וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר? קטן עליהם

1.3.2006 / 14:33

היו ימים שבהם המשכורות במכבי ת"א לא שולמו, השחקנים הלכו מכות והמאמנים פוטרו. בהשוואה לעבר, המצב הנוכחי הוא קייטנה

פתאום מכבי ת"א מובסת ביורוליג, מתקשה בליגה, השחקנים פחות מחויכים באימון המסכם לפני המשחק של יום חמישי, פיני גרשון מתראיין יותר ויותר, אחד מהבוסים מתכסח עם המאמן ועם עמיתיו להנהלה. כבר אי אפשר לטאטא זאת מתחת לשטיח: זהו משבר.

אלא שבדיקה בספרי ההיסטוריה מגלה שלמרות הדימוי הווינרי, ואולי דווקא בגללו והציפיות שמתלוות אליו, מכבי תל אביב היא קבוצה למודת משברים. בדרך כלל היא גם יודעת לצאת מהמשברים כשידה על העליונה. מצד שני, אחרי שתי אליפויות אירופה רצופות, כשהמערכת משדרת שובע ועם ליגה אירופית שיוויונית מתמיד, ייתכן שהפעם זה פשוט לא יקרה. אחרי הכל, גביע אירופה, בניגוד לאליפות המקומית, אינו רשום בטאבו על שם מכבי.

אחרי המשחק מול אולקר, אפשר יהיה להעריך את הסיכויים של מכבי תל אביב לצאת מהמשבר הנוכחי. בינתיים, קיבצנו עבורכם סקירה היסטורית של המשברים הקשים ביותר במכבי ת"א מאז תחילת שנות ה-90, אלו שנגמרו טוב וגם אלו שפחות.

עונת 1989/90

רקע: אחרי שלוש שנים מוצלחות מאוד באירופה, בהן מכבי ת"א הופיעה בשלושה גמרים והפסידה בהם, החליטה ההנהלה לרענן את המערכת, כדי להניף את הגביע בפעם הראשונה מאז 1981. במקומו של צביקה שרף הובא למכבי ת"א טד אואנס, מאמן מכללות אמריקאי. צמד הזרים קווין מגי וקן בארלו המשיך לצידם של דורון ג'מצ'י, מוטי דניאל וחן ליפין. מוטי ארואסטי מונה לעוזרו של אואנס.

המשבר: הקבוצה פתחה את העונה האירופית עם 3 ניצחונות מ-8 משחקים, המשכורות לא הגיעו בזמן, ארואסטי העיף את בארלו מהאימון, רשות השידור ויתרה על שידור משחקה של מכבי ת"א מול פוזנאן הפולנית, מוטי דניאל ודורון ג'מצ'י דיברו על חוסר ביטחון של השחקנים.

רגע השיא: הפסד כואב להפועל ת"א בדרבי שבעקבותיו טד אואנס מצא את דרכו חזרה לארה"ב. שמעון מזרחי כינס את העיתונאים והודיע שאואנס ביקש לעזוב, האמריקאי סיפר להם שהוא בכלל פוטר.

התוצאה: צביקה שרף היה המושיע, שהוביל את מכבי ת"א לניצחון על גליל עליון בסדרת גמר הפלייאוף והרוויח חוזה לעונה נוספת במועדון. קווין מגי המנוח סיכם את העונה ורמז לכשל בבחירת המאמן: "חשבו שאמריקאי יסתדר טוב יותר עם ארבעה אמריקאים בקבוצה, אבל פשוט לא היה לו ניסיון באירופה".

עונת 1992/93

רקע: יעקב אדלר, עוזרו של צביקה שרף בעונה הקודמת, ממונה למאמן ראשי. הוא בונה סגל חדש ומדבר באופטימיות על קבוצת החלומות. בפועל, זו הייתה עונה מסויטית. גיא גודס הושבת כמעט לכל העונה, הפציעה של ווינפרד קינג לא עזרה, דייויד אנקראם התברר כאחד הזרים הכושלים שהגיעו ליד אליהו והצהובים, בדומה ליוגוסלבים, שיחקו בחלקים גדולים של העונה ללא זרים. מכבי ת"א מצאה עצמה נאבקת על המקום הרביעי בליגה. באירופה היא רשמה את העונה הגרועה בתולדות המועדון, מאז ההשתלבות בבית הגמר של גביע אירופה האלופות.

המשבר: נמשך לאורך כל העונה. קורן אמישה התקשה במשבצת של גודס ולפעמים נדב הנפלד שיחק כרכז, יעקב אדלר שמר על אופטימיות כשבמקביל המדינה סערה, היציעים ביד אליהו היו חצי ריקים, מכבי ת"א חטפה תבוסה בגליל, 97:69, ובמשחק אחר היא הובילה באילת 80:87 קצת יותר מדקה לסיום אך הפסידה בסיום 91:90.

התוצאה: אדלר פוטר ובזמן שעוזרו אלי קנטי מונה במקומו, העיתונים כבר פירסמו את הידיעה על מינויו של מולי קצורין לעונה הבאה. קנטי ומכבי ת"א הודחו בחצי גמר הפלייאוף על ידי גליל עליון של פיני גרשון ודורון שפר.

מוטי דניאל נזכר בימים שהוא מעדיף לשכוח: "לא הצלחנו מהסיבה הכי פשוטה: פשוט לא היינו קבוצה מספיק טובה. השחקנים לא היו מספיק טובים והצוות לא התנהל כמו שצריך. היו המון טעויות. זה לא היה משבר, זו פשוט הייתה קריסה, שבתוכה היו מיליון ואחד משברים".

עונת 1993/94

הרקע: המועדון עובר זעזוע, מולי קצורין מונה למאמן ורלף קליין למנהל מקצועי. העונה האיומה שלפני כן סידרה למכבי ת"א, אוי לבושה, מקום בגביע קוראץ' וכולם ציפו מהצהובים להגיע לגמר ולפצות את האוהדים על שיברון הלב הגדול. אלא שמכבי ת"א הודחה מהמפעל ברבע הגמר, אחרי הפסד כפול לפאניוניוס היוונית.

המשבר: שלושה הפסדים בעשרה ימים, כולל הפסד לגליל עליון בין המשחקים מול היוונים. רלף קליין ביקר קשות את צורת המשחק של הקבוצה, ספנסר דאנקלי התגלה כבדיחה בגובה 2.10 מ' וונדל אלכסיס התקשה להתאקלם.

התוצאה הסופית: רלף קליין התנצל בפני מולי קצורין על התבטאויותיו ומכבי ת"א רצה לאליפות אחרי ניצחון על הפועל ת"א בגמר סל. אלכסיס סיים את העונה כאחד המצטיינים בליגה.

גיא גודס נזכר באותה עונה: "צריך לזכור שגם הייתה פגיעה כלכלית אדירה במועדון. בזמנו, בכל משחק שהיינו מפסידים היינו מרגישים את ההנהלה מעלינו. באימונים הייתה אווירת נכאים ואף אחד לא דיבר עם השני. אני חושב שפיני גרשון לימד והרגיל את ההנהלה לקבל את ההפסדים אחרת".

מוטי דניאל: "היה המון חוסר ביטחון וזה אחד המאפיינים הגדולים של משבר. אין פטור מזה וזה קורה לכולם. לפעמים זה גורם לשחקן להחסיר עשירית שניה, שבה הוא הפסיד מהלך. עבדנו על חיזוק הביטחון. בעונה הזאת וגם בעונה שלאחר מכן הייתה לנו בעיה של הפסדים בחוץ. פשוט לא הצלחנו לתקשר עם המאמן במצבים מסויימים בחוץ. תירגלנו משחקי אימון בין שתי חמישיות, שלוקחות את כל ההחלטות בעתצן ללא התערבות המאמן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

עונת 1995/96

הרקע: אחרי שנתיים בינוניות עם מולי קצורין, רלף קליין חזר לעמדת המאמן הראשי, על אף שעזב בשנה שלפני כן לחולון וליכלך קצת על ההנהלה. מכבי ת"א הפסידה את באק ג'ונסון בשל ויכוח על 20 אלף דולר והביאה באמצע העונה במחיר כמעט כפול את טום צ'יימברס, למרות שקליין בכלל היה מעוניין בשחקן אחר. עודד קטש הגיע לטבילת אש בקבוצה. גיא גודס שוב נפצע והותיר לילד את הבמה.

המשבר: הקבוצה נראתה רע מאוד בגביע אירופה והשיא היה התבוסה 90:66 לאורטז, תקרית דחיפות בין תומר שטיינהאואר לטום צ'יימברס, רלף קליין אומר שהקבוצה זקוקה לשינוי מהפכני.

התוצאה: קליין פוטר מהקבוצה וטען: "אני מרגיש שכמה מהשחקנים שמו לי רגליים. קיים בקבוצה עניין של אגו ומנהיגות שלילית. מיהו חייב לפתור את זה". צביקה שרף שוב הובא כמושיע אחרי שפוטר מלימוז' הצרפתית, זכה באליפות אבל הפסיד בגמר הגביע להפועל ירושלים ופיני גרשון.

עונת 2002/3

הרקע: דייויד בלאט מונה למאמן ראשי ובנה קבוצה חדשה בעקבות עזיבתם של מקדונלד, האפמן ופארקר. פיני גרשון עבר לכס פרשן הטלוויזיה. בלאט צירף לקבוצה את קווינסי לואיס, מרכוס גורי וניקולה וויצ'יץ', שהגיע משנת השאלה בוילרבאן. תחילת העונה האירופית הייתה מאוד קשה ומכבי ת"א דורגה במקום החמישי בלבד בבית המוקדם, במקביל היא שיחקה גם בליגה האדריאטית. וויצ'יץ' היה היחיד ששמר על יציבות.

המשבר: בנו אודריך איכזב, חוסיין בשוק לא סיפק את הסחורה, קווינסי לואיס לא נכנס לנעליים של אנתוני פארקר, המספרים של מרכוס גורי לא היו מספיק גבוהים, דורון שפר לא הצליח להתקאמבק וגור שלף החל בנסיגה. הצעיר המוכשר יותם הלפרין התייבש על הספסל. הקהל ביד אליהו התקשה לקבל את הירידה ברמה של הקבוצה, שהתרגלה לפיינל פור. בלאט שמע לראשונה בחייו את הקריאות "תתפטר".

התוצאה: מכבי כשלה בשלב השני ביורוליג, והפסידה את המקום השני לבנטון טרביזו. היא הפסידה גם בגמר הליגה האדריאטית, לזאדאר ומרקו פופוביץ'. מכבי הסיקה את המסקנות, ויתרה על הליגה השלישית ובעיקר החזירה את פיני גרשון. בלאט מחל על כבודו וחזר לעמדת עוזר המאמן.

עונת 2003/4

הרקע: מכבי ת"א מבצעת את אחת ההחתמות המשמעותיות בתולדות המועדון, כששרונאס יאסיקביצ'וס מגיע מברצלונה. אנתוני פארקר מוחזר מרומא והתקציב גדל - הכל כדי להבטיח את המקוןם בפיינל פור בתל אביב.

המשבר: פיני גרשון מספסל את שאראס ועושה לו בושות מול הוריו, שהגיע לארץ כדי לצפות בו.מכבי מפסידה להפועל ירושלים במלחה, מובסת מול הפועל ת"א באוסישקין ולא מצליחה לנצח בקובנה, בפתיחת הטופ 16.

התוצאה: האווירה הייתה פסימית, אבל אז הגיעה המתנה מוולנסיה, שחששה להגיע לארץ בגלל המצב הביטחוני והפסידה טכני. מכבי ת"א עוד הפסידה לאולקר במחזור הלפני אחרון, אבל הייתה זקוקה בכל מקרה לניצחון על ז'לגיריס בבית כדי לעלות לפיינל פור. המשחק כבר היה בידיים של הליטאים, עד הנס של שארפ ושלף. אלא שכולם זוכרים את הגמר החד-צדדי ביותר בתולדות היורוליג, בו הביסה מכבי ת"א את סקיפר בולוניה 74:118. האם אלוהים יהיה לצידו של גרשון גם העונה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully