזרה על הזכייה בגביע ב-1979. המסורת שהחלה אז הפכה את בית"ר לאחת הקבוצות הבכירות בכדורגל הישראלי ולא צריך להסביר למה.

4. 1983/4: הפועל לוד

ארז בנודיס, שוער בני לוד, שהפסיד ביום שלישי למכבי ת"א, ודאי מכיר את הסיפור היטב. גם יעקב הלל. שנתיים אחרי הסנסציה של יהוד הגיעה שכנתה מלוד, עם האחים בנודיס ודרור קשטן על הקווים וניצחה בגמר בפנדלים את הפועל ב"ש, לה זה היה גמר הגביע הראשון בהיסטוריה. גם במקרה של לוד מדובר בתואר יחיד, חד פעמי, למרות שההישג של יהוד גנב את ההצגה על דפי ההיסטוריה.

מה קרה מאז?

תוך שנתיים לוד ירדה לליגה השנייה ונשארה רק עם הזיכרונות. אולי יעקב הלל, שהיה שחקן בן 17 באותו גמר גביע, יתחיל שושלת חדשה.

הבלתי נשכחות

3. 1981/2: הפועל יהוד

האגדה סופרה כבר עשרות פעמים, אבל עדיין: קבוצה מעיירה קטנה, בלי מסורת של כדורגל, טיפחה דור מוכשר מאוד וחד פעמי של שחקנים, שהגיע לגמר באצטדיון ר"ג מול הפועל ת"א. שלום רוקבן כבש שער די מקרי, אריה חביב נעל את השער, לא היה צריך יותר. מאז לא ידע הכדורגל הישראלי הרבה סיפורים כאלה.

מה קרה מאז?

תוך שנתיים יהוד ירדה לליגה השנייה ונעלמה כליל פיזית, אבל הזיכרונות יישארו לעד.

2. 2003/4: בני סכנין

בדלת שפתחה הפועל ר"ג לסנסציות עברה בני סכנין תוך שנה. סכנין הביאה איתה עשרות אלפי ערבים גאים לאצטדיון ר"ג לגמר מול הפועל חיפה, וזכתה בתואר ראשון עבור מגזר מקופח ודחוי (1:4). את תוצאות ההישג ההיסטורי נראה אולי בעתיד הלא ממש רחוק, כשקבוצות ערביות נוספות יזכו בתארים.

מה קרה מאז?

כבר שנתיים שסכנין נאבקת על חייה מאז אותו גמר היסטורי, אבל בינתיים לא נשרה ללאומית, בניגוד למה שקרה ללא מעט סינדרלות. סכנין, לעומת הפועל ר"ג, זכתה בגביע כשהיא בליגה הראשונה וניצחה יריבה חלשה יותר, מה שהוריד אותה למקום השני בשקלול הכללי. זה לא מוריד מגודל ההישג.

1. 2002/3: הפועל ר"ג

בכל תולדות הגביע לא היתה סנסציה כזאת. קבוצה מתחתית הליגה השנייה, שמדלגת בחצי הגמר על-פני מכבי ת"א הגדולה ומנצחת בגמר את הפועל ב"ש (4:5 בפנדלים), שהיתה בעונה מצוינת. קשה להאמין שנזכה לשחזר בשנים הקרובות את אותו ערב ענק באצטדיון ר"ג.

מה קרה מאז?

הפועל ר"ג ירדה לליגה הארצית, התפרקה וכיום היא נלחמת על חייה כדי לא לרדת לליגה הרביעית. דווקא הקריסה הופכת אותה לגדולת הסינדרלות שזכו גביע המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully