וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד מגאידמק ואברמוביץ'

10.2.2006 / 18:11

בעיקר אבי לוזון, יוזם חוק תקרת השכר, שטוען: "שחר ישמח אם זה יעבור". הכל על האינטרסים שיכריעו את עתיד הכדורגל הישראלי

כשאריה זייף שמע על המזימה הסודית של אבי לוזון ויאיר רבינוביץ', לנסות ולהגביל באמצעים חוקיים את האוליגרכים החדשים בכדורגל, הוא הופתע מהרוח הבולשביקית שנפלה על יו"ר בקרת התקציבים. באחת ההזדמנויות שהוא נתקל ביאיר רבינוביץ', הוא גם אמר לו זאת. "זה לא מתאים לך", הטיח זייף ברבינוביץ', "אתה אחד שמגיע מעסקים הפרטיים, הרי לא היית מסכים שחוק כזה יהיה במקום העבודה שלך".

אבל רבינוביץ' לא השתכנע כנראה. בטח שלא אבי לוזון, איש כלכלה חופשית, בנקאי, שהוא היוזם העיקרי של רעיון העוועים של תקרת שכר שחקנים, רעיון שלא קיים באף מקום בעולם, גם לא ב-NBA, למרות שלוזון חושב כך. האם לוזון עבר שינוי אידיאולוגי? ממש לא. האם גורלן של בית"ר ירושלים והפועל ת"א ביום שאחרי לבייב וגאידמק הוא שמטריד את מנוחתו? גם לא. שתי הקבוצות יקרסו במקרה כזה, גם אם הן יעמדו בהגבלה המתוכננת - 10 מיליון דולר לשכר שחקנים. לפי אחד מבכירי מכבי ניתן לפתור גם את הבעיה הזאת, על-ידי שיטת ערבויות חדשה שתילקח מהאוליגרכים עבור ההתחייבויות שלהם לשנים הבאות, וזאת על-מנת למנוע מצב שבו בית"ר ירושלים תצטרך לשאת בהוצאות החוזה של גל אלברמן, אם גאידמק יחליט לחקות את הפארסה של גד זאבי.

אלא שאת לוזון מטריד כנראה דבר אחר, אינטרס זר וקצת אישי. לכן הוא גם דוהר לעבר השגת המטרה הזאת, בזמן שחלק גדול מראשי הקבוצות עדיין ישן וטרם גיבש עמדה ברורה בעניין. למרות שרוב האנשים ששוחחנו איתם, הן בקבוצות והן בהתאחדות, לא מאמינים שהרעיון יקרום עור וגידים, חשוב לזכור שהיוזם שלו הוא איש מוכשר ואמביציוזי, שניצח קרבות גדולים מאלו. ייתכן מאוד כי מתחת לאפינו תהפוך היוזמה הזאת, שמתגבשת בהתאחדות מזה כמה חודשים, לאחד החוקים המשמעותיים בתולדות הכדורגל הישראלי.

"כל מה שמעניין את לוזון זה הג'וב הבא שלו"

ראשית, כדאי להדגיש כי מדובר ברעיון אישי של אבי לוזון, למרות שהדעה הרווחת במרכז מכבי מתנגדת לו, לפחות לגרסת החברים. רק בתחילת השבוע שעבר התכנסו אנשי מכבי ודנו ברעיונות של לוזון, שלא זכה לתמיכה מיוחדת. גם יענקל'ה שחר, האיש שאמור ליהנות יותר מכל מתקרת תקציב שתשאיר אצלו את הכוכבים הישראלים, הצהיר בפומבי שאין להחיל הגבלות על האוליגרכים החדשים. אריאל שיימן ממכבי הרצליה מספר: "בהנהלת מכבי הוחלט שאנחנו לא חושבים שהגבלה מסוימת תהיה הפתרון, כך שזה רעיון אישי של לוזון. אין ספק שיש בעיה עם כניסת האוליגרכים, צריך לעשות דיון מעמיק בנושא. לדעתי, לא צריך להגביל את האוליגרכים, אבל צריך לשים סייגים ולדאוג שהכדורגל לא יקרוס ברגע שאחד מהם ילך".

שנית, יש לומר מיד כי רעיון של תקרת תקציב לא קיים באף מקום בעולם. גם ההשוואה למה שקורה ב-NBA, עליה מסתמך לוזון, אינה נכונה, מה גם שאין שום דימיון בין שתי הליגות, מקצועית, מבנית ותרבותית. ב-NBA אמנם יש תקרת שכר, אולם היא גבוהה מאוד (כמעט 50 מיליון דולר), ולא מונעת משאקיל אוניל, למשל, משכורת של 20 מיליון דולר לעונה. קבוצות שחפצות לעבור את תקרת השכר, כמו הניו יורק ניקס (שמשלמת משכורות בסך 126 מיליון דולר), יכולות לעשות זאת ובלבד שישלמו לליגה מס מותרות (דולר מס על כל דולר חריגה מסכום שקובעת הליגה מדי שנה). רעיונות שיוויוניים כמו דראפט אינם רלוונטיים בליגה המקומית ולא ישנו את מאזן הכוחות.

בכל ליגות הכדורגל בעולם לא קיים חוק של תקרת שכר שחקנים. באנגליה יש קבוצות עם תקציבי ענק (צ'לסי, ארסנל, יוניטד), ביחד עם קבוצות זעירות בהרבה (סנדרלנד, ווסט ברומיץ'). פערים כאלה קיימים גם בין ברצלונה וקאדיז, מילאן וקאליארי, ואף אחד שם לא יזם חוק שנועד למנוע את הסדר הטבעי שבו יש שתיים, שלוש קבוצות ענק, ומועדונים רבים שמשתרכים מאחור. בהישגים שהביא איתו הכסף הגדול באותן מדינות אפשר רק לקנא, במיוחד אם החוק של לוזון יעבור ויקשה על רומן אברמוביץ' להנחית כאן זרים יוצאי דופן.

לוזון, לפחות על פי האנשים שמודעים לכוונותיו, גם לא חרד לשאיפות האליפות של מכבי פ"ת, מכבי נתניה, בני סכנין, הקבוצות אותן הוא מייצג, לכאורה. הקבוצות הללו לא אמורות לקרוא תיגר על בית"ר ירושלים והפועל ת"א בעונה הבאה, גם אם החוק של לוזון יעבור. לא בגלל האוליגרכים הן ירדו ליגה. שחקנים דוגמת מיכאל זנדברג, ששמו נקשר להפועל ת"א ובית"ר ירושלים, לא ינחתו באחת הקבוצות הקטנות, גם אם גאידמק ולבייב יעזבו אותנו בקיץ. הכוונה האמיתית של לוזון מסתתרת בדברים שאמר השבוע אחיו עמוס לספורט "הארץ", לפיהם "אין סרט שעומר גולן ישחק בארץ ולא במכבי פ"ת".

השבוע צוטט לוזון מספר פעמים מה עומד מאחורי הרעיון שלו. פעם הוא אחת הוא דיבר על כך שהאוליגרכים יחסלו את הכדורגל בב"ש וקרית שמונה, במקרה אחר הוא דיבר על טובתה של נבחרת ישראל. בשורה התחתונה, איך שלא תסובבו את זה, הפחד האמיתי שלו מגאידמק קשור לשכר של דקל קינן במכבי נתניה, או כיצד משאירים את עומר גולן במכבי פ"ת ואיך גורמים לקובי גנון שלא להתמרמר על השכר הפעוט שלו לעומת הישראלים בהפועל ת"א ובית"ר ירושלים. לוזון לא מוטרד מהשאיפות האירופיות של לבייב וגאידמק, שיצטרכו להתפשר על איכות הזרים שלהם בגלל המגבלה, אלא איך לא מגדילים את שכר השחקנים בקבוצות מנתניה, סכנין ופ"ת, וכיצד המטרות שלהן לא יפגעו מדרישות השכר החדשות של שחקניהן. למרות שלוזון לא חושב רק על מכבי פ"ת, יש לומר, המטרה העיקרית שלו, אם נרד לפרטים, היא למנוע מעומר גולן להתפתות אחרי הכסף של לבייב ואברהם גרנט. חלומות על הישגים גדולים באירופה? טיפוח שמו של הכדורגל הישראלי על-ידי צירוף זרים בעלי שם? שואו לקהל? אינטרסים של קבוצות זניחות כמו בית"ר והפועל ת"א? זה כבר פחות מעניין את לוזון, למרות שהוא מצהיר כי טובת הכדורגל הישראלי עומדת לנגד עיניו.

ג'קי בן זקן, שאמור ליישר קו עם תומכי לוזון, לא מקבל את ההסברים של יו"ר ההתאחדות המיועד: "אני לא חושב על האינטרסים של אשדוד, אלא על הכדורגל הישראלי בכלל. ההגבלות האלה מנוגדות למה שהכדורגל צריך. אולי צריך להגביל את כמות הזרים, אבל אין שום היגיון בלהגביל תקציבים. אם אנחנו רוצים להתקרב לאירופה, צריך לתת לאוליגרכים להשקיע. אם הם רוצים להפוך את בית"ר והפועל לקבוצות מובילות באירופה, אסור להגביל אותם. עד שיש הזדמנות לעשות משהו, מפריעים להם. מה יקרה אם הפועל ת"א תרצה להביא את רונאלדיניו, סתם לדוגמה, לוזון יגיד להם לא? אני מסכים שיש כאן בעיה. החשש האמיתי הוא שהקבוצות הקטנות לא יוכלו לשמור על שחקני הבית. אני מבין. רק יצוץ כוכב, וכבר בית"ר או הפועל ת"א יקחו אותו. אבל אם אנחנו רוצים להתחרות בעולם, אז אין מה לעשות, צריך ללכת עם הזרם".

מה לדעתך מניע את לוזון להלחם באוליגרכים?

"כל מה שמעניין אותו זה הג'וב הבא שלו. הוא פוליטיקאי, דמגוג, אומר מה שהקבוצות הקטנות רוצות לשמוע. אתה חושב שהוא היה נוהג כך אם ארקדי היה מציע לו לרכוש את מכבי פ"ת? מה, אז הוא היה אומר לא לכסף של ארקדי?".

"מה אתה רוצה, שתהיה כאן מכבי ת"א בכדורסל?"

חשוב לומר: הרעיון האחרון של לוזון (הוא כל הזמן משתנה), לפיו תקציב השחקנים הזרים יעמוד על חמישה מיליון דולר וכך גם תקציב הישראלים, הוא לגיטימי. למרות שיש כאן אינטרס צר, למנוע עלייה משמעותית בדרישות השחקנים הישראלים בקבוצות הבינוניות, חשוב להבין גם את הצד שלהם, כפי שמעיד סנגורו הראשי של לוזון, אשר אלון. "הרעיון של לוזון הוא גם שלי", מבקש להדגיש נשיא מכבי נתניה. "מה יהיה עם בני יהודה, מכבי נתניה, ועוד שלוש, ארבע קבוצות, שלא יוכלו להתמודד עם בית"ר והפועל ת"א. אני פוחד מתוהו ובבוהו".

אז אנחנו נהיה המדינה הראשונה בעולם שתחיל חוק כזה?

"אתה יכול להשוות אותנו לשאר המקומות בעולם? מה, אתה רוצה שתהיה כאן קבוצה בכדורגל כמו מכבי ת"א בכדורסל?".

למאזן גנאים, ששותף לגורלן של מכבי פ"ת ומכבי נתניה, יש דעה קצת שונה. אך חשוב לשים לב כיצד כל קבוצה מונעת מהאינטרס האישי שלה, אינטרס אישי שעשוי להפוך בקרוב לחוק כללי. "אם ירחיבו את הליגה, אני אתנגד לחוק של לוזון. אבל אם לא ירחיבו, אני אתמוך בחוק", אומר גנאים. "זכותו של כל אדם להשקיע כמו באירופה, אבל באירופה יש 20 קבוצות בכל ליגה, וככה צריך להיות. אם לא יגדילו את הליגה, אנחנו ניעלם ואנחנו נאבד את הכדורגל".

"שאברמוביץ' ישלם לזרים דרך צ'לסי"

שלא תחשבו שאין אלטנטיבה לחוק של לוזון. אפשר למצוא לא מעט רעיונות שימנעו מלבייב וגאידמק שלא לעמוד בהתחייבויות שלהם, וכך להציל את בית"ר ירושלים והפועל ת"א במקרה שהאוליגרכים יברחו. חוץ מזה, קבוצות קטנות ורציניות יוכלו ליהנות מהכסף החדש שנכנס, בהתאם לעקרון היד הנעלמה בכלכלת שוק חופשי, כפי שלוזון ודאי יודע. הרציניות שבהן תוכלנה לשפר את מחלקות הנוער שלהן, לגדל כוכבים ולמכור אותם במחירים גבוהים. מחירו של עומר גולן, למשל, קפץ מאז כניסתו של גאידמק לחיינו. השדרוג התשתיתי והמקצועי בבית"ר והפועל ת"א (וולפסון ובית וגן אמורים לקפץ מדרגה), יכול לשכנע קבוצות קטנות יותר להפוך למקצועניות יותר. שחקנים דוגמת ברוך דגו וג'ף טוטואנה יזלגו לקבוצות קטנות יותר בארץ, ויחד עם השיפור במקצועניות של המועדונים הקטנים, שיסתכלו על הנעשה בטדי ובלומפילד, פלוס טיפוח מחלקות הנוער שיצמיחו כשרונות, אפשר יהיה לדבר על סנסציות דוגמת פורטו בליגת האלופות גם כאן.

אבל אנחנו תמימים. מכבי נתניה ומכבי פ"ת חושבות כרגע רק על תקציב השחקנים שלהן בעונה הבאה, והן תמשכנה לחיות ולחשוב מהיד לפה. מישהו אמר צרות עין? אבי לוזון מתעקש לומר שהוא רואה רק את האינטרס של הכדורגל הישראלי. "אני מדבר רק על הגבלת שכר שחקנים, לא הגבלת תקציב. 5 מיליון דולר לזרים, 5 מיליון לישראלים. אני רוצה למנוע את השתוללות המחירים של השחקנים הישראלים. אם יש מישהו מוכשר, שרוצה להרוויח הרבה כסף, שיילך לשחק בחו"ל, כמו טל בן חיים. אם גל אלברמן הרוויח 50 אלף דולר בארץ, והוא יצא לשחק בחו"ל תמורת 70 אלף דולר, אז היום הוא מעדיף לשחק בארץ תמורת 450 אלף דולר. ככה הוא לא יתקדם, הוא לא יהיה שחקן טוב יותר, ואני חושב רק על טובת נבחרת ישראל. אני לא רוצה ששחקנים ישראלים טובים, יעדיפו לשחק בארץ".

אבל חוק כזה לא קיים באף מקום בעולם. אם שחקן נוסע לשחק בחו"ל בגלל כסף, שום חוק לא יעזור לו. מה גם, שעד היום שחקנים סבלו מקשיי הנזילות בכדורגל, וכשיש סופסוף כסף אתה מונע מהם להרוויח.

"אתה לא יכול להשוות אותנו לחו"ל. באנגליה יש ארבע קבוצות שהולכות לליגת האלופות, פה רק אחת. מה שיקרה, הוא ששחקנים דרג ב' ירצו פתאום להרוויח 200 אלף דולר. במקרה כזה, דינה של מכבי פ"ת יהיה למות. ואני לא עושה זאת רק בשביל מכבי פ"ת. אני, להבדיל מאחרים, לא מתרפס בפני האוליגרכים".

אתה דואג לשכר הישראלים, אבל אתה מונע גם מלבייב וגאידמק להביא לכאן זרים ברמה גבוהה.

"למה? מה רע בחמישה מיליון דולר? אנחנו מכירים את הטריקים, שישלמו לזרים דרך חו"ל, אם יש להם בעיה. שאברמוביץ' ישלם לזרים שלו חצי מיליון דולר דרך הפועל, וחמישה מיליון דרך צ'לסי. זה לא חוק מדינה. הכוונה שלי למנוע ממיכאל זנדברג להרוויח 400 אלף דולר".

רבים במרכז מכבי מתנגדים לך. גם שחר הצהיר זאת בפומבי.

"תאמין לי שכולם בעד, הם מפחדים לומר. לא נעים ליעקב שחר לומר שהוא תומך בי, אבל אני יודע שהוא ישמח אם זה יעבור. אני בטוח שגם איצ'ה בעד החוק שלי, הוא פוחד לומר זאת בגלל דעת הקהל. אני מאמין שהחוק יעבור".

אתה לא רוצה שתצמח בכדורגל אימפריה כמו מכבי ת"א בכדורסל, שתגיעה להישגים דומים.

"אני לא נהנה לראות את מכבי ת"א בכדורסל. צפיתם בהם זוכים בגביע אירופה, היה שם שאראס אחד וארבעה תושבי ארה"ב. כשהם הניפו את הגביע, אמרתי לאחי על מה הם כל-כך שמחים, אין ישראלים בקבוצה".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מה קורה כשאיצ'ה שותק

ביום שני הקרוב יתקיים דיון רציני ראשון בנושא בהתאחדות לכדורגל, וכדאי לקחת את לוזון מאוד ברצינות. במיוחד לאור איך שההתאחדות מתנהלת. לא מזמן לוזון נתן לאיצ'ה את מבוקשו, כשהסכים למינויו של קשטן לנבחרת ישראל, כך שהיו"ר חייב לו טובה. השמועה אומרת שבפעם האחרונה שמישהו עשה טובה לאיצ'ה ומינה אותו ליו"ר ההתאחדות, הוא קיבל בתמורה את הבן שלו כמאמן הנבחרת הצעירה. מנחם הורה בינתיים לאנשים המעורבים לשמור על שתיקה (יאיר רבינוביץ': "אני לא יכול לדבר בנושא, איצ'ה ביקש"), ובפעם האחרונה שאיצ'ה שתק, הוא הצליח להעביר את מבוקשו: גרנט הביתה, קשטן לנבחרת. ייתכן מאוד שכך גם יקרה עם החוק המוזר של לוזון, שלא עונה על הבעיות האמיתיות שמתלוות לכניסת האוליגרכים. אבל את מי זה מעניין. העיקר שעומר גולן ישחק בארץ רק במכבי פ"ת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully