וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שתנצח תזכה בגביע"

מתן קרקוב

24.2.2006 / 9:08

דיאן בודירוגה וסבטיסלב פסיץ', שתי האגדות של לוטומטיקה רומא, כבר דרוכים לקראת המשחק מול הפועל ירושלים. ראיון זוגי

ביום שני בבוקר תצא הפועל למשחק החוץ הקשה נגד לוטומטיקה רומא במסגרת רבע גמר היול"ב קאפ, ומול שתי אגדות הכדורסל המהלכות של הקבוצה האיטלקית. המוכרת והבולטת יותר היא הסופרסטאר דיאן בודירוגה. האגדה השנייה מוכרת קצת פחות, אבל מבט חטוף ברשימת התארים שלו מלמדת שגם הוא כוכב לא קטן: סבטיסלב פסיץ', האיש שעומד על הקווים.

שלא תטעו. השניים למרות התארים, ממש לא שבעים. הם רוצים עוד, והפועל ירושלים מבחינתם היא עוד משוכה בדרך. זה לא שהם מזלזלים ביריבה, להפך, הם נותנים ריספקט ואפילו מביעים חשש מהאדומים. "אני חושב שלשתי הקבוצות יש סיכוי זהה לנצח", הבהיר לנו בודירוגה. "אנחנו מכירים כבר זה את זה, ויודעים על איזו רמת משחק מדובר. לדעתי הרמה די דומה, ולכן השאלה היא מי תתפוס יום יותר טוב". פסיץ' (56) המשיך את הקו של הכוכב שלו. "הפועל קבוצה מצוינת", הוא פירגן לאדומים. "הם אפילו ניצחו אותנו ברומא, אבל עכשיו מדובר בסיטואציה חדשה לגמרי. אין כזה דבר, שני משחקים דומים, ולכן אין לי מושג מה יהיה. אנחנו מתחילים עכשיו שוב מאפס".

-כן, אבל מאז הפגישות האחרונות שלכם אתם השתפרתם מאוד.

בודירוגה: זה נכון, וגם במשחק האחרון שלנו מול הפועל במלחה שיחקנו מצוין, ובעיקרון מספיק שנשחזר אפילו את הרמה שהצגנו שם ונוכל לנצח את הפועל, לדעתי. עם זאת, יש לנו הערכה רבה מאוד לשחקנים של הפועל, ואי אפשר לדעת למה לצפות מהם ביום נתון".

-השיפור שלך הוא אחת הסיבות העיקריות להשתפרות של רומא?

"זה נכון שלא הייתי בכושר טוב בתחילת העונה, אבל הקבוצה השתפרה בזכות הרבה סיבות, ובעיקר בזכות העובדה שכל השחקנים בריאים היום. לקח לנו זמן להתחבר, וברגע שכולם היו בריאים יכולנו לעשות את זה ולהשתפר".

פסיץ' ביקש להוסיף תובנות משלו. "בתחילת העונה לא שיחקנו כקבוצה מגובשת ושלמה. היינו במצב שבו, בגלל פציעות, שבעה או שמונה שחקנים בלבד הגיעו לאימון, ואי אפשר לעבוד ככה. לא היתה לנו רוטינה טובה. אלה היו זמנים קשים בשבילנו. ברגע שהאימונים מתנהלים בצורה סדירה, אנחנו מצליחים להגיע לרמה האמיתית שלנו ולהציג אותה לכולם. היו לנו גם שחקנים ששיחקו למרות שלא היו בכושר, כמו בודירוגה ואילייבסקי. מה אני אגיד לך, לדעתי הספידו אותנו מוקדם מדי".

-על מי משחקני הפועל תשימו דגש מיוחד?

פסיץ': "הפועל עדיין לא נמצאת במחשבותיי, אבל אין ספק שאנחנו מעריכים מאוד את שחקניה. אחרי יום שבת נתארגן איך שצריך בשביל לנצח את ירושלים".

בודירוגה: "יש להם אמריקאים ברמה גבוהה מאוד. סליי, ג'נקינס, מייסון ואוסטין כשרוניים מאוד. גם נאור הרשים אותי. הוא שחקן הגנה מצוין, שצריך לקחת בחשבון".

-מה אתם זוכרים מהביקור בירושלים?

בודירוגה: "אני מאוד אוהב את ירושלים. האווירה וההיסטוריה של העיר הזאת עושות לי משהו. האוהדים באולם תמכו בצורה מרשימה מאוד בקבוצה שלהם, ועשו הרבה רעש. אני בטוח שהאוהדים האלה דוחפים מצוין את הפועל ומשפרים אותה".

-קואץ', בביקור הקודם אמרת שהפועל פייבוריטית לזכייה במפעל. אתה עדיין חושב ככה?

פסיץ: "לא. אני חושב שכל הקבוצות שבאו מהבית שלנו, כולל דינמו והכוכב האדום, פייבוריטיות באותה מידה. אתה מבין איזה בית חזק היה לנו, שכל מי שעלה ממנו עבר שלב"?

-מי לדעתכם הפייבוריטית לזכייה בגביע?

בודירוגה: "הסיכויים כמו שאני רואה אותם אומרים שמי שתנצח במשחק הזה תזכה בגביע".

זולל התארים

בשלב זה בחרנו להתמקד במאמן. ניסינו לברר לגבי תחומי עניין נוספים שיש לפסיץ', אבל התשובה שקיבלנו מידידיו ביוגוסלביה היתה אחידה. יש לקארי (כן, זה הכינוי בקרב החברים) שני דברים שיש להם חשיבות עליונה בחייו: קודם כל משפחה, ולאחר מכן כדורסל. אגב, הדברים לא סותרים זה את זה. אשתו של פסיץ', איוונה, היתה שחקנית כדורסל מצוינת בעצמה, ואף שאין ברשותה גביעים נוצצים כמו שיש לבעלה, מקורביו של המאמן אומרים שיחסית לנשים, רמתה כשחקנית היתה אף גבוהה מרמתו כשחקן. השמועות מספרות שאיוונה ניצחה את בן זוגה לא פעם במשחקי אחד על אחד. בנו של המאמן, מרקו, שבאחרונה הפך את פסיץ' לסבא, משחק תחתיו ברומא, אף שמאז השתפרותה של רומא הוא לא רואה יותר מדי פרקט. אם כן, מדובר באיש משפחה אמיתי שמסתובב בכל מקום עם תמונת נכדו בארנק, ומדובר באיש עבודה ומקצוען ברמות הגבוהות ביותר, שהולך עם הדרך שלו עד הסוף - והיא מביאה אותו רחוק.

פסיץ' הוא אדם מוכשר מאוד. על ריבוי התארים כמאמן כבר סיפרנו. גם כשחקן הוא זכה בלא מעט. בין היתר ניתן לזקוף לזכותו של פסיץ' את העובדה שהוא היחיד שזכה בגביע אירופה לאלופות הן כשחקן (בוסנה סרייבו 1979) והן כמאמן (ברצלונה 2002/03). חשבתם שזה הכל? הצחקתם אותו. פסיץ' זכה בכל תואר שעולה בדעתכם (עשרים, אם להיות מדויקים). קחו נשימה עמוקה וניגע בעיקריים שבהם.

כמה שנים לאחר הפרישה מכדורסל פעיל החליטו בסרייבו להעניק לו את כובע המנהל המקצועי. ב-1983, אחרי שמאמן הקבוצה באותם ימים לא הצליח בתפקידו, הוא פוטר ופסיץ' נכנס לתפקיד. מאז, הצלחה רדפה הצלחה. בעונה הראשונה שלו כמאמן כבר זכה פסיץ' באליפות יוגוסלביה. בוסנה השתתפה בגביע האלופות ב-1984/85, והפסידה אחרי משחק צמוד דווקא לרומא. זאת היתה רק הסנונית הראשונה. כמאמן הוא הוביל את גרמניה לזכייה באליפות אירופה לאומות ב-1993, ואת יוגוסלביה לזכייה באליפות אירופה ב-2001. שנה לאחר מכן הגיע גם לזכייה באליפות העולם עם אותם חבר'ה. לזכותו נרשמות גם הצלחה כבירה ברמת הקבוצות במועדונים שונים ביבשת, אליפות יוגוסלביה עם בוסנה סרייבו (1982/83), ארבע אליפויות גרמניה רצופות עם אלבה ברלין מ-1996/97 ואילך (כששנה קודם זכה איתם בגביע קוראץ), ואליפות ספרד עם ברצלונה ב-2002/3 וב-2003/4. לזה תוסיפו אליפויות אירופה ועולם כמאמן נוער וקאדטים בשנות השמונים ועוד כמה גביעי מדינה פה ושם, ותתחילו להבין למה כינינו אותו אגדת כדורסל.

בין "חטאיו" הבודדים של פסיץ' כמאמן ניתן למנות את העובדה שהוא שיחרר את שאראס מברצלונה, ובכך תרם גם לשתי אליפויות אירופה רצופות של מכבי תל אביב. "שאראס החליט לעזוב בעצמו, לא אני העפתי אותו", מספר פסיץ'. "אני שמח שטוב לו עכשיו ושהוא נהנה מהכדורסל, אבל האמת היא שיש לי היום מחשבות רבות בחיים, ושאראס לא ביניהן כבר הרבה זמן. היום אני ברומא ומתעסק בשחקנים שמשחקים אצלי היום".

-איך באמת אתה משווה את הרמה של שחקניך היום לזו של שלך ושל יתר השחקנים בבוסנה סרייבו, שאיתה זכית באליפות אירופה?

"הסיטואציה היתה שונה לגמרי אז. היינו קבוצה מגובשת מאוד, שהיתה תוצר של עבודה משותפת במשך חמש-שש שנים לפני שזכינו בגביע ב-1979. היום אי אפשר להחזיק את אותה קבוצה אפילו שנתיים ברצף. בזמנו, לא היו זרים בקבוצה כי כך קבע החוק היוגוסלבי, ולא היתה תנועת שחקנים פנימה והחוצה מהמועדון. קבוצה נשארה קבוצה. בכל שאר הקבוצות שהתחרינו מולן היו זרים. הלוואי שגם היום היינו יכולים לשחק רצוף עם אותם שחקנים שש שנים, ואז אולי היינו היום יותר טובים מבוסנה סרייבו, אבל זה לא אפשרי.

-מה הציפיות שלך השנה?

"תשמע, אנחנו נשחק ביורוליג בשנה הבאה, אז יש שתי אפשרויות: או שנזכה בגביע יול"ב או שנסיים בין ארבע הראשונות בליגה. לא משנה לי איזה מהם יקרה, אבל כמובן שאני אשמח ששתי משאלותי יתגשמו (מצחקק), אבל הליגה עוד ארוכה ונקווה שהיכולת תימשך".

-מה היו המחשבות שלך לגבי קבלת הפועל כיריבה בשלב רבע הגמר?

פסיץ' (צוחק): "זאת ההגרלה ואין מה לעשות. אם אנחנו רוצים לזכות ביול"ב, אנחנו צריכים להתמודד עם כל מי שיבוא. השבוע היה לנו משחק גמר גביע, ועוד לא היה לנו הרבה זמן לחשוב על היול"ב קאפ. יש לנו גם משחק ליגה בשבת נגד וארזה, ואנחנו מתרכזים בהם. מיום ראשון נתחיל לחשוב רק על הפועל, אל תדאג.

-אגב גביע, היה לכם משחק קשה בגמר ובסופו הפסדתם לנאפולי.

"כן, שיחקנו מצוין בטורניר הזה ונתנו משחקים גדולים נגד בולוניה וסיינה. לנאפולי, שניצחו אותנו, יש המון ביטחון ועונה נהדרת באופן כללי. הרבה מאוד פעמים בקריירה היה לי מזל, אבל הפעם הוא לא היה איתי והפסדנו. איבדנו הזדמנות מאוד טובה, וזה היה כל כך קרוב, אבל זה הכדורסל ואין מה לעשות. אנחנו מאוכזבים כי נורא רצינו את הגביע הזה, אבל גם נאפולי מאוד רצו אותו. הלאה - לאתגר הבא".

-שהוא היול"ב קאפ. המוטיבציה שלכם מוגברת עכשיו?

"בטח שזה מקפיץ את המוטיבציה, אבל גם ככה לא היתה חסרה לנו מוטיבציה לנצח את הפועל ולהתקדם במפעל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully