וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלה, קרח

13.2.2006 / 14:33

עד הקיץ היתה רומא קבוצה מפורקת, שלא התאוששה מעזיבת פאביו קאפלו. ואז הגיע אליה המאמן הכי מוכשר באיטליה, לוצ'יאנו ספאלטי

בעונת 2000/1 הוביל פאביו קאפלו את רומא לאליפות ראשונה לאחר 19 שנים. בתום עונת 2003/4 עזב המאמן המוערך את בירת איטליה לטובת יובנטוס, והמועדון שננטש נכנס לסחרור. ארבעה מאמנים התחלפו בתוך שנתיים, ובעקבות חקירה של אופ"א התברר שהקבוצה פנתה באופן לא חוקי לבלמה, פיליפ מקסס, כשזה שיחק באוקזר, ואסרה עליה לרכוש שחקנים במשך שנה שלמה. לתוך הקלחת הזאת נכנס המאמן לוצ'יאנו ספאלטי, שמונה בקיץ האחרון. אתמול (ראשון) רשמה רומא את ניצחונה התשיעי ברציפות, 0:2 על סיינה. איך התחולל המהפך?

מבחינת, פרנצ'סקו טוטי, קפטן וכוכב הקבוצה, התשובה ברורה: ספאלטי. "הוא לימד אותנו הרבה. אני רואה קבוצה שבה השחקנים נותנים הכל בשביל הכלל. לספאלטי יש אישיות חזקה וכריזמה, והוא מכיר טוב מאוד את היריבות". גם נשיא הקבוצה, פרנקו סאנסי האקסצנטרי, מרוצה. אחרי שמצא את המאמן המתאים הוא יכול לשוב ולהתמקד בעיסוק החביב עליו: טענות חוזרות ונשנות שלו על קיפוח קבוצתו, ועל יחס מועדף ליובה ולמילאנזיות של רשויות הכדורגל בארץ המגף.

"אין מאמן טוב ממנו"

ספאלטי, איש פירנצה, היה שחקן בינוני שהעביר את מרבית קריירת המשחק שלו בספציה ובאמפולי בליגה השלישית. באמצע עונת 1993/4 הוא מונה למאמנה של אותה אמפולי, כשזו הייתה שקועה בתחתית הליגה השלישית, והציל אותה מירידה. בעונה שלאחר מכן כבר הטביע ספאלטי את חותמו על הקבוצה הקטנה מטוסקנה, ועד מהרה הוביל אותה לשתי עליות ליגה רצופות. ההישג של אמפולי הפנה לראשונה את אור הזרקורים לעברו של המאמן עם הקרחת. הוא סיים את עונתו הראשונה בסריה איי במקום ה-12, שנחשב סנסציוני במושגים של אמפולי הקטנה.

ההצעות מהילדות הגדולות יותר לא איחרו להגיע, וספאלטי נחת בגנואה, אצל סמפדוריה. באותן שנים שכחה סמפדוריה מהקבוצה המפוארת של תחילת שנות ה-90, ורק רצתה להתבסס בליגה הראשונה. המאמן השקט לא הצליח להחזיר את סמפדוריה לימיה היפים, הסתבך בתחתית, ולא סיים את העונה בסיר הלחץ הכחול.

אחרי סמפדוריה אימן ספאלטי בונציה ובאנקונה, כשבתווך העביר חצי עונה באודינזה כמחליפו של לואיג'י די-קאניו. ראשי המועדון מאודינה זכרו אותו לטובה והחליטו להנחיתו בחזרה, בתחילתה של עונת 2002/3. ספאלטי הצעיד את הקבוצה לשתי עונות טובות, בהן סיימה במקומות השישי והשביעי, ובעונה שעברה עלה מדרגה והוביל את הקבוצה עד למקום הרביעי, המוביל לליגת האלופות. ההישג המצוין, שגם זיכה אותו בתואר מאמן העונה, גרר השוואות מיידיות לאלברטו זאקרוני, שהוביל את השחורים-לבנים להישג השיא של המועדון, מקום שלישי בעונת 1997/8. ספאלטי מעדיף להמנע מההשוואה הזו, משום שלמרות שזקארוני לקח אליפות במילאן הקריירה שלו לא המריאה מאז וכיום הוא חותם בלשכה.

ספאלטי נחשב באיטליה למאמן רציני, קפדן ויסודי וגם לכזה שמבין לנפש השחקן. תחת ידיו פרחו באודינזה וינצ'נזו יאקווינטה, שהעונה מתקשה לשחזר את יכולתו המצוינת מהעונה שעברה, וגם אנטוניו די-נטאלה ודויד די-מיקלה, שהשלימו שלישיית חוד קטלנית. בעונה שעברה סיימה הקבוצה במקום הרביעי גם בטבלת הכיבושים. אחרי נצחונות 4:5 על לצ'ה, ו- 1:4 על מילאן הגדולה, גם מאמן נבחרת איטליה, מרצ'לו ליפי, לא נשאר אדיש ליכולתה של אודינזה, והצהיר שהיא מציגה את הכדורגל הטוב באיטליה. ליפי המעוטר נחשב למורהו הרוחני של ספאלטי, ומעריך אותו מאוד: "מבחינת הבנת הכדורגל, הכנת השחקנים, והיסודיות, אין מאמן טוב ממנו".

הדבר היפהפה שקורה ברומא

העונה הנוכחית לא החלה טוב עבור המאמן, שבחודש הבא יהיה בן 47. במחזורים הראשונים הפסיד לאקסית המיתולוגית, אודינזה ולסיינה הקטנה, ולא הצליח להוביל את קבוצתו לנצחונות מול יריבות חלשות כמו קליארי ולצ'ה. מנגד, הצליחה רומא לנצח את אינטר, ונראה היה שחוסר היציבות שאיפיין את הקבוצה בעידנים שלפני קאפלו ואחריו, ממשיך גם בימיו של ספאלטי. אלא ש-0:4 גדול על קייבו במחזור האחרון של השנה האזרחית, נתן את האות לסדרת נצחונות מרשימה של הקבוצה הלחוצה.

בינואר שוחרר מרומא הכוכב המסובב, אנטוניו קסאנו, למרות שספאלטי רצה לראות אותו ממשיך לפחות עד תום העונה. עם או בלי קשר לעזיבתו של הכשרון הפרוע שהגיע מבארי, ולא מצא עצמו מאז עזיבתו של קאפלו, רומא הפכה מקבוצה שמעבירה עוד עונה בינונית באולימפיקו למתחרה עם פיורנטינה על מקום בליגת האלופות. בשבוע שעבר לא התאפק גם ספאלטי ואחרי עוד ניצחון מצויין, 0:3 בחוץ על פארמה אמר: "אנחנו לא מסתירים את הרצון שלנו לסיים במקום הרביעי".

לשינוי יש הסברים טקטיים. בשבועות האחרונים רומא מציגה שינוי מרענן, כשטוטי משחק כחלוץ כמעט בודד, אלא שאצל המאמן המצליח כולם עושים הכל. הסיבה שכריסטיאן פאנוצ'י הותיק כבש כבר שלושה שערים העונה, וחברו להגנה, פיליפ מקסה, הוסיף צמד. מלבד טוטי, שנותן תפוקה תמידית, בולט העונה שחקן הכלבו אלסנדרו מאנסיני. הברזילאי הצעיר הוא עוד אחד מאבודי רומא של תום עידן קאפלו. העונה כבר כבש המגן-קשר המחונן שבעה שערי ליגה, ושמחת החיים חזרה אליו תחת המאמן החדש. בסוף ינואר, בזמן שרומא הייתה באמצעה של ההתאוששות המרשימה, שיבח ספאלטי את רוח הצוות של הקבוצה: "על הדבר היפהפה שקורה כרגע בקבוצה מעידות החגיגות אחרי השערים שאנחנו כובשים. אני צופה במשחקים מתחילת העונה וההבדל גדול. היום אנחנו קבוצה מאוחדת".

הגורם השני למהפך הוא מערכת היחסים המשופרת בין ספאלטי לכוכב שלו. "הוא מבשל שערים משום מקום", אמר לאחרונה המאמן על טוטי. "פלה ידע בדיוק למה הוא אמר שטוטי השחקן הטוב בעולם". ביחד הם אחראים לכך שעננה שרובצת מעל רומא מאז עזיבתו של קאפלו מתחילה להתפוגג, וזו כנראה ההוכחה הטובה ביותר שספאלטי משתחל לצמרת המאמנים באיטליה. כבר כעת הוא הצליח להאפיל על קאפלו בשבירת שיא הניצחונות הרצופים במועדון של המאמן הותיק, שלא סוכן על ידי רומא מאז עונת 2000/1 החלומית, וכמובן, הדחתה של יובנטוס בחצי-גמר הגביע האיטלקי. אחרי ניצחון על מילאן, והשלכתה של יובה מהגביע, רומא מביטה לגדולות בעיניים. ספאלטי שעזב את אודינזה שנתיים לפני תום חוזהו, וויתר על השתתפות בליגת האלופות, ידע מה הוא עושה. רומא, שהופכת שוב לקבוצה רלוונטית בסריה איי, בדרך חזרה לליגה הטובה בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully