וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאולקר יש מודל: גרשון

אחרי קיץ שבו התקציב קוצץ ואז הוגדל, וקבוצה שלמה הוחלפה, באולקר לא מצפים לנצח ביד אליהו, ומסתפקים בהערצת המאמן היריב

כשישב שמעון מזרחי באולם הכנסים המפואר של הפלאו סנט ג'ורדי בברצלונה, ושמע כי קבוצתו שוב שובצה יחד עם אולקר איסטנבול בשלב הטופ 16, הוא וודאי הגניב חיוך קטן וחש הקלה מסויימת. בכל זאת, גם שמעון מכיר את הסטטיסטיקה - שלוש פעמים בארבע השנים האחרונות פגשה מכבי את אולקר בשלב הזה בדיוק, ותמיד המשיכה לפיינל פור. הפעם האחרונה שמכבי ואולקר לא נפגשו היתה בשנת 2003, העונה השניה של דיוויד בלאט, שהיתה היחידה במילניום הנוכחי שלא הסתיימה באירוע השיא של הכדורסל האירופי. "אני יודע, זה מוזר שאנחנו שוב פעם עם מכבי, אבל כבר התרגלנו", אומר מוראט אוזייר, עוזר מאמן אולקר בשנים האחרונות, בראיון לוואלה! ספורט. "מה שבטוח, מכבי מספיק טובה ומנוסה ובטח לא צריכה להסתמך על מזל או אמונות טפלות. מכבי מספיק חזקה בכדורסל".

מסתפקים בטופ 16

גם אוזייר מודה שהעונה הנוכחית לא התקדמה לפני התכנון המקורי שלו ושל חבריו לקבוצה. אמנם רק בעונה אשתקד חגגה אולקר את הישג השיא שלה באירופה, העפלה לשלב רבע גמר היורוליג, אבל הקיץ הלא סימפטי במיוחד שעבר על המועדון טירפד כל אפשרות להמשכיות. "זה היה קיץ מאוד לא נעים", מספר אוזייר. "בהתחלה הגיע הבעלים של הקבוצה והודיע שהתקציב שלנו יקוצץ לחצי. מיד אמרנו לשחקנים שזה המצב, ואף אחד לא הסכים להישאר. איבדנו שחקנים מצויינים כמו ז'וקאוסקאס, שטומברגאס וארדוגאן. רק בהמשך קיבלנו הודעה שהתקציב יישאר בסדר גודל דומה, עשרה מיליון דולר, אבל כל השחקנים שלקחו אותנו לטופ 8 ביורוליג כבר חתמו בקבוצות אחרות. נאלצנו להתחיל הכל מהתחלה".

11 שחקנים חדשים הצטרפו לקבוצה, כולל שני זרים חסרי ניסיון ביורוליג (אך בעלי עבר ב-NBA), ג'ף טרפאגנייר ומרכוס הייסליפ. סגלה של אולקר כולל כמה שמות מוכרים מאוד, כמו מירסאד טורקצ'אן מיודענו, איברהים קולטולאי הנודד והרכז המקדוני ורביצ'ה סטפאנוב, חביבו של המאמן ארגין עתמאן. אולקר פתחה את העונה עם לא מעט ציפיות ("פיינל פור ביורוליג ודאבל בטורקיה", לדברי אוזייר), אולם כפי שמנסח זאת העיתונאי הטורקי בנר ארגובנוגלו, "ככל שעבר הזמן התברר שקיימת שם בעיה קשה בחיבור בין השחקנים, בכימיה. ההפסדים הראשונים עוד התקבלו בהבנה, בכל זאת, נבנתה שם קבוצה מהיסוד, אבל אם לקחת בחשבון גם כמה פציעות לא קלות, המצב היה פשוט בעייתי מדי".

מצבה של אולקר המבולבלת אכן הלך והידרדר ככל שנקפו הימים, והביזיון הגדול לא איחר לבוא: לקראת סיום הסיבוב הראשון אירחה אולקר את צסק"א מוסקבה וחטפה נוק אאוט מהדהד של 33 הפרש, כשהיא קובעת שיא שלילי ביורוליג וקולעת רק 49 נקודות במשחק ביתי. "באמת פתחנו את העונה עם הרבה שחקנים פצועים", מאשר אוזייר. "היו לנו הרבה עליות וירידות בגלל זה והפסדנו כמה פעמים בגדול. רצינו בתחילת העונה להגיע רחוק בכל המפעלים, אבל בהתחשב בנסיבות, גם העפלה לטופ-16 היא הישג עבורנו".


מוותרים על המשחק מראש

בשיאו של המשבר המקצועי והמנטאלי, נדמה היה שאפילו הכרטיס לשלב הבא ביורוליג נתון בסכנה ממשית. שלושה מחזורים לסיום השלב הראשון החזיקה אולקר במאזן רע של 8:3. ואז, טוען ארגובנוגלו, הגיעה נקודת המפנה של העונה מכיוון לא צפוי: הענק ההונגרי רוברט גוליאש, שפתח את העונה בפניוניוס היוונית, חתם במפתיע בקבוצה. "זה הסיפור הגדול של העונה", קובע ארגובנוגלו. "מאז שגוליאש הגיע משהו באולקר השתנה, אי אפשר להסביר את זה אחרת. הוא הביא את הנקודות והריבאונדים שחסרו לקבוצה מהספסל. אוגוז סאבאס, שחקן צעיר בן 19 שהיה אמור להיכנס למשבצת הזאת, היה לא טוב ולא מספיק מנוסה". למי שמכיר את ההונגרי בעל הכרס הקביעה הזאת נשמעת מוזרה, אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח: מאז נחת גוליאש באיסטנבול, אולקר במאזן סביר של 3:3. במשחק החשוב ביותר של אולקר העונה, על המקום האחרון בהחלט בטופ 16, מול סיינה של קרלו רקלקאטי, היה גוליאש המצטיין והעמיד שורה סטטיסטית של 11 נקודות, 8 ריבאונדים, 2 חסימות והרבה לב ונשמה.

הפגרה הקצרה שבין השלב הראשון לשני קטעה את המומנטום החיובי של אולקר. בשבוע שעבר חזרו הטורקים לסורם וחטפו על הראש 87:69 בפלאדוצה בבולוניה, תוך תצוגת כדורסל עלובה במיוחד. השאלה הגדולה היא אם אנשי אולקר בכלל מאמינים שבכוחם לנצח את מכבי לראשונה בהיסטוריה ביד אליהו, דווקא כשהצהובים מגיעים למשחק במצב רוח כעוס וקרבי מתמיד. "כשנודע לאולקר שהם שוב צריכים להתארח בתל אביב, הם ויתרו על המשחק הזה מראש", טוען ארגובנוגלו. "אף אחד שם לא ייקח ללב הפסד חוץ למכבי. באולקר יודעים שהסיכוי להפתיע את מכבי, במיוחד לאור העובדה שמכבי לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד יותר, קלוש במיוחד. בשנים האחרונות מכבי הגיעה למצב שהיא פייבוריטית אפילו במשחקי החוץ, כולל נגד אפס פילזן, אז בבית, ועוד נגד אולקר?"

פיני הוא מודל

רשות הדיבור לאנשי הקבוצה האורחת. "קודם כל, אני שמח לפגוש שוב את מכבי", אומר אוזייר בדיפלומטיות. "המשחק נגד אלופת אירופה יהיה קשה מאוד מכמה סיבות, ובמיוחד בגלל שמכבי הפסידה בשבוע שעבר ב-15 הפרש. זה לא מתאים למכבי, עכשיו הם ישחקו חזק ויוציאו עצבים. ברור שלשחק ביד אליהו, נגד האוהדים של מכבי, זה לא דבר פשוט. הם מבינים כדורסל, יודעים מתי ללחוץ ונותנים לקבוצה שלהם יתרון. אנחנו רוצים להראות שאנחנו מתאימים לרמה הזאת, ונצטרך לתת מלחמה. להזיע. אני לא יכול להבטיח ניצחון, אבל נעשה את המקסימום".

"ההפסד שלנו בשבוע שעבר בבולוניה לא היה נעים", ממשיך עוזר המאמן. "עוד לפני שמדברים על מכבי, אנחנו חייבים להסתכל על עצמנו, לשחק את הכדורסל שלנו, שהוא בראש ובראשונה הגנה. יש לנו שחקני הגנה אינדיבידואלים מצויינים, כמו טרפאגנייר, שהוא החוטף הכי טוב ביורוליג (3.5 חטיפות בממוצע) ומרכוס הייסליפ (1.8 חסימות למשחק). מצד שני, למכבי יש הרבה שחקנים חשובים. פארקר חשוב מאוד, אבל מי לא חשוב? סולומון חשוב, בורשטיין חשוב, באסטון חשוב, וויצ'יץ' חשוב. אסור לתת למכבי נקודות קלות בצבע, אחרת אנחנו נהיה בבעיה. נצטרך לקלוע טוב נגד ההגנה האיזורית של מכבי. פיני אוהב לשחק איזורית".

בכלל, אוזייר שב ומזכיר במהלך השיחה מספר פעמים את פיני גרשון, "אחד המאמנים הגדולים והחכמים שהכרתי", לדבריו. עבורו, גרשון הוא המפתח הגדול של מכבי. רק אתמול פירשן אוזייר משחק יול"ב קאפ בערוץ יורוספורט הטורקי, בין וילרבאן לאריס סלוניקי. במהלך אחד מפסקי הזמן שירטט מאמנה של אריס תרגיל להוצאת כדור חוץ מתחת לסל היריבה, בו משתמשת מכבי. אוזייר מיד זיהה מהיכן הוא לקוח. "זה היה תרגיל הוצאת כדור החוץ לפארקר! תבין, פיני לא מחפש להעתיק שיטה מאחרים, אלא ממציא אותה בעצמו", הוא מתמוגג. "פיני גרשון הוא מודל. בעונה שעברה אמרתי שאם שאראס ופיני לא יבואו למשחק נגדנו, יהיה לנו סיכוי לנצח. מה שכן, אני חושב שהשיטה של פיני נפגעה העונה בגלל העזיבה של שאראס. פיני אוהב משחק מסירות מהיר. הכדורסל של סולומון לא כזה, הוא לא מתאים לשיטה של פיני, אבל אני מאמין שבסופו של דבר פיני יימצא את האיזון הנכון ומכבי תעשה דברים גדולים גם העונה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אולקר במספרים:

מאזן ביורוליג - 10:5
מאזן בליגה הטורקית - 2:18
ממוצע קליעה - 71.4
ממוצע ספיגה - 75.4
אחוז ל-2 - 47.4%
אחוז ל-3 - 35.1%
אחוז עונשין - 72.8%
ריבאונדים - 28.1
אסיסטים - 10.4
חטיפות - 9.6
איבודים - 13.2
חסימות - 2.9
מדד יעילות קבוצתי - 69.6


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully