וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידת טפירו

שגיא ניר

24.2.2006 / 9:00

וירטואוזיות לצד חוסר אחריות, אסיסטים מבריקים לצד קרבות עם הזרים. איזה מאיר טפירו יגיע למשחק המכריע של ירושלים מול רומא?

חמישי שעבר, חצי גמר הגביע בהיכל נוקיה. בני השרון הצנועה עושה בית ספר להפועל ירושלים, ולמרות השמיכה הקצרה מובילה בשמונה נקודות ברבע האחרון. רק יציאתו בחמש עבירות של הוראס ג'נקינס מצליחה להביא למפנה. מאיר טפירו, שעד אותו רגע נמנם על המגרש במעט הדקות בהן שותף, מתחיל להכניס סדר למשחק ההתקפה הירושלמי, לוקח על עצמו תפקיד אקטיבי יותר, קולע 5 נקודות חשובות ויוזם את המהלך המכריע - מסירה לשלשה של מריו אוסטין. ביום ראשון השבוע, מול נהריה, טפירו כבר תורם לאורך כל דקותיו על הפרקט, ומתקרב לטריפל דאבל.

שני המשחקים הללו מקפלים לתוכם את חידת מאיר טפירו. כישרון וירטואוזי, קלעי מחונן ומוסר אדיר, אבל גם כזה שנוטה לדקות ארוכות של היעלמות ובינוניות. שחקן בעל ראיית משחק מרשימה, שלעיתים קרובות לא רואה אף אחד ממטר. הכוכב שמנצח להפועל ירושלים משחקים בזמן שכל השאר נחנקים, אבל גם זה שחונק מול המצלמות את הוראס ג'נקינס.

"אי אפשר להביא את טפירו בתור כינור שני"

טפירו נחשב לשחקן הישראלי הטוב ביותר, בצוותא עם טל בורשטיין. בעונה שעברה, הראשונה שלו מעבר לים, הגיע עם נאנסי הצרפתית עד למשחק הגמר על תואר האליפות, כשבדרך זוכה הקבוצה גם ב"גביע הניצחון", התואר הראשון בקריירה שלו. כשחזר העונה להפועל ירושלים, נאלץ טפירו להסתגל למעמד אותו לא הכיר בשתי העונות האחרונות: שחקן ספסל. האיש שהוביל קבוצות כמו הפועל אילת, מ.כ. חיפה, בני השרון וגם את ירושלים (בקדנציה הקודמת בקבוצה) הפך לשחקן ספסל אצל ארז אדלשטיין. המאמן מעדיף על פניו את הוראס ג'נקינס, שחקן בעל יכולת אישית אדירה ומודעות קבוצתית נמוכה, אולי גירסה אמריקאית מוקצנת של טפירו.

טפירו משחק העונה 28 דקות בליגה, כשבאירופה יורד המספר עד 24 בלבד. השוואה לעונתו האחרונה בארץ, בבני השרון, מצביעה על ירידה בממוצעי הנקודות (12.4 לעומת 14), האסיסטים (5.8 לעומת 7.4) ואספקטים אחרים במשחק. ביול"ב קאפ הנפילה תלולה עוד יותר. יש לזכור שגם בקבוצה מהשרון, למרות תקציב נמוך יותר, שיתף טפירו פעולה עם אמריקאים בולטים כמרכוס נוריס, ג'רוד סטיבנסון ולי מתיוס והיה אחד המובילים בקבוצה.

"טפירו חייב לקבל תפקיד מרכזי - אי אפשר להביא אותו בתור כינור שני", אומר אבי אשכנזי, שאימן את השחקן במכבי חיפה ומבין את חוסר היציבות שלו. "מאיר השחקן הכי חשוב היום בירושלים והוא חייב להיות מעורב. אם הוא לא כזה זו בעיה, כי הקבוצה לא תיהנה ממנו וזה יתסכל אותו. ככל שיש למאיר יותר מרחב הוא יותר טוב, וכשיש שני שחקנים יצירתיים בסביבה הם דורכים אחד על השני".

"זה קרה גם בין ינאקיס וגאליס"

טפירו וג'נקינס, שמתחילת העונה נמצאים בסוג של קרב על ההגמוניה בקבוצה, חשפו לעין כל את העימות ביניהם, כאשר הישראלי חנק את האמריקאי בשידור ישיר במהלך משחק הליגה מול בני השרון לפני כחודש. אין זו הפעם הראשונה שטפירו מגיע לכדי עימות עם שחקן זר בקבוצתו. הוא היה מעורב גם בתקריות עם אנדרו קנדי בחיפה ובריאן ברייסי בירושלים, ולפני ארבע שנים ספג אגרוף מלמונט ג'ונס, בעת שהשניים התאמנו לקראת חצי גמר הגביע במדי הפועל ירושלים. מאמן ירושלים דאז, יורם חרוש, מסביר מדוע השחקן נקלע למצבים הללו. "מאיר הוא שחקן עם לב גדול, אבל סגנון המשחק שלו מושך אש לפעמים. הוא אדם שעומד על דעתו, ולא מתרפס בפני הזרים, כמו לא מעט ישראלים".

"כשיש שני מנהיגים בקבוצה זו לא בעיה, אבל זה תפקידו של המאמן לקחת אותם הצידה ולחלק ביניהם את העבודה", אומר ג'ו דאוסן, ששיחק עם טפירו בתחילת שנות ה-90 בהפועל אילת, לפני שחבר אליו לחצי עונה בירושלים עשור מאוחר יותר. "מאיר רק רוצה לנצח. תמיד היה לו ביטחון והוא אומר את מה שהוא מרגיש, אבל בסך הכל היתה איתו כימיה טובה. הוא משחק עכשיו בקבוצה עם זרים צעירים ותפקידו להנהיג אותם".

מאמן נבחרת ישראל, צביקה שרף, היה זה שהביא את טפירו ממכבי קרית מוצקין להפועל תל אביב עוד לפני שהיה בן 20. המאמן הלאומי לא חושב שלטפירו יש בעיה של גישה. "מאיר הוא שחקן שנלחם על המקום שלו ולא מוותר על המעמד שלו, אבל אני מסתדר איתו בעיניים עצומות. כשאתה בונה קבוצה לא תמיד אתה יודע איך יהיה האגו של השחקנים, ואם הם יתחברו ותהיה כימיה. גם למיקי ברקוביץ' היתה בעיה כזו עם חלק מהזרים שבאו למכבי, וזה קרה גם בין ינאקיס וגאליס באריס סלוניקי. זה חלק מהמשחק. כולם ראו שבבני השרון הזרים שיתפו איתו פעולה לכולם יצא מזה הכי טוב".

איתי לב, ששיחק באותה קבוצה והגיע עם טפירו ובני השרון לחצי גמר הפלייאוף, מסביר מה הסוד: "בבני השרון היתה לנו כימיה אדירה בקבוצה. למרכוס נוריס לא היה אכפת לתת למאיר את הכדור, ומאיר ניצח על המקהלה. הוראס ג'נקינס הוא גם שחקן שצריך את הכדור, אבל החכמה של ירושלים צריכה להיות מציאת האיזון ביניהם. אפשר לשחק רק עם אחד מהם, אבל משחק עם שניהם יהיה יתרון אדיר שחבל לפספס אותו".

"הוא ווינר"

המאפיין הבולט ביותר בסגנון המשחק של טפירו הוא הביטחון העצמי ברגעי ההכרעה. האיש, שניצח את מכבי בדרבי באוסישקין בגיל 20, צבר לו במשך השנים סלי ניצחון רבים, והביא למצב שמספר מהלכים גאוניים שלו בדקות הסיום מחפים על רצף טעויות או משחקים קטסטרופליים. פרט למהלך המנצח בחצי גמר הגביע, קלע העונה טפירו את סל הניצחון בנהריה, מסר את האסיסט שסידר לרוג'ר מייסון את השלשה המנצחת בברי, והצטיין בניצחון הגדול על הכוכב האדום במלחה.

מאמן עירוני נהריה, אבי אשכנזי, הביט ביום ראשון מקרוב בהצגה של טפירו. המאמן זוכר גם את הילד הדתי בן ה-13 מקבוצת הילדים בקרית אתא. "מאיר לא היה אף פעם ילד. הוא לא עושה חשבון אף פעם ובגלל זה הוא שחקן. כבר כילד הוא היה בוגר במשחק ובמחשבה שלו, היה חזק יחסית לגילו וידע מה הוא רוצה. יש לו משחק התקפה מגוון. הוא קולע, מוסר, עושה פיק אנד רול נהדר, חודר ומוציא כדורים - בכל קבוצה בה שיחק הוא היה פקטור חשוב".

"הוא ווינר", אומר דאוסן. "במשחקים חשובים תמיד אפשר לסמוך על מאיר, הוא תמיד שם בשביל לתת את המסירות החכמות לאנשים הנכונים. כשניצחנו עם אילת את פנתינייקוס מאיר היה מדהים - הוא עושה הכל במגרש". איתי לב מתייחס לסיבה שהפכה את טפירו לאיש למשימות מיוחדות של ירושלים: "מאיר שחקן שיכול לשנות את המשחק, וגם בנבחרת הוא עולה למגרש בזמנים קשים. הוא היתרון הכי משמעותי שיש לירושלים על מכבי, כי גם למכבי אין שחקן שיכול לשנות את המשחק כמו מאיר".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טפירו החדש

עם או בלי קשר לסלי הניצחון הרבים שקלע במהלך הקריירה, טפירו הוא מסוג השחקנים שלעולם לא יתביישו לקחת זריקה, גם אם היא לא נראית למאמן ולעמיתים לקבוצה. החברים סולחים, וטוענים כי מדובר ב"טפירו הישן". "הוא דווקא התבגר מאוד", קובע דאוסן. "היה לו מוניטין של זריקות משוגעות, אבל זריקות כאלה עוזרות לקבוצה. כששיחקנו יחד עודדתי אותו לקחת את הזריקות האלה בלי לפחד: 'כשאתה מרגיש את זה תזרוק'. אין לי בעיה עם זה. הוא לוקח, כמו ג'נקינס, זריקות שלאחרים נראות לא הגיוניות אבל הם מצליחים להכניס אותן".

לב מוצא הסבר אחר: "מאיר הגיע למעמד שהוא יכול לעשות את מה שהוא רוצה על המגרש, כי המאמנים סומכים עליו. המדהים אצלו זה שהוא לוקח את הזריקה הראשונה והאחרונה באותה דרך, וזה היתרון אצלו - ברגעי ההכרעה הוא לא מתרגש ולא מחשבן. אומרים שבשנים האחרונות הוא נהיה יותר קבוצתי, ועכשיו הוא יכול גם למסור ולא רק להיות שחקן המטרה בדקות הסיום. כל הסלים החשובים של ירושלים העונה באו ממסירות שלו – כשפעם הוא היה זורק את הכדורים האלה בעצמו".

לעיתים, ברגעים הגדולים שלו, כשטפירו מחלק אסיסטים מכריעים בשניות הסיום, הוא באמת נראה כמו שחקן חדש. בפעמים אחרות חוזר טפירו הישן, שרוצה את התהילה לעצמו. בעוד מספר ימים, כשירושלים תעלה על הפרקט ברומא למבחן החשוב ביותר שלה העונה, היא תזדקק להוכחה נוספת לשינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully